Citroen C5 Aircross som laddhybrid.

KenthIJ
11 november 2020 · 1 429 Inlägg

Nu kommer Citroen C5 Aircross som laddhybrid.

Ser ju ganska bra ut på papperet tycker jag. Bra och flexibla utrymmen och förmodat hög komfort men räckvidden på enbart el är väl inte klassledande och frågan är ju hur mycket den drar när det sladdladdade batteriet är tomt. Där ( el räckvidd och ganska snål i vanligt hybridläge) ligger ju Toyota RAV 4 PHEV bra till . C5 Aircross är ju ”enbart” framhjulsdriven medans RAV 4 är AWD .
C5 Aircross verkar ju hamna ca 90.000 sek under Rav 4 i pris

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … nyhetsbrev

https://www.mestmotor.se/automotorsport … -fjadring/

https://www.mestmotor.se/automotorsport … historien/

Senast redigerat av KenthIJ (11 november 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 november 2020 · 17 376 Inlägg

Tittade på Citroëns hemsida och de är ju inte direkt blyga. En "flygade-mattan-effekt" utlovas med den nya fjädringen. Tillåt mig tvivla, jag har haft många Cittror med fullhydralisk fjädring och vet hur det känns att sitta i en sådan bil med nyfyllda klockor.

Sen får väl tiden utvisa om de har byggt ett bra system utan massa mjukvarufel när bilen släpps.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
11 november 2020 · 7 198 Inlägg

Citroen tillhör nog dom som längst erfarenhet av elbilar.
Tyvärr har dom förvaltat försprånget sorgligt dåligt.
Berlingos första årsmodell var 1996.
Några år senare, i samma kaross, kanske år 2000, minns inte, introducerade man El-Berlingo.
Således runt 20 år sedan Citroens första elbil.
Var själv och provkörde den i Vällingby i s m SCK:s månadsmöte, som hade förlagts till dåvarande generalagenten/importörens lokaler i Vällingby - i f d MOTORAMI:s lokaler.
Intrycket var väl si så där av provkörningen.
Hyfsade fartresurser jämfört med Citroen 2CV.
Men inte lika imponerande som Tesla.

Presidento Of World
11 november 2020 · 3 306 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tittade på Citroëns hemsida och de är ju inte direkt blyga. En "flygade-mattan-effekt" utlovas med den nya fjädringen. Tillåt mig tvivla, jag har haft många Cittror med fullhydralisk fjädring och vet hur det känns att sitta i en sådan bil med nyfyllda klockor.

Sen får väl tiden utvisa om de har byggt ett bra system utan massa mjukvarufel när bilen släpps.

Farsan har en sån 2020 180hk med riktig 8 växlad automat .

Fjädringen är helt underbar och tyst. Slår med hästlängder många bilar.

Dock lite dyr för mig men älskar den helt underbar! Drar under 0.6 blandad med nya bensinmotorn.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
11 november 2020 · 1 429 Inlägg

Tackar alla ovanstående för tips, synpunkter och engagemang.

Hittade och pratade med en återförsäljare som redan fått in en C5 Aircross Plug In/laddhybrid.

Åker förmodligen dit och testkör och provlastar dotterns rullstol, nu på fredag om inte covid 19 sätter käppar i hjulen.

Hörde dock att den inte har "värmepump" utan värmer bil och kupe på bensinmotorn, vilket är ett minus i min bok.

KenthIJ
13 november 2020 · 1 429 Inlägg

Presidento skrev:

Hybrid_ skrev:
Tittade på Citroëns hemsida och de är ju inte direkt blyga. En "flygade-mattan-effekt" utlovas med den nya fjädringen. Tillåt mig tvivla, jag har haft många Cittror med fullhydralisk fjädring och vet hur det känns att sitta i en sådan bil med nyfyllda klockor.

Sen får väl tiden utvisa om de har byggt ett bra system utan massa mjukvarufel när bilen släpps.

Farsan har en sån 2020 180hk med riktig 8 växlad automat .

Fjädringen är helt underbar och tyst. Slår med hästlängder många bilar.

Dock lite dyr för mig men älskar den helt underbar! Drar under 0.6 blandad med nya bensinmotorn.

Hinner inte upp och testa C5 Aircross laddhybrid i dag. Får försöka till veckan.

Hur upplever du storleken på C5 Aircross om du jämför med din Prius + ?

Presidento Of World
13 november 2020 · 3 306 Inlägg

KenthIJ skrev:

Presidento skrev:

Hybrid_ skrev:
Tittade på Citroëns hemsida och de är ju inte direkt blyga. En "flygade-mattan-effekt" utlovas med den nya fjädringen. Tillåt mig tvivla, jag har haft många Cittror med fullhydralisk fjädring och vet hur det känns att sitta i en sådan bil med nyfyllda klockor.

Sen får väl tiden utvisa om de har byggt ett bra system utan massa mjukvarufel när bilen släpps.

Farsan har en sån 2020 180hk med riktig 8 växlad automat .

Fjädringen är helt underbar och tyst. Slår med hästlängder många bilar.

Dock lite dyr för mig men älskar den helt underbar! Drar under 0.6 blandad med nya bensinmotorn.

Hinner inte upp och testa C5 Aircross laddhybrid i dag. Får försöka till veckan.

Hur upplever du storleken på C5 Aircross om du jämför med din Prius + ?

Förarplatsen är kanon bra och även passagerarplatsen. Men baksätet är mindre samt att bagaget är såklart mindre men ganska bred.

Komfortsmässigt är det stor skillnad c5an är mycket tystare och mjukare såklart. Autopiloten funkar sjukt bra och all övrig förarhjälp med. Inga ryck eller så utan allt sker mjukt.

Växellådan är mjuk och fin dock inte gjord för rallykörning utan mer för lugn och sansad körning.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
13 november 2020 · 1 429 Inlägg

Presidento skrev:

KenthIJ skrev:

Presidento skrev:

Farsan har en sån 2020 180hk med riktig 8 växlad automat .

Fjädringen är helt underbar och tyst. Slår med hästlängder många bilar.

Dock lite dyr för mig men älskar den helt underbar! Drar under 0.6 blandad med nya bensinmotorn.

Hinner inte upp och testa C5 Aircross laddhybrid i dag. Får försöka till veckan.

Hur upplever du storleken på C5 Aircross om du jämför med din Prius + ?

Förarplatsen är kanon bra och även passagerarplatsen. Men baksätet är mindre samt att bagaget är såklart mindre men ganska bred.

Komfortsmässigt är det stor skillnad c5an är mycket tystare och mjukare såklart. Autopiloten funkar sjukt bra och all övrig förarhjälp med. Inga ryck eller så utan allt sker mjukt.

Växellådan är mjuk och fin dock inte gjord för rallykörning utan mer för lugn och sansad körning.

Tackar!

Klara förmodligen inte att lasta rullstol då, laddhybriden har förmodligen något mindre bagage  än bensinaren, men jag skall iaf testa, förhoppningsvis i början på nästa vecka.

KenthIJ
18 november 2020 · 1 429 Inlägg

Nu har jag varit och testkört och prov lastat dotterns rullstol i nya C5 Aircross laddhybrid/plug in, som hastigast.
Mycket bekväm att köra och rullstolen fick gott och väl plats .

Skall plugga in lite fler detaljer och göra en längre provkörningstur samt jämföra för och nackdelar i förhållande till Toyota Rav 4 Laddhybrid / Plug In

KenthIJ
19 november 2020 · 1 429 Inlägg

Presidento skrev:

Hybrid_ skrev:
Tittade på Citroëns hemsida och de är ju inte direkt blyga. En "flygade-mattan-effekt" utlovas med den nya fjädringen. Tillåt mig tvivla, jag har haft många Cittror med fullhydralisk fjädring och vet hur det känns att sitta i en sådan bil med nyfyllda klockor.

Sen får väl tiden utvisa om de har byggt ett bra system utan massa mjukvarufel när bilen släpps.

Farsan har en sån 2020 180hk med riktig 8 växlad automat .

Fjädringen är helt underbar och tyst. Slår med hästlängder många bilar.

Dock lite dyr för mig men älskar den helt underbar! Drar under 0.6 blandad med nya bensinmotorn.

Har far din någon uppfattning om kvaliteten på hans C5 Aircross, så här långt?

Presidento Of World
19 november 2020 · 3 306 Inlägg

KenthIJ skrev:

Presidento skrev:

Hybrid_ skrev:
Tittade på Citroëns hemsida och de är ju inte direkt blyga. En "flygade-mattan-effekt" utlovas med den nya fjädringen. Tillåt mig tvivla, jag har haft många Cittror med fullhydralisk fjädring och vet hur det känns att sitta i en sådan bil med nyfyllda klockor.

Sen får väl tiden utvisa om de har byggt ett bra system utan massa mjukvarufel när bilen släpps.

Farsan har en sån 2020 180hk med riktig 8 växlad automat .

Fjädringen är helt underbar och tyst. Slår med hästlängder många bilar.

Dock lite dyr för mig men älskar den helt underbar! Drar under 0.6 blandad med nya bensinmotorn.

Har far din någon uppfattning om kvaliteten på hans C5 Aircross, så här långt?

Den är 3 månader gammal och gått 1650mil redan , inga barnsjukdomar eller krångel går fint.
En list vid förarsidorutan satt dåligt men det fixades fort.

Backkameran har en 360 gradersvinkel som är lite seg annars inget.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
20 november 2020 · 1 429 Inlägg

Presidento skrev:

KenthIJ skrev:

Presidento skrev:

Farsan har en sån 2020 180hk med riktig 8 växlad automat .

Fjädringen är helt underbar och tyst. Slår med hästlängder många bilar.

Dock lite dyr för mig men älskar den helt underbar! Drar under 0.6 blandad med nya bensinmotorn.

Har far din någon uppfattning om kvaliteten på hans C5 Aircross, så här långt?

Den är 3 månader gammal och gått 1650mil redan , inga barnsjukdomar eller krångel går fint.
En list vid förarsidorutan satt dåligt men det fixades fort.

Backkameran har en 360 gradersvinkel som är lite seg annars inget.

Tackar för info. Låter ju inte så dumt. Tyckte som sagt att den var väldigt bekväm och hade väldisponerade utrymmen.
Sedan kostar den ju en hel del, som du skrev i tidigare inlägg, så om vi skulle byta till en C5 Aircross PHEV (eller även RAV 4 PHEV ) så skulle vi vara tvungna att byta in båda våra nuvarande Priusar och klara oss med en bil. För vår del skulle det nog funka med en bil om vi planerar körandet noga.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 november 2020 · 17 376 Inlägg

KenthIJ skrev:

Presidento skrev:

KenthIJ skrev:

Har far din någon uppfattning om kvaliteten på hans C5 Aircross, så här långt?

Den är 3 månader gammal och gått 1650mil redan , inga barnsjukdomar eller krångel går fint.
En list vid förarsidorutan satt dåligt men det fixades fort.

Backkameran har en 360 gradersvinkel som är lite seg annars inget.

Tackar för info. Låter ju inte så dumt. Tyckte som sagt att den var väldigt bekväm och hade väldisponerade utrymmen.
Sedan kostar den ju en hel del, som du skrev i tidigare inlägg, så om vi skulle byta till en C5 Aircross PHEV (eller även RAV 4 PHEV ) så skulle vi vara tvungna att byta in båda våra nuvarande Priusar och klara oss med en bil. För vår del skulle det nog funka med en bil om vi planerar körandet noga.

Det där låter lite tråkigt. Förr eller senare krävs det 2 bilar pga olika omständigheter. Fast ni kan ju nedgradera er andrabil till en Prius2 kanske? Går att hitta fina för en rimlig summa idag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
20 november 2020 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Presidento skrev:

Den är 3 månader gammal och gått 1650mil redan , inga barnsjukdomar eller krångel går fint.
En list vid förarsidorutan satt dåligt men det fixades fort.

Backkameran har en 360 gradersvinkel som är lite seg annars inget.

Tackar för info. Låter ju inte så dumt. Tyckte som sagt att den var väldigt bekväm och hade väldisponerade utrymmen.
Sedan kostar den ju en hel del, som du skrev i tidigare inlägg, så om vi skulle byta till en C5 Aircross PHEV (eller även RAV 4 PHEV ) så skulle vi vara tvungna att byta in båda våra nuvarande Priusar och klara oss med en bil. För vår del skulle det nog funka med en bil om vi planerar körandet noga.

Det där låter lite tråkigt. Förr eller senare krävs det 2 bilar pga olika omständigheter. Fast ni kan ju nedgradera er andrabil till en Prius2 kanske? Går att hitta fina för en rimlig summa idag.

Jo det är ju tänkvärt och... vi trivs ju iofs med de båda Priusarna vi har men... jag har ju nördat in lite på att köra så snålt vi kan, till vardags och då skulle ju en uppgradering av driften på ren el vara kul (förmodligen inte ekonomiskt motiverat dock)

Det vi funderat på är om vi skulle behålla vår Prius + 2017 som familje och rullstolstransportör och kanske byta vår Prius Plug In 2015 emot en Prius Plug In 2020 eller en begagnad Nissan Leaf 40 kWh N connecta (båda finns för ca 280.000 hos handlare) eller möjligen en Kia Niro Plug In.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 november 2020 · 17 376 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Det vi funderat på är om vi skulle behålla vår Prius + 2017 som familje och rullstolstransportör och kanske byta vår Prius Plug In 2015 emot en Prius Plug In 2020 eller en begagnad Nissan Leaf 40 kWh N connecta (båda finns för ca 280.000 hos handlare) eller möjligen en Kia Niro Plug In.

Nu är ju jag KIA-knarkare men tycker Niron känns lite gammal. Instrument, skärm osv känns som utdaterade. Men jag jobbar ju med nya bilar och blir väl en smula fartblind av teknikens framfart. Jag vet ju vad som är på gång hela tiden och ser alltid fram emot nya modeller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
4 december 2021 · 1 429 Inlägg

Presidento skrev:

KenthIJ skrev:

Presidento skrev:

Farsan har en sån 2020 180hk med riktig 8 växlad automat .

Fjädringen är helt underbar och tyst. Slår med hästlängder många bilar.

Dock lite dyr för mig men älskar den helt underbar! Drar under 0.6 blandad med nya bensinmotorn.

Har far din någon uppfattning om kvaliteten på hans C5 Aircross, så här långt?

Den är 3 månader gammal och gått 1650mil redan , inga barnsjukdomar eller krångel går fint.
En list vid förarsidorutan satt dåligt men det fixades fort.

Backkameran har en 360 gradersvinkel som är lite seg annars inget.

Har far din kvar sin C5 Aircross ? om så ... är han fortfarande nöjd?

Vet du om det är fullt justerbart passagerarsäte på den ( och om du isf vet om det finns på Plug In varianten?

Har sett att det börjar dyka upp en del demo/beggade Plug In modeller till ganska hyfsat pris ?

Är ju det där med om det saknas värmepump förståss

husseman
4 december 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm. Att välja mellan Toyota o Cit. borde inte vara nåt svårt val.  Man behöver inte några studieskulder för att välja rätt där. Liksom Toppen mot Botten.
Lycka till- mvh/husse

Presidento Of World
4 december 2021 · 3 306 Inlägg

Nej han bytte bort den mot en husbil, men en bekant till far min köpte en likadan samtidigt och hans har nu gått 6000 mil utan fel.

Det är inte fullt justerbart säte på dom.

Lite kul fakta; farsans bekant som äger denna körde alltid Volvo som tjänstebil och det var alltid något fel på dom innan dom nått 3000 mil. C5an har på 6000 mil inget än.

Har fransmännen skärpt till sig?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
4 december 2021 · 1 429 Inlägg

husseman skrev:
Hmm. Att välja mellan Toyota o Cit. borde inte vara nåt svårt val.  Man behöver inte några studieskulder för att välja rätt där. Liksom Toppen mot Botten.
Lycka till- mvh/husse

Jo det må så vara men...
vad jag sett så kan det skilja ca 180.000 i begagnatpris på C5 Aircross  plug in 2020 och Rav4 Plug in 2020 och även om det finns kvalieteskillnader så är det ju ganska mycket pengar.

Minns inte riktigt om det inte fanns värmepump i Aircross. Får kolla det igen. Värmepump är ju en stor fördel.

Däremot så vet jag att det inte går att få RAV 4 Plug In med justerbart passagerarsäte. Jag har till och med kollat om jag kunde beställa en med "Brittiskt/Asiatiskt" (högerstyrt) förarsäte på passagerarplats men det gick inte.

Vet ju dock inte om det går att få C5 Aircross med justerbart passagerarsäte heller

KenthIJ
4 december 2021 · 1 429 Inlägg

Presidento skrev:
Nej han bytte bort den mot en husbil, men en bekant till far min köpte en likadan samtidigt och hans har nu gått 6000 mil utan fel.

Det är inte fullt justerbart säte på dom.

Lite kul fakta; farsans bekant som äger denna körde alltid Volvo som tjänstebil och det var alltid något fel på dom innan dom nått 3000 mil. C5an har på 6000 mil inget än.

Har fransmännen skärpt till sig?

Tackar för info.

Ej justerbart passagerarsäte avgör beslutet för vår del.

Jo, tror nog att Franska bilar har lite oförtjänt dåligt rykte , numera

(hade dock en Renault Scenic 2004 som var en ren katastrof kvalitetsmässigt. Gav i stort set bort den. Väldigt skön att köra och bra utrymmen dock)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang