Köpråd: Driftsäker, snål pandemi-bil under 30 000kr

Albert_a
11 november 2020 · 55 Inlägg

Hej,

Jag har försökt hitta en tråd som behandlar samma fråga, men inte lyckats söka upp rätt, om det redan finns får ni gärna peka mig rätt.

Jag är på jakt efter en bil som är bränslesnål, trygg, driftsäker och har låg skatt (under 2000kr helår).
Vår maximala budget är 30 000kr, och går inte att tumma på, då ena inkomsten utgörs av a-kassa för närvarande.

Har hund som åker i baksätet, så inget behov av gigantiskt bagageutrymme, men en och annan sommarhus-tur med ganska mycket packning + storhandling ska den klara av. Har tidigare gjort detta i en lånad V40 T4 -2002 och tycker att motsvarande lastutrymme räcker. I övrigt kommer bilen användas mest för utflykter under helger, alltså inte någon direkt innerstadsbil.

Ser gärna att bilen går att köra på E85 eller biodiesel, inte bara för den låga skatten, utan för miljön.

Har sneglat på V50 1.8F men förstått att dess ford-motorer fått mycket skit, och tydligen dyra servicekostnader och många irriterande småfel, samt täta serviceintervaller för oljefilter mm.

Vad har ni för tips?

viccoA
11 november 2020 · 3 109 Inlägg

Alla etanolbilar har täta serviceintervaller pga etanolens egenskaper.

Satsa då hellre på en dieselbil med partikelfilter (och gärna med EURO6) och kör på HVO100 bränsle.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 november 2020 · 17 376 Inlägg

viccoA skrev:
Alla etanolbilar har täta serviceintervaller pga etanolens egenskaper.

Satsa då hellre på en dieselbil med partikelfilter (och gärna med EURO6) och kör på HVO100 bränsle.

Hur är det nu för tiden med bilar om man kör på ren E85 och kallstartsegenskaper?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Albert_a
11 november 2020 · 55 Inlägg

Hybrid_ skrev:

viccoA skrev:
Alla etanolbilar har täta serviceintervaller pga etanolens egenskaper.

Satsa då hellre på en dieselbil med partikelfilter (och gärna med EURO6) och kör på HVO100 bränsle.

Hur är det nu för tiden med bilar om man kör på ren E85 och kallstartsegenskaper?

Jag har ingen aning om kallstartegenskaper. Vistas sällan/aldrig norr om Småland så kallt blir här knappt, men om det är ett större problem även här på sydligare breddgrader (Skåne) så kanske det inte är idé att satsa på det.

Gällande HVO100, är det glest med tankställen för det? och hur fungerar det att köra det blandat med vanlig diesel i tanken?

Jag håller utkik efter Hyundai i30 1,6 CDRi om det dyker upp inom ramen för vår budget, men det är gaska glest med de på beg-marknaden.

Fortfarande tacksam för tips.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 november 2020 · 17 376 Inlägg

Albert_a skrev:

Hybrid_ skrev:

viccoA skrev:
Alla etanolbilar har täta serviceintervaller pga etanolens egenskaper.

Satsa då hellre på en dieselbil med partikelfilter (och gärna med EURO6) och kör på HVO100 bränsle.

Hur är det nu för tiden med bilar om man kör på ren E85 och kallstartsegenskaper?

Jag har ingen aning om kallstartegenskaper. Vistas sällan/aldrig norr om Småland så kallt blir här knappt, men om det är ett större problem även här på sydligare breddgrader (Skåne) så kanske det inte är idé att satsa på det.

Gällande HVO100, är det glest med tankställen för det? och hur fungerar det att köra det blandat med vanlig diesel i tanken?

Jag håller utkik efter Hyundai i30 1,6 CDRi om det dyker upp inom ramen för vår budget, men det är gaska glest med de på beg-marknaden.

Fortfarande tacksam för tips.

Det kan du hitta. En mycket snål bil (prick 0,5 l/mil) med bra skatt. Haft en -08 själv då den köptes ny. Men kolla så AC kyler bara... Det verkar vara lite darrigt på den fronten på dessa om bilen inte är skött. Var inte rädd för långmilare. Huvudsaken är att bilen känns frisk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
11 november 2020 · 3 109 Inlägg

Hybrid_ skrev:

viccoA skrev:
Alla etanolbilar har täta serviceintervaller pga etanolens egenskaper.

Satsa då hellre på en dieselbil med partikelfilter (och gärna med EURO6) och kör på HVO100 bränsle.

Hur är det nu för tiden med bilar om man kör på ren E85 och kallstartsegenskaper?

E85 i vinterkvalitet går att starta ner till -25 i de flesta etanolbilar (egentligen E75 på vintern). Har man kvar det gamla bränslet sen sommaren i tanken klarar man nog av att starta i -10 till -15 ungefär. Observera att sifforna gäller utan motorvärmare, kör man motorvärmaren startar givetvis bilen även om det är kallare.

Tobzter
11 november 2020 · 3 144 Inlägg

Saab 9-3 SC/SS  1,8/2,0 t Bipower , billig inköp, billig skatt ,låga ägande kostnader "Miljöbil"

Senast redigerat av Tobzter (11 november 2020)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Albert_a
11 november 2020 · 55 Inlägg

Tobzter skrev:
Saab 9-3 SC/SS  1,8/2,0 t Bipower , billig inköp, billig skatt ,låga ägande kostnader "Miljöbil"

Det är lockande, då det finns många exemplar och etanolmotorn verkar mer stabil än i V50 1.8F till exempel. Den är ju ungefär lika bränsletörstig som V50 1.8F som jag också kikat på.

viccoA
11 november 2020 · 3 109 Inlägg

Albert_a skrev:
Gällande HVO100, är det glest med tankställen för det? och hur fungerar det att köra det blandat med vanlig diesel i tanken?

Ja alla mackar har inte HVO men enklast är att kolla vilka i ditt närområde som har det och tanka där i möjligaste mån, är man på semester står man kanske ut med att fylla diesel istället någon enstaka gång om det behövs.

Fungerar utmärkt att blanda Diesel och HVO hur man vill. HVO är ett bättre bränsle även ur funktionssynpunkt, inte bara ur miljöaspekten.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 november 2020 · 13 669 Inlägg

man gör ju så klart det enda riktiga just nu med e85bilar man tankar bensin för det lönar sig mest..  inga långa service intervaller och den startar alltid smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 november 2020 · 14 007 Inlägg

Albert_a skrev:
Hej,

Jag har försökt hitta en tråd som behandlar samma fråga, men inte lyckats söka upp rätt, om det redan finns får ni gärna peka mig rätt.

Jag är på jakt efter en bil som är bränslesnål, trygg, driftsäker och har låg skatt (under 2000kr helår).
Vår maximala budget är 30 000kr, och går inte att tumma på, då ena inkomsten utgörs av a-kassa för närvarande.

Har hund som åker i baksätet, så inget behov av gigantiskt bagageutrymme, men en och annan sommarhus-tur med ganska mycket packning + storhandling ska den klara av. Har tidigare gjort detta i en lånad V40 T4 -2002 och tycker att motsvarande lastutrymme räcker. I övrigt kommer bilen användas mest för utflykter under helger, alltså inte någon direkt innerstadsbil.

Ser gärna att bilen går att köra på E85 eller biodiesel, inte bara för den låga skatten, utan för miljön.

Har sneglat på V50 1.8F men förstått att dess ford-motorer fått mycket skit, och tydligen dyra servicekostnader och många irriterande småfel, samt täta serviceintervaller för oljefilter mm.

Vad har ni för tips?

Vad är en "Pandemibil"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
spillolja
11 november 2020 · 4 014 Inlägg

VW Golf Tsi 140 gnäggare kan man får för 30.000:-   går under 0.6  på landsväg
en 122:a kan vara att föredra då den lite mer snålare  men då får man gå över 30.000:-
dåda kosta under 2000:- år i skatt,   
nu åker man väl på stryk smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Albert_a
12 november 2020 · 55 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vad är en "Pandemibil"?

/Benny

Då covid-19 pandemin hindrar oss från att nyttja kollektivtrafiken har vi bestämt oss för att köpa bil, något vi kanske annars inte gjort. Därav uttrycket pandemi-bil.

Tobzter
12 november 2020 · 3 144 Inlägg

Growe skrev:
man gör ju så klart det enda riktiga just nu med e85bilar man tankar bensin för det lönar sig mest..  inga långa service intervaller och den startar alltid smile

Eller tankar E85 för "miljön" och en roligare bil (syftar på saab), det går så gott som jämt ut just nu mellan etanol å bensin,för min  del

Har haft saab biopower i ca 5 år har alltid kört på etanol har alltid starta året runt,
En skatt på ca 1200 kr,
billig försäkring,

Och kan man göra service själv så kostar en mellan service 525 kr
https://www.maptunparts.se/serviceprodu … power.html

Men ska du slå på stort med stor service då får du hosta upp 1095 kr
https://www.maptunparts.se/serviceprodu … 07-11.html

Och detta är "original" delar

Ja tror de är svårt att hitta en billigare driftsäkrare bil?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Albert_a
12 november 2020 · 55 Inlägg

Vi har nu även börjat kika på Renault Megane III, 1,5dCi eller 1,9dCi -09 och framåt, Grandtour eller ej är inte jättenoga.

Vad har forumet för åsikter om denna?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2020 · 17 376 Inlägg

Albert_a skrev:
Vi har nu även börjat kika på Renault Megane III, 1,5dCi eller 1,9dCi -09 och framåt, Grandtour eller ej är inte jättenoga.

Vad har forumet för åsikter om denna?

Elfel förekommer, kolla noga så allt eldrivet fungerar. Är det automat i bilen så kolla vilken sort. EGS-lådan passar inte alla och den gillar inte stadstrafik.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Albert_a
12 november 2020 · 55 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Albert_a skrev:
Vi har nu även börjat kika på Renault Megane III, 1,5dCi eller 1,9dCi -09 och framåt, Grandtour eller ej är inte jättenoga.

Vad har forumet för åsikter om denna?

Elfel förekommer, kolla noga så allt eldrivet fungerar. Är det automat i bilen så kolla vilken sort. EGS-lådan passar inte alla och den gillar inte stadstrafik.

Det kommer vara manuell låda.

Jag försökte läsa mig till att elfelen var främst på generation II, men ska såklart kolla detta, vad pratar man om för elfel? detta är min första bil, så lite novis på området. Har mest kört Volvo från förra seklet, där inte lika mycket sköttes elektroniskt?

Albert_a
12 november 2020 · 55 Inlägg

Kia Cee'd 1.6 CRDi, några åsikter där?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2020 · 17 376 Inlägg

Albert_a skrev:

Hybrid_ skrev:

Albert_a skrev:
Vi har nu även börjat kika på Renault Megane III, 1,5dCi eller 1,9dCi -09 och framåt, Grandtour eller ej är inte jättenoga.

Vad har forumet för åsikter om denna?

Elfel förekommer, kolla noga så allt eldrivet fungerar. Är det automat i bilen så kolla vilken sort. EGS-lådan passar inte alla och den gillar inte stadstrafik.

Det kommer vara manuell låda.

Jag försökte läsa mig till att elfelen var främst på generation II, men ska såklart kolla detta, vad pratar man om för elfel? detta är min första bil, så lite novis på området. Har mest kört Volvo från förra seklet, där inte lika mycket sköttes elektroniskt?

Det är riktigt att fransoserna gjorde ett kvalitetsryck runt år 2010. Har själv en Peugeot 508.
Tja, motor och låda brukar rulla på men att backspeglar inte fäller ut sig, klimatanläggning som inte gör som föraren vill, el-parkeringsbroms som fastnar, mystiska felkoder utan utläsbara fel.

Har bilarna "keycard" Istället för nyckel? Lite osäker på hur väl denna lösning fungerar. Kolla det.
Man åker mycket fint i de. Bekväma kälkar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2020 · 17 376 Inlägg

Albert_a skrev:
Kia Cee'd 1.6 CRDi, några åsikter där?

Eftersom jag är KIA-tekniker (Mest El och hybridbilar förvisso) så är jag grymt partisk. De rullar på. Kan upplevas lite bullriga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang