Köpråd: Driftsäker, snål pandemi-bil under 30 000kr

Albert_a
13 november 2020 · 55 Inlägg

Provkörde en i30 1.6 CRDi igår, pigg, liten och rolig bil och CW varianten skulle kunna vara något. kändes tyvärr plastig i reglage och ratten framförallt.  Ganska stumma säten, och jag med långa ben men kort överkropp satt inte superbekvämt, men gör å andra sidan knappt det i någon bil.

Renault Megane III verkar inte dyka upp i min prisklass riktigt, så kanske får hoppa den tanken om jag vill bli med bil inom den närmsta tiden.

SAAB 9-3 BioPower verkar varit mer populär med 2 liters än 1.8, så slukar ganska mycket bränsle. Även om den har låg skatt tror jag att förbrukningen kommer bli väl hög för att vi ska få bra drift-ekonomi i den, men kanske ska provköra innan jag uttalar mig. Det verkar vara god komfort i de.

Flera tips?

Tobzter
13 november 2020 · 3 144 Inlägg

Albert_a skrev:
SAAB 9-3 BioPower verkar varit mer populär med 2 liters än 1.8, så slukar ganska mycket bränsle. Även om den har låg skatt tror jag att förbrukningen kommer bli väl hög för att vi ska få bra drift-ekonomi i den, men kanske ska provköra innan jag uttalar mig. Det verkar vara god komfort i de.

Flera tips?

Samma motor i båda modellerna 2,0 wink fast olika beteckningar

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Trekmeister
13 november 2020 · 272 Inlägg

Albert_a skrev:
SAAB 9-3 BioPower verkar varit mer populär med 2 liters än 1.8, så slukar ganska mycket bränsle. Även om den har låg skatt tror jag att förbrukningen kommer bli väl hög för att vi ska få bra drift-ekonomi i den, men kanske ska provköra innan jag uttalar mig. Det verkar vara god komfort i de.

Som redan påpekats, 1.8t och 2.0 är samma motor (ej att förväxlas med 1.8i).

De behöver inte vara farligt törstiga. Frugan körde tidigare sin 1.8t till jobbet dagligen - mellan Arlanda-trakten och Sickla - på ca 0.9l/mil med E85. Tror faktiskt att hon som regel var nere under det.

Men som alla andra Saabar är de ganska gamla vid det här laget, finns inte många som är nyare än 10 år och då oftast klart över ditt max-belopp.

Albert_a
13 november 2020 · 55 Inlägg

Är Volvo V50 1.8F verkligen så dålig på etanol som många påstår? även om man kör på bensin emellanåt för att "rensa"? Den är ju relativt törstig såklart, men känns som en skön svensson-bil som kommer vara funktionell för oss, och värdet inte verkar dala så snabbt längre, är ju också van vid Volvo.

Ligger ett ganska fint exemplar ute hos handlare i närheten som inte gått så fasligt långt och inom budget.

Har ingen (bortsett från tips om SAAB BioPower) något rent tips som jag inte själv nämnt?

Albert_a
13 november 2020 · 55 Inlägg

Tobzter skrev:

Albert_a skrev:
SAAB 9-3 BioPower verkar varit mer populär med 2 liters än 1.8, så slukar ganska mycket bränsle. Även om den har låg skatt tror jag att förbrukningen kommer bli väl hög för att vi ska få bra drift-ekonomi i den, men kanske ska provköra innan jag uttalar mig. Det verkar vara god komfort i de.

Flera tips?

Samma motor i båda modellerna 2,0 wink fast olika beteckningar

Mer än vad jag visste...

Och 0,9l/mil låter mycket törstigt jämfört med i30 som kvalar in under 0,5l/mil

Trekmeister
13 november 2020 · 272 Inlägg

Albert_a skrev:
Och 0,9l/mil låter mycket törstigt jämfört med i30 som kvalar in under 0,5l/mil

Börja med att dela det med 1.3 (brukar sägas satt en bil drar ca 30% mer med E85) så är du nere på motsvarande 0.7l/mil bensin. Sen brukar inte Stockholms-trafiken vara direkt gynnsam för förbrukningen, om du inte kör exempelvis en Prius som antagligen njuter av all start-stop. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 november 2020 · 17 386 Inlägg

Trekmeister skrev:

Albert_a skrev:
Och 0,9l/mil låter mycket törstigt jämfört med i30 som kvalar in under 0,5l/mil

Börja med att dela det med 1.3 (brukar sägas satt en bil drar ca 30% mer med E85) så är du nere på motsvarande 0.7l/mil bensin. Sen brukar inte Stockholms-trafiken vara direkt gynnsam för förbrukningen, om du inte kör exempelvis en Prius som antagligen njuter av all start-stop. smile

En I30 diesel drar i verkligheten exakt 0,5 l/mil. Lustigt nog så verkar den inte bry sig så mycket om hur den framförs. Den vill ha en halvliter. Motor på 90hk är miljöklassad och låg skatt. Samma maskin finns med 110hk och är dyrare då. Men att chippa upp en 90hk till 110hk är enkelt för en firma som mappar om den.

Jodå, Prius gillar start-stop. Maskin stannar så fort man släpper gasen. Inte utan orsak att det sitter en Atkinsonmotor i den. Omöjligt att höra om bensinmotorn går eller inte. Men TS budget räcker inte till en sådan om han nu inte har en jävla tur. Gen2 börjar bli gamla och förvisso kan man byta ut celler i hybridbatteriet om så krävs men men de ska inte ha rullat alltför mycket. Dessutom är priserna på en Prius2 i god kondition över 40k. Utanför TS budget. Tyvärr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Trekmeister
13 november 2020 · 272 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En I30 diesel drar i verkligheten exakt 0,5 l/mil. Lustigt nog så verkar den inte bry sig så mycket om hur den framförs. Den vill ha en halvliter.

Imponerande om de faktiskt lever upp till det! Verkar kunna hamna inom TS budget dessutom. Bara att slå till! smile

(Tittade faktiskt på att köpa en ny Kia för några år sedan så jag är absolut inte främmande dem. Nu blev det en Saab ng9-5 2011 istället. Hela tiden varit väl medveten om att det inte är det smarta valet, men ändå säker på att det var rätt val för mig! big_smile)

viccoA
13 november 2020 · 3 109 Inlägg

Albert_a skrev:

Tobzter skrev:

Albert_a skrev:
SAAB 9-3 BioPower verkar varit mer populär med 2 liters än 1.8, så slukar ganska mycket bränsle. Även om den har låg skatt tror jag att förbrukningen kommer bli väl hög för att vi ska få bra drift-ekonomi i den, men kanske ska provköra innan jag uttalar mig. Det verkar vara god komfort i de.

Flera tips?

Samma motor i båda modellerna 2,0 wink fast olika beteckningar

Mer än vad jag visste...

Och 0,9l/mil låter mycket törstigt jämfört med i30 som kvalar in under 0,5l/mil

Energiinnehållet i diesel kontra etanol är det stor skillnad på. Därför det går åt mer bränsle i etanolbilen.

noob_robban
14 november 2020 · 53 Inlägg

Jag har själv en Ford Focus 1.8ff från 2005. Alltså samma Ford-motor som nämns i första posten. Jag köpte min begagnad för 2 år sedan med sisådär 25 000 mil, och jag har lagt på kanske 1500 mil till sedan dess. Har alltid funkat för mig. Enda problemen har varit i batteriet som behövde bytas och slitdelar undertill men aldrig med motorn. Har mestadels kört på bara e85 tills nyligen då bensinen blivit billigare. Dricker dock en del olja, men inget som ruinerar.
Det fanns ingen historik på den när jag köpte den, så jag vet inte om den varit pedantskött innan, om jag bara haft tur, eller om 1.8 FF-motorn har oförtjänt dåligt rykte.
E85 ratades väl i början av 00-talet för att det geggade igen insprutningen eller något sånt, men modern e85 verkar inte ha det problemet. Inte för att det finns så mycket e85 kvar men ändå!
Min ovetenskapliga åsikt.

Ska tilläggas att jag aldrig haft problem med kallstart i alla fall i -10°

Senast redigerat av noob_robban (14 november 2020)

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
Albert_a
16 november 2020 · 55 Inlägg

Det blev en V50 1.8F, kanske inte snål och ryktet säger inte driftsäker, men ett mycket välvårdat, fint och fräscht exemplar med 19 000 mil på mätaren inom budget, och herrejösses vad bekvämt man sitter i den jämfört med i30 jag provkörde. Kändes helt enkelt rätt. E85 i tanken och den rullar fint.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 november 2020 · 17 386 Inlägg

Albert_a skrev:
Det blev en V50 1.8F, kanske inte snål och ryktet säger inte driftsäker, men ett mycket välvårdat, fint och fräscht exemplar med 19 000 mil på mätaren inom budget, och herrejösses vad bekvämt man sitter i den jämfört med i30 jag provkörde. Kändes helt enkelt rätt. E85 i tanken och den rullar fint.

Grattis!
Var själv lite småintresserad av några V50 i somras då vi köpte en extrabil. De är trevliga att köra. Valde dock en annan bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
16 november 2020 · 4 014 Inlägg

Albert_a skrev:
E85 i tanken och den rullar fint.

Schkåål biljäkel,  om inte så ekonomigrogg, tag E85 för 100:-, resten bensin  fugera fö. även på fordon som bara kör på bensin smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 november 2020 · 17 386 Inlägg

spillolja skrev:

Albert_a skrev:
E85 i tanken och den rullar fint.

Schkåål biljäkel,  om inte så ekonomigrogg, tag E85 för 100:-, resten bensin fugera fö. även på fordon som bara kör på bensin smile

Nu blir man ju lite sugen på att experimentera lite. kan ju prova på den gamla Aygon, rasar skiten så är det inte hela världen. Men sparar man något på detta? I mitt fall är det inte så mycket då den tankas för kanske 200-300 kronor per månad men som en kul grej.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
17 november 2020 · 1 172 Inlägg

Albert_a skrev:
Det blev en V50 1.8F, kanske inte snål och ryktet säger inte driftsäker, men ett mycket välvårdat, fint och fräscht exemplar med 19 000 mil på mätaren inom budget, och herrejösses vad bekvämt man sitter i den jämfört med i30 jag provkörde. Kändes helt enkelt rätt. E85 i tanken och den rullar fint.

Trevligt! Även jag gick med i Volvo-klubben nyligen. Likadant som du så var jag inne på i30, provkörde 90hk dieseln och 115hk dieseln men de var bägge väldigt träiga att åka i tyvärr. V50 D2 passar mina behov perfekt.

Hoppas du blir nöjd med din 1.8F!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Albert_a
13 december 2020 · 55 Inlägg

Cracksoup skrev:

Albert_a skrev:
Det blev en V50 1.8F, kanske inte snål och ryktet säger inte driftsäker, men ett mycket välvårdat, fint och fräscht exemplar med 19 000 mil på mätaren inom budget, och herrejösses vad bekvämt man sitter i den jämfört med i30 jag provkörde. Kändes helt enkelt rätt. E85 i tanken och den rullar fint.

Trevligt! Även jag gick med i Volvo-klubben nyligen. Likadant som du så var jag inne på i30, provkörde 90hk dieseln och 115hk dieseln men de var bägge väldigt träiga att åka i tyvärr. V50 D2 passar mina behov perfekt.

Hoppas du blir nöjd med din 1.8F!

Den höll fint i en knapp månad, nu fått upp första felmeddelandet, "motorfunktion nedsatt" detta när jag flyttade bilden p.g.a. gatusopning, nästa start inget felmeddelande och körde egentligen bara för att tanka. full tank E85, kom hem utan problem och hoppades att felet löst sig själv, men dagen efter när jag skulle starta låg bilen väldigt lågt och lite svajigt i tomgången och ville inte reagera på gas och dog när jag skulle rulla iväg. Symtomen verkar enligt vad jag läst antingen tyda på att bilen inte fått adaptera nya bränslet eller att det är nåt fel på spridarna eller spjällhuset. Vissa trådar tyder på att just Flexifuel varianterna har denna "egenskap", och att man helt enkelt inte ska ta bilen om man ska köra mindre än ett par mil, samt var fjärde tank bensin istället för etanol. Jag har ytterst lite erfarenhet av bilar så blir nog tillbaka till handlaren och be de se över bilen, då jag dessutom förhandlade in en fri service vid köptillfället, samt att de ska ordna den felande yttertemperaturmätaren, som visar -15grader trots att vi har +5 i Malmö idag. Annar blir det kanske att häva köpet.

Senast redigerat av Albert_a (13 december 2020)

SportPilot Ubåtsingenjör
13 december 2020 · 7 218 Inlägg

Albert_a skrev:

Cracksoup skrev:

Albert_a skrev:
Det blev en V50 1.8F, kanske inte snål och ryktet säger inte driftsäker, men ett mycket välvårdat, fint och fräscht exemplar med 19 000 mil på mätaren inom budget, och herrejösses vad bekvämt man sitter i den jämfört med i30 jag provkörde. Kändes helt enkelt rätt. E85 i tanken och den rullar fint.

Trevligt! Även jag gick med i Volvo-klubben nyligen. Likadant som du så var jag inne på i30, provkörde 90hk dieseln och 115hk dieseln men de var bägge väldigt träiga att åka i tyvärr. V50 D2 passar mina behov perfekt.

Hoppas du blir nöjd med din 1.8F!

Den höll fint i en knapp månad, nu fått upp första felmeddelandet, "motorfunktion nedsatt" detta när jag flyttade bilden p.g.a. gatusopning, nästa start inget felmeddelande och körde egentligen bara för att tanka. full tank E85, kom hem utan problem och hoppades att felet löst sig själv, men dagen efter när jag skulle starta låg bilen väldigt lågt och lite svajigt i tomgången och ville inte reagera på gas och dog när jag skulle rulla iväg. Symtomen verkar enligt vad jag läst antingen tyda på att bilen inte fått adaptera nya bränslet eller att det är nåt fel på spridarna eller spjällhuset. Vissa trådar tyder på att just Flexifuel varianterna har denna "egenskap", och att man helt enkelt inte ska ta bilen om man ska köra mindre än ett par mil, samt var fjärde tank bensin istället för etanol. Jag har ytterst lite erfarenhet av bilar så blir nog tillbaka till handlaren och be de se över bilen, då jag dessutom förhandlade in en fri service vid köptillfället, samt att de ska ordna den felande yttertemperaturmätaren, som visar -15grader trots att vi har +5 i Malmö idag. Annar blir det kanske att häva köpet.

Häv köpet om du kan, v50 är en riktig skitbil. Vill man nu ha en v50 trots allt så får man en bättre version till mindre pengar om man köper en Ford Focus

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 december 2020 · 17 386 Inlägg

En kompis jobbar på ett företag som har två olika lokaler som ligger 300m ifrån varann. De har en S40 1,8F som transport mellan dessa lokaler. Den går alltså bara 300m åt gången flera gånger per dag. Inga problem med den förutom att den gillar att tända motorlampan som släcks inför varje bes. Fast den tankas bara med bensin.

Så klart intressant och höra vad problemet är!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Albert_a
14 december 2020 · 55 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En kompis jobbar på ett företag som har två olika lokaler som ligger 300m ifrån varann. De har en S40 1,8F som transport mellan dessa lokaler. Den går alltså bara 300m åt gången flera gånger per dag. Inga problem med den förutom att den gillar att tända motorlampan som släcks inför varje bes. Fast den tankas bara med bensin.

Så klart intressant och höra vad problemet är!

Jag är också av uppfattningen att det vore intressant at reda ut eventuellt problem, men då det idag är en månad sedan jag köpte bilen hoppas jag att firman som sålde bilen till mig kan ta på sig eventuell reparation och felsökning. Konsumentköplagen är ju inte alltid enkel att tyda, men mig veterligen är fel som inte uppkommer på grund av felaktig användning inom sex månader från köp att betrakta som att de fanns vid köpet. Jag har inte ens kört 40 mil ännu, men är inte jättebekant med bilar. Jag noterade att nivån för bromsvätskan är låg och motorolja ska nog toppas upp också.

Hoppas att det löser sig, idag körde jag den två mil blandad körning, mest landsväg, för att försöka utröna ifall den behöver adaptera sedan senaste tankningen, har inte provat att starta igen ännu så håller tummarna.

När jag skulle starta den idag var det liknande beteende, först dog den tvärt strax efter att jag släppt tändningen, så jag gav lite gas när jag vred om på nytt och det hjälpte. Efter detta gav den upp när jag gav gas till en början. Efter att låtit den svaja lite på tomgången och med lite pumpande på gasen upp till 3-4k rpm stabiliserades tomgången på runt 1,2k rpm och jag kunde köra iväg "som vanligt", alltså utan problem.

Ska såklart göra handlaren uppmärksam på detta så får jag se vad de har att säga.

I övrigt gillar jag bilen skarpt, är lagom stor för oss och härlig at köra, och fram till häromdagen har den aldrig bråkat det minsta.

Brådhis * Voff voff *
14 december 2020 · 10 245 Inlägg

Albert_a skrev:

Hybrid_ skrev:
En kompis jobbar på ett företag som har två olika lokaler som ligger 300m ifrån varann. De har en S40 1,8F som transport mellan dessa lokaler. Den går alltså bara 300m åt gången flera gånger per dag. Inga problem med den förutom att den gillar att tända motorlampan som släcks inför varje bes. Fast den tankas bara med bensin.

Så klart intressant och höra vad problemet är!

Jag är också av uppfattningen att det vore intressant at reda ut eventuellt problem, men då det idag är en månad sedan jag köpte bilen hoppas jag att firman som sålde bilen till mig kan ta på sig eventuell reparation och felsökning. Konsumentköplagen är ju inte alltid enkel att tyda, men mig veterligen är fel som inte uppkommer på grund av felaktig användning inom sex månader från köp att betrakta som att de fanns vid köpet. Jag har inte ens kört 40 mil ännu, men är inte jättebekant med bilar. Jag noterade att nivån för bromsvätskan är låg och motorolja ska nog toppas upp också.

Hoppas att det löser sig, idag körde jag den två mil blandad körning, mest landsväg, för att försöka utröna ifall den behöver adaptera sedan senaste tankningen, har inte provat att starta igen ännu så håller tummarna.

När jag skulle starta den idag var det liknande beteende, först dog den tvärt strax efter att jag släppt tändningen, så jag gav lite gas när jag vred om på nytt och det hjälpte. Efter detta gav den upp när jag gav gas till en början. Efter att låtit den svaja lite på tomgången och med lite pumpande på gasen upp till 3-4k rpm stabiliserades tomgången på runt 1,2k rpm och jag kunde köra iväg "som vanligt", alltså utan problem.

Ska såklart göra handlaren uppmärksam på detta så får jag se vad de har att säga.

I övrigt gillar jag bilen skarpt, är lagom stor för oss och härlig at köra, och fram till häromdagen har den aldrig bråkat det minsta.

Att tempgivaren visar -15 är en bra ledtråd till varför bilen är bråkig. Tror bilen att det är kallt skickar den på mer bränsle och är det då inte kallt i verkligheten blir motorn tjurig.

Sedan är det väl tämligen känt att just flexifuelbilar (gäller även andra märken än Volvo) ogillar starkt när man startar och sedan stänger av dom nästan direkt igen (tänk scenariot: kör in bilen i garaget, kör runt kvarteret osv).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang