Köpråd: Driftsäker, snål pandemi-bil under 30 000kr

Albert_a
14 december 2020 · 55 Inlägg

Brådhis skrev:
Att tempgivaren visar -15 är en bra ledtråd till varför bilen är bråkig. Tror bilen att det är kallt skickar den på mer bränsle och är det då inte kallt i verkligheten blir motorn tjurig.

Sedan är det väl tämligen känt att just flexifuelbilar (gäller även andra märken än Volvo) ogillar starkt när man startar och sedan stänger av dom nästan direkt igen (tänk scenariot: kör in bilen i garaget, kör runt kvarteret osv).

Tack för svar, handlaren ska ju byta yttertemperaturmätaren, men hävdade också vid köp att den bara är en "lyx-grej" som inte ska påverka funktionen av bilen...

Jag har förstått att det är fallet med FlexiFuel, något jag egentligen uppskattar, då jag helst inte tar bilen i "onödan", jag kör ju på etanol av en anledning.

Har pratat med handlaren som ska kolla på bilen, har inte fått lovat att det kommer vara utan kostnad, men bilen är ju också 13 år och har gått 190000km som kanske inte stärker mitt case direkt.

Ett nytt spjällhus verkar gå loss på 1500-2000 så kanske inte hela världen om det behöver bytas på en 13 år gammal kärra.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 december 2020 · 17 376 Inlägg

Troligen har du en trafiksäkerhetsgaranti vilket innebär att bilen inte ska vara farlig att köra.

Det hänger på handlaren om denna ska/vill reparera bilen. Håller dock med att yttertempen inte har med motorstyrningen att göra. Det sitter nog  en liten sensor bakom fronten bara. Ingen större kostnad eller för den delen något stort jobb.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
14 december 2020 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Troligen har du en trafiksäkerhetsgaranti vilket innebär att bilen inte ska vara farlig att köra.

Det hänger på handlaren om denna ska/vill reparera bilen. Håller dock med att yttertempen inte har med motorstyrningen att göra. Det sitter nog  en liten sensor bakom fronten bara. Ingen större kostnad eller för den delen något stort jobb.

På V70 sitter det ju en tempgivare i varje backspegel. En till motorn och en till yttertempmätaren. Misstänker att det är likadant på V50. I synnerhet eftersom bilen, iaf i mina ögon, beter sig som att den skulle tro att det var kallt ute.

Kan en gå sönder kan även den andra det...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
16 december 2020 · 10 572 Inlägg

viccoA skrev:

Hybrid_ skrev:

viccoA skrev:
Alla etanolbilar har täta serviceintervaller pga etanolens egenskaper.

Satsa då hellre på en dieselbil med partikelfilter (och gärna med EURO6) och kör på HVO100 bränsle.

Hur är det nu för tiden med bilar om man kör på ren E85 och kallstartsegenskaper?

E85 i vinterkvalitet går att starta ner till -25 i de flesta etanolbilar (egentligen E75 på vintern). Har man kvar det gamla bränslet sen sommaren i tanken klarar man nog av att starta i -10 till -15 ungefär. Observera att sifforna gäller utan motorvärmare, kör man motorvärmaren startar givetvis bilen även om det är kallare.

Bilen startar men den startar på bensinen i soppan. Du behöver alltså 4ggr så mycket soppa ungefär. Det blir väldigt mycket etanol som inte förbränns och stora delar hamnar i oljan.

Som nämndes ovan så har V50 F fått mycket skit, men det är inte motorns fel om man nu skall vara sådan utan att man kör den på ett bränsle den inte är avsedd för. Jag vet att den råkar heta F, men det stämmer ju i praktiken inte.

På tal om miljö så vet jag att Saabarna aldrig var testade map utsläpp på E85, bara på bensin.

Så det där med E85 och miljö i samma mening blir tokigt när man får byta olja dubbelt så ofta och att den spyr ut prylar när den startas.

E85 är toppen till trimmade motorer, men det är liksom bara där det är bra. Inte ens då kan man köra på det hela tiden.

Köp en liten diesel så som Kia eller Hyundai, tänk på miljön genom att köra mindre istället.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2020 · 17 376 Inlägg

torpis skrev:

viccoA skrev:

Hybrid_ skrev:

Hur är det nu för tiden med bilar om man kör på ren E85 och kallstartsegenskaper?

E85 i vinterkvalitet går att starta ner till -25 i de flesta etanolbilar (egentligen E75 på vintern). Har man kvar det gamla bränslet sen sommaren i tanken klarar man nog av att starta i -10 till -15 ungefär. Observera att sifforna gäller utan motorvärmare, kör man motorvärmaren startar givetvis bilen även om det är kallare.

Bilen startar men den startar på bensinen i soppan. Du behöver alltså 4ggr så mycket soppa ungefär. Det blir väldigt mycket etanol som inte förbränns och stora delar hamnar i oljan.

Som nämndes ovan så har V50 F fått mycket skit, men det är inte motorns fel om man nu skall vara sådan utan att man kör den på ett bränsle den inte är avsedd för. Jag vet att den råkar heta F, men det stämmer ju i praktiken inte.

På tal om miljö så vet jag att Saabarna aldrig var testade map utsläpp på E85, bara på bensin.

Så det där med E85 och miljö i samma mening blir tokigt när man får byta olja dubbelt så ofta och att den spyr ut prylar när den startas.

E85 är toppen till trimmade motorer, men det är liksom bara där det är bra. Inte ens då kan man köra på det hela tiden.

Köp en liten diesel så som Kia eller Hyundai, tänk på miljön genom att köra mindre istället.

Nu har han ju förvisso köpt skiten och får leva med det. Men tanka enbart bensin är nog bättre.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
16 december 2020 · 10 572 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nu har han ju förvisso köpt skiten och får leva med det. Men tanka enbart bensin är nog bättre.

Ja tänker man på miljön så är bensin betydligt mycket bättre än etanol. Tror man att man tänker på miljön så kör man på etanol :-)

Det var ju bekant ett behjärtansvärt försök för 20 år sedan som inte riktigt slog väl ut.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Albert_a
14 januari 2021 · 55 Inlägg

Jag har inte haft några fler startproblem, och kan inte annat än att anta att problemen berodde på den korta körsträckan sedan jag fyllt upp tanken och den inte adapterat klart helt enkelt. Efter cirka 20 km landsvägskörning utan hastiga accelerationer har jag inte haft några startproblem överhuvudtaget.

Miljö och etanol rimmar väl i den mening att största delen av bränslet utgörs av förnyelsebar råvara. Självklart skulle jag kunna valt en liten diesel och av den anledningen inte välja bilen vid korta körsträckor, men när jag provkörde en hyundai i30 kändes det bara fel. men kanske nästa gång jag behöver bil att jag går den vägen istället.

Etanolen och flexifuelbilarna har ju dragits med "barnsjukdomar" som i stora drag verkar vara utredda med minskade sulfathalter i bränslet och ett rimligt prissatt bränsle, trots möjligtvis märkligt riktade politiska insatser under dess korta historia.

Visst irriterar jag mig ibland på att jag får tanka ganska ofta, men jag upplever sedan problemen försvann att jag kör en säker och bekväm bil. Snål är den INTE, med ca litern E85/mil, men relativt billig att äga och passar storleks- och behovsmässigt oss perfekt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 januari 2021 · 17 376 Inlägg

Albert_a skrev:
Jag har inte haft några fler startproblem, och kan inte annat än att anta att problemen berodde på den korta körsträckan sedan jag fyllt upp tanken och den inte adapterat klart helt enkelt. Efter cirka 20 km landsvägskörning utan hastiga accelerationer har jag inte haft några startproblem överhuvudtaget.

Miljö och etanol rimmar väl i den mening att största delen av bränslet utgörs av förnyelsebar råvara. Självklart skulle jag kunna valt en liten diesel och av den anledningen inte välja bilen vid korta körsträckor, men när jag provkörde en hyundai i30 kändes det bara fel. men kanske nästa gång jag behöver bil att jag går den vägen istället.

Etanolen och flexifuelbilarna har ju dragits med "barnsjukdomar" som i stora drag verkar vara utredda med minskade sulfathalter i bränslet och ett rimligt prissatt bränsle, trots möjligtvis märkligt riktade politiska insatser under dess korta historia.

Visst irriterar jag mig ibland på att jag får tanka ganska ofta, men jag upplever sedan problemen försvann att jag kör en säker och bekväm bil. Snål är den INTE, med ca litern E85/mil, men relativt billig att äga och passar storleks- och behovsmässigt oss perfekt.

Det där är nog en bra siffra. Bilen är frisk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang