El vs Plug In/laddhybrid vs hybrid ?

KenthIJ
11 november 2020 · 1 429 Inlägg

Tänker mig frågor rörande -

Räckviddsångest

Service

Priser

Miljö    etc

Själv skulle jag ha lite svårt att känna mig trygg med att kunna lita på att de "snabbladdarstop" som jag planerat in på långresan, verkligen kan erbjuda kö och problemfria laddstationer, till elbilen.

Åker iofs bara 50/60 + mil reson ett par tre ggr per år.

Med en Plug In / Laddhybrid som klarar 5+ mil på en laddning så skulle jag/vi kunna klara i stort sett alla våra vardagliga resor på enbart laddad el.

torpis Forummoderator
11 november 2020 · 10 572 Inlägg

Med elbil är det aldrig några problem(!) En laddhybrid blir det liksom maniskt att plugga in för att köra på el. Hög förbrukning(både el och bensin) och laddar sakta.

Välj elbil om eldrift lockar dig. Köp en bensinbil om det känns bättre att fortsätta elda upp saker.

Räckviddsångest är ett påhittat begrepp. Det finns inte på riktigt. Snarare tvärt om, det är mycket enklare när man alltid har full tank på morgonen, man behöver aldrig ens fundera, bara åka.

Annat är det med dieselbilen eller min lille Spyder. Snurra runt för att hitta en mack som är ledig och sen lyckat få ut nån räckvidd ur pumpen medan regnet piskar i nacken. Nä, det är helt uppenbart vilket som är smidigast när man provat bägge.

Sen finns det tillfällen då det varit bra att ha en dieselbil, det finns tillfällen då det vore fint med monter-jeep med 4x4, det finns tillfällen då en Ferrari passat bättre och det finns tillfällen då man egentligen borde haft privatjet. Men man får dimensionera efter sitt personliga kuvert och plånbok.  För mig är det ett självklart val med eldrift.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Rensvinf
11 november 2020 · 528 Inlägg

Jag tänker ungefär som du.  Att jag klarar vardagens alla resor på el om bara bilen har en räckvidd på typ 3-5 mil totalt.  Så jag började kika efter en laddhybrid, eller vad de nu heter.  Kruxet är att det i regel blir väldigt mycket pengar. Vi kör en Volvo V70 D2 2012.   Vi har 2 barn och en hund.  Att hitta en laddhybrid i den storleksordningen med stort bagage och hyfsad modern bil blir dyrt.   Och om man nu ska byta upp sig så vill iaf inte jag kasta ut pengar på en bil som om några år inte står sig särskilt bra. Vad det verkar så är ju elbilar det som är framtiden. . Jag kollade exempelvis på en mitsubishi outlander phev.  Grejen är att så fort du slår över till förbränningsmotorn så är den ju fruktansvärt törstig för att vara en modern bil. Och för att vara elbil så är drivlinan rätt "törstig" också.. för den delen.  Jag tänker att risken är att man står där om något år med en bil som inte egentligen är "bra" på ngt. 
Så jag tänker avvakta tills det kommer ut mer alternativ på marknaden.

viccoA
11 november 2020 · 3 109 Inlägg

Kan inte annat än att instämma i vad Torpis skriver. Räckviddsångest hade man kanske på 24kwh elbilar och när laddinfrastrukturen inte var lika utbyggd.
Idag kommer man ledigt 20 mil i snöstorm med de flesta bilar och passerar ett gäng laddare på vägen.
Själv har jag haft "ångest" någon enstaka gång när jag tex kört med lastat släp i riktigt dåligt väder, då krymper räckvidden lite. Ångest på riktigt har jag aldrig haft, a better route planner i mobilen och teslas egen navigator så hittar man mängder med laddare längs vägen. Skulle det inte räcka för någon obskyr tur i bystan så prova uppladdning.nu där hittar du mängder med fler laddare.

Senast redigerat av viccoA (11 november 2020)

torpis Forummoderator
11 november 2020 · 10 572 Inlägg

Tänk även på att många laddhybrider saknar elektrisk kupévärme. Dom startar bensinmotorn för att göra värme. Så de där 3-5milen det pratas om kan man bara se sig om efter.

Är ganska säker på att Kia Optima saknar värmare utöver beninmotorn, jag har även för mig Outlander saknar det. Volvo har en extern dieselbrännare som eldar ja - diesel för att göra värme. Passat GTE har om jag inte minns fel elektrisk värmare.

I detta landet så behöver vi värme ungefär halva året och andra halvan AC.  Hur AC löses har jag dock ingen koll på alls?! Någon som vet hur tex Passat GTE gör?

Tyvärr är detta något man liksom får komma på själv precis som att vissa elbilar inte håller utlovad räckvidd eller laddhastighet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
11 november 2020 · 1 429 Inlägg

Tackar alla för ovanstående synpunkter och engagemang.

KenthIJ
11 november 2020 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:
Tänk även på att många laddhybrider saknar elektrisk kupévärme. Dom startar bensinmotorn för att göra värme. Så de där 3-5milen det pratas om kan man bara se sig om efter.

Är ganska säker på att Kia Optima saknar värmare utöver beninmotorn, jag har även för mig Outlander saknar det. Volvo har en extern dieselbrännare som eldar ja - diesel för att göra värme. Passat GTE har om jag inte minns fel elektrisk värmare.

I detta landet så behöver vi värme ungefär halva året och andra halvan AC.  Hur AC löses har jag dock ingen koll på alls?! Någon som vet hur tex Passat GTE gör?

Tyvärr är detta något man liksom får komma på själv precis som att vissa elbilar inte håller utlovad räckvidd eller laddhastighet.

Toyota Prius Plug In /laddhybrid 2017-2020 som går 5 mil på sladdladdad el enligt WLTP och Toyota RAV Plug In /laddhybrid som går 7.5 mil på sladdladdad el enligt WLTP , har "värmepump" och värmer inte på bensin.

KenthIJ
11 november 2020 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:
Med elbil är det aldrig några problem(!) En laddhybrid blir det liksom maniskt att plugga in för att köra på el. Hög förbrukning(både el och bensin) och laddar sakta.

Välj elbil om eldrift lockar dig. Köp en bensinbil om det känns bättre att fortsätta elda upp saker.

Räckviddsångest är ett påhittat begrepp. Det finns inte på riktigt. Snarare tvärt om, det är mycket enklare när man alltid har full tank på morgonen, man behöver aldrig ens fundera, bara åka.

Annat är det med dieselbilen eller min lille Spyder. Snurra runt för att hitta en mack som är ledig och sen lyckat få ut nån räckvidd ur pumpen medan regnet piskar i nacken. Nä, det är helt uppenbart vilket som är smidigast när man provat bägge.

Sen finns det tillfällen då det varit bra att ha en dieselbil, det finns tillfällen då det vore fint med monter-jeep med 4x4, det finns tillfällen då en Ferrari passat bättre och det finns tillfällen då man egentligen borde haft privatjet. Men man får dimensionera efter sitt personliga kuvert och plånbok.  För mig är det ett självklart val med eldrift.

Vad det gäller det där med så kallad "räckviddsångest" så tänker jag att jag själv skulle jag ha lite svårt att känna mig trygg med att kunna lita på att de "snabbladdarstop" som jag planerat in på långresan, verkligen kan erbjuda kö och problemfria ladd stationer, till elbilen. Speciellt om man har otåliga och hungriga barn/barnbarn i bilen som inte vill ha annat än köttbullar och mos att äta. Då gäller det ju att passande snabbladdnings stationer verkligen är kö fria och fungerande.

KenthIJ
11 november 2020 · 1 429 Inlägg

Rensvinf skrev:
Jag tänker ungefär som du.  Att jag klarar vardagens alla resor på el om bara bilen har en räckvidd på typ 3-5 mil totalt.  Så jag började kika efter en laddhybrid, eller vad de nu heter.  Kruxet är att det i regel blir väldigt mycket pengar. Vi kör en Volvo V70 D2 2012.   Vi har 2 barn och en hund.  Att hitta en laddhybrid i den storleksordningen med stort bagage och hyfsad modern bil blir dyrt.   Och om man nu ska byta upp sig så vill iaf inte jag kasta ut pengar på en bil som om några år inte står sig särskilt bra. Vad det verkar så är ju elbilar det som är framtiden. . Jag kollade exempelvis på en mitsubishi outlander phev.  Grejen är att så fort du slår över till förbränningsmotorn så är den ju fruktansvärt törstig för att vara en modern bil. Och för att vara elbil så är drivlinan rätt "törstig" också.. för den delen.  Jag tänker att risken är att man står där om något år med en bil som inte egentligen är "bra" på ngt. 
Så jag tänker avvakta tills det kommer ut mer alternativ på marknaden.

Mycket tänkvärt.

Toyota RAV 4 Plug In /laddhybrid verkar ju faktiskt vara ganska snål med både el och bensin förbrukning men...

Den finns ju bara helt ny och kostar då 5-600 000

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2020 · 17 376 Inlägg

torpis skrev:
Tänk även på att många laddhybrider saknar elektrisk kupévärme. Dom startar bensinmotorn för att göra värme. Så de där 3-5milen det pratas om kan man bara se sig om efter.

Är ganska säker på att Kia Optima saknar värmare utöver beninmotorn, jag har även för mig Outlander saknar det. Volvo har en extern dieselbrännare som eldar ja - diesel för att göra värme. Passat GTE har om jag inte minns fel elektrisk värmare.

I detta landet så behöver vi värme ungefär halva året och andra halvan AC.  Hur AC löses har jag dock ingen koll på alls?! Någon som vet hur tex Passat GTE gör?

Tyvärr är detta något man liksom får komma på själv precis som att vissa elbilar inte håller utlovad räckvidd eller laddhastighet.

AC:n går alltid på 3-fas och kraften tas från hybridbatterierna. Undantaget de bilar som har värmepump då. Där reverseras systemet beroende på om värme eller kyla önskas.

Kan bara tänka mig när elbilarna rullat ett decennium... Då blir första frågan om det finns värme i bilen? Systemet är komplicerat med många olika ventiler.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
12 november 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Vad det gäller det där med så kallad "räckviddsångest" så tänker jag att jag själv skulle jag ha lite svårt att känna mig trygg med att kunna lita på att de "snabbladdarstop" som jag planerat in på långresan, verkligen kan erbjuda kö och problemfria ladd stationer, till elbilen. Speciellt om man har otåliga och hungriga barn/barnbarn i bilen som inte vill ha annat än köttbullar och mos att äta. Då gäller det ju att passande snabbladdnings stationer verkligen är kö fria och fungerande.

Jag kan förstå frågeställningen, men för mig som kört elbil många år nu så är det tvärt om. Som sagt så är det alltid ett gissel att få tag i räckvidd till bensinbilen.

Många mackar läggs ner eller tas bort. Jag tankar med app och på ST1.(har inte med mig visa kortet, blippar med min klocka) Förra midsommaren höll jag på att få tillbringa ofrivilligt i Älmhult då det inte gick att få tag på räckvidd i stan!! Enda kvarvarande ST1 funkade inte och ingen mack som hade betalning över disk.

ST1 på väg att grävas upp
https://i.imgur.com/YE7OOnV.png

Även statoil i Ljungbyporten ser ut som ett slagfält med avstängda pumpar. Vet inte vad de pysslar med där mer än att det är ett jättehål i marken.

Var och hämtade en värmepump i Gränna hör om dagen efter jobbet(Ioniq och släpvagn). Stannade i Värnamo då jag behövde kissa. Det fanns flera olika ultrasnabba laddare fria från olika operatörer men bensinmacken såg ut som kriget. Det var bilar över allt. Påminde om nån nattligt race. Jag tänkte vad gör dom liksom? Men det var helt enkelt "kö" med 4-5bilar från varje håll som skulle in och tanka.  Helt sjukt.

https://i.imgur.com/qgxZVWo.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
12 november 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Toyota RAV 4 Plug In /laddhybrid verkar ju faktiskt vara ganska snål med både el och bensin förbrukning men...

Den finns ju bara helt ny och kostar då 5-600 000

Det är ju mer än vad e-Niro kostar, då har du ju 64kWh och en snål bil.





Toyota känns avlägset för mig. Självladdande hybrider använder dom i sin marknadsföring.



Känns mer rimligt att göra ett val, antingen bensinbil/diesel eller elbil. Mellantingen är dyra och dåliga. Jag pratar ur rent teknisk aspekt, värderar inte miljö alls här faktiskt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
viccoA
12 november 2020 · 3 109 Inlägg

Toyota RAV4 är som att elda upp pengarna, om ett par år kommer de inte vara värda mycket då det är för lite laddbar kapacitet och många olika system som kan krångla.

Köp tex E-niro som torpis skriver, vettig teknik, låga driftkostnader osv. Behöver du fyrhjulsdrift blir det kanske Tesla model Y som är vettigaste alternativet (leverans i vår).

torpis Forummoderator
12 november 2020 · 10 572 Inlägg

viccoA skrev:
Behöver du fyrhjulsdrift

Om prislappen på Toyota Rav4 stämmer så får man ju en e-Niro och en Jeep Renegade 2017 för samma pengar. lol

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2020 · 17 376 Inlägg

Det verkar som KIA Sorento plug-in har fått priserna satta nu. Grundpris 579'900:- fast i verkligheten blir det väl över 600 pannor man ska fram med.

Har kört en del nya Sorento fast med dieselsnurran på 200hk. mycket trevlig och rymlig. Lite varning på interiören/instrumentpanel. Känns som 80-talet drog förbi som en frisk fläkt...

Väldigt praktiskt att den svarta bakgrunden i varv- och hastighetsmätare byts ut mot en livebild på respektive sida av bilen när man blinkar. Osäker på utrustningen i övrigt. Fast elektrisk låsning av ryggstöden var väl och ta i.

Och vill du att parkeringsbromsen ska släppa när du lägger i Driven? Då får du ta på dig bältet först. Annars rör sig inte bilfan en millimeter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
12 november 2020 · 1 429 Inlägg

Tackar åter igen för alla svar och allt engagemang.

Läser och begrundar.

KenthIJ
12 november 2020 · 1 429 Inlägg

viccoA skrev:
Toyota RAV4 är som att elda upp pengarna, om ett par år kommer de inte vara värda mycket då det är för lite laddbar kapacitet och många olika system som kan krångla.

Köp tex E-niro som torpis skriver, vettig teknik, låga driftkostnader osv. Behöver du fyrhjulsdrift blir det kanske Tesla model Y som är vettigaste alternativet (leverans i vår).

Toyotas hybrider har väl ändå hållit värdet ganska bra hittills.

Möjligen med undantag av Prius Plug In 2017-2020 (andra generationen Prius Plug In) som ,trots att den enligt tester är världens snålaste Plug In bil, så har den nog tappat ganska mycket i andrahandsvärde (verkar även ganska svårt att sälja de nya) troligen pga av dess design

torpis Forummoderator
12 november 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Toyotas hybrider har väl ändå hållit värdet ganska bra hittills.

Möjligen med undantag av Prius Plug In 2017-2020 (andra generationen Prius Plug In) som ,trots att den enligt tester är världens snålaste Plug In bil, så har den nog tappat ganska mycket i andrahandsvärde (verkar även ganska svårt att sälja de nya) troligen pga av dess design

Se på deras reklam där dom häcklar laddbara bilar. "We choose not to plug in". Inte konstigt att deras plugin då säljer sämre både ny och begagnad.

Dock kan man ju som alltid utnyttja läget för att göra en god affär.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2020 · 17 376 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Toyotas hybrider har väl ändå hållit värdet ganska bra hittills.

Möjligen med undantag av Prius Plug In 2017-2020 (andra generationen Prius Plug In) som ,trots att den enligt tester är världens snålaste Plug In bil, så har den nog tappat ganska mycket i andrahandsvärde (verkar även ganska svårt att sälja de nya) troligen pga av dess design

Se på deras reklam där dom häcklar laddbara bilar. "We choose not to plug in". Inte konstigt att deras plugin då säljer sämre både ny och begagnad.

Dock kan man ju som alltid utnyttja läget för att göra en god affär.

Tror även att gen1 av pluginbilarna trögar lite  Vi har en ren Prius hybrid från -13 och enligt en handlare jag känner (Stor firma i GBG) Så hade han mer än gärna bytt den rakt av mot en Plugin. "För att den är säljbar". Varken han eller jag vet varför plugin dykt i pris på dessa. Prius av sista generationen vägra han byta in. Svajigt värde.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
12 november 2020 · 10 244 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Vad det gäller det där med så kallad "räckviddsångest" så tänker jag att jag själv skulle jag ha lite svårt att känna mig trygg med att kunna lita på att de "snabbladdarstop" som jag planerat in på långresan, verkligen kan erbjuda kö och problemfria ladd stationer, till elbilen. Speciellt om man har otåliga och hungriga barn/barnbarn i bilen som inte vill ha annat än köttbullar och mos att äta. Då gäller det ju att passande snabbladdnings stationer verkligen är kö fria och fungerande.

Jag kan förstå frågeställningen, men för mig som kört elbil många år nu så är det tvärt om. Som sagt så är det alltid ett gissel att få tag i räckvidd till bensinbilen.

Många mackar läggs ner eller tas bort. Jag tankar med app och på ST1.(har inte med mig visa kortet, blippar med min klocka) Förra midsommaren höll jag på att få tillbringa ofrivilligt i Älmhult då det inte gick att få tag på räckvidd i stan!! Enda kvarvarande ST1 funkade inte och ingen mack som hade betalning över disk.

ST1 på väg att grävas upp
https://i.imgur.com/YE7OOnV.png

Även statoil i Ljungbyporten ser ut som ett slagfält med avstängda pumpar. Vet inte vad de pysslar med där mer än att det är ett jättehål i marken.

Var och hämtade en värmepump i Gränna hör om dagen efter jobbet(Ioniq och släpvagn). Stannade i Värnamo då jag behövde kissa. Det fanns flera olika ultrasnabba laddare fria från olika operatörer men bensinmacken såg ut som kriget. Det var bilar över allt. Påminde om nån nattligt race. Jag tänkte vad gör dom liksom? Men det var helt enkelt "kö" med 4-5bilar från varje håll som skulle in och tanka.  Helt sjukt.

https://i.imgur.com/qgxZVWo.jpg

Fast att jämföra ett(!) bensinbolags stationer mot alla laddningsställen är ju en rätt skev jämförelse. smile

Jag tankar min dieselbil på den mack som råkar vara närmast när det är dags och jag har aldrig haft några som helst problem att få tag på bränsle varken här eller tex när jag körde till England eller södra Tyskland. (Dessutom kommer jag 90+ mil per tank.) Har inte heller stått i kö vad jag kan minnas för att tanka. Men även om pumpen vore upptagen så handlar det om några minuter på sin höjd och sedan är man klar.

Jag är inte emot elbilar som sagt, men lika lite som man ska fabricera problem för dom, lika lite ska man fabricera fördelar. wink

Senast redigerat av Brådhis (12 november 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang