El vs Plug In/laddhybrid vs hybrid ?

KenthIJ
15 november 2020 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
De senaste månaderna har jag testat att köra vår Prius Plug In 2015 , som inte har någon värmepump och värmer alltså bilen på bensin, utan att sätta på ACn om yttertempen ligger mellan 10/12 C och 20 C (måste dock ha stängt av ACn innan jag stannar bilen vid körtillfället innan) och det är något sånär torrt väder . Detta utan några komfort förluster enligt mig. Sätter dock på stolsvärmen. Då går inte bensinmotorn igång alls och jag har kunnat köra mellan 18-21 km på sladdladdad el, beroende på ute temp. Under 10 C  och över 20 C behövs dock ACn för värme /kyla och för att mota bort imma.

Tänker att det borde funka likadant med tex en Kia Niro Plug In som ju då borde kunna gå bortåd 50 km på en sladdladdning, utan att bensinmotorn går igång. Niron har väl dessutom rattvärme.

AC:n? Du stänger inte av hela klimatanläggningen då?
Jodå, har provat att köra Niro plugin med helt avstängd klimat (Tryckt på OFF-knappen). Då startar inte bensinmotorn. Fast man får ha ett fönster lite öppet för luftens skull. I dagsläget med regn och 8-10 grader så fungerar det inte så bra.  Inga problem att komma över 40 km på en laddning då. Mer har jag inte ToR jobbet.

Alla Kia har rattvärme som standard.

Visst har du rätt... tryckt på "off" så... hela klimatanläggningen av

torpis Forummoderator
22 november 2020 · 10 572 Inlägg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 november 2020 · 14 007 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Mycket möjligt att elbilen är fulladdad varje gång du behöver den. Min poäng var bara att ditt resonemang om att det skulle vara krångligt med fossilbil pga ST1 har ett dåligt utbyggt nät av mackar var lite tveksamt... I synnerhet om man gör jämförelsen mot alla(!) laddstationer. wink

Ja, men utan erfarenhet av elbil är du helt säker på att jag har fel. Tycker det är svajigt.

Det är liksom inte så att det jättefå laddmöjligheter även om varje punkt har få uttag så att säga. Det växer ju med tiden och det växer fort.

Tänk att du skall köra Malmö-Göteborg och tillbaka. Det är 27mil, min bil går en dag som denna kanske 20mil på motorvägen. Jag behöver alltså ladda en gång på vägen, tidigast efter 7mil följaktligen. Det finns säkert ett 20tal olika alternativ varav flera gratis, bland annat Halmstad eller Falkenberg.


Detta är bara snabbladdare
https://i.imgur.com/dgiJh2dl.png

Hur lång tid tar det att "ladda en gång på vägen"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torpis Forummoderator
22 november 2020 · 10 572 Inlägg

Vettemannen skrev:
Hur lång tid tar det att "ladda en gång på vägen"?

/Benny

För mig handlar det om 15minuter ungefär. Men jag försöker planera mina stopp så jag aldrig behöver stå och glo på laddaren utan jag kan handla eller käka under tiden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torsen
22 november 2020 · 7 198 Inlägg

Mycket intressant och läsvärd tråd.
Har en CR-V av senaste generationen, hustru och +30kg hund, som ligger i baksätet med egen sele, eget fristående småhus samt runt 70 mil till "stugan".
Första delen av resan på E4.
Efter Sundsvall rv 331 mot Borgafjäll.
Har flera hobbybilar för "hemmabruk".
Endast 10 A Schucko vid "Stugan".

Mindre bil än CR-V, som rymmer närmare 50 % mer än nya Volvo V90, är inte att tänka på.

Vad för "elbil" rekommenderas?

torpis Forummoderator
22 november 2020 · 10 572 Inlägg

torsen skrev:
Mycket intressant och läsvärd tråd.
Har en CR-V av senaste generationen, hustru och +30kg hund, som ligger i baksätet med egen sele, eget fristående småhus samt runt 70 mil till "stugan".
Första delen av resan på E4.
Efter Sundsvall rv 331 mot Borgafjäll.
Har flera hobbybilar för "hemmabruk".
Endast 10 A Schucko vid "Stugan".

Mindre bil än CR-V, som rymmer närmare 50 % mer än nya Volvo V90, är inte att tänka på.

Vad för "elbil" rekommenderas?

Mycket hänger ihop med vartannat. Jag vet att e-Niro har en snål drivlina och bra räckvidd på sina 64kWh. Hur den står sig mot en CR-V i storlek vet jag inte. Den upplevs som dyr med tanke på att kvaliteten är skramlig KIA med prislapp som en Mercedes...

Jag har tittat på Skoda Enyaq för några veckor sedan. Sen ser helt okej ut, men vi vet ingenting om hur den är i verkligheten än.
https://i.imgur.com/Tpu4AWq.jpg

Oavsett bilval så fundera på ditt dagliga behov och dimensionera efter det, att åka 70mil några gånger om året är ju undantag. Åka de 70 milen var 6:e vecka så börjar det bli dag att dimensionera för de resorna absolut.

10A Schucko ger dig 50kWh per dygn. Det är kanske 25mil i Skodan och ca 33mil i Kian. På något vis tänker jag att du stannar minst en natt eller så efter dina 70mil och då är det ju lugnt. "Alla klarar sig med ett vägguttag"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
23 november 2020 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:

torsen skrev:
Mycket intressant och läsvärd tråd.
Har en CR-V av senaste generationen, hustru och +30kg hund, som ligger i baksätet med egen sele, eget fristående småhus samt runt 70 mil till "stugan".
Första delen av resan på E4.
Efter Sundsvall rv 331 mot Borgafjäll.
Har flera hobbybilar för "hemmabruk".
Endast 10 A Schucko vid "Stugan".

Mindre bil än CR-V, som rymmer närmare 50 % mer än nya Volvo V90, är inte att tänka på.

Vad för "elbil" rekommenderas?

Mycket hänger ihop med vartannat. Jag vet att e-Niro har en snål drivlina och bra räckvidd på sina 64kWh. Hur den står sig mot en CR-V i storlek vet jag inte. Den upplevs som dyr med tanke på att kvaliteten är skramlig KIA med prislapp som en Mercedes...

"

e Niro är inte så speciellt stor bil, något kortare (men lite högre) än IONIQ.

Vad jag sett så är e Niron 4.38 L -1.80 B -1.56 H och IONIQ 4.47 L - 1.82 B  - 1.45 -1.48 H

Vet du om det är 2020 IONIQ som är högre eller är det 38 kW modellen ?

Honda CR-V är väl 4.61 L - 1.82 B - 1.68 H

Senast redigerat av KenthIJ (23 november 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2020 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det verkar som KIA Sorento plug-in har fått priserna satta nu. Grundpris 579'900:- fast i verkligheten blir det väl över 600 pannor man ska fram med.

Har kört en del nya Sorento fast med dieselsnurran på 200hk. mycket trevlig och rymlig. Lite varning på interiören/instrumentpanel. Känns som 80-talet drog förbi som en frisk fläkt...

Väldigt praktiskt att den svarta bakgrunden i varv- och hastighetsmätare byts ut mot en livebild på respektive sida av bilen när man blinkar. Osäker på utrustningen i övrigt. Fast elektrisk låsning av ryggstöden var väl och ta i.

Och vill du att parkeringsbromsen ska släppa när du lägger i Driven? Då får du ta på dig bältet först. Annars rör sig inte bilfan en millimeter.

menar du att den såg normal ut så man slipper en 42" skärm mitt ibilen ? smile

det borde ses som väldigt posetivt.. rikiga reglage till allt riktiga knappar osv.. noll digitalt trams som snor uppmärksamhet smile

Senast redigerat av Growe (23 november 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2020 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

torpis skrev:

Jag kan förstå frågeställningen, men för mig som kört elbil många år nu så är det tvärt om. Som sagt så är det alltid ett gissel att få tag i räckvidd till bensinbilen.

Många mackar läggs ner eller tas bort. Jag tankar med app och på ST1.(har inte med mig visa kortet, blippar med min klocka) Förra midsommaren höll jag på att få tillbringa ofrivilligt i Älmhult då det inte gick att få tag på räckvidd i stan!! Enda kvarvarande ST1 funkade inte och ingen mack som hade betalning över disk.

ST1 på väg att grävas upp
https://i.imgur.com/YE7OOnV.png

Även statoil i Ljungbyporten ser ut som ett slagfält med avstängda pumpar. Vet inte vad de pysslar med där mer än att det är ett jättehål i marken.

Var och hämtade en värmepump i Gränna hör om dagen efter jobbet(Ioniq och släpvagn). Stannade i Värnamo då jag behövde kissa. Det fanns flera olika ultrasnabba laddare fria från olika operatörer men bensinmacken såg ut som kriget. Det var bilar över allt. Påminde om nån nattligt race. Jag tänkte vad gör dom liksom? Men det var helt enkelt "kö" med 4-5bilar från varje håll som skulle in och tanka.  Helt sjukt.

https://i.imgur.com/qgxZVWo.jpg

Fast att jämföra ett(!) bensinbolags stationer mot alla laddningsställen är ju en rätt skev jämförelse. smile

Jag tankar min dieselbil på den mack som råkar vara närmast när det är dags och jag har aldrig haft några som helst problem att få tag på bränsle varken här eller tex när jag körde till England eller södra Tyskland. (Dessutom kommer jag 90+ mil per tank.) Har inte heller stått i kö vad jag kan minnas för att tanka. Men även om pumpen vore upptagen så handlar det om några minuter på sin höjd och sedan är man klar.

Jag är inte emot elbilar som sagt, men lika lite som man ska fabricera problem för dom, lika lite ska man fabricera fördelar. wink

Sant. Aldrig haft kö vid pumpen vad jag vet. Dessutom går vår dieselbil över 140 mil på en tank så ner till Tyskland, tanka och åka hem igen.

det blir ju lite värre när det blir kö på en elbilsladdare det tar ju inga någon minut att fylla en Tesla.       tror jag fyller min buss 300+liter på mindre än 5min..  skulle jag fylla den med el för motsvarande mängd energi skulle det nog ta  24timmar med snabbladdare..     

allt har sin för och nackdel..  just nu är nog risken stor att det kommer bli svårt att få fram laddningsställen i rätt mängd om väldigt många snabbt går över till elbilar.      har ju själv sätt en stackare som försökte fylla på el i sin Leef   jag stog över 1timme på platsen med min buss och väntade på folk..   personen som laddade var inne och handlade mat åt maten trampade runt bilen.. kärringen i bilen såg skapligt utråkad..   när mina kunder var klara  sp åkte vi men samtidigt så stog dom kvar med min Nissan..    nu snackar vi om att 50st fransmän var inne på ica maxi i örebro och handlade snabbare än vad man fyller batterierna på en elbil på Statiol.       det skulle jag personligen aldrig palla..  jag har NOLL tålamod.. blir förbannad när någon trög jävel som tanka sin bil och sätta sig och åka iväg inom 10sec...

tror det blir mer personer som måste ladda på laddställena för att dom inte har den möjligheten hemma då dom bor centralt i någon stad..    där faktist elbilen skulle fungera bäst för både miljön och smidigheten med elbilar.  men där finns det noll laddare..  eller jag har iaf aldrig sätt en laddare efter någon gata runt Cityterminalen i stockholm.   längre än så sträcker jag mig inte att fara runt i innerstan i stockholm smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
twin_cam Smålänning
23 november 2020 · 7 877 Inlägg

Teoretisk är det enklare att smälla upp en laddare. Uppåt 50kW borde gå smärtfritt.

Däremot över 100kW kan bli jobbigt p.g.a dimensioneringen på kablarna. Fast en högspänningsmatning till egen trafo så kan man ha hur många och starka laddare man vill.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
23 november 2020 · 10 572 Inlägg

Vad som inte finns är lätt att sätta fingret på. Vad som behövs eller vad som kommer är svårare.

Jag har sett smarta lösningar där lyktstolpar byggs om till LED och överblivna effekten kan plockas ut i ett typ 2 uttag på stolpen. Bor man i stan och har en modern snål bil så bör man klara 5 dagar utan att ladda även med mindre batteri, att då rotera så 5st bilar kan dela ett uttag vore en lösning.

Det blir på något vis enklare om man kan ladda sakta över dagen för då slipper du stå och vänta dessutom

https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/qLRHwveV4Z7_I7CJk9vHnvWrFZ8=/0x0:818x600/1200x800/filters:focal(344x235:474x365)/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_image/image/55393317/ubitricity_designboom_newsletter.0.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
24 november 2020 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:
Vad som inte finns är lätt att sätta fingret på. Vad som behövs eller vad som kommer är svårare.

Jag har sett smarta lösningar där lyktstolpar byggs om till LED och överblivna effekten kan plockas ut i ett typ 2 uttag på stolpen. Bor man i stan och har en modern snål bil så bör man klara 5 dagar utan att ladda även med mindre batteri, att då rotera så 5st bilar kan dela ett uttag vore en lösning.

Det blir på något vis enklare om man kan ladda sakta över dagen för då slipper du stå och vänta dessutom

Här funderas väl i lite liknande banor

https://www.vibilagare.se/reportage/dan … ilen-hemma

torpis Forummoderator
25 november 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:

torpis skrev:
Vad som inte finns är lätt att sätta fingret på. Vad som behövs eller vad som kommer är svårare.

Jag har sett smarta lösningar där lyktstolpar byggs om till LED och överblivna effekten kan plockas ut i ett typ 2 uttag på stolpen. Bor man i stan och har en modern snål bil så bör man klara 5 dagar utan att ladda även med mindre batteri, att då rotera så 5st bilar kan dela ett uttag vore en lösning.

Det blir på något vis enklare om man kan ladda sakta över dagen för då slipper du stå och vänta dessutom

Här funderas väl i lite liknande banor

https://www.vibilagare.se/reportage/dan … ilen-hemma

Ganska intetsägande artikel. Inga konkreta lösningar på frågan hur alla ska kunna ladda sina bilar. Gäller ju att takta upp. Förhoppningsvis blir hybris boomen kortvarig så riktiga elbilar blir den stora massan, då är man inte lika beroende av att ladda hela tiden. Som sagt så hade en laddning räckt typ en vecka och tar en natt att ordna, då kan sju bilar samsas om ett uttag.

Lite som när man är på yoump, de med orange armband får hoppa nuuuu ni andra får gå iväg.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
31 december 2020 · 1 429 Inlägg

Hittar ingen riktigt passande el bil inom vår budget , som det är nu, men eftersom vi får vår laddstolpe nu 21-01-15 så är jag ju sugen på att kunna ladda lite mer än vår nuvarande Prius Plug In 2015 klarar så... nu funderar jag nog mest på att kanske slå till på en Prius Plug In 2018 eller 2020. Har fått erbjudande om ganska bra inbytesdeal på både 2018 0ch 2020 bilarna. De går ju båda ca 5 mil på en sladdladdning el (utan att bensinmotorn behöver gå igång eftersom de har "värmepump" som värmer bilen på el. Tror att Prius Plug In 2017-2020 är världens snålaste Plug In bilar) och är ju dessutom väldigt snåla även på bensin/hybrid motorerna. De skulle klara de mesta av våra flesta dagliga resor på ren sladdladdad el.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 januari 2021 · 17 376 Inlägg

KenthIJ skrev:
Hittar ingen riktigt passande el bil inom vår budget , som det är nu, men eftersom vi får vår laddstolpe nu 21-01-15 så är jag ju sugen på att kunna ladda lite mer än vår nuvarande Prius Plug In 2015 klarar så... nu funderar jag nog mest på att kanske slå till på en Prius Plug In 2018 eller 2020. Har fått erbjudande om ganska bra inbytesdeal på både 2018 0ch 2020 bilarna. De går ju båda ca 5 mil på en sladdladdning el (utan att bensinmotorn behöver gå igång eftersom de har "värmepump" som värmer bilen på el. Tror att Prius Plug In 2017-2020 är världens snålaste Plug In bilar) och är ju dessutom väldigt snåla även på bensin/hybrid motorerna. De skulle klara de mesta av våra flesta dagliga resor på ren sladdladdad el.

Hur mycket drar en sådan på el?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
1 januari 2021 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Hittar ingen riktigt passande el bil inom vår budget , som det är nu, men eftersom vi får vår laddstolpe nu 21-01-15 så är jag ju sugen på att kunna ladda lite mer än vår nuvarande Prius Plug In 2015 klarar så... nu funderar jag nog mest på att kanske slå till på en Prius Plug In 2018 eller 2020. Har fått erbjudande om ganska bra inbytesdeal på både 2018 0ch 2020 bilarna. De går ju båda ca 5 mil på en sladdladdning el (utan att bensinmotorn behöver gå igång eftersom de har "värmepump" som värmer bilen på el. Tror att Prius Plug In 2017-2020 är världens snålaste Plug In bilar) och är ju dessutom väldigt snåla även på bensin/hybrid motorerna. De skulle klara de mesta av våra flesta dagliga resor på ren sladdladdad el.

Hur mycket drar en sådan på el?

Har inte sett några siffror på hur mycket den drar i kW men batteriet är iaf på 8.8 kWh , går på ca 6.5 kWh från "tomt till fullt" och det tar två timmar, enl. uppg.

Testade en Prius Plug In 2017 (gen 2 ) i våras och då gick den 49 km ( då gick ju bensuinmotorn INTE igång för att värma bilen eftersom bilen har el värmepump) på ren el vid blandad körning  60- 80 och 120 km/h väg ( dock bara 3 km 120 väg) och vid 6/7 grader C ute temp.
Körde efter skyltarna.
Tror att vi, med vårt körmönster,  skulle kunna köra en 2017-2020 (gen 2) på iaf ca 2.0 L /100 km, blandad körning över året.

Senast redigerat av KenthIJ (1 januari 2021)

KenthIJ
2 januari 2021 · 1 429 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Hittar ingen riktigt passande el bil inom vår budget , som det är nu, men eftersom vi får vår laddstolpe nu 21-01-15 så är jag ju sugen på att kunna ladda lite mer än vår nuvarande Prius Plug In 2015 klarar så... nu funderar jag nog mest på att kanske slå till på en Prius Plug In 2018 eller 2020. Har fått erbjudande om ganska bra inbytesdeal på både 2018 0ch 2020 bilarna. De går ju båda ca 5 mil på en sladdladdning el (utan att bensinmotorn behöver gå igång eftersom de har "värmepump" som värmer bilen på el. Tror att Prius Plug In 2017-2020 är världens snålaste Plug In bilar) och är ju dessutom väldigt snåla även på bensin/hybrid motorerna. De skulle klara de mesta av våra flesta dagliga resor på ren sladdladdad el.

Hur mycket drar en sådan på el?

Har inte sett några siffror på hur mycket den drar i kW men batteriet är iaf på 8.8 kWh , går på ca 6.5 kWh från "tomt till fullt" och det tar två timmar, enl. uppg.

Testade en Prius Plug In 2017 (gen 2 ) i våras och då gick den 49 km ( då gick ju bensuinmotorn INTE igång för att värma bilen eftersom bilen har el värmepump) på ren el vid blandad körning  60- 80 och 120 km/h väg ( dock bara 3 km 120 väg) och vid 6/7 grader C ute temp.
Körde efter skyltarna.
Tror att vi, med vårt körmönster,  skulle kunna köra en 2017-2020 (gen 2) på iaf ca 2.0 L /100 km, blandad körning över året.

Får nog korrigera mig lite.

Dels verkar det ta två timmar och tjugo minuter att ladda 2017-2020 Prius PHEV från tomt till fullt batteri och dels skulle nog skrivit, tror att Prius Plug In 2017-2020 är en av världens snålaste Plug In bilar.

Hittade en lista på "verklig förbrukning" här

https://www.vibilagare.se/nyheter/forbr … 3-modeller

och visserligen är det ju som "torpis" skrev i annan tråd att "Man måste vara försiktig med tester" men det ger ju ändå en, mellan tummen och pekfingret uppfattning .

I länkade listan står angivet att den gamla Prius Plug In modellen (sådan som vi har) drar 3.87 i snitt, enl. deltagarna men vi har kört vår på 3.46 snitt vid blandad körning över det ett och etthalva året som vi haft den, enl. vår "Fuelio" app, mätt vid (oftast samma) pump.

Senast redigerat av KenthIJ (2 januari 2021)

KenthIJ
6 januari 2021 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Hittar ingen riktigt passande el bil inom vår budget , som det är nu, men eftersom vi får vår laddstolpe nu 21-01-15 så är jag ju sugen på att kunna ladda lite mer än vår nuvarande Prius Plug In 2015 klarar så... nu funderar jag nog mest på att kanske slå till på en Prius Plug In 2018 eller 2020. Har fått erbjudande om ganska bra inbytesdeal på både 2018 0ch 2020 bilarna. De går ju båda ca 5 mil på en sladdladdning el (utan att bensinmotorn behöver gå igång eftersom de har "värmepump" som värmer bilen på el. Tror att Prius Plug In 2017-2020 är världens snålaste Plug In bilar) och är ju dessutom väldigt snåla även på bensin/hybrid motorerna. De skulle klara de mesta av våra flesta dagliga resor på ren sladdladdad el.

Hur mycket drar en sådan på el?

Har kollat och frågat runt lite mer nu (frågat några ägare) och det är ju som sagt ganska svårt att mäta och få fram rättvist, jämförbara siffror men det verkar som att en Prius Plug In 2017-20 (gen2) drar 1.6-1.9 kWh beroende på väder och körförhållanden.
Det är väl inom ungefär samma spann som de flesta el bilar. ( iaf om man undantar de allra snålaste som verkar ligga mellan 1.2 - 1.5 kWh

Senast redigerat av KenthIJ (6 januari 2021)

viccoA
7 januari 2021 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Hittar ingen riktigt passande el bil inom vår budget , som det är nu, men eftersom vi får vår laddstolpe nu 21-01-15 så är jag ju sugen på att kunna ladda lite mer än vår nuvarande Prius Plug In 2015 klarar så... nu funderar jag nog mest på att kanske slå till på en Prius Plug In 2018 eller 2020. Har fått erbjudande om ganska bra inbytesdeal på både 2018 0ch 2020 bilarna. De går ju båda ca 5 mil på en sladdladdning el (utan att bensinmotorn behöver gå igång eftersom de har "värmepump" som värmer bilen på el. Tror att Prius Plug In 2017-2020 är världens snålaste Plug In bilar) och är ju dessutom väldigt snåla även på bensin/hybrid motorerna. De skulle klara de mesta av våra flesta dagliga resor på ren sladdladdad el.

Hur mycket drar en sådan på el?

Har kollat och frågat runt lite mer nu (frågat några ägare) och det är ju som sagt ganska svårt att mäta och få fram rättvist, jämförbara siffror men det verkar som att en Prius Plug In 2017-20 (gen2) drar 1.6-1.9 kWh beroende på väder och körförhållanden.
Det är väl inom ungefär samma spann som de flesta el bilar. ( iaf om man undantar de allra snålaste som verkar ligga mellan 1.2 - 1.5 kWh

Ja men blir det inte rätt mycket pengar du förlorar i ”mellanpris” för ett byte i ”sidled”. Tycker det är bättre du kör din nuvarande Prius ett gäng månader till och provar tex Tesla Y, VW id4 osv. Om kraven är rymligt bagage och högt insteg kommer det många rena elbilar som klarar dina krav.

Senast redigerat av viccoA (7 januari 2021)

KenthIJ
7 januari 2021 · 1 429 Inlägg

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

Hur mycket drar en sådan på el?

Har kollat och frågat runt lite mer nu (frågat några ägare) och det är ju som sagt ganska svårt att mäta och få fram rättvist, jämförbara siffror men det verkar som att en Prius Plug In 2017-20 (gen2) drar 1.6-1.9 kWh beroende på väder och körförhållanden.
Det är väl inom ungefär samma spann som de flesta el bilar. ( iaf om man undantar de allra snålaste som verkar ligga mellan 1.2 - 1.5 kWh

Ja men blir det inte rätt mycket pengar du förlorar i ”mellanpris” för ett byte i ”sidled”. Tycker det är bättre du kör din nuvarande Prius ett gäng månader till och provar tex Tesla Y, VW id4 osv. Om kraven är rymligt bagage och högt insteg kommer det många rena elbilar som klarar dina krav.

Jo det är förmodligen mest ekonomiskt att ha kvar vår Prius Plug In 2015 även om det inte skulle bli astronomiska summor emellan (handlar om 100.000) vid byte till en 2018 . Jag skulle ju då även få en tre år nyare (ny och bättre/modernare plattform) bil med tre ggr så få mil på mätaren, dessutom tre ggr så lång räckvidd på enbart el. Värmepumpen i den nyare är ju oxå en stor fördel, spec, vid kortare turer i kallare väder.

Funderar väl mest på att byta den mot e-Soul eller e-Niro om jag skall vänta några månader och hoppas på ett fint demo ex med få mil på mätaren och avdragen miljöbonus.
Det skulle nog dock hamna på 260/70.000 emellan och det är lite över vår budget, som det är nu

Men ... som sagt... är ju bra sugen på mer laddbarhet än vår nuvarande Prius kan erbjuda, nu när vi skall hyra P plats med GARO Twinbox GTB    3 - phase 32 A max 22 kW.
Får verkligen sätta mig på händerna :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang