El vs Plug In/laddhybrid vs hybrid ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2021 · 17 376 Inlägg

KenthIJ skrev:

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:

Har kollat och frågat runt lite mer nu (frågat några ägare) och det är ju som sagt ganska svårt att mäta och få fram rättvist, jämförbara siffror men det verkar som att en Prius Plug In 2017-20 (gen2) drar 1.6-1.9 kWh beroende på väder och körförhållanden.
Det är väl inom ungefär samma spann som de flesta el bilar. ( iaf om man undantar de allra snålaste som verkar ligga mellan 1.2 - 1.5 kWh

Ja men blir det inte rätt mycket pengar du förlorar i ”mellanpris” för ett byte i ”sidled”. Tycker det är bättre du kör din nuvarande Prius ett gäng månader till och provar tex Tesla Y, VW id4 osv. Om kraven är rymligt bagage och högt insteg kommer det många rena elbilar som klarar dina krav.

Jo det är förmodligen mest ekonomiskt att ha kvar vår Prius Plug In 2015 även om det inte skulle bli astronomiska summor emellan (handlar om 100.000) vid byte till en 2018 . Jag skulle ju då även få en tre år nyare (ny och bättre/modernare plattform) bil med tre ggr så få mil på mätaren, dessutom tre ggr så lång räckvidd på enbart el. Värmepumpen i den nyare är ju oxå en stor fördel, spec, vid kortare turer i kallare väder.

Funderar väl mest på att byta den mot e-Soul eller e-Niro om jag skall vänta några månader och hoppas på ett fint demo ex med få mil på mätaren och avdragen miljöbonus.
Det skulle nog dock hamna på 260/70.000 emellan och det är lite över vår budget, som det är nu

Men ... som sagt... är ju bra sugen på mer laddbarhet än vår nuvarande Prius kan erbjuda, nu när vi skall hyra P plats med GARO Twinbox GTB    3 - phase 32 A max 22 kW.
Får verkligen sätta mig på händerna :-)

Man lever bara en gång...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
8 januari 2021 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:

Har kollat och frågat runt lite mer nu (frågat några ägare) och det är ju som sagt ganska svårt att mäta och få fram rättvist, jämförbara siffror men det verkar som att en Prius Plug In 2017-20 (gen2) drar 1.6-1.9 kWh beroende på väder och körförhållanden.
Det är väl inom ungefär samma spann som de flesta el bilar. ( iaf om man undantar de allra snålaste som verkar ligga mellan 1.2 - 1.5 kWh

Ja men blir det inte rätt mycket pengar du förlorar i ”mellanpris” för ett byte i ”sidled”. Tycker det är bättre du kör din nuvarande Prius ett gäng månader till och provar tex Tesla Y, VW id4 osv. Om kraven är rymligt bagage och högt insteg kommer det många rena elbilar som klarar dina krav.

Jo det är förmodligen mest ekonomiskt att ha kvar vår Prius Plug In 2015 även om det inte skulle bli astronomiska summor emellan (handlar om 100.000) vid byte till en 2018 . Jag skulle ju då även få en tre år nyare (ny och bättre/modernare plattform) bil med tre ggr så få mil på mätaren, dessutom tre ggr så lång räckvidd på enbart el. Värmepumpen i den nyare är ju oxå en stor fördel, spec, vid kortare turer i kallare väder.

Funderar väl mest på att byta den mot e-Soul eller e-Niro om jag skall vänta några månader och hoppas på ett fint demo ex med få mil på mätaren och avdragen miljöbonus.
Det skulle nog dock hamna på 260/70.000 emellan och det är lite över vår budget, som det är nu

Men ... som sagt... är ju bra sugen på mer laddbarhet än vår nuvarande Prius kan erbjuda, nu när vi skall hyra P plats med GARO Twinbox GTB    3 - phase 32 A max 22 kW.
Får verkligen sätta mig på händerna :-)

Priusen laddar väl inte 3-fas oavsett vilken årsmodell du köper wink

KenthIJ
8 januari 2021 · 1 429 Inlägg

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:

viccoA skrev:
Ja men blir det inte rätt mycket pengar du förlorar i ”mellanpris” för ett byte i ”sidled”. Tycker det är bättre du kör din nuvarande Prius ett gäng månader till och provar tex Tesla Y, VW id4 osv. Om kraven är rymligt bagage och högt insteg kommer det många rena elbilar som klarar dina krav.

Jo det är förmodligen mest ekonomiskt att ha kvar vår Prius Plug In 2015 även om det inte skulle bli astronomiska summor emellan (handlar om 100.000) vid byte till en 2018 . Jag skulle ju då även få en tre år nyare (ny och bättre/modernare plattform) bil med tre ggr så få mil på mätaren, dessutom tre ggr så lång räckvidd på enbart el. Värmepumpen i den nyare är ju oxå en stor fördel, spec, vid kortare turer i kallare väder.

Funderar väl mest på att byta den mot e-Soul eller e-Niro om jag skall vänta några månader och hoppas på ett fint demo ex med få mil på mätaren och avdragen miljöbonus.
Det skulle nog dock hamna på 260/70.000 emellan och det är lite över vår budget, som det är nu

Men ... som sagt... är ju bra sugen på mer laddbarhet än vår nuvarande Prius kan erbjuda, nu när vi skall hyra P plats med GARO Twinbox GTB    3 - phase 32 A max 22 kW.
Får verkligen sätta mig på händerna :-)

Priusen laddar väl inte 3-fas oavsett vilken årsmodell du köper wink

Stämmer precis :-)  :-(
Det gör ju inte RAV 4 Plug In heller (och ingen annan Plug In vad jag vet)
och det är ju ett aber

Senast redigerat av KenthIJ (8 januari 2021)

KenthIJ
9 januari 2021 · 1 429 Inlägg

Har kollat med ett par ägare av Prius Plug In 2017 -2020 hur långt de faktiskt kör sina bilar på endast sladdladdad el och de uppger ca 27 km som sämst i vinterväglag (och ett par minusgrader) och ca 61 km som bäst vid sommartemperaturer (ca tjugo plusgrader). Båda uppger att de då kör ganska lugnt och oftast utan snabba accelerationer samt sällan över 110 km/h.
De uppgivna årstidstemperaturerna är ungefär vad jag har där jag bor.
Jag testade en 2017 gen 2 i våras och då gick den 49 km på ren sladdladdad el vid blandad körning  60- 80 och 120 km/h väg och vid 6/7 plusgrader C ute temp.

Jag skulle tänka mig att vi skulle klara ca 60% av våra, en och två personers transporter (vilket den bilen skulle användas till), på sladdladdad el,  med en Prius Plug In 2017-2020 (gen 2).

Vår nuvarande Prius Plug In 2015 (gen 1) har gått 28% på sladdladdad el under de 1.5 åren vi haft den.

torpis Forummoderator
9 januari 2021 · 10 572 Inlägg

Hälften som sämst på vintern är en bra tumregel. Oplogat med bara lite hjulspår att följa går tungt. Förbrukning på sommaren motsvarande 105Wh/km, vinter 210Wh/km. Lägg då även till ett kallt batteri och räckvidden blir hälften.

Som vanligt är det inget stort problem om man är medveten om det innan man köper bil.

Bor man så att bilen alltid kan laddas full så är ju 3-6mil ganska bra och då behöver man bara ta till bensinmotorn på långfärderna - där man med elbil varit hänvisad till Ionity med relativt dyrt pris per kWh. Så det är med rätt mönster inte helt fel med plugin. Där emot kan man ju som sagt undra över prissättningen ibland när man tittar på nya bilar.

https://i.imgur.com/Ev0noZT.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
10 januari 2021 · 1 429 Inlägg

Jo mycket att tänka på och ta hänsyn till blir det ju.

Som det känns nu så står det mellan Prius Plug In gen 2, IONIQ electric eller möjligen Kona electric.

Nästa hopp uppåt i pris är ju e-Soul eller e-Niro.

Eller... behålla vår Prius plug in gen 1 ett tag till för att invänta lägre begagnat/demo priser och kanske nya modeller

KenthIJ
9 april 2021 · 1 429 Inlägg

Bytte in vår Prius 2015 B1 Plug In mot en Prius 2018 Executive Plug In.

Tror att den kommer att funka bra (gå det mesta på sladdladdad el) för vårt körmönster, i nuläget, IAF ett par år tills det kommer ut fler begagnade/demo el bilar

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-209e95681c3897add40a7e74176f8ee1.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (10 april 2021)

KenthIJ
10 april 2021 · 1 429 Inlägg

Prius Plug In gen 2 (2017-2020) verkar ju iaf vara bland de mest " o miljöovänliga" Plug In som finns i dagsläget.

https://www.mestmotor.se/automotorsport … red_210305

xXSammy
10 april 2021 · 6 566 Inlägg

Rätt orimlig att jämföra en Outlander med en Prius.. Borde istället jämfört med en Rav4

Tyvärr allt för ofta de jämför olika karosstyper.. Lite som att jämföra en lägenhets energiförbrukning kontra en villa.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 april 2021 · 17 376 Inlägg

KenthIJ skrev:
Bytte in vår Prius 2015 B1 Plug In mot en Prius 2018 Executive Plug In.

Tror att den kommer att funka bra (gå det mesta på sladdladdad el) för vårt körmönster, i nuläget, IAF ett par år tills det kommer ut fler begagnade/demo el bilar

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-209e95681c3897add40a7e74176f8ee1.jpg

Grattis! Den gör sig faktiskt bra i vit kostym.
Massivt överhäng där fram!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
12 april 2021 · 1 429 Inlägg

xXSammy skrev:
Rätt orimlig att jämföra en Outlander med en Prius.. Borde istället jämfört med en Rav4

Tyvärr allt för ofta de jämför olika karosstyper.. Lite som att jämföra en lägenhets energiförbrukning kontra en villa.

Visst håller jag med dig men testet visar ju ändå att om man klarar sig med en Prius PHV så har den ju ändå hyfsade möjligheter ar gå mindre miljöovänligt

KenthIJ
12 april 2021 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Bytte in vår Prius 2015 B1 Plug In mot en Prius 2018 Executive Plug In.

Tror att den kommer att funka bra (gå det mesta på sladdladdad el) för vårt körmönster, i nuläget, IAF ett par år tills det kommer ut fler begagnade/demo el bilar

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-209e95681c3897add40a7e74176f8ee1.jpg

Grattis! Den gör sig faktiskt bra i vit kostym.
Massivt överhäng där fram!

Tackar !

KenthIJ
12 april 2021 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Bytte in vår Prius 2015 B1 Plug In mot en Prius 2018 Executive Plug In.

Tror att den kommer att funka bra (gå det mesta på sladdladdad el) för vårt körmönster, i nuläget, IAF ett par år tills det kommer ut fler begagnade/demo el bilar

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-209e95681c3897add40a7e74176f8ee1.jpg

Grattis! Den gör sig faktiskt bra i vit kostym.
Massivt överhäng där fram!

Det är ju faktiskt en ganska stor bil. 4645mm lång, 1760 bred och 1470 LÅG.

Känns kvickare och piggare än vår tidigare Prius Plug In .
Har bara testat att köra den nya på sladdladdad el ännu. (max 4 mil åt gången)
Skall dock på en 20 mila tripp nu på onsdag och då blir det väl lite körning i hybrid läge

KenthIJ
28 april 2021 · 1 429 Inlägg

Har kört vår Prius 2018 PHV 170 mil (blandad körning och tre 20 mila tripper där vi inte laddat emellan och i utomhustemperaturer på mellan -2 till + 12 C) nu och då har den dragit 1.9 L/100km enligt "Fuelio appen" testat vid pump. Enligt bilens dator har den dragit mellan 13.0-14.6 kWh/100km.
Är nöjd så här långt.

KenthIJ
17 maj 2021 · 1 429 Inlägg

Tog dessa bilder när jag fulltankat efter att ha kört de första 170 milen 28 apr. enl. ovan inlägg. Tanken var full när jag nollade tripmätaren första gången (när jag köpt bilen)

" Har kört vår Prius 2018 PHV 170 mil (blandad körning och tre 20 mila tripper där vi inte laddat emellan och i utomhustemperaturer på mellan -2 till + 12 C) nu och då har den dragit 1.9 L/100km enligt "Fuelio appen" testat vid pump. Enligt bilens dator har den dragit mellan 13.0-14.6 kWh/100km.
Är nöjd så här långt."

Jag antar att de 69% i första bilden anger hur många procent av den totala sträckan som körts på "sladd laddad el". Eller tänker jag fel?

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-780fbb27c275009e502a47777fac3fb0.jpg

På denna bild antar jag att det visas förbrukad kWh för varje dag eller är det oxå feltänkt ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-c40d83aedb2f5a2303a7e23ce8806170.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (17 maj 2021)

xXSammy
18 maj 2021 · 6 566 Inlägg

Stämmer nog, ser även ut som den säger hur mycket AC arbetat också?

Har också bara tankat en gång med Kugan, hade förbrukat då 2.9L/100 km och snittar väl ungefär 20 kWh/100 km (Snitt 59% på eldrift, ändå bra för en SUV på 1800 kg)
Ibland har jag varit nere på snitt 18 kWh när det varit mycket köer, har nog varit nere som bäst på 17 kWh, då har färddatorn visat närmare 65 km räckvidd.. och de officiella siffrorna är upp till 56 km räckvidd.

Senast redigerat av xXSammy (18 maj 2021)

De/Dem
KenthIJ
18 maj 2021 · 1 429 Inlägg

xXSammy skrev:
Stämmer nog, ser även ut som den säger hur mycket AC arbetat också?

Har också bara tankat en gång med Kugan, hade förbrukat då 2.9L/100 km och snittar väl ungefär 20 kWh/100 km (Snitt 59% på eldrift, ändå bra för en SUV på 1800 kg)
Ibland har jag varit nere på snitt 18 kWh när det varit mycket köer, har nog varit nere som bäst på 17 kWh, då har färddatorn visat närmare 65 km räckvidd.. och de officiella siffrorna är upp till 56 km räckvidd.

Tackar för input och engagemang.

Jo, din bil har ju lite annat format än min och kan ju förväntas dra lite mer.

Har du hunnit få koll på hur långt din går på en full laddning sladdladdad el i verklig körning och efter verkligt avverkade km?

Har din värmepump eller drar den igång bensinmotorn för att värma bilen.

Vår verkar ha en verklig räckvidd på ca 48 km vid ca +10 C. Vår har ju värmepump så den drar inte igång ICE för att värma

Senast redigerat av KenthIJ (18 maj 2021)

xXSammy
18 maj 2021 · 6 566 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tackar för input och engagemang.

Jo, din bil har ju lite annat format än min och kan ju förväntas dra lite mer.

Har du hunnit få koll på hur långt din går på en full laddning sladdladdad el i verklig körning och efter verkligt avverkade km?

Har din värmepump eller drar den igång bensinmotorn för att värma bilen.

Vår verkar ha en verklig räckvidd på ca 48 km vid ca +10 C. Vår har ju värmepump så den drar inte igång ICE för att värma

Har inte provat köra den från 100% till "noll"

Kugan har en PTC värmare men den startar ändå motorn under 5 grader för att snabbare uppnå arbetstemperatur för batteriet.
Det går dock att ställa in avresetid och välja vilken temperatur det ska vara i bilen, jag misstänker att det är tänkt att  tiden ska vara programmerad och sladden inkopplad.
Inte kunnat testa det så mycket i verkligheten då jag saknar laddplats hemma och nu börjar det ändå bli varmt ute

Kommer dock testa detta i vinter om det går att ställa in avresetid, utan sladden inkopplad och hur mycket det drar ur batteriet

De/Dem
torpis Forummoderator
18 maj 2021 · 10 572 Inlägg

xXSammy skrev:
Kommer dock testa detta i vinter om det går att ställa in avresetid, utan sladden inkopplad och hur mycket det drar ur batteriet

Min blir har värmepump och är mindre. Den drar idag i maj 0.6kWh från väggen och en riktigt kall vinter 1.7kWh från väggen.

Min blir drar en riktigt kass vinterdag kanske 200Wh/km i snitt över 5mil. Men skulle jag bara köra 1mil så drar kanske framdrivningen 150Wh och värmen 150Wh - alltså hälften av det som finns i batteriet gör värme om man kör korta sträckor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 maj 2021 · 13 669 Inlägg

torpis skrev:

xXSammy skrev:
Kommer dock testa detta i vinter om det går att ställa in avresetid, utan sladden inkopplad och hur mycket det drar ur batteriet

Min blir har värmepump och är mindre. Den drar idag i maj 0.6kWh från väggen och en riktigt kall vinter 1.7kWh från väggen.

Min blir drar en riktigt kass vinterdag kanske 200Wh/km i snitt över 5mil. Men skulle jag bara köra 1mil så drar kanske framdrivningen 150Wh och värmen 150Wh - alltså hälften av det som finns i batteriet gör värme om man kör korta sträckor.

ja det blir ju rätt skevt i vårat fina land som alltid har så bra tempraturer....   men om forskarna har rätt blir det snart lite varmare så vi slipper denna kyla.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang