Problem med tankmätaren

jimmiD
17 november 2020 · 73 Inlägg

Jag har funderat lite till o från om att bara byta tankmätaren,, men sen har det slagit mig om varför inte byta allt ändå när man håller på....då dök nästa fråga upp ang miltalet.
För svinner inte nuvarande då iom den är digital eller lagras det så det visar rätt när man kopplar in allt sen igen?

Hilmer
17 november 2020 · 1 778 Inlägg

Ett hett tips är ju att du berättar vad för fordon det gäller, det är annars helt omöjligt att ge ett korrekt svar.

jimmiD
17 november 2020 · 73 Inlägg

Opel Astra kombi -99

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2020 · 17 465 Inlägg

Tanken sitter väl under baksätet? Upp med tankarmaturen och mät om den fungerar när du rör armen upp och ned. Ska ändra sig i OHM-tal då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jimmiD
17 november 2020 · 73 Inlägg

problemet är att jag bytat givaren men mätaren fungerar precis när man tankat men efter en stunds körning så går mätaren ner o visar tom tank.

gjorde så innan jag bytade givare o även nu efter oxå....fick tips på att den kunde vara kabel fel eller att mätaren i intrumentpanelen är dålig....

sen nästa fråga är ju om miltalsmätaren kommer stämma om man bytar allt, för den tanken finns oxå att jag kan göra men allt annat fungerar så känns onödigt att byta allt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2020 · 17 465 Inlägg

jimmiD skrev:
problemet är att jag bytat givaren men mätaren fungerar precis när man tankat men efter en stunds körning så går mätaren ner o visar tom tank.

gjorde så innan jag bytade givare o även nu efter oxå....fick tips på att den kunde vara kabel fel eller att mätaren i intrumentpanelen är dålig....

sen nästa fråga är ju om miltalsmätaren kommer stämma om man bytar allt, för den tanken finns oxå att jag kan göra men allt annat fungerar så känns onödigt att byta allt.

Fungerar allt annat:
Tanka alltid fullt och kör på trippen. Problemet löst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mew
17 november 2020 · 2 156 Inlägg

Hybrid_ skrev:

jimmiD skrev:
problemet är att jag bytat givaren men mätaren fungerar precis när man tankat men efter en stunds körning så går mätaren ner o visar tom tank.

gjorde så innan jag bytade givare o även nu efter oxå....fick tips på att den kunde vara kabel fel eller att mätaren i intrumentpanelen är dålig....

sen nästa fråga är ju om miltalsmätaren kommer stämma om man bytar allt, för den tanken finns oxå att jag kan göra men allt annat fungerar så känns onödigt att byta allt.

Fungerar allt annat:
Tanka alltid fullt och kör på trippen. Problemet löst.

Funkar ju, men jag hade personligen velat ha en fungerande tankmätare oavsett. Är väl lite olika från person till person. smile

Men jo, byt bara tankmätaren om du kan. Så slipper du klabba med resten, miltal osv.  Bryr du dig inte så mycket om det så kan du ju bara byta hela mätarhuset och anteckna miltalet på både det gamla och det nya i serviceboken, så har du dokumentation på det. Underlättar då vid försäljning ifall det skulle komma upp.

Senast redigerat av Mew (17 november 2020)

jimmiD
17 november 2020 · 73 Inlägg

ja tankmätaren vill jag har fungerande för just nu kör jag via trippmätaren o på en ungefärlig förbrukning på 0.8L/mil, börjar tröttna på att räkna ut o köra på ungefärligt.

Vad jag vet så kan man byta bara mätaren, är samt lätt åtkomlig om man skruvar loss hela mätarhuset.

jimmiD
17 november 2020 · 73 Inlägg

PS: vill gärna inte ha för mycket kludd med miltal som inte stämmer etc etc......så ska nog först o främst bara lägga fokus på mätaren

jimmiD
17 januari 2021 · 73 Inlägg

en sak slog mig nu iom min oroliga tankmätare....kan bränsletrycksregulatorn ha med saken att göra tro eller vad tror ni?

jimmiD
17 januari 2021 · 73 Inlägg

Mew skrev:

Hybrid_ skrev:

jimmiD skrev:
problemet är att jag bytat givaren men mätaren fungerar precis när man tankat men efter en stunds körning så går mätaren ner o visar tom tank.

gjorde så innan jag bytade givare o även nu efter oxå....fick tips på att den kunde vara kabel fel eller att mätaren i intrumentpanelen är dålig....

sen nästa fråga är ju om miltalsmätaren kommer stämma om man bytar allt, för den tanken finns oxå att jag kan göra men allt annat fungerar så känns onödigt att byta allt.

Fungerar allt annat:
Tanka alltid fullt och kör på trippen. Problemet löst.

Funkar ju, men jag hade personligen velat ha en fungerande tankmätare oavsett. Är väl lite olika från person till person. smile

Men jo, byt bara tankmätaren om du kan. Så slipper du klabba med resten, miltal osv.  Bryr du dig inte så mycket om det så kan du ju bara byta hela mätarhuset och anteckna miltalet på både det gamla och det nya i serviceboken, så har du dokumentation på det. Underlättar då vid försäljning ifall det skulle komma upp.

En tanke har slagit mig,  kan bränsletryckregulatorn ha med saken att göra med tro?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang