Planera körning med karta, laddstationer etc över internet?

Rensvinf
17 november 2020 · 528 Inlägg

Jag satt och funderade kring familjens framtida (Ja, det kommer nog dröja ngt år framöver,) elbilsköp.   
Jag undrar om det finns ngn internetsida eller liknande där man kan planera en längre körning med sin elbil med stopp, laddning, vilken typ av bilmodell etc?

Som exempel:  Att köra från Nissafors i Småland till Torsby i Värmland.   Där tog jag något på måfå bara.   Då hade jag velat kunna knappa in start och mål, ungefär som för google maps, och vilken bil vi kommer använda och sedan få förslag på laddstationer och tider etc.

Jag har fått bilden av att de flesta moderna elbilar har sådan funktion i bilen, vilket ju är toppen. 
Men jag eftersöker ett ungefärligt system på internet för samma funktion.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2020 · 17 454 Inlägg

Tror någon hänvisat till denna förut?

https://www.uppladdning.nu/Map.aspx?ln=sv

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rensvinf
17 november 2020 · 528 Inlägg

Tack!  smile

Rensvinf
17 november 2020 · 528 Inlägg

Men just den sidan hade nog inte funktionen jag var ute efter.  Dvs, att kunna sitta hemma och skriva in en rutt, ange bilmodell (eller snarlik relevant info) och kunna se hur jag kan köra, var jag borde ladda etc.

twin_cam Smålänning
17 november 2020 · 7 877 Inlägg

https://abetterrouteplanner.com/
Kanonsida.

Har bl.a använt den till att skriva in alla rutter jag brukar åka för att veta vilken elbil som funkar för mig.
Utgår ifrån siffror på ev-database.com som verkar stämma ganska bra med verkligheten.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
18 november 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
https://abetterrouteplanner.com/
Kanonsida.

Har bl.a använt den till att skriva in alla rutter jag brukar åka för att veta vilken elbil som funkar för mig.
Utgår ifrån siffror på ev-database.com som verkar stämma ganska bra med verkligheten.

Den utgår från just din bil till och med. Du anger även datum för din resa så väderleken kan tas med också. Du kan välja till släpvagn eller takbox tex. Den är rysligt precis!

Dock lär du dig ganska snabbt hur din bil fungerar men skall man iväg är det skönt att låta datorn tänka åt en!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
-Akerfeldt-
19 november 2020 · 2 638 Inlägg

Helt otroligt att man ska behöva planera sin resa och laddning med elbil på det sättet, utbyggnaden av laddmöjligheter och även standardisering av dem är något jag väntar på innan det blir ens fundera på en elbil för min del hmm

torpis Forummoderator
19 november 2020 · 10 572 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:
Helt otroligt att man ska behöva planera sin resa och laddning med elbil på det sättet, utbyggnaden av laddmöjligheter och även standardisering av dem är något jag väntar på innan det blir ens fundera på en elbil för min del hmm

Alltså, det går ju att feltolka precis allt. Appen ger dig möjligheter att hitta och optimera din resa. På samma sätt som jag tankade på ST1 med appen. Ingen ST1 ingen soppa eftersom jag inte släpar runt på mitt VISA kort.

Kör du elbil fungerar det på samma sätt. Du laddar ju helst där det passar dig bäst, eller hur. I praktiken innebär det att du lägger exakt noll tid att fundera eller ladda utan din bil är full varje morgon sen behöver du inte tänka mer på det. De få gånger du åker på längre resa än vad batteriet räcker så tycker jag det är trevligt att planera.

Stod många gånger hemma med en tom soppatank och inga möjligheter att lösa det. Brännaren avstängt pga låg bränslenivå. *Yay*   Så för mig är det snarare en frihet med elbilen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
19 november 2020 · 10 275 Inlägg

torpis skrev:
I praktiken innebär det att du lägger exakt noll tid att fundera eller ladda utan din bil är full varje morgon sen behöver du inte tänka mer på det.

Förutsatt att man kan ladda hemma... Kan man inte det är man snabbt bunden till att stå och vänta antingen på väg till eller från jobbet. smile

Som vi kommit fram till tidigare är elbil något som passar vissa bättre medan fossilbil passar andra bättre sett till dom skillnader som finns idag. I framtiden när laddningar går fortare och räckvidden ökar (och diesel/bensin blir ännu dyrare) kommer det se annorlunda ut.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
19 november 2020 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Som vi kommit fram till tidigare är elbil något som passar vissa bättre medan fossilbil passar andra bättre sett till dom skillnader som finns idag. I framtiden när laddningar går fortare och räckvidden ökar (och diesel/bensin blir ännu dyrare) kommer det se annorlunda ut.

Ja, jo jo men nu var det bara en totalsågning. För mig är det uppenbart att man måste välja något som passar. Där emot måla upp en fantasibild av vad det är blir ju bakvänt.

Skall jag tävla inom bilsport så är väl inte gokart för tjejer födda 2014 eller senare den grenen jag skall ge mig på och vilja bli världsmästare i. Är gokart uruselt för det? hm...

Vi har ju trots allt detta forum för att samlas kring ett bilintresse. Ja, det finns väl dom på detta forum som roar sig med att flinka in att samtliga bilar som är på denna sidan är olagliga, men dom blir inte speciellt långvariga här heller.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
19 november 2020 · 10 275 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Som vi kommit fram till tidigare är elbil något som passar vissa bättre medan fossilbil passar andra bättre sett till dom skillnader som finns idag. I framtiden när laddningar går fortare och räckvidden ökar (och diesel/bensin blir ännu dyrare) kommer det se annorlunda ut.

Ja, jo jo men nu var det bara en totalsågning. För mig är det uppenbart att man måste välja något som passar. Där emot måla upp en fantasibild av vad det är blir ju bakvänt.

Fast på ett sätt har han ju en poäng. Det stora hindret (utöver priset för många) är ju just laddningen. Bor man tex i lägenhet är det svårt, har man då ett tajt liv med dagishämtningar, fotbollsträningar, jobba över osv så blir dom där 20-40 minuterna vid "macken" varje/varannan dag rätt värdefulla. Självklart kan man ändra sitt liv, men gemene man gör nog inte det bara för att få köra elbil. Dom tankar hellre diesel och kommer uppåt 90 mil på en tank innan dom måste spendera 5 minuter vid macken igen.

Så fantasibilden kan vara väldigt olika beroende på vem man är. smile Ni som har elbil har ju valt det för att det fungerar, så för er fungerar det ju (förstås!). Men den som inte valt det har ingen nytta av att höra hur bra det är att bilen är fulladdad på morgonen, för sladden räcker inte från köksfönstret till bilen iaf. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rensvinf
19 november 2020 · 528 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:
Helt otroligt att man ska behöva planera sin resa och laddning med elbil på det sättet, utbyggnaden av laddmöjligheter och även standardisering av dem är något jag väntar på innan det blir ens fundera på en elbil för min del hmm

Tvärt om, faktiskt.    Jag använde den sidan för att jämföra med lite bilar. En ioniq med 28kw skulle ge mig möjlighet att köra precis som jag gör med min ordinarie dieselbil.  Sett till hur jag kört senaste åren.  Dvs, längsta och mest utmanande resen är väl till stockholm. En resa på 40 mil.  Den sidan visade att jag lätt gör den resan utan bekymmer.

Det skulle jag tro gäller för alla moderna elbilar för den delen.   Det som den sidan hjälpte mig med, och förmodligen många andra om de provat, är just att verifiera att man kan köra på som vanligt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 november 2020 · 13 729 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:
Helt otroligt att man ska behöva planera sin resa och laddning med elbil på det sättet, utbyggnaden av laddmöjligheter och även standardisering av dem är något jag väntar på innan det blir ens fundera på en elbil för min del hmm

håller med..  jag kör tills tanklampatänds och sen kör jag tills det står max 20km.. ibland 0. sen parkerar jag bilen hemma tar bilen till macken påvägen till jobbet smile  skulle ju inte gå så jävla bra med en elbil.     för fixar jag inte att tanka efter 80-100mil hur f-n ska jag ha tid att stå och ladda en bil vid en laddstation var och varnnan dag smile    faktist  det som oroar mig mest ang elbilsframtiden för mig.. för jag kommer inte ens ihåg att koppla i motorvärmarkabeln hur ska jag fixa att stoppa i laddkabeln i bilen.  och sen ska den överleva att stå 1-3veckor på jobbet ibland utan att bli laddad osv..   

enda sättet jag skaffar en elbil inom snar framtid är nog en gammal hemma konverterad för det lockar mig väldigt mycket.. men då är inte körsträckan viktig alls  då  det skulle vara en lekbil som man har roligt med och kör när man har tid..     för tid i mitt liv är för dyrbar att stå och vänta på att ett batteri ska laddas..  får ju vara nöjd om jag får vara hemma 8timmar mellan arbetspassen =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
-Akerfeldt-
20 november 2020 · 2 638 Inlägg

torpis skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Helt otroligt att man ska behöva planera sin resa och laddning med elbil på det sättet, utbyggnaden av laddmöjligheter och även standardisering av dem är något jag väntar på innan det blir ens fundera på en elbil för min del hmm

Alltså, det går ju att feltolka precis allt. Appen ger dig möjligheter att hitta och optimera din resa. På samma sätt som jag tankade på ST1 med appen. Ingen ST1 ingen soppa eftersom jag inte släpar runt på mitt VISA kort.

Kör du elbil fungerar det på samma sätt. Du laddar ju helst där det passar dig bäst, eller hur. I praktiken innebär det att du lägger exakt noll tid att fundera eller ladda utan din bil är full varje morgon sen behöver du inte tänka mer på det. De få gånger du åker på längre resa än vad batteriet räcker så tycker jag det är trevligt att planera.

Stod många gånger hemma med en tom soppatank och inga möjligheter att lösa det. Brännaren avstängt pga låg bränslenivå. *Yay*   Så för mig är det snarare en frihet med elbilen.

Du får gärna tycka att jag feltolkar allt men jag delar inte din åsikt. Om jag i dagsläget planerar en 100mils resa så behöver jag inte planera några stopp alls egentligen. Jag får tag på diesel eller bensin genom att svänga av på valfri avfart och åka in på valfri mack. Spelar ingen roll om det är okq8, st1 eller preem så kan jag sätta i valfritt betalkort och få drivmedel ur samma standardiserade pumphandtag. Det funkar överallt och är lättillgängligt. Känns lite så enkelt när man åker elbil, det är olika laddstolpar, det är appar hit och konton dit och man måste planera för att hitta en laddplats längs rutten. Jag tycker det iallafall är komplicerat.

Nu handlade ju det bara om längre resor i denna tråden, att det är smidigt med elbil om man bor i villa och kan ladda hemma för vardags/pendlarresor är en helt annan sak wink

Senast redigerat av -Akerfeldt- (20 november 2020)

-Akerfeldt-
20 november 2020 · 2 638 Inlägg

Rensvinf skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Helt otroligt att man ska behöva planera sin resa och laddning med elbil på det sättet, utbyggnaden av laddmöjligheter och även standardisering av dem är något jag väntar på innan det blir ens fundera på en elbil för min del hmm

Tvärt om, faktiskt.    Jag använde den sidan för att jämföra med lite bilar. En ioniq med 28kw skulle ge mig möjlighet att köra precis som jag gör med min ordinarie dieselbil.  Sett till hur jag kört senaste åren.  Dvs, längsta och mest utmanande resen är väl till stockholm. En resa på 40 mil.  Den sidan visade att jag lätt gör den resan utan bekymmer.

Det skulle jag tro gäller för alla moderna elbilar för den delen.   Det som den sidan hjälpte mig med, och förmodligen många andra om de provat, är just att verifiera att man kan köra på som vanligt.

Min poäng var mest att varför du behöver använda sidan överhuvudtaget. Du vet ju hur långt du kommer med din elbil, men inte vart du kan ladda den och det beror ju på för dåligt utbyggda laddmöjligheter i dagsläget. För egen del skulle jag inte orka behöva göra den undersökningen för en längre resa och därför är inte elbil något för mig. Hoppas dock att ladda elbil är lika enkelt och standardiserat om några år som det är att tanka fossilbil idag.

twin_cam Smålänning
20 november 2020 · 7 877 Inlägg

Grejen är att visst, kommer över 100 mil på en tank diesel på min bil, men jag kör ytterst sällan mer än 20-25 mil på en dag och då går det utmärkt med en elbil.

Sen köper jag lägenhetsargumentet, och många både BRF och Hyresvärdar ligger långt efter. Parkering är i regel inte gratis och laddning borde faktiskt ingå.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
21 november 2020 · 10 572 Inlägg

Det är två olika sätt att leva på så att säga. Med bensinbil så har du aldrig någonsin möjligheten att ha en bensinmack hemma. Med (el)bil har du i regel möjlighet att parkera på just din plats varje dag, hemma eller på jobbet och då kan man ordna laddning där.

Många pratar solceller, men alltså bygg dom på jobbet istället och låt dom ladda din bil direkt. Du är ju på jobbet på dagen och din bil står där, så varför sätta dom på huset hemma? hm...

Man måste vara öppen i sina sinnen. Annars hade vi inte kört bil alls utan fortfarande letat efter snabbare hästar.

För mig är det precis tvärt om, svårt att hitta bensin. Min lille tjej ville åka motorcykel idag(Cross) och jag förklarade att vi inte hade någon räckvidd till den hemma. Då ska man leta upp nån läckande äcklig dunk och lägga in den i bilen i nån sopsäck och tuta iväg på en 5-milaresa för att få tag på räckvidd till motorcykeln. Sen stå och fippla med en app för att få igång pumpen i 2graders kyla och 12m/s vind som piskar in regnet innanför jackan. I somras frågade jag en tjej hur man gjorde, nu får man ju som bekant inte gå nära någon alls... Så stinker det jävlar när man står där på macken och det fortsätter hela vägen hem genom sposäcken. Sen när man väl fyllt på räckvidden i motorcykeln så rinner skiten ut för nån flottör i förgasaren hängt sig....

Alltså, ni är så indoktrinerade med bensin så ni ser inte hur jobbigt det är. Där emot är det tvärsäkert hur illa det är med elbil.

Hon får hålla sig till att köra Jeep!

https://i.imgur.com/uMzPUHk.jpg

https://i.imgur.com/ldcovOv.jpg

https://i.imgur.com/J6E8ERC.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
21 november 2020 · 3 304 Inlägg

Jösses vad är det som händer🙈😅😆

torpis Forummoderator
21 november 2020 · 10 572 Inlägg

Low skrev:
Jösses vad är det som händer🙈😅😆

Haha!!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
21 november 2020 · 10 275 Inlägg

torpis skrev:
Det är två olika sätt att leva på så att säga. Med bensinbil så har du aldrig någonsin möjligheten att ha en bensinmack hemma. Med (el)bil har du i regel möjlighet att parkera på just din plats varje dag, hemma eller på jobbet och då kan man ordna laddning där.

Många pratar solceller, men alltså bygg dom på jobbet istället och låt dom ladda din bil direkt. Du är ju på jobbet på dagen och din bil står där, så varför sätta dom på huset hemma? hm...

Man måste vara öppen i sina sinnen. Annars hade vi inte kört bil alls utan fortfarande letat efter snabbare hästar.

För mig är det precis tvärt om, svårt att hitta bensin. Min lille tjej ville åka motorcykel idag(Cross) och jag förklarade att vi inte hade någon räckvidd till den hemma. Då ska man leta upp nån läckande äcklig dunk och lägga in den i bilen i nån sopsäck och tuta iväg på en 5-milaresa för att få tag på räckvidd till motorcykeln. Sen stå och fippla med en app för att få igång pumpen i 2graders kyla och 12m/s vind som piskar in regnet innanför jackan. I somras frågade jag en tjej hur man gjorde, nu får man ju som bekant inte gå nära någon alls... Så stinker det jävlar när man står där på macken och det fortsätter hela vägen hem genom sposäcken. Sen när man väl fyllt på räckvidden i motorcykeln så rinner skiten ut för nån flottör i förgasaren hängt sig....

Alltså, ni är så indoktrinerade med bensin så ni ser inte hur jobbigt det är. Där emot är det tvärsäkert hur illa det är med elbil.

Hon får hålla sig till att köra Jeep!

https://i.imgur.com/uMzPUHk.jpg

https://i.imgur.com/ldcovOv.jpg

https://i.imgur.com/J6E8ERC.jpg

Och en dunk el till att ladda hennes Jeep om det hade varit strömavbrott hade varit enklare...? wink

För övrigt kan man vara förutseende, och tanka en dunk och ha hemma, även när man kör på fossilsoppa. Ganska precis på samma vis som man ska vara förutseende och tex "tanka på jobbet" eller uträtta ärenden på rätt plats när man kör elbil... wink

Ni elbilsåkare är så indoktrinerade med el så ni ser inte hur jobbigt det är... wink (Strömavbrott hela natten när bilen som skulle tagit dig till jobbet skulle laddats tex...)

Senast redigerat av Brådhis (21 november 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang