Köpråd: BMW 3-serie

jakjan
18 november 2020 · 37 Inlägg

Tja, kollar lite på bilar och är väldigt insatt i BMW 3-serie. Jag tar körkort om ca 10 månader så är rätt så lång tid kvar men vill ändå ha lite kunskap om vad man ska tänka på när man köper bil. Min budget är 45000-5000kr jag tänker mig en BMW e91 320i touring typ 2006-2009 modell. PS det spelar ingen roll om det är en 323-325-328 bara om det är bra miltal och bra pris. Men dom billigaste är nog 320. Men jag har typ ingen aning vad man ska kolla efter, jag har kollat på youtube videos om bilen i helhet är bra och massa annat.


Men vad ska man ta i åtanke när man ska köpa en begagnad bil? Det är ju inte bara o köpa bilen med minst miltal typ. Min kompis gav mig ett tips att köra bilen i ca 20-30min för att se så att inga lampor börjar lysa. Han köpte en bmw e46 o test körde den i 10min o när han var på väg hem så börja motorlampan lysa. Men vad är det vanligaste man ska tänka på och saker som är en varnings symbol. Alltså är viktiga saker som man kanske inte brukar se som kan vara en negativ sak för bilen, kanske typ saker som det flesta inte brukar märka.

Och är det bäst o köpa från bilföretag eller blocket? alltså från priv personer, jag har hört att bilföretag också kan blåsa er på pengar.


Tack för all hjälp, uppskattar det:)

Senast redigerat av jakjan (18 november 2020)

Utmarks-Loke
18 november 2020 · 5 814 Inlägg

I den prisklassen är det bättre att köpa av en privatperson, leta upp någon med ett namn som låter förtroendeingivande. Firmorna kommer garanterat försöka blåsa dig i den prisklassen eftersom det finns ganska lite förtjänst.

Ingen försäljare kommer låta dig provköra i 30 minuter. Jag skulle inte heller göra det.

320i från de åren hade en motor som heter N43. Den hade tyvärr en tendens att kunna slita ut spännaren till kamkedjan så kedjan blev slak och kunde kugga över. Om det händer blir det dyrt. För övrigt har den motorn inte några jätteallvarliga problem.

jakjan
18 november 2020 · 37 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
I den prisklassen är det bättre att köpa av en privatperson, leta upp någon med ett namn som låter förtroendeingivande. Firmorna kommer garanterat försöka blåsa dig i den prisklassen eftersom det finns ganska lite förtjänst.

Ingen försäljare kommer låta dig provköra i 30 minuter. Jag skulle inte heller göra det.

320i från de åren hade en motor som heter N43. Den hade tyvärr en tendens att kunna slita ut spännaren till kamkedjan så kedjan blev slak och kunde kugga över. Om det händer blir det dyrt. För övrigt har den motorn inte några jätteallvarliga problem.

Okej, förstår

Men hur mycket kostar det att byta spännband på kamkedja?

Jag har hört att 323 o 325 är bättre för dom är inline 6 o inte en 4. vet inte om det är sant men folk säger det i alla fall.

PS tror du marknaden kommer att förändras på 10 månader? liksom dom flesta bilarna som jag kollar på kommer ju inte vara kvar när det är dags för mig att köpa bil. PS vad tror du är bra miltal för en bmw 3-serie. Kanske inte specifikt en 3-serie men vad är bra allmänt. Jag kollar själv på 15 000-20 000mil

Men det kanske är mer värt att köpa en 325 för samma peng fast då kommer den nog ha mer mil.



Ska oxå köpa baslåda o lite annat kul, typisk snubbe me första bil.

Senast redigerat av jakjan (18 november 2020)

SportPilot Ubåtsingenjör
19 november 2020 · 7 218 Inlägg

jakjan skrev:

Utmarks-Loke skrev:
I den prisklassen är det bättre att köpa av en privatperson, leta upp någon med ett namn som låter förtroendeingivande. Firmorna kommer garanterat försöka blåsa dig i den prisklassen eftersom det finns ganska lite förtjänst.

Ingen försäljare kommer låta dig provköra i 30 minuter. Jag skulle inte heller göra det.

320i från de åren hade en motor som heter N43. Den hade tyvärr en tendens att kunna slita ut spännaren till kamkedjan så kedjan blev slak och kunde kugga över. Om det händer blir det dyrt. För övrigt har den motorn inte några jätteallvarliga problem.

Okej, förstår

Men hur mycket kostar det att byta spännband på kamkedja?

Jag har hört att 323 o 325 är bättre för dom är inline 6 o inte en 4. vet inte om det är sant men folk säger det i alla fall.

PS tror du marknaden kommer att förändras på 10 månader? liksom dom flesta bilarna som jag kollar på kommer ju inte vara kvar när det är dags för mig att köpa bil. PS vad tror du är bra miltal för en bmw 3-serie. Kanske inte specifikt en 3-serie men vad är bra allmänt. Jag kollar själv på 15 000-20 000mil

Men det kanske är mer värt att köpa en 325 för samma peng fast då kommer den nog ha mer mil.



Ska oxå köpa baslåda o lite annat kul, typisk snubbe me första bil.

Att bara byta spännare är inte så dyrt, men när kedjan väl börjat låta så är det dags att byta allt... lämnar du inte det på verkstad så landar det på runt 20.000 eller mer. En bil med bra servicehistorik tenderar att hålla ihop bättre.

Raka sexor är helt klart trevligt, men de dricker i samma veva mer bensin och din försäkringspremie blir märkbart högre. BMW generellt är dyrt att försäkra, delar är dock billigt.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
jakjan
19 november 2020 · 37 Inlägg

SportPilot skrev:

jakjan skrev:

Utmarks-Loke skrev:
I den prisklassen är det bättre att köpa av en privatperson, leta upp någon med ett namn som låter förtroendeingivande. Firmorna kommer garanterat försöka blåsa dig i den prisklassen eftersom det finns ganska lite förtjänst.

Ingen försäljare kommer låta dig provköra i 30 minuter. Jag skulle inte heller göra det.

320i från de åren hade en motor som heter N43. Den hade tyvärr en tendens att kunna slita ut spännaren till kamkedjan så kedjan blev slak och kunde kugga över. Om det händer blir det dyrt. För övrigt har den motorn inte några jätteallvarliga problem.

Okej, förstår

Men hur mycket kostar det att byta spännband på kamkedja?

Jag har hört att 323 o 325 är bättre för dom är inline 6 o inte en 4. vet inte om det är sant men folk säger det i alla fall.

PS tror du marknaden kommer att förändras på 10 månader? liksom dom flesta bilarna som jag kollar på kommer ju inte vara kvar när det är dags för mig att köpa bil. PS vad tror du är bra miltal för en bmw 3-serie. Kanske inte specifikt en 3-serie men vad är bra allmänt. Jag kollar själv på 15 000-20 000mil

Men det kanske är mer värt att köpa en 325 för samma peng fast då kommer den nog ha mer mil.



Ska oxå köpa baslåda o lite annat kul, typisk snubbe me första bil.

Att bara byta spännare är inte så dyrt, men när kedjan väl börjat låta så är det dags att byta allt... lämnar du inte det på verkstad så landar det på runt 20.000 eller mer. En bil med bra servicehistorik tenderar att hålla ihop bättre.

Raka sexor är helt klart trevligt, men de dricker i samma veva mer bensin och din försäkringspremie blir märkbart högre. BMW generellt är dyrt att försäkra, delar är dock billigt.

20 000 för att byta allt de? fyfan

Okej men vart brukar man kunna se servicehistorik på en bil? Jag har kollat runt men jag vet inte vart man kan se det. PS jag kollar inte på blocket efter servicehistorik.

aa, såg de jag gick in o la in regnummer på olika 325or o helförsäkring låg på ca 5000-7000kr/år

och såklart är det svårt att betala skatt varje år på typ några tusen plus försäkring plus bensin.
I så fall måste jag skaffa jobb och vet inte hur bra det kommer att gå gällande Korona och att jag har mycket i skolan att göra.

Men det suger, för jag är så insatt på just BMW 3-serie och vill typ inte köpa en annan bil. Men kan ni rekommendera några bilar för 45000-50000kr som är perfekta och som ser nya ut skulle uppskattas. Asså typ Audi eller något sånt. Vet inte hur det är med Audi men aa, är det värt o köpa BMW som första bil?

Det blir dyrt som fan.

Utmarks-Loke
19 november 2020 · 5 814 Inlägg

Jag köpte en 15 år gammal VW Polo som första bil, när jag gick på gymnasiet och hade ont om pengar. En kompis hade en ungefär lika gammal Opel Ascona, en annan en VW Jetta. Vi behövde ju bilarna för att åka i, inte för att skryta med.

jakjan
19 november 2020 · 37 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag köpte en 15 år gammal VW Polo som första bil, när jag gick på gymnasiet och hade ont om pengar. En kompis hade en ungefär lika gammal Opel Ascona, en annan en VW Jetta. Vi behövde ju bilarna för att åka i, inte för att skryta med.

Sant, jag har nog fått den inblicken pga att just 325 ser så ny ut om man jämför med andra bilmärken. Men såklart är det mer värt att köpa en bil som går bra än att lägga massa pengar på en bil som ser bra ut. Om du fattar vad jag menar. Hellre en ful bil som går bra än en snygg bil som man måste lägga massa pengar på.

Men min kompis visade bilar som typ volvo och audi som har skit mycket hästar och han tycker att jag ska köpa en bil med mer hästar än en snygg bil med mindre hästar.

SportPilot Ubåtsingenjör
19 november 2020 · 7 218 Inlägg

jakjan skrev:

SportPilot skrev:

jakjan skrev:
Okej, förstår

Men hur mycket kostar det att byta spännband på kamkedja?

Jag har hört att 323 o 325 är bättre för dom är inline 6 o inte en 4. vet inte om det är sant men folk säger det i alla fall.

PS tror du marknaden kommer att förändras på 10 månader? liksom dom flesta bilarna som jag kollar på kommer ju inte vara kvar när det är dags för mig att köpa bil. PS vad tror du är bra miltal för en bmw 3-serie. Kanske inte specifikt en 3-serie men vad är bra allmänt. Jag kollar själv på 15 000-20 000mil

Men det kanske är mer värt att köpa en 325 för samma peng fast då kommer den nog ha mer mil.



Ska oxå köpa baslåda o lite annat kul, typisk snubbe me första bil.

Att bara byta spännare är inte så dyrt, men när kedjan väl börjat låta så är det dags att byta allt... lämnar du inte det på verkstad så landar det på runt 20.000 eller mer. En bil med bra servicehistorik tenderar att hålla ihop bättre.

Raka sexor är helt klart trevligt, men de dricker i samma veva mer bensin och din försäkringspremie blir märkbart högre. BMW generellt är dyrt att försäkra, delar är dock billigt.

20 000 för att byta allt de? fyfan

Okej men vart brukar man kunna se servicehistorik på en bil? Jag har kollat runt men jag vet inte vart man kan se det. PS jag kollar inte på blocket efter servicehistorik.

aa, såg de jag gick in o la in regnummer på olika 325or o helförsäkring låg på ca 5000-7000kr/år

och såklart är det svårt att betala skatt varje år på typ några tusen plus försäkring plus bensin.
I så fall måste jag skaffa jobb och vet inte hur bra det kommer att gå gällande Korona och att jag har mycket i skolan att göra.

Men det suger, för jag är så insatt på just BMW 3-serie och vill typ inte köpa en annan bil. Men kan ni rekommendera några bilar för 45000-50000kr som är perfekta och som ser nya ut skulle uppskattas. Asså typ Audi eller något sånt. Vet inte hur det är med Audi men aa, är det värt o köpa BMW som första bil?

Det blir dyrt som fan.

Servicehistoriken kan du se genom kvitton som ägaren sparat samt serviceboken, dvs något du får kolla upp när du är och tittar på bilen, eller så får du be ägaren skicka bilder på det till dig.

Audi är inte billigare, snudd på dyrare. Om det är värt det eller inte kan inte jag svara på, för min egen del så är det inte värt det.

Jag är också student, dock på högskolan och jag kör en lite Hyundai. Den är billig att försäkra, skatta och har en relativt låg förbrukning. Har inte heller haft några större bekymmer, det är dock en skruv som håller kopplingsvajern som på något märkligt vis gått rakt av, vilket resulterade i en nota på 4000 på verkstad. Annars bara sedvanligt underhåll.

Så vad vill jag ha sagt? Jo köp en tråkig och förnuftig bil nu fram tills dess att du har pluggat klart och har ett jobb, när du väl har det så kan du ta roliga och oförnuftiga beslut.

Edit: 7000 för en 325 är BILLIGT! Då äger du knappast bilen själv?!

Senast redigerat av SportPilot (19 november 2020)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
jakjan
19 november 2020 · 37 Inlägg

SportPilot skrev:

jakjan skrev:

SportPilot skrev:

Att bara byta spännare är inte så dyrt, men när kedjan väl börjat låta så är det dags att byta allt... lämnar du inte det på verkstad så landar det på runt 20.000 eller mer. En bil med bra servicehistorik tenderar att hålla ihop bättre.

Raka sexor är helt klart trevligt, men de dricker i samma veva mer bensin och din försäkringspremie blir märkbart högre. BMW generellt är dyrt att försäkra, delar är dock billigt.

20 000 för att byta allt de? fyfan

Okej men vart brukar man kunna se servicehistorik på en bil? Jag har kollat runt men jag vet inte vart man kan se det. PS jag kollar inte på blocket efter servicehistorik.

aa, såg de jag gick in o la in regnummer på olika 325or o helförsäkring låg på ca 5000-7000kr/år

och såklart är det svårt att betala skatt varje år på typ några tusen plus försäkring plus bensin.
I så fall måste jag skaffa jobb och vet inte hur bra det kommer att gå gällande Korona och att jag har mycket i skolan att göra.

Men det suger, för jag är så insatt på just BMW 3-serie och vill typ inte köpa en annan bil. Men kan ni rekommendera några bilar för 45000-50000kr som är perfekta och som ser nya ut skulle uppskattas. Asså typ Audi eller något sånt. Vet inte hur det är med Audi men aa, är det värt o köpa BMW som första bil?

Det blir dyrt som fan.

Servicehistoriken kan du se genom kvitton som ägaren sparat samt serviceboken, dvs något du får kolla upp när du är och tittar på bilen, eller så får du be ägaren skicka bilder på det till dig.

Audi är inte billigare, snudd på dyrare. Om det är värt det eller inte kan inte jag svara på, för min egen del så är det inte värt det.

Jag är också student, dock på högskolan och jag kör en lite Hyundai. Den är billig att försäkra, skatta och har en relativt låg förbrukning. Har inte heller haft några större bekymmer, det är dock en skruv som håller kopplingsvajern som på något märkligt vis gått rakt av, vilket resulterade i en nota på 4000 på verkstad. Annars bara sedvanligt underhåll.

Så vad vill jag ha sagt? Jo köp en tråkig och förnuftig bil nu fram tills dess att du har pluggat klart och har ett jobb, när du väl har det så kan du ta roliga och oförnuftiga beslut.

Edit: 7000 för en 325 är BILLIGT! Då äger du knappast bilen själv?!

Okej, nämen jag har nog bara lagt mig i en dålig sits när det gäller bilar. När jag väl ville köpa en BMW så fick jag bara det på minnet. Vad jag menar med minnet menar jag "Snygg, gå bra bla bla bla" men såklart är det dyrt att äga bil beroende på vad man har. Men det kanske är mer värt o köpa en billigare bil som går bra och så kan man kanske lägga till lite saker sen. Typ fälgar bas etc etc.

SportPilot Ubåtsingenjör
19 november 2020 · 7 218 Inlägg

Rent generellt så är asiatiska bilar driftsäkrare

https://www.blocket.se/annons/skane/toy … k/92950546
Där är en pigg och bra förstabil smile

Jag förstår vad du menar, jag gillar också BMW! Det är riktigt trevliga bilar att både åka i och att köra, men som student är det rent av korkat att köpa en e90

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
uhlin
19 november 2020 · 2 831 Inlägg

BMW 3-serien är risken stor de levt ett hårt liv. Dvs. de kört skiten ur dem.

Och som första bil skulle jag välja en mer "Svensson" bil. BMW är dyra försäkringar på om du ska stå själv som ägare, vilket jag utgår från.

Då du kört ett tag och blivit mer van kan du kika på lite motorstarkare bilar, och lägga undan lite i månaden för reparationer och dylikt, inte roligt och va utan jobb och sakerna går sönder, det är ju inte bara skatt och försäkring och bensin som kostar då man har bil, vilket en del tror. Det kommer så mycket mer därtill.

Kika på en driftsäker bil till att börja med är mitt råd, nån japanare, de går och går, sen kan du byta upp dig då du fått jobb och har en fast inkomst.

Lite råd bara. Sen gör du som du själv vill.

Lycka till!

jakjan
19 november 2020 · 37 Inlägg

uhlin skrev:
BMW 3-serien är risken stor de levt ett hårt liv. Dvs. de kört skiten ur dem.

Och som första bil skulle jag välja en mer "Svensson" bil. BMW är dyra försäkringar på om du ska stå själv som ägare, vilket jag utgår från.

Då du kört ett tag och blivit mer van kan du kika på lite motorstarkare bilar, och lägga undan lite i månaden för reparationer och dylikt, inte roligt och va utan jobb och sakerna går sönder, det är ju inte bara skatt och försäkring och bensin som kostar då man har bil, vilket en del tror. Det kommer så mycket mer därtill.

Kika på en driftsäker bil till att börja med är mitt råd, nån japanare, de går och går, sen kan du byta upp dig då du fått jobb och har en fast inkomst.

Lite råd bara. Sen gör du som du själv vill.

Lycka till!

Okej, aa nämen det är kloka råd alla ni gör och jag skulle inte kunna säga det bättre. Men jag ska kolla runt lite.

jakjan
20 november 2020 · 37 Inlägg

Tack alla för era svar, mycket olika åsikter och kloka åsikter. Men det kan vara lite bra att kanske ha några olika bilar att välja mellan när det väl kommer till bilköp. Till exempel om jag nu bara vill ha en BMW 320 och det inte finns någon som jag tycker ser bra ut eller om jag har kollat på massa bilar och det inte känns bra så kan det vara nice att kolla på andra bilmärken för det är mer nice med alternativ. Jag har skum kollat på Audi och VW och vet inte om det är bra bilar eller skit. Vet inte om Audi är samma som BMW, Dyrt och mö problem(det behöver inte vara problem men men)

Detta är bilarna jag har kollat på som jag tycker klickar med mig

Audi A4 Avant: https://www.blocket.se/annons/ostergotl … k/93040423

Audi A3 sportback: https://www.blocket.se/annons/skane/aud … k/92997832

Audi A62.0: https://www.blocket.se/annons/ostergotl … 0/92994557

Volkswagen GTI: https://www.blocket.se/annons/vastmanla … 5/92994302


Som sagt har jag bara skum kollat men det jag försöker vissa är vilken kategori av bilar jag vill ha beroende på märke. Till exempel om jag ska köpa en Audi vill jag inte ha vilken som helst utan typ såna jag länkade. Jag vill att bilen ska klicka med mig, jag gillar kombi och inte småbilar. Även om bilen är i bra skick och inte några andra konstigheter så vill man ju ha en bil som är skön och som passar just dig.

Utmarks-Loke
20 november 2020 · 5 814 Inlägg

Audi A4 avant 2008, 19.000 mil, 220hk och fyrhjulsdrift. Ser snygg ut på bilderna. Bara 34.900kr??? Verkar misstänkt billigt, och läser man på 2,0 TFSI så förstår man varför. Men det är nästan så billigt så man får lust att köpa den ändå.

SportPilot Ubåtsingenjör
20 november 2020 · 7 218 Inlägg

Håll dig för guds skull borta från de tyska permiummärkena! Jag hade många gånger hellre köpt en BMW än en Audi, att köpa en 2,0tfsi är som att be om problem

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
20 november 2020 · 4 228 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
I den prisklassen är det bättre att köpa av en privatperson, leta upp någon med ett namn som låter förtroendeingivande. Firmorna kommer garanterat försöka blåsa dig i den prisklassen eftersom det finns ganska lite förtjänst.

Ingen försäljare kommer låta dig provköra i 30 minuter. Jag skulle inte heller göra det.

320i från de åren hade en motor som heter N43. Den hade tyvärr en tendens att kunna slita ut spännaren till kamkedjan så kedjan blev slak och kunde kugga över. Om det händer blir det dyrt. För övrigt har den motorn inte några jätteallvarliga problem.

LOL! och vem enligt dig har ett förtroendegivande namn? vet du vad jag heter på riktigt?  spelar ingen roll vad man heter och var man kommer ifrån då jag har råkat ut att bli blåst av både svennar och utlänningar så släng såna kommentarer i papperskorgen i framtiden tack! Har råkat ut för skit med både ali och kalle svensson så det spelar ingen roll! Man ska bara vara skarp och provköra ordentligt samt klämma och känna överallt, kolla historik, bess papper, service osv osv.


Till ts: eftersom du är insatt på bmw och 3 serie kan ja rekommendera e46 modellen fram till vad blir det typ max 2005 alltså modellen innan e90 då dom håller bättre. ingen e46 vad ja vet har kedjeproblem eller större problem än vanligt slitage. 316-320 är lite klena men det går att köra dom men skulle rekommendera minst 325-330 då dom ligger typ nere i pris samt dricker inte så djävulskt. Vanlig provkörning och kläm o känn överallt så ska det gå bra. Man behöver inte provköra 30 min utan 10-15 borde räcka gott o väl, viktigt att komma upp i fart i motorväg säg 90-100 minst då man kan upptäcka vibrationer i fram och bakvagn, samt se till att kylartemp/motortemp stannar där den ska i mitten då alla bmw tenderar att behöva kärlek i kylar avdelningen. Du har även autopower.se där det finns jättemycket info där man kan läsa om alla bmw och hur man kollar upp och kontrollerar. Du kan även ställa frågor här så besvarar folk om allt möjligt. Bästa hälsningar!

SportPilot Ubåtsingenjör
20 november 2020 · 7 218 Inlägg

panda666 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
I den prisklassen är det bättre att köpa av en privatperson, leta upp någon med ett namn som låter förtroendeingivande. Firmorna kommer garanterat försöka blåsa dig i den prisklassen eftersom det finns ganska lite förtjänst.

Ingen försäljare kommer låta dig provköra i 30 minuter. Jag skulle inte heller göra det.

320i från de åren hade en motor som heter N43. Den hade tyvärr en tendens att kunna slita ut spännaren till kamkedjan så kedjan blev slak och kunde kugga över. Om det händer blir det dyrt. För övrigt har den motorn inte några jätteallvarliga problem.

LOL! och vem enligt dig har ett förtroendegivande namn? vet du vad jag heter på riktigt?  spelar ingen roll vad man heter och var man kommer ifrån då jag har råkat ut att bli blåst av både svennar och utlänningar så släng såna kommentarer i papperskorgen i framtiden tack! Har råkat ut för skit med både ali och kalle svensson så det spelar ingen roll! Man ska bara vara skarp och provköra ordentligt samt klämma och känna överallt, kolla historik, bess papper, service osv osv.


Till ts: eftersom du är insatt på bmw och 3 serie kan ja rekommendera e46 modellen fram till vad blir det typ max 2005 alltså modellen innan e90 då dom håller bättre. ingen e46 vad ja vet har kedjeproblem eller större problem än vanligt slitage. 316-320 är lite klena men det går att köra dom men skulle rekommendera minst 325-330 då dom ligger typ nere i pris samt dricker inte så djävulskt. Vanlig provkörning och kläm o känn överallt så ska det gå bra. Man behöver inte provköra 30 min utan 10-15 borde räcka gott o väl, viktigt att komma upp i fart i motorväg säg 90-100 minst då man kan upptäcka vibrationer i fram och bakvagn, samt se till att kylartemp/motortemp stannar där den ska i mitten då alla bmw tenderar att behöva kärlek i kylar avdelningen. Du har även autopower.se där det finns jättemycket info där man kan läsa om alla bmw och hur man kollar upp och kontrollerar. Du kan även ställa frågor här så besvarar folk om allt möjligt. Bästa hälsningar!

För mig har det spelat roll, alla dåliga bilaffärer jag har gjort har varit med personer med arabisktklingande namn. Ignorerade länge alla råd jag fick, men numera så undviker jag att göra bilaffärer med människor därifrån. Sen säger jag absolut inte att alla blåser en, men alla jag gjort bilaffärer med har blåst mig (5-6 st).
Så att säga att det inte spelar roll är osanning.

Annars håller jag med dig, kika hellre på en e46. Det är överlag en bättre bil, sjukdomar är rost och söndertorkade plastdetaljer i kylsystemet. Annars rätt bra och väldigt trevliga bilar. Det med provkörning håller jag också med om, 15 minuter räcker gott och väl. Kör över någon håla i asfalten, eller över lite gupp mm skramlar det och bankar så pruta

Senast redigerat av SportPilot (20 november 2020)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Utmarks-Loke
20 november 2020 · 5 814 Inlägg

E46 är nog den perfekta BMW:n nu, för den som nyss fått körkort och skall köpa sin första bil.

panda666
20 november 2020 · 4 228 Inlägg

SportPilot skrev:

panda666 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
I den prisklassen är det bättre att köpa av en privatperson, leta upp någon med ett namn som låter förtroendeingivande. Firmorna kommer garanterat försöka blåsa dig i den prisklassen eftersom det finns ganska lite förtjänst.

Ingen försäljare kommer låta dig provköra i 30 minuter. Jag skulle inte heller göra det.

320i från de åren hade en motor som heter N43. Den hade tyvärr en tendens att kunna slita ut spännaren till kamkedjan så kedjan blev slak och kunde kugga över. Om det händer blir det dyrt. För övrigt har den motorn inte några jätteallvarliga problem.

LOL! och vem enligt dig har ett förtroendegivande namn? vet du vad jag heter på riktigt?  spelar ingen roll vad man heter och var man kommer ifrån då jag har råkat ut att bli blåst av både svennar och utlänningar så släng såna kommentarer i papperskorgen i framtiden tack! Har råkat ut för skit med både ali och kalle svensson så det spelar ingen roll! Man ska bara vara skarp och provköra ordentligt samt klämma och känna överallt, kolla historik, bess papper, service osv osv.


Till ts: eftersom du är insatt på bmw och 3 serie kan ja rekommendera e46 modellen fram till vad blir det typ max 2005 alltså modellen innan e90 då dom håller bättre. ingen e46 vad ja vet har kedjeproblem eller större problem än vanligt slitage. 316-320 är lite klena men det går att köra dom men skulle rekommendera minst 325-330 då dom ligger typ nere i pris samt dricker inte så djävulskt. Vanlig provkörning och kläm o känn överallt så ska det gå bra. Man behöver inte provköra 30 min utan 10-15 borde räcka gott o väl, viktigt att komma upp i fart i motorväg säg 90-100 minst då man kan upptäcka vibrationer i fram och bakvagn, samt se till att kylartemp/motortemp stannar där den ska i mitten då alla bmw tenderar att behöva kärlek i kylar avdelningen. Du har även autopower.se där det finns jättemycket info där man kan läsa om alla bmw och hur man kollar upp och kontrollerar. Du kan även ställa frågor här så besvarar folk om allt möjligt. Bästa hälsningar!

För mig har det spelat roll, alla dåliga bilaffärer jag har gjort har varit med personer med arabisktklingande namn. Ignorerade länge alla råd jag fick, men numera så undviker jag att göra bilaffärer med människor därifrån. Sen säger jag absolut inte att alla blåser en, men alla jag gjort bilaffärer med har blåst mig (5-6 st).
Så att säga att det inte spelar roll är osanning.

Annars håller jag med dig, kika hellre på en e46. Det är överlag en bättre bil, sjukdomar är rost och söndertorkade plastdetaljer i kylsystemet. Annars rätt bra och väldigt trevliga bilar. Det med provkörning håller jag också med om, 15 minuter räcker gott och väl. Kör över någon håla i asfalten, eller över lite gupp mm skramlar det och bankar så pruta

Totalt så har jag blivit blåst av kanske 5-6 svenskar med mina bilaffärer^^ betyder det att jag ska inte rekommendera att göra affär med en svensk person? Bilarna var värda väldigt olika från 10.000-200.000 och allvalriga fel uppstod typ precis eller några dagar efter köp. Men jag går inte runt och säger köp inte bil från svennar dom bara blåser folk utan jag vet att alla kan blåsa dig. Det är en djungel där ute och man måste tyvärr kontrollera allt och ha lite tur också.  e46 tror ja är helt ok bilar och ts skulle kunna hitta nått med budgeten. alt hitta nån lexus , rwd coola bilar med toyota kvalite;)

husseman
20 november 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, ska man göra affärer med bilar på typ blocket eller liknande, så lägg inte ut telefonnr..utan sålla i inkorgen. De  ja sållar bort är oftast importerade löss, antar att man lärt sig en del under de senaste dårhusåren.  Men alla ja känner tycker samma sak... Kanske bäst att Låta Allah göra affärer med Allah, o låt oss Svennar göra affärer med Svennar. - Blir nog bäst så, för alla.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (20 november 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang