Volvo Amazon, totalslaktning och ombyggnad.

Total ombyggnad av en sliten amazon från 65. B18 bytes till B230, upphängning görs om, skärmar plåtbreddas och så vidare.
  • 83 Följare
  • 79 188 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 februari
Inken
12 augusti 2022 · 515 Inlägg

men kommar den att va som de e nu eller,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
MrCrankyface
14 augusti 2022 · 460 Inlägg

En hel del jobb kvar på den men formen i sig är nog slutgiltig, iaf tills jag har mer bitar på plats så jag kan se om det ser galet ut.

Fick hem nya kardanen så fokuserade på det istället för plåtarbete.
Svarvade bort svets och rör, bankade isär delarna, kapade röret ~15cm, slipade rent allt, bankade ihop och svetsade ihop det.
Hade underlättat om inte svarven var i minsta laget men blev ändå rätt bra tror jag.
Kollade med klockan både före och efter svetsning så det inte slog sig, ändrade sig ~0.01mm vilket säkert är inom felmarginalen för "kina-klockan".
"Högst till lägst" så skiljer det ca 0.08mm, troligtvis räcker det men funderar på att ändå slipa till det lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-3d0e2e9f2c67d0d8d44192aff6742707.jpg

Försökte sen få till ett fäste för stödlagret, för att förenkla det hela svarvade jag till distanser och bultade ihop hardy-flänsarna.
Distanserna ligger inom +/- 0.02mm så allt blir rakt och stumt under tiden jag måttar och monterar.
Sen var det bara börja snickra ihop något sorts fäste undertill, ska svetsas fast i balken sen är tanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e2ead265e1f30afd595658f3ceb744cf.jpg

Blev ändå helt okej för att vara ett hopplock av massa löst skit. lol
Tror inte mittenförstärkningen behövts men när man ändå håller på liksom, framkanten är även nerbockad vilket gör att plåten ser mycket tjockare ut än den är.
Bulthålen är avlånga så det även finns lite justermån, vet ju aldrig om det rör sig littegrann när jag svetsar in det, eller hardyn är någon millimeter tunnare/tjockare och så vidare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-5e2eb946c52d0f11257b50b6dde7a1bb.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
Inken
15 augusti 2022 · 515 Inlägg

bli ju bra när de e klart,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
MrCrankyface
12 november 2022 · 460 Inlägg

Alltså. Bygget är inte dött men tempot är rätt dött.  big_smile
Klippte iaf ihop en video, mestadels om främre/nedre 3-länk fästena.
Blir alltid lite motiverande att se vad man åstakommit när man börjar tappa bort sig.

Volvo Amazon "131" (1965)
Inken
13 november 2022 · 515 Inlägg

jau ibland bli de lite mekning ,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Inken
16 november 2022 · 515 Inlägg

snart e de klart,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
UniCross
17 november 2022 · 488 Inlägg

Inken skrev:
snart e de klart,

Tycker du att de ser färdigt ut?

BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
Inken
17 november 2022 · 515 Inlägg

ha ha  en bit kvar lagom till påsk kanske,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
MrCrankyface
14 december 2023 · 460 Inlägg

Fyfan vad tiden flyger förbi och saker händer. Tyvärr har projektbilen som objektivt är minst viktig hamnat på efterkälken. Hela tiden försöker jag "göra klart" det akuta som dyker upp så jag sedan kan lägga all fokus på bilen. Nu när jag knappt rört bilen sen augusti 2022 inser jag att den taktiken inte funkar om jag ska göra några framsteg... SÅ nya taktiken blir att lägga några timmar varje vecka för att försöka hålla detta vid liv.

Första passet blev i princip att flytta, slänga och städa saker för att övh komma fram till bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ad63a578779cadeef8547e90f15a71bf.jpg

Betydligt mer motiverande att arbeta på!
Sist höll jag på med kardanen men orkar inte sätta mig in i det just nu. En lägre hängande frukt är all plåt jag kapat bort framtill, där det var grov rost i skarvar och så vidare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-d70e323f68c24c8971c1434e988a84fc.jpg

Runt det här urkapet är det flertal tidigare lagningar så inte så kul att jobba med, men det är vad det är. Fick stå en bra stund med stålborste och slipplattor på vinkelharry samt brännare för att bli av med tenn, spackel och skit och kunna börja bygga upp igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-6238eb7b6d5c5f852c4fc6e87822d99b.jpg

Känns ändå jäkligt bra att äntligen göra något på denna kloss, stört mig som fan på att ingenting händer. big_smile
Tanken är att inte vara så pedantisk med det jag gör nu utan det viktigaste är att få ihop allt plåtarbete så kan jag finpila med att blenda svetsar senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ead390d8243903783c850339cd60323e.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
Oskar_Thompson
14 december 2023 · 335 Inlägg

Snyggt! Skoj att ha dig tillbaka👍

MrHyde
14 december 2023 · 634 Inlägg

Man har ett liv att leva utanför garaget också, kul att du är igång igen smile

Live long, and prosper.
_Shadow_
14 december 2023 · 345 Inlägg

Även om de blir en kväll i veckan, så är de ju mer än inget alls 🙂 Men förstår helt när de kommer till att hitta tid till projektet, speciellt sommartid när de nästan rasar in andra saker att göra 😅 En sak i taget så kommer du i mål sen 👍🙂

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
MrCrankyface
15 december 2023 · 460 Inlägg

Tack för dom upplyftande kommentarerna! smile

Hade en liten stund över igår där jag mest stod och glodde. Blev lite mer av en planeringsstund.

En fundering jag haft rätt länge är om motorn ska ännu mer bak, bara fördelar med det förutom utrymmesbegränsningar då.
Bättre tyngdpunkt, enklare att få in kylare, generator, kanske lite mer plats för turbon o.s.v.
I dagsläget är det nog lite tight att få in kylare och IC plus rördragningar framtill.
Tanken är att byta till styrväxel så behöver reda ut om det blir mer eller mindre plats för den om jag flyttar bak motorn.
Tidigare hade jag bestämt mig att inte flytta bak motorn mer då det intuitivt kändes för trångt i kupén men omprövar detta lite...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-aeee63c1c117b29bafd400f030bebe44.jpg

Hängde tillbaka pedalerna och satte in en stol tillfälligt. Pedalerna får lite utgöra basen resten byggs/placeras runt.
Som det ser ut så kan jag utan problem flytta bak motorn cirka 10cm vilket ändå känns lönt.
Lutar man bak stolen något så får man ändå plats rätt bekvämt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-67e171bf6ee4728fb91fc6ccdd917605.jpg

Sen kikade jag på förarsidans hjulhus, kapat bort snarlikt som på den sidan jag nyss lagade. Utöver det så är plåten här ful-lagad då hela stycket saknar dom inpressningar som ska finnas och avsevärt stärker plåten.
CVI har ekonomiplåt som ska vara "original" för 750kr, känns billigt för att slippa allt arbete som gått åt för att göra en egen, troligtvis får det bli en sån och ersätta hela stycket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-42500a1f02607bb4b5b5758a2057f0b4.jpg

Sen har vi det jag egentligen skulle kika på, bortkapade skarven mellan kupeplåt och hjulhus.
Här blev jag faktiskt lite orolig när jag såg hur snett det var, kan bilen ha hängt ner sig över tid? Har letat bland gamla bilder men hittar inget från när jag kapade ur här, iaf inte tydligt nog att se vettigt.
Det jag kan lista ut är att jag kapade ur detta och golvet/torpedväggen innan jag svetsade dit dom invändiga förstärkningarna och därefter bytte "ram".
Om något har flyttat eller hängt ner sig måste det skett som en följd av att golv/torpedvägg försvann ca 2020, innan jag förstärkte kupén.
Hittat ett foto från 2021, efter förstärkning, och där ser glappet ungefär likadant ut. Testar jag lyfta bilen "på andra sidan brytpunkten" så flexar det inte ett dugg där jag kapat ur, inte heller om jag sätter mig i bilen osv.
Får nog hitta någon punkt att mäta mot på höger och vänster sida för att se så allt stämmer innan jag  svetsar ihop denna bit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ce7cd2e64bb2a04456097e0901dc15ec.jpg


TODO:
-Kontrollmät rakhet front/kupé -> svetsa igen skarv vid hjulhus.
-Ny ekonomiplåt/torpedplåt förarsida. (mellanprio)
-Flytta bak motorn ~10cm om det inte förvärrar för styrväxel. (lägre prio men viktigt)

Volvo Amazon "131" (1965)
_Shadow_
15 december 2023 · 345 Inlägg

Om du flyttar bak motorn, hur blir det då med kardanaxel? Men den kanske du ändå behöver göra custom? Vilket isåfall inte är avgörande i det hela.

Men plats för laddluftkylare, kondensor och kylare med hölje+fläktar är alltid gott att ha plats för, så du inte råkar ut för samma sak för mig.

Så kika på en kylare du vill ha, lägg på ca 2-3cm i hölje + vad elfläkten/fläktarna bygger, någon cm i utrymme till kondensor, kondensorns tjocklek, någon cm utrymme igen och IC tjocklek, så du vet vad allt blir i tjocklek och vad du har att spela på 🙂

Min kylare jag testade med först är 5cm tjock, min ic 11.5cm och jag tror 940 kondensorn runt 3cm 🤔 men allt fick inte plats och var tvungen att tänkas över 🙈

Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
MrCrankyface
17 december 2023 · 460 Inlägg

Kardanen har jag redan kortat två gånger så kan lika gärna göra det en tredje gång. lol
Med dom måtten behövs  det definitivt mer plats.

Svetsade igen en till glipa. Kontrollmätte lite kors och tvärs, allt verkar ändå vara rakt. Troligtvis har jag bara kapat det riktigt snett från början.
Blev ganska fult då en hinna av tenn jag inte uppfattat började rinna in i svetsen så fick stå och slipa ner och svetsa om 2-3 ggr.
Löser sig sen när jag finslipar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ca2b1eef35dd3c25e7bef63fd87c73ce.jpg

La en bra stund på att flytta motorn idag, tror ändå det kommer bli riktigt bra.
Man ser på stödlagret hur långt bak jag kunde trycka motorn och på grund av det kunde jag även sänka den mer.
Onödigt mycket jobb eftersom jag hade helsvetsat motorfästena, blev mycket kapa och slipa..
Fick även svetsa om förstärkningsröret i kupén för att få in växellådan längre.
Känns som det gjorde en jäkla skillnad att få in/ner motorn mer, även om lådan tar mer plats så hamnar kardanen mycket bättre till så inte tunneln blir så stor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-5fe1b649e1e400b51831b3f9267a9f6a.jpg

Nu finns det en jäkla massa utrymme framåt iaf, bör vara mindre av en huvudvärk att få in allt sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-37cbeca07ad4e6cf09ae36f08a15dd0d.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
_Shadow_
18 december 2023 · 345 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Med dom måtten behövs  det definitivt mer plats.

Bara för att jag hade stora kylare så betyder det inte du också behöver det, det var mer exempel bara 🙂

Tanken var bara att du kunde kolla upp vad det är för grejer du vill ha och räkna ut hur mycket utrymme de tar, så du vet hur mycket plats som behövdes 😁

Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Inken
18 december 2023 · 515 Inlägg

snart klart ,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
MrCrankyface
28 december 2023 · 460 Inlägg

En vecka med covid men redan igång igen.. big_smile

Beställde en ekonomiplåt från CVI för att byta ut denna sida som felaktigt är helt platt. Levererades rätt fort och såg förvånansvärt fin ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-32a086bbd03a372747c9a46047262827.jpg

La en rejäl stund på att kapa ur och slipa rent överallt. Försökte vara lite metodisk för att se om det ska vara dubbelplåt någonstans eller dylikt men blir svårt eftersom det är lappat och lagat i lager sen tidigare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-237ecd27af89d4f58ee67288f95ba13f.jpg

Baserat på lite andra bilder jag sett online så borde detta vara funkis nog, rent strukturellt iaf. Definitivt mycket bättre än det var innan som tydligen gått igenom besiktningen..
Då en hel del skit kom ur fogarna när jag svetsade så lär jag få slipa ner och svetsa om på några ställen men det är sånt man får räkna med när man inte kan göra rent mellan plåtar och baksidor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-359d04736d76578455bbcfc2153d3c48.jpg

Funderar på att montera ett framhjul nästa pass och se hur mycket utrymme/svängrum det blir för fötterna/däck.

Senast redigerat av MrCrankyface (29 december 2023)

Volvo Amazon "131" (1965)
Inken
29 december 2023 · 515 Inlägg

ska du inte vända på gång järnen så får du självmords dörrar  lite custom ,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
MrCrankyface
30 december 2023 · 460 Inlägg

Lambogångjärn hade nog varit coolt men suicide har jag aldrig förstått varför man vill ha. lol
Rätt nöjd med dörrarna som dom är, andra öppningssätt känns bara som massa jobb till ingen nytta.
Möjligtvis att det hade kompletterat bra om bilen i övrigt var riktigt 'mint' men tror inte det är vad jag siktar på.

Monterade ett framhjul för att kolla lite frigång. Domkraften under håller A-armarna plana vilket jag eftersträvar som "ride height".
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-389066cf5a8d9cc9e39dfbfc129eb4c0.jpg

Ser ut som jag borde kunna plåta ihop torpeden/fotutrymmet utan problem, är minst 5cm frigång här oavsett hur jag manipulerar däcket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-aeb1c38a8745e552f0daac466e71c35a.jpg

Svänga är en annan historia. Innåt får jag ~25* och utåt kanske ~35*. Om jag räknat rätt ger det en svängradie på 6 meter dvs 12 meter för en U-sväng.
Möjligtvis inget jätteproblem men tanken är att bilen ska vara mer körbar än så. Problemet blir dessutom värre desto mer kompression framvagnen utsätts för.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-6d328b99363ed8bbdf95b611f457d9d0.jpg

Började kika på vad som går att göra åt saken. Eftersom bakaxeln är betydligt bredare än original mätte jag skillnaden mot framvagnen.
Mellan bilens centrum och fälgarna ytterkant är det fram ca 74cm och bak ca 83cm. Mao bör jag kunna bredda framvagnen med 9cm per sida vilket, om jag tänkt rätt, ger ca 15-20* mer styrvinkel.
Spontant kan jag tänka mig 3 sätt att uppnå det:
Spacers: -Orimligt för 9cm. -Sabbar både scrub radius och hjullager. -Tveksamt om 9cm spacer är lagligt.
Förlänga A-armarna: +Bör ge en lugnare framvagn och mindre sideorörelse i däcket. +Relativt enkelt och jag vill ändå förstärka A-armarna. -Kanske sabbar fjäder/dämpar kvot vilket dock kan hanteras på andra sätt. -Vet inte hur SFRO ser på att kapa och svetsa om i original-länkarmar men borde inte vara ett problem?
Flytta fästena/bredda framvagnsbalken: -Svårt att få plats och genomföra, mycket jobb. +Behåller original geometri vilket KANSKE underlättar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-0176e854bbd66861cf0a5738aa6b0a88.jpg

Lutar mest åt att förlänga A-armarna men ska fundera på saken, behöver oavsett rita upp hela framvagnen för att kontrollera hur vinklarna blir.
Lite kul att ha hjulen på, även om temporärt. Ser mycket mer redo ut än den är.
Ett framtida problem är att jag tror framvagnen kommer vara för hög jämfört mot bak, och sänker jag den mer så kommer A-armarna peka uppåt vilket blir kasst.
Kanske hade kunnat flytta fästena för A-armarna uppåt på framvagnsbalken men tror det blir extremt svårt att hitta plats för det.
Vågar inte ge mig på att modifiera spindlarna och verkar inte hitta några "drop-spindlar" som funkar till amazon. Det närmsta jag hittat än så länge är någon kombination av wilwood spindlar som kanske passar med volvo140 nav om man modifierar naven rätt ordentligt. Det hade gett en sänkning på 50mm vilket jag tror behövs. Ska dock ta och mäta ordentligt innan jag går för långt i dom tankarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-8ec00fb06c738a7fe595c209ef403d71.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang