Vad orsakar mitt låga oljetryck? (Saab 9-5 2003)

kalvsill
19 november 2020 · 6 Inlägg

Hej alla.

Okej, jag vet att det finns flera liknande trådar för det här problemet men det känns som att det är något annat än oljesludge som påverkar min bil.

Har haft rätt länge problem med lågt oljetryck på låga varv, men varje gång (2 ggr) har det "lösts" genom att jag bytt filter och olja och då har jag kunnat köra tusentals km på det.

Nu har det inte hjälpt och då det även rasslade ifrån motorn så passade jag på att skicka in den på service för att byta kedjan. Kedjan var maximalt utsträckt så det blev att byta kamkedjan + balansaxelkedjan. Då passade de på att rensa tråget och silen och det såg som väntat rätt dåligt där. Pumpen såg bra ut enligt mekanikern så inget utbyte där. Tråget rensades och vevaxelpackningen byttes också (läckage) + ny oljetrycksgivare.

Jag trodde att problemet skulle lösas där men tydligen så var det inte så enkelt som oljesludge som ofta orsakar lågt oljetryck. Oljetryckslampan kommer som tidigare upp direkt på låga varv när bilen är varm.

Vad kan orsaka det hela nu tror ni? Bilen startar för övrigt också lite långsammare när den är varm, trodde att det kunde ha med tändstift att göra, men icke.

Finns det nåt som man som lekman kan göra, kan det vara vevaxelventilation? Det har jag aldrig rört på min bil, men kan det påverka trycket?

...eller är kan det vara något inuti motorn? Typ kolvar eller något. Låter som att det kan bli ännu dyrare.

Tack för svar.

zleepy Trucker
19 november 2020 · 1 391 Inlägg

citerat från en sida "Ett för lågt oljetryck förorsakas oftast av mekaniskt slitage i ram- och vevlagertappar samt av själva vev- och ramlagerslitaget. Slitaget av kamaxelslager påverkar också oljetrycket."

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Joakim-S Hobby Fotograf
19 november 2020 · 650 Inlägg

Hej!

Jag skulle nog prova köra i en aningen tjockare olja i bilen för att se om det hjälper.

MG e-HS (2021)
kalvsill
19 november 2020 · 6 Inlägg

ProXem skrev:
Hej!

Jag skulle nog prova köra i en aningen tjockare olja i bilen för att se om det hjälper.

Hm... Tack, ok, men vilken olja skulle det då vara? Har kört tidigare på 10w-30 och nu är det 10w-40 som gäller. Har förstått att den högre siffran betyder att oljan är tjockare.

Brådhis * Voff voff *
19 november 2020 · 10 244 Inlägg

kalvsill skrev:

ProXem skrev:
Hej!

Jag skulle nog prova köra i en aningen tjockare olja i bilen för att se om det hjälper.

Hm... Tack, ok, men vilken olja skulle det då vara? Har kört tidigare på 10w-30 och nu är det 10w-40 som gäller. Har förstått att den högre siffran betyder att oljan är tjockare.

Rekommenderar Saab 10W-30 / 10W-40 till sina bilar? Samt vilken klassning (tex A3/B3) ska det vara och har du den klassning som det ska vara?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
EmsAnders
19 november 2020 · 151 Inlägg

Inga missljud alls?, mät upp trycket isf, lätt att göra, kan ju vara felaktig oljetryckskontakt...

kalvsill
30 november 2020 · 6 Inlägg

zleepy skrev:
citerat från en sida "Ett för lågt oljetryck förorsakas oftast av mekaniskt slitage i ram- och vevlagertappar samt av själva vev- och ramlagerslitaget. Slitaget av kamaxelslager påverkar också oljetrycket."

Tack alla för svaret. Då kanske det just är vevlagren som är rätt dåliga. Oljan ska vara helt rätt enligt mekanikern som bytte det hela. Sensor bytt. Oljetråg och sil helt rengjorda.

Min fråga till er är då följande. Nu när bilen har lågt oljetryck på låga varv när den är varm, hur farligt är det för motorn att köra med bilen? Om jag ser till att bilen alltid har rätt mängd olja och att oljelampan inte tänds, dvs ger lite mer gas på låga varv, kan jag köra då ett tag till med problemet?

Jag lär åka till meken i Estland där jag bytte kamkedjan (billigt) först senare i vår och byta vevlager, så jag undrar vad kan jag göra för att hålla bilen flytande så mycket utan att behöva göra det här kostsamma ingreppet i Sverige.

Mvh K

Senast redigerat av kalvsill (30 november 2020)

Marcus_89 Biltokig elektriker
30 november 2020 · 3 352 Inlägg

Är det verkligen rekommenderat med 10w30/10w40 i din bil? Tycker 5w30 eller gärna 5w40 låter mer normalt.

Frågan är om oljepumpen verkligen är ok? Var det mycket skit i oljesilen? Isåfall kan bilen ha gått med dålig smörjning och slitit ner lager och kolvringar. Hände på min pappas 945 turbo för några år sedan. Gammal packning hade ramlat ner i sumpen och satt igen silen. Bilen blev mer och mer svårstartad. Gjorde kompprov på den och då hade den bara 4bar i varje cylinder. Så blev i med en annan motor tongue

Kör inte en meter med bilen om den har lågt oljetryck, risk för motorras. Det kvittar om det är tillräckligt med olja i om trycket är dåligt.

Senast redigerat av Marcus_89 (30 november 2020)

kalvsill
30 november 2020 · 6 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Är det verkligen rekommenderat med 10w30/10w40 i din bil? Tycker 5w30 eller gärna 5w40 låter mer normalt.

Frågan är om oljepumpen verkligen är ok? Var det mycket skit i oljesilen? Isåfall kan bilen ha gått med dålig smörjning och slitit ner lager och kolvringar. Hände på min pappas 945 turbo för några år sedan. Gammal packning hade ramlat ner i sumpen och satt igen silen. Bilen blev mer och mer svårstartad. Gjorde kompprov på den och då hade den bara 4bar i varje cylinder. Så blev i med en annan motor tongue

Kör inte en meter med bilen om den har lågt oljetryck, risk för motorras. Det kvittar om det är tillräckligt med olja i om trycket är dåligt.

Ok! Tack för det utförliga svaret. Vad är skillnaden om jag kör med 5w30/5w40 mot 10w40 (Valvoline) som jag har i nu? Läser jag på nätet så är jag inte den förste som kör med den oljan. Mekanikern som hade gjort Saabar tidigare tyckte det var en bra idé...

Mekanikern som bytte kedjorna och rensade oljetråg + sil sade att oljepumpen var OK men att det såg jävla dåligt ut nere i tråget. Han sade sig ha sett små spån där nere och sade att jag kanske har problem med vevlagerpackningar. Efter några km körning efter hämtningen från verkstaden märkte jag bara att kedjan inte rasslade (för den var precis bytt) men att oljetrycksproblemet kvarstod.

Är det mycket jobb att byta vevlager?

kalvsill
30 november 2020 · 6 Inlägg

...glömde att säga att motorn tickar ej, skramlar ej eller något sådant. Går bra på alla varv. Bara seg på låga varv med oljelampan lysandes när den är varm.

Marcus_89 Biltokig elektriker
5 december 2020 · 3 352 Inlägg

Ja, det är mycket jobb att byta vevlager. Man måste också kolla skick på vevaxeln så inte den tagit skada pga de dåliga lagerna. Inte värt det jobbet på en bil i den prisklassen. Om det nu bara är en bruksbil då smile Har bilen gått med lågt oljetryck ett tag så är det mycket som kan ha tagit stryk. En bil som har det ska man inte köra med innan man har fått bukt på problemet. En bra början är att kolla oljetrycket med en mätare som går att lita på.

Snurriis
5 december 2020 · 761 Inlägg

kalvsill skrev:

Marcus_89 skrev:
Är det verkligen rekommenderat med 10w30/10w40 i din bil? Tycker 5w30 eller gärna 5w40 låter mer normalt.

Frågan är om oljepumpen verkligen är ok? Var det mycket skit i oljesilen? Isåfall kan bilen ha gått med dålig smörjning och slitit ner lager och kolvringar. Hände på min pappas 945 turbo för några år sedan. Gammal packning hade ramlat ner i sumpen och satt igen silen. Bilen blev mer och mer svårstartad. Gjorde kompprov på den och då hade den bara 4bar i varje cylinder. Så blev i med en annan motor tongue

Kör inte en meter med bilen om den har lågt oljetryck, risk för motorras. Det kvittar om det är tillräckligt med olja i om trycket är dåligt.

Ok! Tack för det utförliga svaret. Vad är skillnaden om jag kör med 5w30/5w40 mot 10w40 (Valvoline) som jag har i nu? Läser jag på nätet så är jag inte den förste som kör med den oljan. Mekanikern som hade gjort Saabar tidigare tyckte det var en bra idé...

Mekanikern som bytte kedjorna och rensade oljetråg + sil sade att oljepumpen var OK men att det såg jävla dåligt ut nere i tråget. Han sade sig ha sett små spån där nere och sade att jag kanske har problem med vevlagerpackningar. Efter några km körning efter hämtningen från verkstaden märkte jag bara att kedjan inte rasslade (för den var precis bytt) men att oljetrycksproblemet kvarstod.

Är det mycket jobb att byta vevlager?

Saabar ska köras på 5w30/40, jag har alltid haft det i mina T5/T7 motorer och det samma har mina Saab mekar sagt att det ska köras på det, dock vet jag att vissa tycker 10w30 och gör det i sina 9-3or T8 kanske skillnad på dessa GM motorer

husseman
5 december 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, slå i en 20w/50 olja för slitna motorer, o byt oljepump när du kommer till din Mek.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang