Film: Nico Rosberg besöker Rimac

torpis Forummoderator
20 november 2020 · 10 572 Inlägg

Detta är en spännande video!  Bland annat diskuteras skillnader i hur man krocktestar elbilar mot hur man testar bensinbilar.

En bensinbil har tanken full med vatten vid krocktest och certifiering, att ha massa bensin som sprutar runt i anläggningen är ju livsfarligt!! Där emot testas elbilar med fulladdat batteri. Vad ger bästa resultat för kunden? Inte undra på att bensinbilar tar eld och brinner upp ganska ofta. BMW och Volvo bland annat....

Dom diskuterar även tvåstegs växellåda, varför dom inte har det och hur det såg ut på vägen dit.

Jäkligt spännande och bättre än alla serier på Netflix kombinerat ;-)


-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
SportPilot Ubåtsingenjör
20 november 2020 · 7 217 Inlägg

Skillnaden är väl att det är mer eller mindre omöjligt att släcka batteriet när det väl börjar brinna. Effektivaste är att sänka ned hela bilen i en container med saltvatten.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torpis Forummoderator
20 november 2020 · 10 572 Inlägg

Rätt dumt med 100liter bensin i kupén också om det brinner. Det är generellt alltid väldigt dåligt om något går fel oavsett drivmedel.

Man borde egentligen begränsa energimängden man fick åka runt med.  Oavsett drivmedel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
20 november 2020 · 10 572 Inlägg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 november 2020 · 13 669 Inlägg

dom testade ju att elda upp en av deras bilar när topgear testade  en av deras bilar för ett par år sen..     https://www.youtube.com/watch?v=gj3KqgP … oNederland men dom har tydligen en hel del intresant på G .      önskar att Misha Charoudin inte kan avslöja något av allt sånt.. han jobbade där ett tag.  men rätt säker att vi kommer se dessa bilar på Ringen. 

man hoppas ju att någon kommer fram till ett bra sätt att fylla på ett battteri med 100mil på 2min och som är skapligt säkra tex mot bränder och liknande..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
21 november 2020 · 10 572 Inlägg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
SportPilot Ubåtsingenjör
23 november 2020 · 7 217 Inlägg

torpis skrev:
Rätt dumt med 100liter bensin i kupén också om det brinner. Det är generellt alltid väldigt dåligt om något går fel oavsett drivmedel.

Man borde egentligen begränsa energimängden man fick åka runt med.  Oavsett drivmedel.

Absolut! skillnaden är ändå att du kan kväva elden i en fossilbil, det kan du inte i en batteribil
Antar att du förstår skillnaden smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torpis Forummoderator
24 november 2020 · 10 572 Inlägg

SportPilot skrev:

torpis skrev:
Rätt dumt med 100liter bensin i kupén också om det brinner. Det är generellt alltid väldigt dåligt om något går fel oavsett drivmedel.

Man borde egentligen begränsa energimängden man fick åka runt med.  Oavsett drivmedel.

Absolut! skillnaden är ändå att du kan kväva elden i en fossilbil, det kan du inte i en batteribil
Antar att du förstår skillnaden smile

Ja, Jo jag förstår skillnaden. Dock vet jag inte riktigt vad jag skall göra med vetskapen om skillnaderna. Jag har svårt att värdera vad som egentligen är säkrast. Hoppas mest att räddningstjänsten skaffar sig nödvändig utbildning för att utföra räddning oavsett drivmedel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang