Laddboxtråden

twin_cam Smålänning
20 november 2020 · 7 877 Inlägg

Står i begrepp att förmodligen köpa en laddbox inom ett år då jag letar elbil, men fanns ingen tråd så det kan ju bli en kul diskussionstråd.

I princip alla stora fabrikanter som tillverkar elinstallationsmateriel tillverkar också laddboxar idag, t.ex ABB, Schneider och Garo, men finns även t.ex Bee som erbjuder laddboxar och då även fri laddning under en viss tid på deras snabbladdarnätverk längs med vägen.
Även samtliga biltillverkare erbjuder laddboxar till "förmånliga" priser när man köper en bil...

Vad är fällorna?
Hur fungerar en laddbox?
Ladda-hemma bidrag?
Varför ska kan ha laddbox istället för trefas CEE-uttag?
Varför inte?
Fördelar och nackdelar med att ladda via Shucko?

Någon som kan rekommendera en viss box?
Skiljer något i funktionerna?

Ös på!
Gogglar själv, men kanske kan detta blir en lathund med länkar m.m smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2020 · 17 379 Inlägg

Vi har cirka 30 dubbelboxar på jobbet av märke DEFA eRange. De lever ett hårt liv och används i princip dygnet runt på vardagar under långa perioder. Det finns effektbegränsare och andra funktioner. Hur de ligger till prismässigt vet jag inte men mycket tåliga grejer! Bra att man kan ansluta olika kablar till de med då flera olika märken av bilar laddas.

Fördelen med laddbox är att bilens inbyggda laddare förbikopplas. Laddboxen pratar direkt med bilens IPCU och laddar optimalt utifrån förutsättningarna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
21 november 2020 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vi har cirka 30 dubbelboxar på jobbet av märke DEFA eRange. De lever ett hårt liv och används i princip dygnet runt på vardagar under långa perioder. Det finns effektbegränsare och andra funktioner. Hur de ligger till prismässigt vet jag inte men mycket tåliga grejer! Bra att man kan ansluta olika kablar till de med då flera olika märken av bilar laddas.

Fördelen med laddbox är att bilens inbyggda laddare förbikopplas. Laddboxen pratar direkt med bilens IPCU och laddar optimalt utifrån förutsättningarna.

Vi kommer att (iaf deltids till att börja med) bo i en lägenhet med möjlighet till hyrd p-plats med laddstolpe/laddbox.
Vet dock inte om det är en 1 eller 3 fas med 7.4 eller 22 kW ännu, bara att det är en GARO Twinbox GTB. Som i länk nedan. Verkar dock vara den utan fast kabel.

http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/la … boxar-twin

Menar du att ”ombordladdaren” i bilen ”förbikopplas” även i en sådan GARO Twinbox GTB så att det inte spelar så stor roll om ”ombordladdaren är på 3.3 kw , 6.6 kW eller 11kW ?

Senast redigerat av KenthIJ (21 november 2020)

Adam07
21 november 2020 · 1 Inlägg

Jag ser bara Shucko som nakdel, när du ska skaffa elbil så skulle jag säga att fixa en riktig laddare, som laddbox. Sett en del skräckexempel där Shuckouttaget sitter på utsidan är utsatt för väder och vind som med tiden blir det dålig kontakt i uttaget och det brinner upp. Sen är det sämre uppladdningstid på 230 med smile

//En elektriker

twin_cam Smålänning
21 november 2020 · 7 877 Inlägg

Adam07 skrev:
Jag ser bara Shucko som nakdel, när du ska skaffa elbil så skulle jag säga att fixa en riktig laddare, som laddbox. Sett en del skräckexempel där Shuckouttaget sitter på utsidan är utsatt för väder och vind som med tiden blir det dålig kontakt i uttaget och det brinner upp. Sen är det sämre uppladdningstid på 230 med smile

//En elektriker

Självklart ska man ha en riktig laddbox, men går inte frånta shucko fördelen att man alltid kan hitta en, var man än är 🙂

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
21 november 2020 · 10 572 Inlägg

Adam07 skrev:
Jag ser bara Shucko som nakdel, när du ska skaffa elbil så skulle jag säga att fixa en riktig laddare, som laddbox. Sett en del skräckexempel där Shuckouttaget sitter på utsidan är utsatt för väder och vind som med tiden blir det dålig kontakt i uttaget och det brinner upp. Sen är det sämre uppladdningstid på 230 med smile

//En elektriker

Det beror på!   Jag ser det inte som självklart, där emot måste man ha koll på vad man gör och varför.

Jag är ju av den åsikten att man laddar sin bil över natten, ingen som helst poäng i att ladda snabbare hemma än vad ett väggutag säkert kan leverera. Sen är det givetvis så att uttaget måste vara av god kvalitet och installerat förnuftigt.

En laddbox som kostar 20000kr installerad och klar är ju ganska många kronor per mil även om man slår ut det över tre år.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
21 november 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:

Adam07 skrev:
Jag ser bara Shucko som nakdel, när du ska skaffa elbil så skulle jag säga att fixa en riktig laddare, som laddbox. Sett en del skräckexempel där Shuckouttaget sitter på utsidan är utsatt för väder och vind som med tiden blir det dålig kontakt i uttaget och det brinner upp. Sen är det sämre uppladdningstid på 230 med smile

//En elektriker

Självklart ska man ha en riktig laddbox, men går inte frånta shucko fördelen att man alltid kan hitta en, var man än är 🙂

Du kan även installera ett 16A blått uttag eller ett 16A rött uttag samt använda en EVSE som passar där.  Exempelvis Tesla har det konfigurerat så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
twin_cam Smålänning
22 november 2020 · 7 877 Inlägg

Det där med trefas eller enfasboxar då?

Skiljer ju en hel del i pris till trefasboxens nackdel, även om det rent teoretiskt borde vara mer effektivt att ladda med 400v istället för 230 och plocka ut 3x laddeffekten utan att belasta elsystemet i huset hårdare. Eller samma laddeffekt och knappt märka av det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
EmsAnders
22 november 2020 · 151 Inlägg

20000 för en laddbox??.
Min kostade 4695kr, +600kr för installation, så måste vara en speciell box?

twin_cam Smålänning
22 november 2020 · 7 877 Inlägg

EmsAnders skrev:
20000 för en laddbox??.
Min kostade 4695kr, +600kr för installation, så måste vara en speciell box?

Trefasboxarna kostar bortåt 20000.

Därav frågan om det är värt det? Om en enfasbox ändå inte tillför något utöver att slippa klumpen på sladden är det kanske bättre att använda ett rött CEE och en aktiv kabel med klumpen inbyggd i bilens del av kontakten, eller?
Då kan man ju ha uttaget till annat med.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
22 november 2020 · 10 572 Inlägg

EmsAnders skrev:
20000 för en laddbox??.
Min kostade 4695kr, +600kr för installation, så måste vara en speciell box?

Nä, det är bara att se sig om. Bidraget på 50% gör att priset justeras upp med ungefär 100%

Där emot kan man se sig om och välja klokt. Jag gav 3500kr för min 3fas 11kW box från aliexpress.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
22 november 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Det där med trefas eller enfasboxar då?

Skiljer ju en hel del i pris till trefasboxens nackdel, även om det rent teoretiskt borde vara mer effektivt att ladda med 400v istället för 230 och plocka ut 3x laddeffekten utan att belasta elsystemet i huset hårdare. Eller samma laddeffekt och knappt märka av det.

Skrev lite i en annan tråd om det hela.

torpis skrev:
Ja bilar har i regel inbyggd laddare och ibland även möjlighet till att använda en extern laddare. Det kallas i så fall ofta för snabbladdare. Det är vanligare på rena elbilar med snabbladdning, där emot har den interna laddaren ofta ganska låga effekter.

Det som står på den interna laddaren är det du behöver säkra av, tex 3,7kW. Det blir ju 16A säkring. MEN.... det du ger batteriet är kanske bara 3kW.

Sen börjar det bli tekniskt, nästa steg är 7,2kW. Ibland är detta 32A från 1fas, ibland 16A från två faser. Exempelvis min bil har en laddare på 6,6kW 1fas medan E-up har 7,2kW på två faser.

Jag har 16A säkring hemma och kan ladda min bil med 3,7kW men en E-up med 7,2kW.

Laddstolpe är ett glorifierat vägguttag. Min bil kan alltså bara ta 1fas där och en stolpe på 11kW ger mig bara 3,7kW. En stolpe på 7,2kW är 1fas 32A där jag kan ta mina 6,6kW medan E-up då bara får 16A på 1fas dvs 3,7kW.
________________________________________________________________________________________


Sen hänger det ju även ihop med förbrukningen. Min bil är väldigt snål, den drar 1kWh per mil en sommardag, en annan elbil kan dra det dubbla ledigt. Laddar jag med 25km/h på vägguttaget hemma 16A så laddar ju en Audi E-tron bara med 12km/h eftersom den drar dubbelt så mycket.

Eller en liten Zoe som är oeffektiv både i framdrivning och i sin interna laddare laddar också med bara 12km/h.

Riktigt stora/tunga/dyra elbilar kan ofta ladda med 11kW eller 22kW, då 3fas. Även här är Zoe undantaget som kan ladda med 22kW AC, men saknar snabbladdning helt.

För mig är det viktigare att se på förbrukningen och den faktiska laddfarten i km/h. Om din bil kan ladda med 7.2kW men du bara har 16A säkring hemma som dessutom delas med värmepump och köksfläkten så blir det kanske bara 6A över. Jag laddar alltså min bil med 10mil över en natt lätt på 6A 1fas medan en Audi E-tron då bara skulle kunna ladda 5mil över en natt trots att den har 22kW inbyggd laddare. Aaaaa klurigt, men inte direkt raketforskning heller.

Det är egentligen lite upp och ner, plug-in hybrider har så litet batteri och så usel räckvidd att dom egentligen borde haft snabbladdningen och rena elbilar är så snåla att dom klarar sig med laddning över natten. Generellt är det faktiskt så :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
EmsAnders
22 november 2020 · 151 Inlägg

torpis skrev:

EmsAnders skrev:
20000 för en laddbox??.
Min kostade 4695kr, +600kr för installation, så måste vara en speciell box?

Nä, det är bara att se sig om. Bidraget på 50% gör att priset justeras upp med ungefär 100%

Där emot kan man se sig om och välja klokt. Jag gav 3500kr för min 3fas 11kW box från aliexpress.

Min är 1 och 3fas med lastbalansering, ställbar till 22kw, med app-styrning.
Laddade 1år med vanligt 240v, det funkar det med, men tycker helt klart det va värt 5000kr för en box.

torpis Forummoderator
22 november 2020 · 10 572 Inlägg

EmsAnders skrev:

torpis skrev:

EmsAnders skrev:
20000 för en laddbox??.
Min kostade 4695kr, +600kr för installation, så måste vara en speciell box?

Nä, det är bara att se sig om. Bidraget på 50% gör att priset justeras upp med ungefär 100%

Där emot kan man se sig om och välja klokt. Jag gav 3500kr för min 3fas 11kW box från aliexpress.

Min är 1 och 3fas med lastbalansering, ställbar till 22kw, med app-styrning.
Laddade 1år med vanligt 240v, det funkar det med, men tycker helt klart det va värt 5000kr för en box.

Vilken har du valt?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
SEALen
20 december 2020 · 15 Inlägg

Vill du ladda från schuko-uttag men ändå någorlunda säkert/billigt så kan du skaffa en sådan här:
https://www.evsolution.se/produkt/laddk … uko-6-16a/

Där kan du ställa ner effekten som dras samt att temperaturen på själva schuko-kontakten övervakas av boxen.

Det finns även lite dyrare och flådigare från Charge Amps med lika funktioner om du inte litar på en kina box smile
https://www.dt-energi.se/webshop/Laddka … p149237190

För övrigt verkar Evtun Accelev V2 boxar som har "grid monitoring" (ser till att du inte drar huvudsäkringen i huset) vara riktigt bra.

SEAT Leon Sportstourer e-Hybrid, 2021.
SEALen
20 december 2020 · 15 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vi har cirka 30 dubbelboxar på jobbet av märke DEFA eRange. De lever ett hårt liv och används i princip dygnet runt på vardagar under långa perioder. Det finns effektbegränsare och andra funktioner. Hur de ligger till prismässigt vet jag inte men mycket tåliga grejer! Bra att man kan ansluta olika kablar till de med då flera olika märken av bilar laddas.

Fördelen med laddbox är att bilens inbyggda laddare förbikopplas. Laddboxen pratar direkt med bilens IPCU och laddar optimalt utifrån förutsättningarna.

Nä nu pratar du i nattmössan. Enda gången bilens laddbox förbikopplas är om du snabbladdar din bil med likström via CCS eller CHAdeMO kontakt (och Supercharger för Tesla) förutsatt att den har denna möjlighet (de flesta PHEV har inte detta t.ex.).

EV och PHEVs som laddas med växelström använder bilens inbyggda laddbox för att omvandla växelströmmen till likström. Det enda laddboxen på väggen gör är att tala om hur mycket ström bilen får dra samt felövervakning. Googla lite på EVSE så får ni se. Finns flera klipp på youtube också smile

SEAT Leon Sportstourer e-Hybrid, 2021.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2020 · 17 379 Inlägg

SEALen skrev:

Hybrid_ skrev:
Vi har cirka 30 dubbelboxar på jobbet av märke DEFA eRange. De lever ett hårt liv och används i princip dygnet runt på vardagar under långa perioder. Det finns effektbegränsare och andra funktioner. Hur de ligger till prismässigt vet jag inte men mycket tåliga grejer! Bra att man kan ansluta olika kablar till de med då flera olika märken av bilar laddas.

Fördelen med laddbox är att bilens inbyggda laddare förbikopplas. Laddboxen pratar direkt med bilens IPCU och laddar optimalt utifrån förutsättningarna.

Nä nu pratar du i nattmössan. Enda gången bilens laddbox förbikopplas är om du snabbladdar din bil med likström via CCS eller CHAdeMO kontakt (och Supercharger för Tesla) förutsatt att den har denna möjlighet (de flesta PHEV har inte detta t.ex.).

EV och PHEVs som laddas med växelström använder bilens inbyggda laddbox för att omvandla växelströmmen till likström. Det enda laddboxen på väggen gör är att tala om hur mycket ström bilen får dra samt felövervakning. Googla lite på EVSE så får ni se. Finns flera klipp på youtube också smile

Erkänner rakt av att jag var otydlig.
Men kul att diskussionen kommer igång! Torpis kan säkert kliva in och förklara närmare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
20 december 2020 · 10 572 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Torpis kan säkert kliva in och förklara närmare.

Hah!

Nä, men det är en djungel med många nya begrepp. Jag är både tekniker och nörd så för mig är det otroligt viktigt att från start hålla isär alla begrepp.

Det är tex inte många dagar sedan jag lärde mig att bilen inte säger någonting till laddboxen om laddstatus i %.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
SEALen
21 december 2020 · 15 Inlägg

Vill du nörda så kan du läsa om ISO15118 som handlar om saker som nog kommer inom kort.

https://v2g-clarity.com/knowledgebase/w … iso-15118/

Senast redigerat av SEALen (21 december 2020)

SEAT Leon Sportstourer e-Hybrid, 2021.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 december 2020 · 17 379 Inlägg

Monterade faktiskt ur en ombordladdare på en bil idag, ska försöka komma ihåg och ta ett foto på specen på den imorgon.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang