Bränsle filter

smurfen75 smurfen
21 november 2020 · 10 Inlägg

Har ett litet problem .. hittar ej var bränsle filtret sitter på min citroeng c4 bioflex bensinare 2008..
någon som har en aning ... har kollat under bilen, följt tanken mm och kollat i motor rummet. den verkar sitta på ett  grymt bra  skymd ställe...
står inget om detta på nätet eller i boken...

GMC g20 van (1987)
husseman
21 november 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, vissa bilar har inget bränslefilter som går att byta utan att riva ner tanken. Dvs. det sitter i tanken och ska hålla bilens livslängd. Vet att det låter konstigt, men så är det på vissa bilar.
Ditt märke är ett som använder denna lösning på vissa modeller. Franska bilar har det rykte de förtjänar..

mvh/husse

jaka54
21 november 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
En undriing!  Varför vill du veta var bränslefiltret sitter?  Det behöver nästan aldrig bytas!

spillolja
21 november 2020 · 4 014 Inlägg

Enligt Purflux catalog så ät det enn sk. lifetimefilter
https://www.sogefifilterdivision.com/ca … e=07537005

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
25 november 2020 · 1 577 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
En undriing!  Varför vill du veta var bränslefiltret sitter?  Det behöver nästan aldrig bytas!

Hmm, intressant åsikt... personligen tycker jag bränslefilter är jävligt viktigt att byta. Speciellt om man har en Dieselbil, då man kör på rester av frityrolja o Jordbakterier o fan o hans moster vad man hittar i en dieseltank numer. Miljöidioterna häller i allt som går att köra på..huu  Enligt mig så monterar man ett filter på bensinare utan filter oxå.  Bara att kapa bränslerör/slang och montera ett standardfilter med 8mm anslutningar. Ta nåt typ Opel eller nåt för 100:- .

mvh/husse

jaka54
25 november 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jasså det vara en diesel! Då håller jag med dig!

husseman
25 november 2020 · 1 577 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jasså det vara en diesel! Då håller jag med dig!

Hmm, bioflex fan vet- antar etanol o bensin.. men oavsett bränsle- ett filter behövs. Att lita på nåt som sitter i tanken o aldrig behöver bytas e´galet...filtret kan inte ha samma reningsgrad som ett vanligt filter (som måste bytas) . Alltså får du skit från tanken som aldrig skulle passera ett vanligt bränslefilter. Så antingen monterar man ett eget- eller väntar på att pumpen i tanken ger upp pga. Loooooong Life filter.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (25 november 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2020 · 13 673 Inlägg

ja kör man e85 ska man verligen se upp!     rätt vanligt med problem relaterat till bös i bränslesystemen    varför låter jag vara osagt men bland dom som trimmar bilar och kör rätt saftiga spirdare och e85 så är det ofta problem relaterat till bränslet. som både gäggar igen spridare och bränslefilter.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
26 november 2020 · 4 014 Inlägg

Man kan ta upp armaturen ur tanken och kolla så filtret inte är igensatt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang