A-traktor ECU spärr som inte fungerar

ForsbergEF
21 november 2020 · 19 Inlägg

Tjena!
Jag köpte nyss en a-traktor som är spärrad på ECU de funkade jättebra tills jag skulle frirulla nerför en backe, jag tryckte ner kopplingen å rullade fritt runt 20 sec i ca 50-60 km/h sedan när jag hade gått ner i fart under 30 började jag gasa igen men då fungerade inte spärren jag kunde gasa upp a-traktorn mycket mer än 30km/h sedan när jag hade släppt på gasen kunde jag inte gasa igen innan hastigheten var nere på 30. Efter man startat om bilen igen då funkar spärren som förr men så fort man frirullat ett tag över 30 funkar inte spärren, har nån någon förklaring till detta? Och är de dåligt å sliter på bilen om man sitter och pressar på spärren över 30?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2020 · 17 448 Inlägg

Vad är det för bil? Är det automat eller manuell?

Tror att spärren får felaktiga värden när bilen rullar såpass fort så den stänger ner helt enkelt. När man stänger av bilen så blir dt en "reset" och allt fungerar igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
21 november 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, en bugg i ECM programvaran gissar ja på. Alla som säljer programvara för A-Traktorer är helt enkelt inte så bra som de säger. Men så länge inte snuten hittar din "bugg" så kan du nog fortsätta att vara en bromskloss i trafiken.

mvh/husse

husseman
21 november 2020 · 1 588 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vad är det för bil? Är det automat eller manuell?

Tror att spärren får felaktiga värden när bilen rullar såpass fort så den stänger ner helt enkelt. När man stänger av bilen så blir dt en "reset" och allt fungerar igen.

Låter troligt, och ja gissar på att han har manuell låda...eftersom han "tryckte ner kopplingen" hehe

mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2020 · 17 448 Inlägg

husseman skrev:

Hybrid_ skrev:
Vad är det för bil? Är det automat eller manuell?

Tror att spärren får felaktiga värden när bilen rullar såpass fort så den stänger ner helt enkelt. När man stänger av bilen så blir dt en "reset" och allt fungerar igen.

Låter troligt, och ja gissar på att han har manuell låda...eftersom han "tryckte ner kopplingen" hehe

mvh/husse

Missade det.
Är inte lådan spärrad på högre växlar går det säkert att lura spärren även på plan mark genom att växla upp och låta tomgångsmotorn sakta arbeta upp farten.

Det går fort nu med olika mappningar och spärrar. Tror varken polisen eller bilbesiktningar hänger med riktigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ForsbergEF
21 november 2020 · 19 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vad är det för bil? Är det automat eller manuell?

Tror att spärren får felaktiga värden när bilen rullar såpass fort så den stänger ner helt enkelt. När man stänger av bilen så blir dt en "reset" och allt fungerar igen.

Jag har en bmw e39 525i med manuell låda. men plågar man motorn eller nått om man ligger och kör fortare? För när jag kommit upp över 30 börjar den som småhakka litegrann som att den ändå försöker att strypa på nått sätt.

Mack Forum- och sitemoderator
21 november 2020 · 26 133 Inlägg

ForsbergEF skrev:

Hybrid_ skrev:
Vad är det för bil? Är det automat eller manuell?

Tror att spärren får felaktiga värden när bilen rullar såpass fort så den stänger ner helt enkelt. När man stänger av bilen så blir dt en "reset" och allt fungerar igen.

Jag har en bmw e39 525i med manuell låda. men plågar man motorn eller nått om man ligger och kör fortare? För när jag kommit upp över 30 börjar den som småhakka litegrann som att den ändå försöker att strypa på nått sätt.

Men den stryper väl bränslet?
Kör inte fortare än 30 och problemet är löst..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2020 · 17 448 Inlägg

ForsbergEF skrev:

Hybrid_ skrev:
Vad är det för bil? Är det automat eller manuell?

Tror att spärren får felaktiga värden när bilen rullar såpass fort så den stänger ner helt enkelt. När man stänger av bilen så blir dt en "reset" och allt fungerar igen.

Jag har en bmw e39 525i med manuell låda. men plågar man motorn eller nått om man ligger och kör fortare? För när jag kommit upp över 30 börjar den som småhakka litegrann som att den ändå försöker att strypa på nått sätt.

Intressant. Den måste vara bra tung där bak.
Att den börjar hacka i 30 km/h låter som en dålig mappning. Är den mappad verkligen eller ligger det någon spärr kopplad till någon givare? Vad har du för papper på konverteringen?

Ha lite koll på tempmätaren. I synnerhet om du använder AC. Mätaren ligger stadigt eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 november 2020 · 13 729 Inlägg

att dom blir lite hoppiga vid 30km/h är inte jätte konstigt.    den reglerar farten när du ligger där och allt klapp i drivlinnan blir ju väldigt tydlig..  det stänger helt enkelt gasspjället vid 30km/h och öppnar det vid 29km/h      så det kommer istort göra att man känner allt glapp i drivlinan  men det hade den gjort om man ligger och reglerar farten på exakt 30km/h med gaspedalen oxå.     

sen finns det vissa som gör dessa ecu spärrar enbart för att tjäna pengar och skiter totalt i resulteatet medans andra  fixar det om bilen är extremt hoppig genom att ändra programvaran lite mer.          vissa Bmw bilar med siemens ecu verkar vara väldigt besvärliga och inte vara helt enkla medans en del märken har perfekt funktion när man ligger och kör på detta sättet..    med tex lösa fartpärras boxar så stänger den av tändingen och det resulterar i att när tändningen hoppar på igen så kommer den skicka en eldslåga som heter duga...  så är istort sätt alla äldre volvosar eftersom den enbart stänger tändingen och inte bränslet.  så bilen tror att den fungerar som vanligt men signalen till tändspolen försvinner av och på hela tiden    medans soppan fortsätter att spruta in som vanligt.      en riktigt dålig lösning på fartspärr.   

att det går att komma förbi spärren på vissa bilmärken är nog inte speciellt svårt att lista ut varför det händer..   ecu har ett satt mål.  i detta fallet 30km/h   när sen bilen märker att den går över 30km/h så kommer ecu att se att något är fel.   då lägger den en felkod eftersom värdena för hastigheten är högre än vad den ska vara  för bilen har ett Bör värde (värdet det borde vara)  och ett Är värde (värdet den i verkligheten har)  det gör att den lägger en felkod och den slutar att ta den signalen eftersom ecu anser att den signalen är felaktig och inte längre går att lita på.   derför fungerar den när man startar om ecu genom att stänga av tändingen och slår på.    inget konstigt under solen direkt.        Men oavsätt om du rullar i över 30km/h med en A-traktor så är du rökt om polisen märker det.    oavsätt hur fungerande fartspärr du ens har.   så gör inte det!

Senast redigerat av Growe (21 november 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2020 · 17 448 Inlägg

Growe skrev:
att dom blir lite hoppiga vid 30km/h är inte jätte konstigt.    den reglerar farten när du ligger där och allt klapp i drivlinnan blir ju väldigt tydlig..  det stänger helt enkelt gasspjället vid 30km/h och öppnar det vid 29km/h      så det kommer istort göra att man känner allt glapp i drivlinan  men det hade den gjort om man ligger och reglerar farten på exakt 30km/h med gaspedalen oxå.     

sen finns det vissa som gör dessa ecu spärrar enbart för att tjäna pengar och skiter totalt i resulteatet medans andra  fixar det om bilen är extremt hoppig genom att ändra programvaran lite mer.          vissa Bmw bilar med siemens ecu verkar vara väldigt besvärliga och inte vara helt enkla medans en del märken har perfekt funktion när man ligger och kör på detta sättet..    med tex lösa fartpärras boxar så stänger den av tändingen och det resulterar i att när tändningen hoppar på igen så kommer den skicka en eldslåga som heter duga...  så är istort sätt alla äldre volvosar eftersom den enbart stänger tändingen och inte bränslet.  så bilen tror att den fungerar som vanligt men signalen till tändspolen försvinner av och på hela tiden    medans soppan fortsätter att spruta in som vanligt.      en riktigt dålig lösning på fartspärr.   

att det går att komma förbi spärren på vissa bilmärken är nog inte speciellt svårt att lista ut varför det händer..   ecu har ett satt mål.  i detta fallet 30km/h   när sen bilen märker att den går över 30km/h så kommer ecu att se att något är fel.   då lägger den en felkod eftersom värdena för hastigheten är högre än vad den ska vara  för bilen har ett Bör värde (värdet det borde vara)  och ett Är värde (värdet den i verkligheten har)  det gör att den lägger en felkod och den slutar att ta den signalen eftersom ecu anser att den signalen är felaktig och inte längre går att lita på.   derför fungerar den när man startar om ecu genom att stänga av tändingen och slår på.    inget konstigt under solen direkt.        Men oavsätt om du rullar i över 30km/h med en A-traktor så är du rökt om polisen märker det.    oavsätt hur fungerande fartspärr du ens har.   så gör inte det!

Hastigheten mäts på plan mark. Om den råkar gå fortare i nedförsbackar är den fortfarande laglig. Sen ska ju förvisso inte spärren kopplas ur om det råkar gå lite fort nedför.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 november 2020 · 13 729 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
att dom blir lite hoppiga vid 30km/h är inte jätte konstigt.    den reglerar farten när du ligger där och allt klapp i drivlinnan blir ju väldigt tydlig..  det stänger helt enkelt gasspjället vid 30km/h och öppnar det vid 29km/h      så det kommer istort göra att man känner allt glapp i drivlinan  men det hade den gjort om man ligger och reglerar farten på exakt 30km/h med gaspedalen oxå.     

sen finns det vissa som gör dessa ecu spärrar enbart för att tjäna pengar och skiter totalt i resulteatet medans andra  fixar det om bilen är extremt hoppig genom att ändra programvaran lite mer.          vissa Bmw bilar med siemens ecu verkar vara väldigt besvärliga och inte vara helt enkla medans en del märken har perfekt funktion när man ligger och kör på detta sättet..    med tex lösa fartpärras boxar så stänger den av tändingen och det resulterar i att när tändningen hoppar på igen så kommer den skicka en eldslåga som heter duga...  så är istort sätt alla äldre volvosar eftersom den enbart stänger tändingen och inte bränslet.  så bilen tror att den fungerar som vanligt men signalen till tändspolen försvinner av och på hela tiden    medans soppan fortsätter att spruta in som vanligt.      en riktigt dålig lösning på fartspärr.   

att det går att komma förbi spärren på vissa bilmärken är nog inte speciellt svårt att lista ut varför det händer..   ecu har ett satt mål.  i detta fallet 30km/h   när sen bilen märker att den går över 30km/h så kommer ecu att se att något är fel.   då lägger den en felkod eftersom värdena för hastigheten är högre än vad den ska vara  för bilen har ett Bör värde (värdet det borde vara)  och ett Är värde (värdet den i verkligheten har)  det gör att den lägger en felkod och den slutar att ta den signalen eftersom ecu anser att den signalen är felaktig och inte längre går att lita på.   derför fungerar den när man startar om ecu genom att stänga av tändingen och slår på.    inget konstigt under solen direkt.        Men oavsätt om du rullar i över 30km/h med en A-traktor så är du rökt om polisen märker det.    oavsätt hur fungerande fartspärr du ens har.   så gör inte det!

Hastigheten mäts på plan mark. Om den råkar gå fortare i nedförsbackar är den fortfarande laglig. Sen ska ju förvisso inte spärren kopplas ur om det råkar gå lite fort nedför.

man får inte köra fortare än 30.. det betder att man råkar illa ut..  så rullar du i 51km/h är det ju körkortet direkt-.       det man ska göra med dett problemet som trådskaparen har är att kolla felkoden när man rullat för fort och se vad den säger.. sen ta bort den felkoden eller ändra tolleranserna i ecu.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Bharrysson
28 augusti 2023 · 1 Inlägg

ForsbergEF skrev:
Tjena!
Jag köpte nyss en a-traktor som är spärrad på ECU de funkade jättebra tills jag skulle frirulla nerför en backe, jag tryckte ner kopplingen å rullade fritt runt 20 sec i ca 50-60 km/h sedan när jag hade gått ner i fart under 30 började jag gasa igen men då fungerade inte spärren jag kunde gasa upp a-traktorn mycket mer än 30km/h sedan när jag hade släppt på gasen kunde jag inte gasa igen innan hastigheten var nere på 30. Efter man startat om bilen igen då funkar spärren som förr men så fort man frirullat ett tag över 30 funkar inte spärren, har nån någon förklaring till detta? Och är de dåligt å sliter på bilen om man sitter och pressar på spärren över 30?

Vet du vilket företag som har spärrat den?

Måste fan skaffa den piss spärren 😂

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 augusti 2023 · 13 729 Inlägg

Hybrid_ skrev:

husseman skrev:

Hybrid_ skrev:
Vad är det för bil? Är det automat eller manuell?

Tror att spärren får felaktiga värden när bilen rullar såpass fort så den stänger ner helt enkelt. När man stänger av bilen så blir dt en "reset" och allt fungerar igen.

Låter troligt, och ja gissar på att han har manuell låda...eftersom han "tryckte ner kopplingen" hehe

mvh/husse

Missade det.
Är inte lådan spärrad på högre växlar går det säkert att lura spärren även på plan mark genom att växla upp och låta tomgångsmotorn sakta arbeta upp farten.

Det går fort nu med olika mappningar och spärrar. Tror varken polisen eller bilbesiktningar hänger med riktigt.

det är derför man måste spärra lådorna på högre växlarna eftersom den annars driver upp bilen över 30..  det testar dom vid reggning..  dom gör även utrullnings försök för att få fordonet att gå för fort. 

dom som reggar brukar vara helt sjuka på att ta sig förbi fartspärrar..    växelspärrar och dyligt smile

polarn har reggat närmare 50 traktorer vid det här laget.. 
även en annan polare som gör fartspärrar...  och normalt lägger man in så gasen slutar fungera helt om man gör utrullningsförsök för att ta sig förbi spärren..  så man måste starta om traktorn. 
typ blir totalt kaos och den felkodar på abs antisladd ecu osv.    för att på det sättet trigga att gasspjället slutar att fungera. 

ganska effektivt   men allt hänger på när dom är reggade och hur dom är spärrade och av vem dom är spärrade.. 

en del puckon lägger in en varvtals spärr bara.  eller dålig fartspärrnings som tillåter att man tar sig förbi just den delen på mappen för att man helt enkelt gjort det enkelt för sig..       

problmet är att marknaden är väldigt begränsad i världen  vilket gör att det är bara vi stolliga svenskar som spärrar bilar i 30km/h   så dom i tysland och england som hålls med ecu programering på hög nivå inte riktigt finns där att hjälpa till på samma sätt..  så många sitter och pillar utan kunskap. och säljer ecu spärrar som inte uppfyller kraven.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang