Lackning, bättringsfärg har runnit

totti10
21 november 2020 · 21 Inlägg

Så det blev inte så bra. Har tagit bort rost på bilen och tagit rostskyddsprimer sen bättringsfärg och sist klarlack. Efter att ha sprayat alla lager så blev det såhär på ett ställe: https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236994/236994-30e5165ca77288ca09fc552407307bcb.jpg

Har antagligen sprutat fel där så att det börjat rinna, hur löser man det? Försvinner det om jag våtslipar och sen polerar eller måste jag våtslipa ner och göra om?

zzr94092
21 november 2020 · 4 378 Inlägg

Om det är klarlacken som runnit så "kan" du slipa o polera ,MEN är det grunden eller basen som runnit så går det inte,utan då är det bara att börja om...

totti10
23 november 2020 · 21 Inlägg

Nu har jag våtslipat med 1500 våtslippapper och polerat. men någonting har jag nog gjort fel, vet dock inte bara vad? tyckte jag inte våtslipade i mer än en minut och jag polerade inte så länge heller. Trissan blev ganska svart också så jag vill ju inte ta bort för mycket av lacken. Måste jag använda något annat poleringsmedel eller har jag slipat bort för mycket? Bild se länk nedan.

https://photos.google.com/share/AF1QipO … 9rSzF3SDlR

Lucif3r
24 november 2020 · 2 183 Inlägg

Det saknas en vital bit information här... Är det 1-komps eller 2-komps lack du lackat med?
Och, hur länge sedan är det du lackade? 2-komps bör få stå och härda i åtminstonde en vecka innan man petar på den(med fördel ännu längre), 1-komps behöver stå orörd herrejösses mycket längre.
Ja, om man inte ska lacka om delen dvs.

Börjar man peta på lacken för tidigt efter den är lagd blir det nästan alltid bara skit av det.

Nu är det visserligen väldigt svårt att avgöra på bild, men jag tycker faktiskt inte det ser ut som att lacken runnit... Det ser mer ut som att den rest på sig(t ex pga. dåligt underarbete).

torsen
24 november 2020 · 7 198 Inlägg

Om det endast är klarlacken som runnit och bildat "droppar/rinningar" kan man, eller har i alla fall jag gjort, skära bort "droppformationerna" med ett rakblad.
Man måste vänta till dropparna torkat, men innan de hunnit härda.
Min erfarenhet då jag slarvat och bättrat lack vid för låg temperatur.

totti10
24 november 2020 · 21 Inlägg

Det är biltemas bättringsfärg och klarlack så jag tror att det är enkomponent, jag lackade 2 dygn innan.

Senast redigerat av totti10 (24 november 2020)

jaka54
24 november 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Som sagts ovan ska man vänta åtminstone en eller två veckor innan man börjar slipa och polera, speciellt om det bara en 1-komp färg och nu på "vintern" vänta till våren/sommaren om bilen står ute. Sen  hoppas jag att du slipar för hand (Liten träkloss, eller något annat som är plant och jämnt, och vattenslippapper) men 1500 papper är för tok för grovt att asluta med innan polering. Du ska använda minst 2000, helst 2500 papper eller finare och poleringen gör åtminstone jag för hand om det är små ytor , inte med maskin.

totti10
27 november 2020 · 21 Inlägg

Borde jag låta det va eller borde jag spraya lite klarlack och bättringsfärg om jag har slipat bort för mycket med 1500 pappret? Tänker att jag kanske tagit bort för mycket av klarlacken? Eller?

jaka54
27 november 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Står blen utomhus så vänta till våren /sommaren innan du gör något!

totti10
27 november 2020 · 21 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Står blen utomhus så vänta till våren /sommaren innan du gör något!

Har ett ganska varmt garage typ 10-15 grader varmt. Tror du att jag slipat bort all klarlack? Förstår att det kanske är svårt att se på bilden men jag tänker om klarlacken är borta så kanske bättringsfärgen lossnar väldigt lätt under vintern. Borde jag kanske bara spraya nara något lager klarlack issåfall nu och sen ta itu medresten underl våren?

Lucif3r
27 november 2020 · 2 183 Inlägg

10-15 grader är *inte* varmt när det gäller lack. Det är snarare iskallt.

totti10
27 november 2020 · 21 Inlägg

Lucif3r skrev:
10-15 grader är *inte* varmt när det gäller lack. Det är snarare iskallt.

Okej tack då vet jag

jaka54
27 november 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det måste vara över 18grader (ju varmare desto bättre) för att 2-komp billack ska härda ordentligt och då vänar jag ändå någon eller några veckor innan jag börjar våtslipa och polera...ännu varmare för 1-komp!
Du behöver inte vara oroligt för att det ska hända något med lacken. Tvättar du bilen regelbundet  så är det OK!

Senast redigerat av jaka54 (27 november 2020)

zzr94092
27 november 2020 · 4 378 Inlägg

TS skriver att "trasan" blev svart när han polerade,alltså så har TS slipat igenom klarlacken och ner i basen...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang