Blir mer ny plåt på Saaben, än när den kom ut ur fabriken!
En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan: https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Drivaxelgummit på denna sida hade sett sin bästa dar, så tänkte lika bra att byta när man ändå håller på
Att släppa den stora muttern på drivaxeln och ge axeln några rejäla slag med stora hammaren kan spara mycket tid. Kom bara ihåg att ha på muttern så inte gängorna skadas.
Axeln sitter på splines i hjulnavet och de kan sitta som berget. Och lossar man fjäderbenet före, så kommer det bara att fjädra när man ska slå loss axeln
Däremot att lossa navet är busenkelt. Brukar bara släppa de två bultarna på stötdämparbenet, så går det bra att vika undan navet
Ingen av kullederna behöver öppnas med andra ord
Att få loss själva drivknuten från axeln brukar va desto jobbigare. Den hålls på plats med en låsring som skall tryckas ihop. Sen går det att dra drivknuten av axeln.
Här är knuten och gummit demonterade. Jag brukar rengöra axeln ordentligt så den nya gummit lätt går på.
Så ser det nya gummit ut.
Har en stor hylsa som drivknuten får ligga i när jag jobbar med den. Allt gammalt fett skall avlägsnas och nytt ska på plats
Sen är det bara att montera, glöm inte gummit, det ska på först. Och sedan drivknuten. Det är bara att föra på drivknuten tills låsringen klickar i spåret
Med en special tång fäst klämmorna runt gummit.
Sen är det bara att montera navet i omvänd ordning
Börjar framifrån eftersom jag vet att bakskärmen är mycket sämre, och därför drar mig lite för att börja på med den
Längs ner i hörnet på skärmen är det väldigt poröst och blir kommer det att bli att svetsa in en ny bit. Jag ritar med tusch så vet jag att jag kan tillverka den nya plåten så den ryms innanför linjerna.
Med lite klurande och spånande går det att räkna ut hur, och var nya plåten skall bockas för att få rätt form.
Har tyvärr inte tillgång till några fancy plåtverktyg som sickmaskiner, plåtbockar eller engelska hjul utan allt tillverkas för hand Med skruvstycke, plåtsax och hammare fixas den till
Sen är det bara att knipa fast den med tången och kapa igenom båda plåtarna.
Så ska förhoppningsvis plåten ha samma form som hålet
Punkta, kyl, slipa och upprepa tills inga hål finns