CHAdeMO ?

KenthIJ
26 november 2020 · 1 442 Inlägg

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:
Kollade med företaget EvConnect  https://evconnect.se/ vilka verkar stora och seriösa vad det gäller el och plug in bilsladdning och kablar och de säger att det inte finns någon adapter för CHAdeMO (typ Leaf och Outlander bilar) snabb laddning genom CSS kontakt . Svårt att lösa tekniskt enligt dem

Ja, ska du ha bilen ett par år kvittar det vilken laddport bilen du köper har är perspektivet längre hade jag absolut köpt med CCS. Outlander är inte lönt att plugga in i Chademo oavsettt då den laddar ungefär lika snabbt på vanlig AC laddning.

Jo det verkar väl som att CHAdeMO kommer att hänga med de närmsta åren. Såg att det installerats en del nya CHAdeMO stationer här i regionen senaste tiden men frågan är kanske hur det blir med reparationer när de går sönder. (outlander är inget alt. för just oss däremot hade nog en Leaf kunnat funka som vardaglig persontransport)

torpis Forummoderator
26 november 2020 · 10 572 Inlägg

Nissan slog på stora trumman 2014  när jag provade dom första gången. Då skulle det byggas laddare satan i gatan(CHAdeMO), men det kom av sig. Vi var ett gäng elbilsambassadörer för Nissan, men det var ingen rolig historia. Nissan hade liksom inga svar på någonting så det föll ganska platt och vi som stod där med bilarna hade liksom ingenting att säga. Undrade mest hur man kunde skriva 199km i eklamen till en bil som gick 100km en fin sommardag.

Louise på jobbet.

Louise Grimsgård, elbilsansvarig på Nissan, vid kontakterna på nya Leaf som visas på elbilmässan.
Bild: Thomas Johansson/TT
https://images.hdsydsvenskan.se/980x588/udw84_beMUjUUxlmPXG9xuy9r98.jpg

Louise privat

Bild: Mark Zuckerberg
https://i.imgur.com/5P5yvqG.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
27 november 2020 · 1 442 Inlägg

torpis skrev:
Nissan slog på stora trumman 2014  när jag provade dom första gången. Då skulle det byggas laddare satan i gatan(CHAdeMO), men det kom av sig. Vi var ett gäng elbilsambassadörer för Nissan, men det var ingen rolig historia. Nissan hade liksom inga svar på någonting så det föll ganska platt och vi som stod där med bilarna hade liksom ingenting att säga. Undrade mest hur man kunde skriva 199km i eklamen till en bil som gick 100km en fin sommardag.

Louise på jobbet.

Louise Grimsgård, elbilsansvarig på Nissan, vid kontakterna på nya Leaf som visas på elbilmässan.
Bild: Thomas Johansson/TT

Ja det verkar som att mycket i elbilsvärlden ännu är ganska "oklart" .
CHAdeMO laddare som försvinner och väl höga servicekostnader för Hyundai/Kia och överlag ganska höga priser och inte så mycket begagnat att välja på ännu.
Kanske klokt att vänta lite med elbilsköp.

Senast redigerat av KenthIJ (27 november 2020)

torpis Forummoderator
27 november 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Kanske klokt att vänta lite med elbilsköp.

Jag körde Leaf 2014-2018 på leasing, 2018-2020 Dieselbilen i väntan och nu då en Ioniq som jag fann prisvärd efter de punkter jag kan hitta på.

Har du en bevakning på blocket, kollar lite olika forum och pengarna redo så går det att göra klipp. Det är massa pengar och det är du som skall vara nöjd i slutänden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
27 november 2020 · 1 442 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Kanske klokt att vänta lite med elbilsköp.

Jag körde Leaf 2014-2018 på leasing, 2018-2020 Dieselbilen i väntan och nu då en Ioniq som jag fann prisvärd efter de punkter jag kan hitta på.

Har du en bevakning på blocket, kollar lite olika forum och pengarna redo så går det att göra klipp. Det är massa pengar och det är du som skall vara nöjd i slutänden.

Jag köper ogärna privat men (tycker ändå att det känns tryggare att köpa av handlare, helst lokalt, även om det är lite dyrare) undersöker tänkbara märken och modeller vidare i väntan på och hopp om ett bra beslut.

KenthIJ
27 november 2020 · 1 442 Inlägg

Har för mig att Nissan drev nåt projekt där man skulle kunna "ladda tillbaka" el från bilen till tex huset. Blev det något med det och är det isf unikt för CHAdeMO eller funkar det med andra system ?

torpis Forummoderator
27 november 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Har för mig att Nissan drev nåt projekt där man skulle kunna "ladda tillbaka" el från bilen till tex huset. Blev det något med det och är det isf unikt för CHAdeMO eller funkar det med andra system ?

Det var nog före sin tid. Är övertygad om att det kommer komma mer framöver i takt med att solceller sjunker i pris osv.  CHAdeMO stödjer V2G eller V2X som det heter. CCS gör det inte, men jag kan liksom inte se vad problemet är, det är ju bara att dra kontaktorn så man har 400v ut....

I Teslakretsar pratas det om att man skall kunna ansluta bilen till nätet, men då har dom snöat in på att bilen sköter växelriktningen via inbyggda laddaren. Alltså helt upp åt väggarna och inte så det kommer fungera.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
17 december 2020 · 1 442 Inlägg

OKQ8 kommer iaf inte att installera CHAdeMO på sina nya snabbladdningsstationer.

( länk till mail korrespondes hittas nedan )

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=335484

Senast redigerat av KenthIJ (17 december 2020)

viccoA
17 december 2020 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:
OKQ8 kommer iaf inte att installera CHAdeMO på sina nya snabbladdningsstationer.

( länk till mail korrespondes hittas nedan )

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=335484

Fullt förståeligt när det snart inte säljs några nya bilar för chademo alls. T.o.m. Nissans Ariya kommer med CCS. De få japanska laddhybrider som har Chademo laddar ungefär lika snabbt på AC stolpen oavsett.

Senast redigerat av viccoA (17 december 2020)

torpis Forummoderator
18 december 2020 · 10 572 Inlägg

Det är nog förnuftigt att CCS vann över CHAdeMO då CCS erbjuder en smidigare lösning med både AC och DC i samma kontakt. Bilar med CHAdeMO har ju två olika kontakter.

Detta innebär ju tråkiga nyheter för den som äger en bil med CHAdeMO. Eller kanske till och med köper en ny bil med CHAdeMO idag utan att ha läst på. Handlarna glömmer ju gärna att informera kring detta med.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
19 december 2020 · 1 442 Inlägg

torpis skrev:
Det är nog förnuftigt att CCS vann över CHAdeMO då CCS erbjuder en smidigare lösning med både AC och DC i samma kontakt. Bilar med CHAdeMO har ju två olika kontakter.

Detta innebär ju tråkiga nyheter för den som äger en bil med CHAdeMO. Eller kanske till och med köper en ny bil med CHAdeMO idag utan att ha läst på. Handlarna glömmer ju gärna att informera kring detta med.

Såg att de tar in Nya Kinesiska Xpeng G3 elbil som tydligen skall ha CHAdeMO. men de kanske satsar mer på CHAdeMO i Norge

iaf enl. länkar

https://alltomelbil.se/xpeng-g3-har-anl … om-lockar/

https://feber.se/bil/kinesiska-elbilen- … ge/419513/

Senast redigerat av KenthIJ (19 december 2020)

torpis Forummoderator
20 december 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:

torpis skrev:
Det är nog förnuftigt att CCS vann över CHAdeMO då CCS erbjuder en smidigare lösning med både AC och DC i samma kontakt. Bilar med CHAdeMO har ju två olika kontakter.

Detta innebär ju tråkiga nyheter för den som äger en bil med CHAdeMO. Eller kanske till och med köper en ny bil med CHAdeMO idag utan att ha läst på. Handlarna glömmer ju gärna att informera kring detta med.

Såg att de tar in Nya Kinesiska Xpeng G3 elbil som tydligen skall ha CHAdeMO. men de kanske satsar mer på CHAdeMO i Norge

iaf enl. länkar

https://alltomelbil.se/xpeng-g3-har-anl … om-lockar/

https://feber.se/bil/kinesiska-elbilen- … ge/419513/

Jag tror det kommer ändras. Long story short så har Xpeng haft brådis att få hit bilen och det var enklare att gå från Kinesiska GBT till CHAdeMO.

Xpeng P7 kommer få..... hm vi vet inte men jag tror CCS.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang