Saxdomkraft vs domkraft?

FRS05
23 november 2020 · 75 Inlägg

Hej

Vad är egentligen nackdelarna med en saxdomkraft? Har du mutterdragare så kan du ju hissa upp och ner bilen på nolltid med en saxdomkraft. Du kan även smyga ner den lätt också eftersom du har bättre kontroll på sänkningen. Sen tar en saxdomkraft betydligt mindre plats och väger inte en massa. Jag kan förstå om man ej har jämt underlag att den inte är så bra. Men har du en asfalterad eller plan betongyta ser jag inte alla nackdelar?

Så övertyga mig om varför domkraft istället för saxdomkraft:).

Med saxdomkraft menar jag typ en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000041821

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2020 · 13 669 Inlägg

ganska enkelt.. dom är väldigt ostadiga..   skulle inte hissa en bil med en sån om inte marken är 100% rak..  om du tittar på en utdragen saxdomkraft så inser du ganska snabbt att den inte kommer vara stadig för 5öre..   det är en nödlösning för att den tar lite plats. 

annars är det inget alternativ..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
FRS05
23 november 2020 · 75 Inlägg

Growe skrev:
ganska enkelt.. dom är väldigt ostadiga..   skulle inte hissa en bil med en sån om inte marken är 100% rak..  om du tittar på en utdragen saxdomkraft så inser du ganska snabbt att den inte kommer vara stadig för 5öre..   det är en nödlösning för att den tar lite plats. 

annars är det inget alternativ..

Varför gör man inte stabilare och bredare saxdomkrafter då? Varför måste de vara trådsmala. En större konstruktionen skulle inte ta så mycket mer vikt i anspråk.

Det är ju en väldigt smart konstruktion utan en massa rörliga delar eller kolvar och liknande. Hade man bara gjort den bredare och stabilare så...

Senast redigerat av FRS05 (23 november 2020)

Lucif3r
23 november 2020 · 2 182 Inlägg

Det är även löjligt lätt att få gängpaj på saxdomkraftar. Dom tycker även om att gå av i länkarna.

Så förutom att dom är extremt ostabila så är dom även extremt veka i sin design. Det är INTE en "smart konstruktion".
Visst kan man bygga en stark, stabil och hållbar saxdomkraft, men då  kommer den ta ungefär 10x mer plats i bilen och väga åtminstonde lika mycket som en rejäl (hydraulisk)garagedomkraft.

... Och du måste ha en väldigt dålig hydraulisk domkraft om du inte kan kontrollera nedsläppet...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2020 · 13 669 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det är även löjligt lätt att få gängpaj på saxdomkraftar. Dom tycker även om att gå av i länkarna.

Så förutom att dom är extremt ostabila så är dom även extremt veka i sin design. Det är INTE en "smart konstruktion".
Visst kan man bygga en stark, stabil och hållbar saxdomkraft, men då  kommer den ta ungefär 10x mer plats i bilen och väga åtminstonde lika mycket som en rejäl (hydraulisk)garagedomkraft.

... Och du måste ha en väldigt dålig hydraulisk domkraft om du inte kan kontrollera nedsläppet...

ned släppet har nog 9ersonens motorik att göra snarare än något annat..  😂

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
FRS05
23 november 2020 · 75 Inlägg

Growe skrev:

Lucif3r skrev:
Det är även löjligt lätt att få gängpaj på saxdomkraftar. Dom tycker även om att gå av i länkarna.

Så förutom att dom är extremt ostabila så är dom även extremt veka i sin design. Det är INTE en "smart konstruktion".
Visst kan man bygga en stark, stabil och hållbar saxdomkraft, men då  kommer den ta ungefär 10x mer plats i bilen och väga åtminstonde lika mycket som en rejäl (hydraulisk)garagedomkraft.

... Och du måste ha en väldigt dålig hydraulisk domkraft om du inte kan kontrollera nedsläppet...

ned släppet har nog 9ersonens motorik att göra snarare än något annat..  😂

Angående nedsläpp så har det helt med vad för domkraft man har. Idag har jag en bra där man vrider på handtaget och som en barnunge lätt hade kunnat fixa. Min första domkraft var dock en billig jula för 139:- och den var där rejält glapp där man stoppade in flatmejseln och skulle sänka ner bilen. Så skulle säga att utrustningen spelar roll där.

FRS05
23 november 2020 · 75 Inlägg

Jag har köpt en Heyner saxdomkraft nu i alla fall. Får se om jag kommer svära över den eller ej. Ska bara hissa upp bilen snabbt och dra in en pallbock. Har asfalterat underlag med och plant. Men känns det inte stabilt kommer jag aldrig använda den. Tyckte själv det var rätt obehagligt att lyfta med billyft så får se hur detta går.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 november 2020 · 14 007 Inlägg

FRS05 skrev:

Growe skrev:

Lucif3r skrev:
Det är även löjligt lätt att få gängpaj på saxdomkraftar. Dom tycker även om att gå av i länkarna.

Så förutom att dom är extremt ostabila så är dom även extremt veka i sin design. Det är INTE en "smart konstruktion".
Visst kan man bygga en stark, stabil och hållbar saxdomkraft, men då  kommer den ta ungefär 10x mer plats i bilen och väga åtminstonde lika mycket som en rejäl (hydraulisk)garagedomkraft.

... Och du måste ha en väldigt dålig hydraulisk domkraft om du inte kan kontrollera nedsläppet...

ned släppet har nog 9ersonens motorik att göra snarare än något annat..  😂

Angående nedsläpp så har det helt med vad för domkraft man har. Idag har jag en bra där man vrider på handtaget och som en barnunge lätt hade kunnat fixa. Min första domkraft var dock en billig jula för 139:- och den var där rejält glapp där man stoppade in flatmejseln och skulle sänka ner bilen. Så skulle säga att utrustningen spelar roll där.

139 kronor för en vad jag tror en garagedomkraft och i så fall får man vad man betalar för. Jag har 3 eller 4 garagedomkrafter och har aldrig haft problem med nedsläppet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Cuefa Ain't no place like home...
23 november 2020 · 4 628 Inlägg

Saxdomkraft är skit, en extrem nödlösning.
Har hittills inte hittat någon som håller måttet, de är alltid gjorda för att vara så billiga att tillverka som möjligt.
En saxdomkraft kunde ha kostat mig benen när jag var ung o dum o inte använde pallbockar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
FRS05
23 november 2020 · 75 Inlägg

Cuefa skrev:
Saxdomkraft är skit, en extrem nödlösning.
Har hittills inte hittat någon som håller måttet, de är alltid gjorda för att vara så billiga att tillverka som möjligt.
En saxdomkraft kunde ha kostat mig benen när jag var ung o dum o inte använde pallbockar.

Nej, jag litar varken på saxdomkraft eller en vanlig domkraft. Även pallbockar litar jag inte helt på. Synar alltid dem väldigt noga innan jag använder dem. Har även dubbla pallbockar. Så skulle någon gå sönder så finns det en annan några millimeter längre ner som tar emot.

Lucif3r
24 november 2020 · 2 182 Inlägg

Vettemannen skrev:
139 kronor för en vad jag tror en garagedomkraft och i så fall får man vad man betalar för. Jag har 3 eller 4 garagedomkrafter och har aldrig haft problem med nedsläppet.

/Benny

Jag hade(eller har, dock ej som huvudsaklig domkraft längre) en sån där röd liten skit för 200kr(dom finns att köpa fortfarande, jula t ex har en sån skit) som domkraft i över 10 år.
Har mycket ont att säga om den(låg lyfthöjd, åt h-e för kort skaft, svårrullad), men kontrollerade nedsläpp hade jag aldrig problem med smile
Den har aldrig svikit mig heller rent funktionsmässigt, även om den börjar bli rejält trött. Den används fortfarande till mindre jobb, som t ex hissa upp åkgräsklipparen.

Så sett från den aspekten måste man väl säga att trots sina hårslitande brister så var den extremt prisvärd.

torsen
24 november 2020 · 7 198 Inlägg

FRS05 skrev:
Hej

Vad är egentligen nackdelarna med en saxdomkraft? Har du mutterdragare så kan du ju hissa upp och ner bilen på nolltid med en saxdomkraft. Du kan även smyga ner den lätt också eftersom du har bättre kontroll på sänkningen. Sen tar en saxdomkraft betydligt mindre plats och väger inte en massa. Jag kan förstå om man ej har jämt underlag att den inte är så bra. Men har du en asfalterad eller plan betongyta ser jag inte alla nackdelar?

Så övertyga mig om varför domkraft istället för saxdomkraft:).

Med saxdomkraft menar jag typ en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000041821

De har skilda arbetsområden och kompletterar varandra.
Det den ena är bäst på är den andra sämst på.
En saxdomkraft går det lättare att "finlira" med.

Man kan komplettera en garagedomkraft med en eller flera saxdomkrafter som bultas eller svetsas samman.
Visserligen tämligt vingligt "högst upp".
Men ibland et nödvändigt ont om man t ex ska sänka ner en växellåda eller fördelningslåda från en högt pallad bil.
Med fördel svetsar man en "korg" på översta saxdomkraften och anordningar så att en eller flera kedjor kan fixera växellådan, eller vad det nu är man vill sänka.

När det gäller att plocka ner och upp skydds-/hasplåtar har jag två Toyota-domkrafter sammanfogade, som ger mig möjlighet till precisionshöjning vid montering.

Min erfarenhet av saxdomkrafter är att Toyota´s och Nissan´s är minst vingliga.
Har 5 olika som kommer från en plockbilsskrot.

Annars är väl saxdomkrafter det billigaste en billtillverare kan/kunde skicka med.

Riktiga bilar, som Defender och Geländewagen, har hydrauliska pelar-/flaskdomkrafter i standardutrustningen.

MEN - arbeta ALDRIG under en domkraft - i synnerhet inte under en SAXDOMKRAFT!
ALLTID PALLBOCKAR!!!!!!!!

uhlin
24 november 2020 · 2 831 Inlägg

Skulle aldrig använda mig av saxdomkraft förutom yttersta nödfall.

Veka och vingliga. Har även  en lite mindre billigare variant av garagedomkraft med i bilen. Inte så himla bra, men 100 ggr bättre än den som är original till bilen. Hemma har jag bättre garagedomkraft.

Och som tidigare skrivit, man får vad man betalar för. Men själva nedsläppet har jag aldrig haft nåt problem med. Det nog mera känsla det handlar om.

Cuefa Ain't no place like home...
24 november 2020 · 4 628 Inlägg

torsen skrev:

FRS05 skrev:
Hej

Vad är egentligen nackdelarna med en saxdomkraft? Har du mutterdragare så kan du ju hissa upp och ner bilen på nolltid med en saxdomkraft. Du kan även smyga ner den lätt också eftersom du har bättre kontroll på sänkningen. Sen tar en saxdomkraft betydligt mindre plats och väger inte en massa. Jag kan förstå om man ej har jämt underlag att den inte är så bra. Men har du en asfalterad eller plan betongyta ser jag inte alla nackdelar?

Så övertyga mig om varför domkraft istället för saxdomkraft:).

Med saxdomkraft menar jag typ en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000041821

De har skilda arbetsområden och kompletterar varandra.
Det den ena är bäst på är den andra sämst på.
En saxdomkraft går det lättare att "finlira" med.

Man kan komplettera en garagedomkraft med en eller flera saxdomkrafter som bultas eller svetsas samman.
Visserligen tämligt vingligt "högst upp".
Men ibland et nödvändigt ont om man t ex ska sänka ner en växellåda eller fördelningslåda från en högt pallad bil.
Med fördel svetsar man en "korg" på översta saxdomkraften och anordningar så att en eller flera kedjor kan fixera växellådan, eller vad det nu är man vill sänka.

När det gäller att plocka ner och upp skydds-/hasplåtar har jag två Toyota-domkrafter sammanfogade, som ger mig möjlighet till precisionshöjning vid montering.

Min erfarenhet av saxdomkrafter är att Toyota´s och Nissan´s är minst vingliga.
Har 5 olika som kommer från en plockbilsskrot.

Annars är väl saxdomkrafter det billigaste en billtillverare kan/kunde skicka med.

Riktiga bilar, som Defender och Geländewagen, har hydrauliska pelar-/flaskdomkrafter i standardutrustningen.

MEN - arbeta ALDRIG under en domkraft - i synnerhet inte under en SAXDOMKRAFT!
ALLTID PALLBOCKAR!!!!!!!!

Även Jeep kommer med en flaskdomkraft som standard. Min saknas dock...

Vill man ha en sådan med sig är det inte dumt o köpa en på Biltema, deras billigast räcker för de flesta mindre personbilar.
Dock vill man gärna ha någon form av platta att ställa dem på, då de oftast har en väldigt liten yta de står på, det kan dels innebära att det blir ostadigt, dels att den sjunker ner i underlaget man ställer den på.

Jag ska skaffa en till bruksbilen och en större till Jeepen så småningom.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
24 november 2020 · 7 198 Inlägg

Cuefa skrev:

torsen skrev:

FRS05 skrev:
Hej

Vad är egentligen nackdelarna med en saxdomkraft? Har du mutterdragare så kan du ju hissa upp och ner bilen på nolltid med en saxdomkraft. Du kan även smyga ner den lätt också eftersom du har bättre kontroll på sänkningen. Sen tar en saxdomkraft betydligt mindre plats och väger inte en massa. Jag kan förstå om man ej har jämt underlag att den inte är så bra. Men har du en asfalterad eller plan betongyta ser jag inte alla nackdelar?

Så övertyga mig om varför domkraft istället för saxdomkraft:).

Med saxdomkraft menar jag typ en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000041821

De har skilda arbetsområden och kompletterar varandra.
Det den ena är bäst på är den andra sämst på.
En saxdomkraft går det lättare att "finlira" med.

Man kan komplettera en garagedomkraft med en eller flera saxdomkrafter som bultas eller svetsas samman.
Visserligen tämligt vingligt "högst upp".
Men ibland et nödvändigt ont om man t ex ska sänka ner en växellåda eller fördelningslåda från en högt pallad bil.
Med fördel svetsar man en "korg" på översta saxdomkraften och anordningar så att en eller flera kedjor kan fixera växellådan, eller vad det nu är man vill sänka.

När det gäller att plocka ner och upp skydds-/hasplåtar har jag två Toyota-domkrafter sammanfogade, som ger mig möjlighet till precisionshöjning vid montering.

Min erfarenhet av saxdomkrafter är att Toyota´s och Nissan´s är minst vingliga.
Har 5 olika som kommer från en plockbilsskrot.

Annars är väl saxdomkrafter det billigaste en billtillverare kan/kunde skicka med.

Riktiga bilar, som Defender och Geländewagen, har hydrauliska pelar-/flaskdomkrafter i standardutrustningen.

MEN - arbeta ALDRIG under en domkraft - i synnerhet inte under en SAXDOMKRAFT!
ALLTID PALLBOCKAR!!!!!!!!

Även Jeep kommer med en flaskdomkraft som standard. Min saknas dock...

Vill man ha en sådan med sig är det inte dumt o köpa en på Biltema, deras billigast räcker för de flesta mindre personbilar.
Dock vill man gärna ha någon form av platta att ställa dem på, då de oftast har en väldigt liten yta de står på, det kan dels innebära att det blir ostadigt, dels att den sjunker ner i underlaget man ställer den på.

Jag ska skaffa en till bruksbilen och en större till Jeepen så småningom.


Jag har ägt 3 Jeepar.
TJ-05 + TJ-06 + KJ-06.
Till dom följde inga hydrauliska pelar-/flaskdomkrafter!

Men drar mig till minnes att även till Terrano II följde hydraulisk domkraft.

Cuefa Ain't no place like home...
24 november 2020 · 4 628 Inlägg

torsen skrev:

Cuefa skrev:

torsen skrev:

De har skilda arbetsområden och kompletterar varandra.
Det den ena är bäst på är den andra sämst på.
En saxdomkraft går det lättare att "finlira" med.

Man kan komplettera en garagedomkraft med en eller flera saxdomkrafter som bultas eller svetsas samman.
Visserligen tämligt vingligt "högst upp".
Men ibland et nödvändigt ont om man t ex ska sänka ner en växellåda eller fördelningslåda från en högt pallad bil.
Med fördel svetsar man en "korg" på översta saxdomkraften och anordningar så att en eller flera kedjor kan fixera växellådan, eller vad det nu är man vill sänka.

När det gäller att plocka ner och upp skydds-/hasplåtar har jag två Toyota-domkrafter sammanfogade, som ger mig möjlighet till precisionshöjning vid montering.

Min erfarenhet av saxdomkrafter är att Toyota´s och Nissan´s är minst vingliga.
Har 5 olika som kommer från en plockbilsskrot.

Annars är väl saxdomkrafter det billigaste en billtillverare kan/kunde skicka med.

Riktiga bilar, som Defender och Geländewagen, har hydrauliska pelar-/flaskdomkrafter i standardutrustningen.

MEN - arbeta ALDRIG under en domkraft - i synnerhet inte under en SAXDOMKRAFT!
ALLTID PALLBOCKAR!!!!!!!!

Även Jeep kommer med en flaskdomkraft som standard. Min saknas dock...

Vill man ha en sådan med sig är det inte dumt o köpa en på Biltema, deras billigast räcker för de flesta mindre personbilar.
Dock vill man gärna ha någon form av platta att ställa dem på, då de oftast har en väldigt liten yta de står på, det kan dels innebära att det blir ostadigt, dels att den sjunker ner i underlaget man ställer den på.

Jag ska skaffa en till bruksbilen och en större till Jeepen så småningom.


Jag har ägt 3 Jeepar.
TJ-05 + TJ-06 + KJ-06.
Till dom följde inga hydrauliska pelar-/flaskdomkrafter!

Men drar mig till minnes att även till Terrano II följde hydraulisk domkraft.

Jag kanske skulle förtydligat att min -96 ZJ Grand Cherokee (samt svågerns WJ) kom med sådana från fabrik smile
Oklart hur det ser ut idag då jag inte ägt någon nyare Jeep.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
24 november 2020 · 7 198 Inlägg

Håller delvis med FRS05.

Med i bilen för "nödanvändning" duger saxdomkraften.
Den tar minimalt med plats och läcker ingen olja(vilket en liggande hydraulisk kan göra).
Har själv 2 ggr i år bytt stora hjul "fältmässigt" i spenaten med medföljande saxdomkraft.
Alltid ett par "plattor "2" x 30 x 30 cm som underlag för domkraften.

Har 2 garagedomkrafter.
NIKE helstål och Biltema Racing av aluminium.
Båda svåra att finreglera sänkning på - sämst är Biltemas.
Annars är Biltemas bredast och stabilast.
På NIKE´n har jag möjlighet att bulta fast X antal saxdomkrafter, eftersom den inte har rörlig platta upptill.
Att ligga under pallad bil och samtidigt sänka eller höja garagedomkraft med växellåda på tillhör inte livets höjdpunkter.
Då är saxdomkraft(erna) överlägsna.

Minns den läskiga domkraften dom medföljde VW Typ 1.
Den klättrade på en pinne.
Har mer än en gång varit med om att domkraften "rutschat" ned på pinnen.

Cuefa Ain't no place like home...
24 november 2020 · 4 628 Inlägg

Min Biltema garagedomkraft är också svår-reglerad.
När jag använde den ofta så klämde jag fast en svetstång på röret, det ger ett betydligt större utslag att reglera sänkningen med.
Svärfars domkraft ser mer eller mindre ut som min men är gissningsvis 20-30 år gammal, den sänker otroligt fint och väldigt lättreglerat så den kostade nog en slant när den var ny...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
FRS05
24 november 2020 · 75 Inlägg

Lucif3r skrev:

Vettemannen skrev:
139 kronor för en vad jag tror en garagedomkraft och i så fall får man vad man betalar för. Jag har 3 eller 4 garagedomkrafter och har aldrig haft problem med nedsläppet.

/Benny

Jag hade(eller har, dock ej som huvudsaklig domkraft längre) en sån där röd liten skit för 200kr(dom finns att köpa fortfarande, jula t ex har en sån skit) som domkraft i över 10 år.
Har mycket ont att säga om den(låg lyfthöjd, åt h-e för kort skaft, svårrullad), men kontrollerade nedsläpp hade jag aldrig problem med smile
Den har aldrig svikit mig heller rent funktionsmässigt, även om den börjar bli rejält trött. Den används fortfarande till mindre jobb, som t ex hissa upp åkgräsklipparen.

Så sett från den aspekten måste man väl säga att trots sina hårslitande brister så var den extremt prisvärd.

Ja, ser man till ekonomin och om man bara ska lyfta bilen för att byta hjul så är den domkraften svårslagen ekonomiskt. Jag hade 2 stycken sådan för länge sedan och det jobbet de skulle och var aldrig några problem med dem. Förutom då att ventilen för sänkningen sög och att glappet i handtaget var vedervärdigt. Men med tanke på priset så är det inget man kan klaga på. Betalar man så lite så kommer där ju vara "fel" på den.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 november 2020 · 13 669 Inlägg

FRS05 skrev:

Lucif3r skrev:

Vettemannen skrev:
139 kronor för en vad jag tror en garagedomkraft och i så fall får man vad man betalar för. Jag har 3 eller 4 garagedomkrafter och har aldrig haft problem med nedsläppet.

/Benny

Jag hade(eller har, dock ej som huvudsaklig domkraft längre) en sån där röd liten skit för 200kr(dom finns att köpa fortfarande, jula t ex har en sån skit) som domkraft i över 10 år.
Har mycket ont att säga om den(låg lyfthöjd, åt h-e för kort skaft, svårrullad), men kontrollerade nedsläpp hade jag aldrig problem med smile
Den har aldrig svikit mig heller rent funktionsmässigt, även om den börjar bli rejält trött. Den används fortfarande till mindre jobb, som t ex hissa upp åkgräsklipparen.

Så sett från den aspekten måste man väl säga att trots sina hårslitande brister så var den extremt prisvärd.

Ja, ser man till ekonomin och om man bara ska lyfta bilen för att byta hjul så är den domkraften svårslagen ekonomiskt. Jag hade 2 stycken sådan för länge sedan och det jobbet de skulle och var aldrig några problem med dem. Förutom då att ventilen för sänkningen sög och att glappet i handtaget var vedervärdigt. Men med tanke på priset så är det inget man kan klaga på. Betalar man så lite så kommer där ju vara "fel" på den.

biltemas vanliga lilla garagedomkraft kostar inte speciellt mycket mer.. det är ingen direkt kvalite i dom men så har jag min står ute i regn och skur men den brukar fungera när jag ska använda den..  men efter ett par år börjar den sjunka då kastar jag den och köper en ny..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang