Hyundai IONIQ el ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2020 · 17 448 Inlägg

Ljus är alltid dåligt. Där emot går det ju att fixa till.  Jag har monterat LED istället för halogen på både hel och halv samt adderat en LED ramp. Jag vill tillstå att det blir riktigt bra faktiskt. LED på halvljuset ger en knivskarp ljusbild och LED på hel i kombo med rampen är riktigt bra på skogsvägarna.

Dessa bilar är ju rätt tacksamma på det sättet att fronten är mycket lätt att ta bort. Det ser luftigt ut under framlampan, behövde du ta bort den för kabelgenomföringen Torpis? Tror inte jag gjort det på en ren el-Ioniq. Sitter det kylluftsspjäll under krockbalken? Ser inte så ut.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
29 november 2020 · 1 442 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Har sett lite olika måttangivelser på Hyundai IONIQ el.

På en del (iaf äldre och 28k) står det IONIQ 4.47 L - 1.82 B  - 1.45 H

men på en del (nyare och förmodligen 38 kW) står det att de är 1.48 höga.

Någon som vet om det är 2020 IONIQ som är högre eller är det 38 kW modellen och om det bara är markfrigången som är högre eller om de är samma markfrigång men utökad höjd i kupe och bagage ?

Det är samma kaross. Takhöjden är god och du skulle kunna lyfta upp förarstolen några cm också faktiskt. Jag har tippat min stol bakåt för att få bättre stöd från sittdynan.

Tackar.

Skall försöka att kolla/testa både 28 kW och 38 kW till veckan.

Kollade ju en 2020 38 KW som hastigast häromdagen och den hade eljusterbar stol (med minne) och det var ju väldigt bekvämt. Den kunde ju även justera/ vinkla sittdynan.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2020 · 17 448 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tackar både Hybrid_ och torpis för värdefull info.

Kan man alltså byta till LED i de befintliga strålkastarna på en 28 kW ?

Kanske skulle räcka för vår del eftersom vi sällan kör på skogsvägar i mörker.
(sitter LED i våra nuvarande Priusar och de lyser bra tycker jag)

Annars verkar det ju som att LED ljusramp skulle vara ett alternativ.

Jag skulle nog dock få lämna in bilen för att åtgärda detta isf. Mina enda erfarenheter av bil jobb är som modellsnickare på VOLVO PV 1982-84.

Sitter eftermonterade LED i vår Prius på helljuset. Lyser sjukt bra! Blir helt kritvitt långt fram.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
1 december 2020 · 1 442 Inlägg

Testade en IONIQ 38 kW electric premium plus, i dag igen.
Den hade LED ljus men det var inte riktigt mörkt när jag testade. Prövade dock att lasta rullstol och det funkade om man tog av hjulen på rullstolen (likadant som på vår Prius Plug In 2015) och vi skulle ju isf behålla vår Prius + 2017 som rullstolsfraktare men det är ju bra att få med rullstolen i även "lillebilen" om det skulle behövas.
Testade även med bakåtvänd bilbarnstol i baksätet och det funkade även om det blev ganska trångt om jag skulle sitta i passagerarsätet med mina 178cm och 90 kg. Tyckte att jag satt ganska hyfsat även i baksätet även om jag inte kunde sitta helt rak om jag lutade huvudet mot nackstödet (är väl snarast ett pisksnärtsskydd)

Förvånansvärt bra utrymmen i IONIQ och förvånansvärt lätt att gå i och ur . Var ju eljusterbart förarsäte med minne i bilen och det åkte ju bakåt lite när man skulle gå ur och stod kvar så när man skulle gå i . Väldigt bekvämt.
Provkörde i ca tjuo min. på 40-60-100 km/h väg. Väldigt lättkörd. Satt Nokian friktionsdäckk 16" på så ett visst däcksljud blev det ju men inte allra värst.

Skall absolut kolla upp och fundera mer på IONIQ electric kanske både 38 0ch 28 kW.

Senast redigerat av KenthIJ (1 december 2020)

torpis Forummoderator
1 december 2020 · 10 572 Inlägg

Kul att du är på hugget och provar. Jag har ju funderat riktigt mycket innan jag valde Ioniq. Gör man sin research väl så kommer det bli ett bra val.

Ny månad och novembersiffrorna har trillat in.

Leaf24
Okt 167Wh/km
Nov 182Wh/km

Ioniq
Okt 144Wh/km
Nov 153Wh/km

Då måste man även räkna in att jag kör fortare med Ioniq eftersom den helt enkelt tillåter det. Då menar jag inte att jag kör för fort utan att jag kan tillåta mig hålla 125km/h på motorvägen mot kanske 100blås med Leaf24. Eller ännu hellre att jag valde en annan väg som var lika lång men 70+80km/h istället. Så i praktiken skiljer det nog ännu mera.


Kuriosa:
Leaf visade riktigt mycket fel. Skulle man åka 125km/h på motorvägen så fick man ha 140km/h på mätaren. Då gick batteriet åt fort(!)

http://1.bp.blogspot.com/-wyrNh-804_g/U_CS3N5RBDI/AAAAAAAAFko/93JyiYPnElo/s1600/graph2.png

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
11 januari 2021 · 1 442 Inlägg

Kan ni se några för eller nackdelar för privatkonsumenten nu när IONIQ blir eget märke?
Hur kommer det att påverka tex service om man köpt en Hyundai Ioniq 2018-20?

twin_cam Smålänning
12 januari 2021 · 7 877 Inlägg

Kommer inte påverka någonting är min gissning. Blir väl som Cupra, där har ju seat fortfarande hand om all service.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
12 januari 2021 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Kan ni se några för eller nackdelar för privatkonsumenten nu när IONIQ blir eget märke?
Hur kommer det att påverka tex service om man köpt en Hyundai Ioniq 2018-20?

Det bör nog kvitta.

Att Seat lägger sina bilar under Cupra är ju för att kunna tjäna pengar. Ingen köper en Seat för 600k, men kallar man den Cupra, målar lite detaljer röda och låta gaspedalen mappas lite rappare så går det ju fint smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 januari 2021 · 17 448 Inlägg

KenthIJ skrev:
Kan ni se några för eller nackdelar för privatkonsumenten nu när IONIQ blir eget märke?
Hur kommer det att påverka tex service om man köpt en Hyundai Ioniq 2018-20?

Va? Detta har jag missat helt! Var kan man läsa mer?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
12 januari 2021 · 1 442 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Kan ni se några för eller nackdelar för privatkonsumenten nu när IONIQ blir eget märke?
Hur kommer det att påverka tex service om man köpt en Hyundai Ioniq 2018-20?

Va? Detta har jag missat helt! Var kan man läsa mer?

Kanske snarare eget elbilsmärke under Hyundai flagg.

Skall finnas flera artiklar här :

https://www.google.se/search?sxsrf=ALeK … amp;uact=5

Senast redigerat av KenthIJ (12 januari 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 januari 2021 · 17 448 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Kan ni se några för eller nackdelar för privatkonsumenten nu när IONIQ blir eget märke?
Hur kommer det att påverka tex service om man köpt en Hyundai Ioniq 2018-20?

Va? Detta har jag missat helt! Var kan man läsa mer?

Kanske snarare eget elbilsmärke under Hyundai flagg.

Skall finnas flera artiklar här :

https://www.google.se/search?sxsrf=ALeK … amp;uact=5

Aha!
Ska bli riktigt trevligt att få lägga vantarna på en 5:a! Hittade en väldigt färsk artikel med 2 bilder för övrigt:
https://alltomelbil.se/forsta-bilderna- … ai-ar-har/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
14 januari 2021 · 1 442 Inlägg

Jo det verkar ju som att det blir ett så kallat "subbrand" till Hyundai.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … nyhetsbrev

KenthIJ
15 januari 2021 · 1 442 Inlägg
zoopåse
7 mars 2021 · 1 171 Inlägg

KenthIJ skrev:
Någon som vet om man får plats med en bakåtvänd barnbilstol i baksätet på en IONIQ.
( behöver en barnbilstol för att köra barnbarn)

Det går utmärkt. Man får även rum med en barnvagn och en cykel samt diverse packning utöver bilbarnstolen. smile

KenthIJ
13 mars 2021 · 1 442 Inlägg

zoopåse skrev:

KenthIJ skrev:
Någon som vet om man får plats med en bakåtvänd barnbilstol i baksätet på en IONIQ.
( behöver en barnbilstol för att köra barnbarn)

Det går utmärkt. Man får även rum med en barnvagn och en cykel samt diverse packning utöver bilbarnstolen. smile

Tackar för dina delade erfarenheter.

Skall ev kolla en IONIQ i mitten på nästa vecka.

torpis Forummoderator
31 maj 2021 · 10 572 Inlägg

Bilen är helt sjuk.... drog en lite runda idag till Hovs hallar. 80km enkel och mindre vägar så det fick bli 80km/h på GPS. På väg mot havet tappar man ju höjdmetrar och jag har aldrig sett bilen dra så lite, 84Wh/km med snittfart på 74km/h. Sista biten förbi Båstad var mycket trafik så där gick det sakta, förbrukningen var samma men snittfarten sjönk rejält. På väg hem igen gick det ju uppför och väl hemma efter 16mil körda var mitt snitt 92Wh/km.

Det jag gjort är ju sänkningssats 30mm, gjort golvet under bilen helt platt och 3.5kg i däcken. Det är ganska ballt att kunna åka en bra bit under 100Wh/km i 80km/h. Såg aldrig så låga siffror innan mina moddar, detta är ju inget vetenskapligt test men magkänslan säger att bilen blivit effektivare nu.

Nu är detta inte rally, men jag kom ikapp bilar hela tiden och gjorde omkörningar. Blev bara omkörd av en motorcykel och nån Audi S4 som hade brådis. Så det är absolut inte fingerade siffror från något slags rekordförsök.


https://i.imgur.com/Eb8WTyq.jpg

https://i.imgur.com/189h3bd.jpg

https://i.imgur.com/TpNLefQ.jpg

https://i.imgur.com/DQOkz5n.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 maj 2021 · 17 448 Inlägg

0,92 KwH per mil?

Det är riktigt bra jobbat! Kört AC eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
31 maj 2021 · 10 572 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kört AC eller?

Ja, givetvis. Men med 20-22 grader ute så drar den i princip ingenting ju.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
1 juni 2021 · 1 442 Inlägg

torpis skrev:
Bilen är helt sjuk.... drog en lite runda idag till Hovs hallar. 80km enkel och mindre vägar så det fick bli 80km/h på GPS. På väg mot havet tappar man ju höjdmetrar och jag har aldrig sett bilen dra så lite, 84Wh/km med snittfart på 74km/h. Sista biten förbi Båstad var mycket trafik så där gick det sakta, förbrukningen var samma men snittfarten sjönk rejält. På väg hem igen gick det ju uppför och väl hemma efter 16mil körda var mitt snitt 92Wh/km.

Det jag gjort är ju sänkningssats 30mm, gjort golvet under bilen helt platt och 3.5kg i däcken. Det är ganska ballt att kunna åka en bra bit under 100Wh/km i 80km/h. Såg aldrig så låga siffror innan mina moddar, detta är ju inget vetenskapligt test men magkänslan säger att bilen blivit effektivare nu.

Nu är detta inte rally, men jag kom ikapp bilar hela tiden och gjorde omkörningar. Blev bara omkörd av en motorcykel och nån Audi S4 som hade brådis. Så det är absolut inte fingerade siffror från något slags rekordförsök.

Verkar ju fantastiskt bra !

Ioniq 28kW verkar ju vara exeptionellt snål och effektiv även i orginal

torpis Forummoderator
22 juli 2021 · 10 572 Inlägg

Woho!!  Har ni chips och öl redo???

Nu kan vi se lite bättre test på förbrukning. Håller tummarna för.... tja att allt går bra   big_smile

​As of 18:40 CEST - 1000 km | 66 mi driven over 0:49 hrs - Consumption 146 Wh/km | 235 Wh/mi

129kph i snitt 146Wh/km  :twisted:

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang