Köpråd: Tysta sommardäck

1Adrian1
23 november 2020 · 356 Inlägg

Hej,

Är ute efter nya sommardäck till nästa säsong till en Lexus GS300 -05.
Vill ha så tysta däck som möjligt men samtidigt inte kompromissa på säkerhet.
Dimension ska vara 225/60R17 alternativt 225/55R17.

Budget: 1000kr/styck.
Vad har ni för rekommendationer?

Tack på förhand!

eastereverybodybay
24 november 2020 · 360 Inlägg

1Adrian1 skrev:
Hej,

Är ute efter nya sommardäck till nästa säsong till en Lexus GS300 -05.
Vill ha så tysta däck som möjligt men samtidigt inte kompromissa på säkerhet.
Dimension ska vara 225/60R17 alternativt 225/55R17.

Budget: 1000kr/styck.
Vad har ni för rekommendationer?

Tack på förhand!

På nätsidor som typ däckonline och däck365 med flera så kan du ju sortera efter däckets decibel-klassning med mera.

Mitt tips blir väl att välja ett däck med så låg decibel-siffra som möjligt och med så högt betyg i våtgrepp som möjligt. Vilket är ganska svårt då vägbullret ökar ju bättre våtgrepp ett däck har.
Och bra våtgrepp brukar också ge negativt rullmotstånd.

Man ska ju också komma ihåg att decibel-siffran inte är uppmätt inuti bilen.
Det är en siffra som är uppmätt på ett visst avstånd när bilen kör förbi.
Så bara för att det står ett lågt decibel-tal på däckets klassning så behöver det inte betyda att däcket upplevs som tyst inuti bilen.

När det gäller betyget för våtgrepp så kan det skilja upp till 18 meter i bromssträcka i 80 km/h mellan däcket med högst betyg och däcket med lägst betyg.

1Adrian1
24 november 2020 · 356 Inlägg

eastereverybodybay skrev:

1Adrian1 skrev:
Hej,

Är ute efter nya sommardäck till nästa säsong till en Lexus GS300 -05.
Vill ha så tysta däck som möjligt men samtidigt inte kompromissa på säkerhet.
Dimension ska vara 225/60R17 alternativt 225/55R17.

Budget: 1000kr/styck.
Vad har ni för rekommendationer?

Tack på förhand!

På nätsidor som typ däckonline och däck365 med flera så kan du ju sortera efter däckets decibel-klassning med mera.

Mitt tips blir väl att välja ett däck med så låg decibel-siffra som möjligt och med så högt betyg i våtgrepp som möjligt. Vilket är ganska svårt då vägbullret ökar ju bättre våtgrepp ett däck har.
Och bra våtgrepp brukar också ge negativt rullmotstånd.

Man ska ju också komma ihåg att decibel-siffran inte är uppmätt inuti bilen.
Det är en siffra som är uppmätt på ett visst avstånd när bilen kör förbi.
Så bara för att det står ett lågt decibel-tal på däckets klassning så behöver det inte betyda att däcket upplevs som tyst inuti bilen.

När det gäller betyget för våtgrepp så kan det skilja upp till 18 meter i bromssträcka i 80 km/h mellan däcket med högst betyg och däcket med lägst betyg.

Tack för svar!

Har kikat där och hittat lite gott och blandat.
Tex dessa: https://www.dackleader.se/bildack/nexen … 9h-1099003

Men är lite osäker på Nexen som märke? Något att ha? Bra/dåligt?

Cuefa Ain't no place like home...
24 november 2020 · 4 628 Inlägg

Får du plats med det i din budget kan jag varmt rekommendera Nokian Hakka Blue 2 alternativt Continental Eco Contact/Premium Contact 6.
Kör själv PremiumContact 6 i dimension 225/50-18 på Superben och de är knäpptysta även på lite grövre asfalt.
På Octavian jag hade innan körde jag Hakka Blue 2 i dimension 205/60-16 och de var också otroligt tysta.

Edit:

Lägre än Kumho vill Du inte gå, det mesta under det lämpar sig som uppställningsdäck men inte mycket mer. Läs lite seriösa däcktester så ser du.

Senast redigerat av Cuefa (24 november 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
1Adrian1
24 november 2020 · 356 Inlägg

Cuefa skrev:
Får du plats med det i din budget kan jag varmt rekommendera Nokian Hakka Blue 2 alternativt Continental Eco Contact/Premium Contact 6.
Kör själv PremiumContact 6 i dimension 225/50-18 på Superben och de är knäpptysta även på lite grövre asfalt.
På Octavian jag hade innan körde jag Hakka Blue 2 i dimension 205/60-16 och de var också otroligt tysta.

Edit:

Lägre än Kumho vill Du inte gå, det mesta under det lämpar sig som uppställningsdäck men inte mycket mer. Läs lite seriösa däcktester så ser du.

Tyvärr så är de du nämnt över budgeten sad

Ska kika närmare på diverse test!

Brådhis * Voff voff *
24 november 2020 · 10 245 Inlägg

Om du inte vill kompromissa på säkerhet får du nog helt enkelt öka budgeten. Ingenting i den prisklassen kommer vara varken bra eller tyst...

Men vad är det du är ute efter med "säkerhet"? 160+ i regn eller tålighet vid hård körning tex?

Jag hade GoodYear Eagle F1 A2 (245/35-19") på förra Volvon. Extremt nöjd med dom. 160+ i regn på Autobahn var inga problem. Blev även ett antal varv på Nürburgring. Körde c:a 4000 mil per år och dessa däck höll ändå 2,5 säsonger.

Provade även Hankook Ventus Evo2 (245/40-18"). Dom var tystare, men tålde inte värmen alls på Nürburgring (mönstret fylldes med gummi från slitbanan). Satte dock 10:21 BTG med original 163 hk programvaran och original fjädrar så visst greppade dom.

På nuvarande bilen, som sannolikt inte kommer köras på Ringen, sitter det GoodYear Efficientgrip (225/40-18"). Svårslaget tysta och riktigt bra körmässigt över lag. Misstänker dock att dom inte heller tål att plågas längre stunder. Men som vardagsdäck är dom riktigt bra.

EDIT: Kom på att jag även provade Continental Premium Contact 4 (235/40-18") på Volvon. Dom upplevde jag som rätt hårda och dom var lite mer svårkörda när man plågade dom. Rullade dock väldigt lätt.

EDIT2: La till vilka dimensioner jag körde.

Senast redigerat av Brådhis (24 november 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
24 november 2020 · 4 228 Inlägg

1Adrian1 skrev:
Hej,

Är ute efter nya sommardäck till nästa säsong till en Lexus GS300 -05.
Vill ha så tysta däck som möjligt men samtidigt inte kompromissa på säkerhet.
Dimension ska vara 225/60R17 alternativt 225/55R17.

Budget: 1000kr/styck.
Vad har ni för rekommendationer?

Tack på förhand!

Får du mycket däckljud/däckbuller med lexusen? Den där decibel mätaren hos hemsidor där dom brukar säga hur mycket däcket låter brukar vara lite missvisande då den inte säger nått om buller inne i kupen utan vad för buller den ger för utanför bilen om du förstår vad ja menar, säger inte så mycket för hur mycket man hör inne i kupen. Mitt tips är att läsa om tester och även skriva lite på google och ta fram tester på tänkta däck som du vill köpa, har för mig att sailun hade tysta däck? Hade en lexus is 300h och det spelade ingen roll vilka däck ja hade på då den bullrade satan hur ja än gjorde^^ vissa bilar är bara bullriga som fan. Hoppas det inte är så med din bil.

mb_pucken
24 november 2020 · 5 083 Inlägg

Landsail Sentury Qirin 990 XL kör jag med på mercan och är faktiskt riktigt nöjd.
Känns bra i vått väglag och upplever dom ej hala trotts 510nm i vrid och tung bil att få stopp på.
Tycker faktiskt dom är tysta också.
Lika bra som premium tvivlar jag på men prisvärda.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jaka54
24 november 2020 · 5 682 Inlägg

Hej!
Som vanligt är det Premiumdäck som gäller om man vill ha bra/tysta däck, dvs Michelin, Continental, GoodYear , Bridgestone och Pirelli ! De här däcksfabrikaten brukar alltid vinna Tekinikensvärlds däckstester men ...till en Lexus 300 kostar väl såna här däck bortåt 2000kr styck.

caromania Forummoderator
24 november 2020 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

1Adrian1 skrev:
Hej,

Är ute efter nya sommardäck till nästa säsong till en Lexus GS300 -05.
Vill ha så tysta däck som möjligt men samtidigt inte kompromissa på säkerhet.
Dimension ska vara 225/60R17 alternativt 225/55R17.

Budget: 1000kr/styck.
Vad har ni för rekommendationer?

Tack på förhand!

Får du mycket däckljud/däckbuller med lexusen? Den där decibel mätaren hos hemsidor där dom brukar säga hur mycket däcket låter brukar vara lite missvisande då den inte säger nått om buller inne i kupen utan vad för buller den ger för utanför bilen om du förstår vad ja menar, säger inte så mycket för hur mycket man hör inne i kupen. Mitt tips är att läsa om tester och även skriva lite på google och ta fram tester på tänkta däck som du vill köpa, har för mig att sailun hade tysta däck? Hade en lexus is 300h och det spelade ingen roll vilka däck ja hade på då den bullrade satan hur ja än gjorde^^ vissa bilar är bara bullriga som fan. Hoppas det inte är så med din bil.

Den modellen gs är så tyst att det bara är däcksljudet man hör. Men å andra sidan så tyckte inte jag att vår gamla gs lät olika på ”tyst” asfalt eller vanlig. Jag vet att jag testade att mäta bullernivån i kupén i 90km/h och det blev skillnad när man slog av fläkten i stolen, så pass tyst är den. Det var på 225/17.

Den nya är ännu värre fast den större motorn hörs däremot mer, 3liters sexan låter verkligen ingenting. 3.5l sexan knorrar mer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
1Adrian1
25 november 2020 · 356 Inlägg

Brådhis skrev:
Om du inte vill kompromissa på säkerhet får du nog helt enkelt öka budgeten. Ingenting i den prisklassen kommer vara varken bra eller tyst...

Men vad är det du är ute efter med "säkerhet"? 160+ i regn eller tålighet vid hård körning tex?

Jag hade GoodYear Eagle F1 A2 (245/35-19") på förra Volvon. Extremt nöjd med dom. 160+ i regn på Autobahn var inga problem. Blev även ett antal varv på Nürburgring. Körde c:a 4000 mil per år och dessa däck höll ändå 2,5 säsonger.

Provade även Hankook Ventus Evo2 (245/40-18"). Dom var tystare, men tålde inte värmen alls på Nürburgring (mönstret fylldes med gummi från slitbanan). Satte dock 10:21 BTG med original 163 hk programvaran och original fjädrar så visst greppade dom.

På nuvarande bilen, som sannolikt inte kommer köras på Ringen, sitter det GoodYear Efficientgrip (225/40-18"). Svårslaget tysta och riktigt bra körmässigt över lag. Misstänker dock att dom inte heller tål att plågas längre stunder. Men som vardagsdäck är dom riktigt bra.

EDIT: Kom på att jag även provade Continental Premium Contact 4 (235/40-18") på Volvon. Dom upplevde jag som rätt hårda och dom var lite mer svårkörda när man plågade dom. Rullade dock väldigt lätt.

EDIT2: La till vilka dimensioner jag körde.

Kanske får ta och öka budgeten då om det inte finns något vettigt för en tusenlapp styck.

Den kör inte hårt eller något. Mer eller mindre gubbkörning. Så med säkerhet menar jag bara typ att bromsträck vid regn inte ska vara allt för lång, grepp vid vått väglåg inte ska vara dåligt osv.

1Adrian1
25 november 2020 · 356 Inlägg

panda666 skrev:

1Adrian1 skrev:
Hej,

Är ute efter nya sommardäck till nästa säsong till en Lexus GS300 -05.
Vill ha så tysta däck som möjligt men samtidigt inte kompromissa på säkerhet.
Dimension ska vara 225/60R17 alternativt 225/55R17.

Budget: 1000kr/styck.
Vad har ni för rekommendationer?

Tack på förhand!

Får du mycket däckljud/däckbuller med lexusen? Den där decibel mätaren hos hemsidor där dom brukar säga hur mycket däcket låter brukar vara lite missvisande då den inte säger nått om buller inne i kupen utan vad för buller den ger för utanför bilen om du förstår vad ja menar, säger inte så mycket för hur mycket man hör inne i kupen. Mitt tips är att läsa om tester och även skriva lite på google och ta fram tester på tänkta däck som du vill köpa, har för mig att sailun hade tysta däck? Hade en lexus is 300h och det spelade ingen roll vilka däck ja hade på då den bullrade satan hur ja än gjorde^^ vissa bilar är bara bullriga som fan. Hoppas det inte är så med din bil.

Det enda man hör är däckljud. Och personligen låter det som f*n om jag ska vara helt ärlig. O andra sidan är däck 7 år gamla med typ 2mm kvar, så kan ju vara därför det låter mycket. Men för att vara en Lexus så tycker jag det låter alldeles för mycket inne i kupen.

Senast redigerat av 1Adrian1 (25 november 2020)

1Adrian1
25 november 2020 · 356 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

1Adrian1 skrev:
Hej,

Är ute efter nya sommardäck till nästa säsong till en Lexus GS300 -05.
Vill ha så tysta däck som möjligt men samtidigt inte kompromissa på säkerhet.
Dimension ska vara 225/60R17 alternativt 225/55R17.

Budget: 1000kr/styck.
Vad har ni för rekommendationer?

Tack på förhand!

Får du mycket däckljud/däckbuller med lexusen? Den där decibel mätaren hos hemsidor där dom brukar säga hur mycket däcket låter brukar vara lite missvisande då den inte säger nått om buller inne i kupen utan vad för buller den ger för utanför bilen om du förstår vad ja menar, säger inte så mycket för hur mycket man hör inne i kupen. Mitt tips är att läsa om tester och även skriva lite på google och ta fram tester på tänkta däck som du vill köpa, har för mig att sailun hade tysta däck? Hade en lexus is 300h och det spelade ingen roll vilka däck ja hade på då den bullrade satan hur ja än gjorde^^ vissa bilar är bara bullriga som fan. Hoppas det inte är så med din bil.

Den modellen gs är så tyst att det bara är däcksljudet man hör. Men å andra sidan så tyckte inte jag att vår gamla gs lät olika på ”tyst” asfalt eller vanlig. Jag vet att jag testade att mäta bullernivån i kupén i 90km/h och det blev skillnad när man slog av fläkten i stolen, så pass tyst är den. Det var på 225/17.

Den nya är ännu värre fast den större motorn hörs däremot mer, 3liters sexan låter verkligen ingenting. 3.5l sexan knorrar mer.

Exakt, man hör bara däckljud. På våran GS hör man stor skillnad om det är gammal asfalt eller om det är ny. Vill att det ska vara skönt och tyst inne i kupen, och dessa däck är långt ifrån tysta wink

1Adrian1
25 november 2020 · 356 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som vanligt är det Premiumdäck som gäller om man vill ha bra/tysta däck, dvs Michelin, Continental, GoodYear , Bridgestone och Pirelli ! De här däcksfabrikaten brukar alltid vinna Tekinikensvärlds däckstester men ...till en Lexus 300 kostar väl såna här däck bortåt 2000kr styck.

Mhm, det blir en del. Sen när bilen endast rulla ca 300 mil / år, så kan det kännas lite väl tråkigt att lägga 2000kr/styck på däck.

Cuefa Ain't no place like home...
26 november 2020 · 4 628 Inlägg

1Adrian1 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Som vanligt är det Premiumdäck som gäller om man vill ha bra/tysta däck, dvs Michelin, Continental, GoodYear , Bridgestone och Pirelli ! De här däcksfabrikaten brukar alltid vinna Tekinikensvärlds däckstester men ...till en Lexus 300 kostar väl såna här däck bortåt 2000kr styck.

Mhm, det blir en del. Sen när bilen endast rulla ca 300 mil / år, så kan det kännas lite väl tråkigt att lägga 2000kr/styck på däck.

Då kan Du nöja dig med att höja budget till ca 1339kr/st och ändå få högkvalitativa och tysta däck med bra våtegenskaper smile

https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop … p=R-409451

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Brådhis * Voff voff *
26 november 2020 · 10 245 Inlägg

Cuefa skrev:

1Adrian1 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Som vanligt är det Premiumdäck som gäller om man vill ha bra/tysta däck, dvs Michelin, Continental, GoodYear , Bridgestone och Pirelli ! De här däcksfabrikaten brukar alltid vinna Tekinikensvärlds däckstester men ...till en Lexus 300 kostar väl såna här däck bortåt 2000kr styck.

Mhm, det blir en del. Sen när bilen endast rulla ca 300 mil / år, så kan det kännas lite väl tråkigt att lägga 2000kr/styck på däck.

Då kan Du nöja dig med att höja budget till ca 1339kr/st och ändå få högkvalitativa och tysta däck med bra våtegenskaper smile

https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop … p=R-409451

Prisvärt! Det är väl ett nyutvecklat däck?

Men scrollar man ner här...

https://www.continental-tires.com/car/t … nav3263130

...så står det på minussidan två minus, och båda handlar om våtegenskaper. Tänkte eftersom trådskaparen var noga med just våtgreppet så är det värt att notera iaf.

För 1299:- får han istället Continental ContiPremiumContact 5 som påstås vara både testvinnare och inte har några minus noterade. Hursom är det iaf ett premiumdäck.

https://www.xn--continental-dck-dlb.se/ … umcontact5

Länk till Däckonline: https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop … p=R-253038

Det är en djungel detta med däck... Dessutom rätt subjektivt. smile

Senast redigerat av Brådhis (26 november 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
26 november 2020 · 4 628 Inlägg

Kört väldigt mycket på EcoContact 5 och 6, varit väldigt nöjd med dessa, även våtgreppet.
Denna sommar har jag dock kört på PremiumContact 6, men det var för att dimensionen jag skulle ha inte fanns i annat mönster.
Ja, det är verkligen en djungel!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
26 november 2020 · 7 202 Inlägg

Köpte nya däck till en Land Rover för några år sedan.
Önskade naturligtvis att "allt" skulle vara bäst.
Enligt dackonline hade, i den här dimensionen, TOYO 4 dB(A) lägre ljudtrycksnivå än motsvarande andra däck.

3 dB(A) sänkning ljudtrycksnivån uppfattas av örat som en halvering av "bullernivån".

Således bullrade TOYO-däcken mindre än hälften av andra jämförbara däck.
Men detta till priset av kortare livslängd.
TOYO-däcken kände av broskarvar med stålkanter betyyyydligt mindre än däcken jag bytte ut.
Man kan inte få allt - men man får - oftast - vad man betalar för.

Vågar inte påstå att TOYO skulle vara optimalt för Lexus.

panda666
26 november 2020 · 4 228 Inlägg

1Adrian1 skrev:

panda666 skrev:

1Adrian1 skrev:
Hej,

Är ute efter nya sommardäck till nästa säsong till en Lexus GS300 -05.
Vill ha så tysta däck som möjligt men samtidigt inte kompromissa på säkerhet.
Dimension ska vara 225/60R17 alternativt 225/55R17.

Budget: 1000kr/styck.
Vad har ni för rekommendationer?

Tack på förhand!

Får du mycket däckljud/däckbuller med lexusen? Den där decibel mätaren hos hemsidor där dom brukar säga hur mycket däcket låter brukar vara lite missvisande då den inte säger nått om buller inne i kupen utan vad för buller den ger för utanför bilen om du förstår vad ja menar, säger inte så mycket för hur mycket man hör inne i kupen. Mitt tips är att läsa om tester och även skriva lite på google och ta fram tester på tänkta däck som du vill köpa, har för mig att sailun hade tysta däck? Hade en lexus is 300h och det spelade ingen roll vilka däck ja hade på då den bullrade satan hur ja än gjorde^^ vissa bilar är bara bullriga som fan. Hoppas det inte är så med din bil.

Det enda man hör är däckljud. Och personligen låter det som f*n om jag ska vara helt ärlig. O andra sidan är däck 7 år gamla med typ 2mm kvar, så kan ju vara därför det låter mycket. Men för att vara en Lexus så tycker jag det låter alldeles för mycket inne i kupen.

Kan vara det som du säger att dina däck är helt slut. Kolla upp dessa kanske,
goodyear eagle f1 asymmetric. Har läst mycket bra om dom. Ska vara tysta och bra. Borde inte vara så mycket buller i din lexus, jävla konstigt. Men kika på dessa som ja skrev om och kolla om dom kan passa dig.

caromania Forummoderator
26 november 2020 · 9 296 Inlägg

Det låter som om dina däck är helt kassa. Nu minns jag inte vad jag hade för däck på min gs annat än att de var hyfsat nya, men jag hörde knappt skillnad mellan olika asfaltstyper på motorvägen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang