Köpråd Skoda el. likvärdigt för 80-100 000

testbil
24 november 2020 · 24 Inlägg

Hej!

Har länge kollat på en begagnad Volvo v60 men inser att jag behöver lägga 150 000 för att få den bil jag vill ha och det är över budget. Därför har jag landat i att jag ska köpa en Skoda Octavia för någonstans 80-100 000 kronor. Ska ha en bil för dagsutflykter till skogen med familjen, någon tur till Norrland från Stockholm per år osv. Vill främst ha en pålitlig familjebil där det går in en framåtvänd bilbarnstol samt en bakåtvänd (så småning om två framåtvända), så antar att det är Octavia som gäller och inte Fabia..

Budget: 80-100 000
Modell: Skoda Ocavia
Drivmedel: Bensin
Milantal: 5-10 000

Finns det någon Skoda Ocavia årsmodell man ska passa sig för, eller någon utrustning eller liknande? Kan inte ett skvatt om bilar och att läsa besiktningsprotokoll säger mig tyvärr ingenting.

All hjälp uppskattas smile

Senast redigerat av testbil (24 november 2020)

Utmarks-Loke
24 november 2020 · 5 813 Inlägg

För de pengarna får man väl en som är tillräckligt ny för att ha kamrem och inte den beryktade kamkedjan? Detta, plus problem med DSG-lådor är nog det värsta som brukar hända med Skoda.

testbil
24 november 2020 · 24 Inlägg

Aha, precis sånt som är bra att veta, tack! Är det något årtal då dom slutade med kamkedja samt DSG-lådor?

Utmarks-Loke skrev:
För de pengarna får man väl en som är tillräckligt ny för att ha kamrem och inte den beryktade kamkedjan? Detta, plus problem med DSG-lådor är nog det värsta som brukar hända med Skoda.

Cuefa Ain't no place like home...
24 november 2020 · 4 628 Inlägg

testbil skrev:
Aha, precis sånt som är bra att veta, tack! Är det något årtal då dom slutade med kamkedja samt DSG-lådor?

Utmarks-Loke skrev:
För de pengarna får man väl en som är tillräckligt ny för att ha kamrem och inte den beryktade kamkedjan? Detta, plus problem med DSG-lådor är nog det värsta som brukar hända med Skoda.

Det är mer relaterat en viss motortyp (de mindre bensinmotorerna, 1.4l), de större (1.8l och uppåt) har betydligt mindre problem och är dessutom sammankopplade med betydligt bättre växellådor.

Med tanke på den enstaka åkturen norrut skulle jag inte avskriva Diesel om ni inte har några issues med det drivmedlet. 2.0TDI är en väldigt trevlig motor i de årgångar som din budget räcker till.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Utmarks-Loke
24 november 2020 · 5 813 Inlägg

Cuefa skrev:
Det är mer relaterat en viss motortyp (de mindre bensinmotorerna, 1.4l), de större (1.8l och uppåt) har betydligt mindre problem och är dessutom sammankopplade med betydligt bättre växellådor.

Jo, men småmotorerna är betydligt vanligare än 1,8TSI. Men jag ser att de finns väldigt gott om Octavia med dieselmotor till salu så det kan nog vara ett bra köp.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 november 2020 · 17 379 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Cuefa skrev:
Det är mer relaterat en viss motortyp (de mindre bensinmotorerna, 1.4l), de större (1.8l och uppåt) har betydligt mindre problem och är dessutom sammankopplade med betydligt bättre växellådor.

Jo, men småmotorerna är betydligt vanligare än 1,8TSI. Men jag ser att de finns väldigt gott om Octavia med dieselmotor till salu så det kan nog vara ett bra köp.

Det är väl i princip bara den äldre lådan DQ200 man ska undvika som pesten. De kom ju med en nyare 7-växlad låda sen som har våtkoppling istället. Har inte hört något illa om den.

Sen att TSI/TFSI-motorerna kan dra sjuka mängder olja bör man ha med sig i bagaget när man inhandlar en nyare bensin-Skoda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
24 november 2020 · 5 813 Inlägg

Men de mindre motorerna verkar ha haft torrlamelllådan längre, kanske fram till 2018? Det diskuteras en del i denna tråd:

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=329825

panda666
24 november 2020 · 4 228 Inlägg

testbil skrev:
Hej!

Har länge kollat på en begagnad Volvo v60 men inser att jag behöver lägga 150 000 för att få den bil jag vill ha och det är över budget. Därför har jag landat i att jag ska köpa en Skoda Octavia för någonstans 80-100 000 kronor. Ska ha en bil för dagsutflykter till skogen med familjen, någon tur till Norrland från Stockholm per år osv. Vill främst ha en pålitlig familjebil där det går in en framåtvänd bilbarnstol samt en bakåtvänd (så småning om två framåtvända), så antar att det är Octavia som gäller och inte Fabia..

Budget: 80-100 000
Modell: Skoda Ocavia
Drivmedel: Bensin
Milantal: 5-10 000

Finns det någon Skoda Ocavia årsmodell man ska passa sig för, eller någon utrustning eller liknande? Kan inte ett skvatt om bilar och att läsa besiktningsprotokoll säger mig tyvärr ingenting.

All hjälp uppskattas smile

Hej!

Pålitlig säger du? tycker att skoda hamnar rakt in i papperskorgen då direkt. Kan starkt rekommendera toyota eller varför inte en kia? Du hittar säkert en jättefin kia ceed med den budgeten och håller mycket bättre än en skoda. Finns andra japanare samt koreaner men en Kia ceed vore ett mycket bra val. Bränslesnåla samt så slipper du huvudvärk, men du kanske har mycket alvedon hemma?^^

bästa hälsningar

testbil
24 november 2020 · 24 Inlägg

Tack för alla svar!
Har uteslutit diesel då det pratas så mycket om dieselskatt osv..

testbil
24 november 2020 · 24 Inlägg

KIA låter ju intressant, slipper gärna alvedon smile
Så en KIA Ceed anses vara med problemfri än Skoda Octavia?
Efter en snabbkoll så får man ju lite nyare bil för pengarna om man går på en Ceed.

Utmarks-Loke
24 november 2020 · 5 813 Inlägg

Det sägs att KIA gör bilar som fungerar bra så länge de är hyfsat nya, men som snabbt förfaller när de börjar bli lite halvgamla. Men de är nog ganska jämbördiga med Skoda.

panda666
24 november 2020 · 4 228 Inlägg

testbil skrev:
KIA låter ju intressant, slipper gärna alvedon smile
Så en KIA Ceed anses vara med problemfri än Skoda Octavia?
Efter en snabbkoll så får man ju lite nyare bil för pengarna om man går på en Ceed.

Jag tycker att det går inte ens att jämföra dom, kia är bara mycket bättre. Endast slitage delar har ja märkt på kia, kärvande bromsok har ja sett och nån gammal kia läckte lite olja från motorn men annars brukar fan inte se nått problem med kia alls. Precis som du sa också har du budgeten så kan du få en så pass ny kia att du täcks av deras garanti som är 7 år och 15.000mil.

https://www.blocket.se/annons/kalmar/ki … n/93107970

https://www.blocket.se/annons/skaraborg … k/93104845

Dessa 2 är bara exempel nu och kanske lite över budget men dom har fortfarande nybils garanti kvar, garantin följer bilen och inte ägaren eller nått. Så nått sånt skulle ja leta efter och då har du verkligen inget behov av alvedon.

panda666
24 november 2020 · 4 228 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det sägs att KIA gör bilar som fungerar bra så länge de är hyfsat nya, men som snabbt förfaller när de börjar bli lite halvgamla. Men de är nog ganska jämbördiga med Skoda.

Tänk hur en skoda funkar när den blir lite halvgammal, jo massa elfel. Är den automat dessutom så kan man nästan garanterat åka på haveri. Med kian iaf får man 7 års garanti och 15.000mil och därefter borde det inte vara nått problem endå^^

testbil
24 november 2020 · 24 Inlägg

Ser onekligen fina ut! Måste bara reka så man får plats med barnstolar också!

panda666 skrev:

testbil skrev:
KIA låter ju intressant, slipper gärna alvedon smile
Så en KIA Ceed anses vara med problemfri än Skoda Octavia?
Efter en snabbkoll så får man ju lite nyare bil för pengarna om man går på en Ceed.

Jag tycker att det går inte ens att jämföra dom, kia är bara mycket bättre. Endast slitage delar har ja märkt på kia, kärvande bromsok har ja sett och nån gammal kia läckte lite olja från motorn men annars brukar fan inte se nått problem med kia alls. Precis som du sa också har du budgeten så kan du få en så pass ny kia att du täcks av deras garanti som är 7 år och 15.000mil.

https://www.blocket.se/annons/kalmar/ki … n/93107970

https://www.blocket.se/annons/skaraborg … k/93104845

Dessa 2 är bara exempel nu och kanske lite över budget men dom har fortfarande nybils garanti kvar, garantin följer bilen och inte ägaren eller nått. Så nått sånt skulle ja leta efter och då har du verkligen inget behov av alvedon.

testbil
25 november 2020 · 24 Inlägg

Nu tipsade en bekant i stället om Toyota Avensis. Hur står sig den mot KIA ceed? Är den något mer rymlig?

Brådhis * Voff voff *
25 november 2020 · 10 244 Inlägg

testbil skrev:
Nu tipsade en bekant i stället om Toyota Avensis. Hur står sig den mot KIA ceed? Är den något mer rymlig?

Avensis är väl så att säga en storlek större, så rymligare lär den ju vara. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
25 november 2020 · 5 813 Inlägg

Grejen med Toyota är att de har ett väldigt gott rykte, som har gjort dom ganska övervärderade. Man kommer alltså få en äldre och mera sliten bil för samma peng, jämfört med KIA eller Skoda. Å andra sidan kommer den vara lättare att sälja vidare så småningom när det blir aktuellt.

Brådhis * Voff voff *
25 november 2020 · 10 244 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Grejen med Toyota är att de har ett väldigt gott rykte, som har gjort dom ganska övervärderade. Man kommer alltså få en äldre och mera sliten bil för samma peng, jämfört med KIA eller Skoda. Å andra sidan kommer den vara lättare att sälja vidare så småningom när det blir aktuellt.

Man ska väl alltid ställa sig frågan varför man får en nyare bil med färre mil av ett visst märke, medan ett annat innebär både äldre bil och fler mil, för samma pengar. Sedan får man väga för och emot, personligen tar jag hellre kvalitet och fler mil än något "billigare" mer färre mil.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
25 november 2020 · 5 813 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Grejen med Toyota är att de har ett väldigt gott rykte, som har gjort dom ganska övervärderade. Man kommer alltså få en äldre och mera sliten bil för samma peng, jämfört med KIA eller Skoda. Å andra sidan kommer den vara lättare att sälja vidare så småningom när det blir aktuellt.

Man ska väl alltid ställa sig frågan varför man får en nyare bil med färre mil av ett visst märke, medan ett annat innebär både äldre bil och fler mil, för samma pengar. Sedan får man väga för och emot, personligen tar jag hellre kvalitet och fler mil än något "billigare" mer färre mil.

Absolut, men Toyota är så övervärderad att jag inte är säker på att det lönar sig.

testbil
25 november 2020 · 24 Inlägg

Ok tack!
Hur mycket bör man hänga upp sig på milantal när man köper? Jag vill gärna ha en bil från typ 2013-2015 som gått max 8000 mil. Låter det som en klok avgränsning?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang