JR9 på en v70 gen1?

Marce
25 november 2020 · 31 Inlägg

Hej, min tdi ska under vintern få sig en ordentlig genomgång, men vill inte vara som alla andra och köra 19R, utan tänkte mig något i stil med JR9 eller andra mång ekrade fälgar mellan 16 och 17".

Är det någon som har kört det innan och kan säga om det ens går att få på dom? Eller om någon bara allmänt kan komma med tips på vilken bredd på fälg man ska sikta på, etc.
Planen är att åka lågt och försämra svängradien med ca 60%.

Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Lucif3r
25 november 2020 · 2 214 Inlägg

Med gen1 antar jag att du menar V70 97-00.... Det är väldigt trånga hjulhus på dom, så speciellt breda däck kan du inte ha. Redan vid 225 får man börja slopa innerskärmarna bak och leva med (ännu)sämre vändradie. Är bilen även sänkt så blir det ännu värre.

Marce
25 november 2020 · 31 Inlägg

Lucif3r skrev:
Med gen1 antar jag att du menar V70 97-00.... Det är väldigt trånga hjulhus på dom, så speciellt breda däck kan du inte ha. Redan vid 225 får man börja slopa innerskärmarna bak och leva med (ännu)sämre vändradie. Är bilen även sänkt så blir det ännu värre.

Det är jag 100% medveten om. Tänkte mig försöka få på 195or eller kanske tillochmed 185or. Dock väldigt osäker då jag inte riktigt vet om jag ska köra 7,5 i bredd på fälgen eller 8.

Det jag är mest fundersam är över ET'n och om det kommer knasa sig, typ ligga emot fjäderbenet eller innerskärmen bak. Den har ju liksom 43 från navet, borde jag då ha lägre eller högre ET på fälgen?

Ber om ursäkt över okunskapen, lär mig än :p.

Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang