Kontakt

jonas_gladh
25 november 2020 · 3 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108398/108398-2d7286b5386d0166cd1b7c6547277dca.jpg


Vart hittar jag högtalarkontakten till denna orginalhögtalare (Volvo V40 -00)
Eller är de bättre att köpa nya högtalare och använda sej av kabelskor istället?

jaka54
25 november 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Var du hittar originalkontakten?? Menar du var kontakten sitter i bilen eller var du kan köpa den? -Volvo säljer väl sådana! Eller också besök en bilskrot och plocka själv.

Blixnabb
25 november 2020 · 245 Inlägg

Med tanke på att det är 8 ohm så ska den parallell kopplas med ytterligare en 8 ohms högtalare, kanske därav att man ser två kontakter

Bassiehof
25 november 2020 · 1 777 Inlägg

Blixnabb skrev:
Med tanke på att det är 8 ohm så ska den parallell kopplas med ytterligare en 8 ohms högtalare, kanske därav att man ser två kontakter

Det är en diskant, så den ska inte parallellkopplas

Bassiehof
25 november 2020 · 1 777 Inlägg

jonas_gladh skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108398/108398-2d7286b5386d0166cd1b7c6547277dca.jpg


Vart hittar jag högtalarkontakten till denna orginalhögtalare (Volvo V40 -00)
Eller är de bättre att köpa nya högtalare och använda sej av kabelskor istället?

Det här hänt en del med högtalare sen denna utvecklades 1996 då V40 lanserades, men allt beror på hur mycket pengar du vill lägga, hur bra resten av anläggningen är osv. Tänker du inte byta originalstereon är det inte värt pengarna att köpa bättre högtalare.

Senast redigerat av Bassiehof (25 november 2020)

jonas_gladh
25 november 2020 · 3 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Var du hittar originalkontakten?? Menar du var kontakten sitter i bilen eller var du kan köpa den? -Volvo säljer väl sådana! Eller också besök en bilskrot och plocka själv.

Ja med tanke på att jag visade var kontakten sitter, så säger de sej själv att jag vill veta var jag kan köpa den.
Tänkte att man idag oftast kan googla och få fram var man kan köpa dessa kontakter men jag går bet fullständigt. Därav ställer jag frågan här om de är någon som har koll.
Men de är kanske som du säger att de lättaste är att åka till en skrot och plocka själv.
Tack till samtliga iaf. Och har ni någon sida som säljer så får ni gärna länka den 😊

Utmarks-Loke
25 november 2020 · 5 813 Inlägg

Systemet liknar ju ISO-kontakterna som man kopplar in bilstereo med, fast med bara två poler här. Vet inte om det går att köpa, det enklaste är nog små kabelskor, helst isolerade

Bassiehof
25 november 2020 · 1 777 Inlägg

jonas_gladh skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Var du hittar originalkontakten?? Menar du var kontakten sitter i bilen eller var du kan köpa den? -Volvo säljer väl sådana! Eller också besök en bilskrot och plocka själv.

Ja med tanke på att jag visade var kontakten sitter, så säger de sej själv att jag vill veta var jag kan köpa den.
Tänkte att man idag oftast kan googla och få fram var man kan köpa dessa kontakter men jag går bet fullständigt. Därav ställer jag frågan här om de är någon som har koll.
Men de är kanske som du säger att de lättaste är att åka till en skrot och plocka själv.
Tack till samtliga iaf. Och har ni någon sida som säljer så får ni gärna länka den 😊

Det absolut enklaste är att löda själv. + är den sida där kondingen sitter.

Utmarks-Loke
25 november 2020 · 5 813 Inlägg

Bassiehof skrev:
Det absolut enklaste är att löda själv. + är den sida där kondingen sitter.

Där tror jag faktiskt du har fel. Röd kabel är plus, man kan skymta plustecknet på den svarta plasten.

Bassiehof
26 november 2020 · 1 777 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Bassiehof skrev:
Det absolut enklaste är att löda själv. + är den sida där kondingen sitter.

Där tror jag faktiskt du har fel. Röd kabel är plus, man kan skymta plustecknet på den svarta plasten.

Normalt sett ska en konding vara i serie med pluspol i ett 6dB filter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang