Long time no see Gorg!
Kört runt i min svenssonkia senaste åren och lagt bilintresset lite på is pga ekonomin när det kommer till mitt resande.
Men nu i höst så gick mina årliga mil ner från 3000 till ca 700, så varför nöja sig med bara kian då?
Fick något litet infall, sålde frugans Peugeot 2008, gav henne min Ceed och köpte mig en 940
Jag, som aldrig fastnat för volvo och vart saabfrälst mina första 10 år med lappen lixom.
Dessutom 10 år äldre än vad dom flesta är när dom ger sig på bakhjulsvolvo!
Hittade bilen på blocket, en ägare (gubbe om typ 75 vårar) och 17k mil, nybytt kamrem och rostfri.
"Ynka" 37.000kr!
Petade in svansen där den hörde hemma, mellan benen det vill säga och drog iväg ett mail och frågade om 32.000kr funkar vid en supersmidig affär, och pang så var affären ett faktum!
Åkte dit, fick veta att bilen inte är vinterkörd på 15 år, och dessutom så hade gubben satt på sätesöverdrag på bilen när han hämtade ut den på volvo och sen aldrig tagit av dom, så min rumpa var den första rumpan som någonsin nuddade stolarna 
Han startade upp den och rullade ut den ur varmgaraget som den bott i hela sitt liv, och jag provkörde den inte ens.
Inte ett missljud, klonk eller gnissel. Bilfan är som ny, ta mina pengar och kråka på pappret!

Vi får väl se om jag kommer se charmen med 940, eller om jag gjort rätt i att hålla mig borta.
Men än så länge gillar jag den, och det är förbannat skönt att få dra igång med sin favorithobby efter längre uppehåll!
Har lite planer, tänkt lägga mig på 280-300 kusar, lite väghållning och unikt stuk!
16t-7 alt. 18t turbo
3" med dubbla dämpare
531 topp med V-kam och hårdare fjädrar
Eventuell etanolkonvertering i framtiden
Nya dämpare och fjädrar (folk har inte skojat när dom säger volvo är en båt)
17" gärna med lite fälgbana (nej, INGA MK18)
Diy Ducktail vinge
850 front
Heltonat, dock väldigt ljus fram.
Eventuell smala overfenders för att få lite råare stuk.
Min vision är en rocketbunny light version, men vi får se hur det blir med det när man väl sätter igång!
Då jag har 2 kids och en sambo som är mammaledig så är inte ekenomin trough the roof, så bygget kommer inte hända över en natt men jag ska vara så aktiv det bara går och visa allt jag gör!
Kommentera mer än gärna relevant som ordbajs, det hjälper motivationen att hålla projektet uppe!
Senast redigerat av Halvar92 (19 december 2020)