Seat coroba-99 startat inte

CooolWollf
25 november 2020 · 4 Inlägg

Försöker hjälpa min kusin att få igång hennes seat coroba som inte startar och jag kan inget om varken seat eller vw överhuvudtaget, den gick bra i lördags den 21/11 när dom hämta den i Katrineholm och i måndags den 23/11 när dom skulle åka till jobbet och tåget då min kusin och mamma samåker för att spara på bensin så starta den inte för dom så jag åkte dit bilen står då det inte är långt ifrån där jag bor och kollade lite, det som händer när man vridet på nyckel är att startmotorn inte slår till så kan det vara att startmotorn är ihjäl eller jord fel då?? Skulle vara snällt och får ganska snabba svar då dom åker en av dom andra bilarna dom har tillgång till just nu som drar mer än seaten

Volvo V70N "GreenDevil" (2001)
Emil_Aero
25 november 2020 · 4 Inlägg

Låter som den är gången. Men du kan alltid kolla över läget med kablar osv, är batteriet i bra kondition?

-m
25 november 2020 · 172 Inlägg

Går klockan?
Fungerar lyset?

husseman
26 november 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, vi tar dagis på denna- lyser instrumentpanel som den ska? Är batteriet stulet i nutid? Om vi utgår från att batteriet e´ok o instrumentpanel lyser.. när du vrider på nyckeln till startläge- slocknar panelen?

mvh/husse

CooolWollf
29 november 2020 · 4 Inlägg

Får kolla det imorgon  då jag glömde kolla det sist

Volvo V70N "GreenDevil" (2001)
uhlin
29 november 2020 · 2 831 Inlägg

Knacka på startmotorn ska du se den hoppar igång. Är nog dags att byta startmotor.

CooolWollf
29 november 2020 · 4 Inlägg

Kollade det du sa husseman, instrumentpanelen slocknar när man försöker starta den, jag hat prövat att slagit på startmotorn och det hjälpte inte men hittar något som jag kan tycka är lite konstigt, hittade att dom har dragit en "ny" kabel för jord från klämman som ska sitta på minus sidan, kan det vara det som är felet??

Volvo V70N "GreenDevil" (2001)
uhlin
29 november 2020 · 2 831 Inlägg

Finns det ström i batteriet?

Låter som dåligt batteri.
Provat med startkablar?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 november 2020 · 13 669 Inlägg

det finns ju några grejer man ska ta som vana när grejer inte startar...   nummer 1.. finns det ström i bilen?     2 bränsle?   

går den om man drar igång den?

jag gissra på dålig batteri utan att veta något alls.. alternativ 2 startmotorn har gått sönder..

men en multimeter på batteriet ger rätt mycket svar på  alla frågor väldigt smidigt och snabbt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
CooolWollf
1 december 2020 · 4 Inlägg

Vi kan inte dra igång den då det är en automat, ström finns och bränsle finns också, har prövat med startkablar med

Senast redigerat av CooolWollf (1 december 2020)

Volvo V70N "GreenDevil" (2001)
simlar
1 december 2020 · 5 516 Inlägg

Har du provat kabla igång den med startkablar?
Symptomen att inget händer och instrumentpanelen slocknar när man drar på startläget tyder på att batteriet inte orkar ge ut ström vid belastning = dåligt batteri.

Kolla så att batteripolskorna sitter ordentligt.
Dessa får inte gå att vrida när dom är åtskruvade.
Lösa batteripolskor orsakar dåligt kontakt som bland annat gör att batteriet inte laddas upp när man kör och tömmer då snabbt batteriet på ström men märks inte förrän man ska starta bilen nästa gång.

Annars då du skriver att det sitter en eftermonterad jordkabel till batteriet så är ju även där något misstänksamt.
Kan ju vara så enkelt att det är kabelbrott till jorden antingen mellan batteri och kaross eller mellan batteri och motor.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang