Dubbla tempmätare i instrumenten.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2020 · 17 448 Inlägg

Fransmän har ju alltid gått sina egna vägar när det gäller bildesign förvisso (EGS-lådan...). Men varför ha en vanlig tempmätare för kylarvätska -den köper jag- men även en mätare som uppenbarligen mäter oljetemp? Kände de att gemene man måste ha det eller? Det är en Peugeot 508 e-Hdi för övrigt. En riktig gubbkälke som även framförs på detta sätt.

Bägge mätarna lägger sig på exakt 90 grader ungefär samtidigt. Finns det någon vits? Förutom då om man ska piska runt bilen på Nürnburgring... Men det ser väldigt tjusigt ut med alla mätare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2020 · 13 729 Inlägg

Näe inte på den typen av bil..  Jag gillar iof att se hur varm oljan är så man vet att man kan köra som man snott bilen utan att riskera nått för att oljan är iskall..  På min polo har jag ej lampa som tänds när det är för sent 😁 ingen temp mätare utan allt är en gissningslek eftersom det sitter tillksotts värme i dessa bilar vet man inte ens om motorn är kall eller varm utan man får gissa   det är störigt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
26 november 2020 · 2 207 Inlägg

Oljetemp. mätare är ju faktiskt en bra grej. På tok för många tror att bilen är varm bara för att (vatten)tempmätaren visar rätt, men olja tar ju rätt markant mycket längre tid på sig att bli genomvarm på dom flesta bilar.

... Men där ligger väl även problemet... Svenson är van vid att bara ha en (vatten)tempmätare och skulle bli helt förtvivlad över att helt plötsligt ha en till mätare dom aldrig sett förut, eller förstår skillnaden mellan den och "den vanliga temp mätaren".

Oljetempmätare skulle ha satts som standard för sisådär 20-30år sedan.... Nu är det lite för sent, tyvärr.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2020 · 17 448 Inlägg

Lucif3r skrev:
Oljetemp. mätare är ju faktiskt en bra grej. På tok för många tror att bilen är varm bara för att (vatten)tempmätaren visar rätt, men olja tar ju rätt markant mycket längre tid på sig att bli genomvarm på dom flesta bilar.

... Men där ligger väl även problemet... Svenson är van vid att bara ha en (vatten)tempmätare och skulle bli helt förtvivlad över att helt plötsligt ha en till mätare dom aldrig sett förut, eller förstår skillnaden mellan den och "den vanliga temp mätaren".

Oljetempmätare skulle ha satts som standard för sisådär 20-30år sedan.... Nu är det lite för sent, tyvärr.

I mitt fall så verkar det nästan som oljetemp ligger lite före vattentemp när man kör bilen driftsvarm. Undrar om det finns någon form av tillsatsvärme i den då den blir varm rätt fort. Dock inte hört ljudet av någon dieselvärmare. Det är ju en snåldiesel på 114hk. Fast väldigt högt växlad, kanske gör det gott för värmeutvecklingen när turbon får slita som ett djur för att få fart på 1600 kilo pensionärsbil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-90177e43efdc3e0d7845bb0205bc512e.jpg

Dagens bilar borde väl istället ha en tempmätare för växellådan. Inte alla som förstått att automatlådor idag har kopplingar och det går utmärkt att elda upp dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
26 november 2020 · 7 230 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Lucif3r skrev:
Oljetemp. mätare är ju faktiskt en bra grej. På tok för många tror att bilen är varm bara för att (vatten)tempmätaren visar rätt, men olja tar ju rätt markant mycket längre tid på sig att bli genomvarm på dom flesta bilar.

... Men där ligger väl även problemet... Svenson är van vid att bara ha en (vatten)tempmätare och skulle bli helt förtvivlad över att helt plötsligt ha en till mätare dom aldrig sett förut, eller förstår skillnaden mellan den och "den vanliga temp mätaren".

Oljetempmätare skulle ha satts som standard för sisådär 20-30år sedan.... Nu är det lite för sent, tyvärr.

I mitt fall så verkar det nästan som oljetemp ligger lite före vattentemp när man kör bilen driftsvarm. Undrar om det finns någon form av tillsatsvärme i den då den blir varm rätt fort. Dock inte hört ljudet av någon dieselvärmare. Det är ju en snåldiesel på 114hk. Fast väldigt högt växlad, kanske gör det gott för värmeutvecklingen när turbon får slita som ett djur för att få fart på 1600 kilo pensionärsbil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-90177e43efdc3e0d7845bb0205bc512e.jpg

Dagens bilar borde väl istället ha en tempmätare för växellådan. Inte alla som förstått att automatlådor idag har kopplingar och det går utmärkt att elda upp dessa.

När du skriver att det går utmärkt att elda upp kopplingarna i automatlådorna menar du väl torrlamellerna i dubbelkopplingslådorna, eller hur?

Själv har jag på bl a flera Jeep Wrangler TJ, med konventionell automatlåda med momentförstärkare(turbin på prosa), anordnat så att jag kan mäta ATF-oljans temperatur både före och efter oljekylaren.
ATF-oljan uppnår skrämmande höga temperaturer när man i terrängen ligger och slirar på ettan i kombination med lågväxel.
Ingen fartvind som kyler.
Mitt "Kit" för mätning av ATF-oljan består av tvenne temperaturmätare från en NIBE energiåtervinningsanläggning som är fast anslutna till respektive givare.
Mätsonderna najar jag hårt med koppartråd till oljerören.
Liiite pilligt att dra mätsonderna genom torpedväggen från kupén ner till oljekylaren, men det går.
Mätarna visade att oljekylaren som bäst sänkte ATF-oljans temperatur med 20 - 30 grader C.
Temperaturen under motorhuven mätte jag med en stektermometer vars mätsond överförde värden trådlöst till en mottagare på instrumentpanelen.

En annan stektermometer, också med trådlös överföring, har jag monterat under motorhuven på min Jimny.
I somras, när det var som varmast, visade den att luften under huven var som mest 95 grader C.
Vilken värmepåfrestning på gummislangar och elkopplingar av plast!!!!!!
Stektermometerns mätsond består av en lång kropp med fast ansluten givarledning.
Mätkroppen rätade jag försiktigt ut så den blev en rak "pinne".
Sonden gick att sänka ner i hålet för oljemätstickan.
Men jag vågade inte låta sonden "hänga löst i ledningen" nere i motorn när jag körde.
Vet inte om den skulle kunna komma i kontakt med vevaxeln och/eller vevstakarna.
Därför fegade jag och mätte på stillastående motor.
Mätaren gav max utslag 120 grader C.

Men det är nog bara jag som är så här galen att jag mäter olje- och lufttemperaturer.
När jag vill diskutera med andra så säger dom gäspande "jaha va bra".

B t w så monterade jag under huven på en av Jeeparna en elektrisk fläkt som kylde ARB-kompressorn till diffspärrarna.
Härutöver tog jag på samma bil upp gälar på huvens sidor.

B t w 2 så har nyare Jimny 3 begåvats med ett scoop av plast på motorhuven.
Men det är fejk!!!!!
Har på en kompis nyare Jimny sett att han gjort hål i scoopet så att varmluften kan evakueras.
Jag vill ha en sån huv!!!!!!!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang