Mopedbilen kan bara backa

MikeStone
26 november 2020 · 10 Inlägg

Dotterns Microcar MC2 driver inte framåt.
Vi lägger i Drive och lampan för drive lyser. När vi varvar upp motorn händer ingenting. Det går bra att backa.
En gång tidigare hände samma sak, men då började det fungera när vi varvade rejält. Min misstanke var att variatorn eller delar där i kärvade.
Men nu händer inget när vi varvar motorn.
Växelspaken känns lite "glapp", som om den inte hittar sitt läge ibland. Det kan vara svårt att få i neutral ibland: spaken är i läge men lampan för Drive lyser och bilen rullar.
Kan det vara länkaget som behöver skruvas/justeras på?
Tack på förhand
Mikael

Senast redigerat av MikeStone (26 november 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2020 · 13 669 Inlägg

hissa upp drivhjulen och ställ den på pallbockar och sedan försöker du manuellt med handen lägga i växeln direkt på växelådan.. det är det enda sättet att veta om den är i rätt läge eller ej..   det är ju rätt dålig kvalite på alla mopedbilar så att något skulle kunna glappa så mycket att den inte lägger i växeln i rätt läge är ju inte skit otroligt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MikeStone
27 november 2020 · 10 Inlägg

Tack Growe! Ska prova i helgen.
Återkommer med resultat.

MikeStone
27 november 2020 · 10 Inlägg

I Ligiers förarhandbok står detta, under Service:
Adjustments:
- gear change cables
Det ingår alltså i servicen att justera växelväljarkabeln.
Låter som om det är det jag ska inrikta mig på.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 november 2020 · 17 376 Inlägg

Sökte lite och just Gear shift cable dyker upp rätt frekvent. Så instämmer i kören!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
27 november 2020 · 5 516 Inlägg

Variatorproblem bör du kunna utesluta för då skulle den inte driva alls.
Motorn snurrar alltid åt samma håll, inte som t.ex en Ski-Doo snöskoter där man vänder motorns rotation för backväxel.

Håller med övriga att växelväljarvajern behöver kikas på och mest troligt justeras.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 november 2020 · 13 669 Inlägg

simlar skrev:
Variatorproblem bör du kunna utesluta för då skulle den inte driva alls.
Motorn snurrar alltid åt samma håll, inte som t.ex en Ski-Doo snöskoter där man vänder motorns rotation för backväxel.

Håller med övriga att växelväljarvajern behöver kikas på och mest troligt justeras.

ja en variator är ju en rätt enkel konstruktion..   


att det känns glappt talar ju för att det säkert är lägena som behöver ställas in eller vajern bytas och liknande grejer.


sjukt att det är så dålig kvalite på en grej som kostar över 100k smile

men så är dom gjord av icke hållbart matrial.. man dör ju nästan om man frontalkrockar med en gråsparv i 45km/h smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 november 2020 · 17 376 Inlägg

Growe skrev:

simlar skrev:
Variatorproblem bör du kunna utesluta för då skulle den inte driva alls.
Motorn snurrar alltid åt samma håll, inte som t.ex en Ski-Doo snöskoter där man vänder motorns rotation för backväxel.

Håller med övriga att växelväljarvajern behöver kikas på och mest troligt justeras.

ja en variator är ju en rätt enkel konstruktion..   


att det känns glappt talar ju för att det säkert är lägena som behöver ställas in eller vajern bytas och liknande grejer.


sjukt att det är så dålig kvalite på en grej som kostar över 100k smile

men så är dom gjord av icke hållbart matrial.. man dör ju nästan om man frontalkrockar med en gråsparv i 45km/h smile

Parkeringsbromsen brukar ju lägga av ungefär när den nya ägaren tar sin första runda big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
27 november 2020 · 5 083 Inlägg

Growe skrev:

simlar skrev:
Variatorproblem bör du kunna utesluta för då skulle den inte driva alls.
Motorn snurrar alltid åt samma håll, inte som t.ex en Ski-Doo snöskoter där man vänder motorns rotation för backväxel.

Håller med övriga att växelväljarvajern behöver kikas på och mest troligt justeras.

ja en variator är ju en rätt enkel konstruktion..   


att det känns glappt talar ju för att det säkert är lägena som behöver ställas in eller vajern bytas och liknande grejer.


sjukt att det är så dålig kvalite på en grej som kostar över 100k smile

men så är dom gjord av icke hållbart matrial.. man dör ju nästan om man frontalkrockar med en gråsparv i 45km/h smile

Var för några veckor sedan en krock mellan en moped och en mopedbil vilket resulterade i att föraren av mopedbilen fick föras till sjukhus enligt lokala radiokanalen..
Föraren av mopeden behövde ej följa med ambulans för vård.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
MikeStone
27 november 2020 · 10 Inlägg

Min högst privata tanke är att ägare, eller snarare förare av mopedbilar inte är så sugna på att meka med bilen. Till skillnad från de som har A-traktorer.
Det finns en hel del reservdelar att köpa på Laga.se. Många mopedbilar klassas nog som skrot ganska fort vid en kollision. En ram med plast runt.
Tänkte ändå att det skulle vara ett säkrare alternativ till en tvåhjulig moped, som man dessutom åker bekvämare med i regn och rusk.

granadadr
27 november 2020 · 7 268 Inlägg

nya traktorer som man kan programera om är ju det bästa, riktig bil å säkerhet å bra bränsleekonomi smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
torsen
27 november 2020 · 7 198 Inlägg

simlar skrev:
Variatorproblem bör du kunna utesluta för då skulle den inte driva alls.
Motorn snurrar alltid åt samma håll, inte som t.ex en Ski-Doo snöskoter där man vänder motorns rotation för backväxel.

Håller med övriga att växelväljarvajern behöver kikas på och mest troligt justeras.


Helt o t - men så var det även med Messerchmitt.
Man startade den alltid framåt.
Ville man backa så skiftade till ett annat brytarpar.
Men det kanske ni också kom ihåg som, liksom jag, kört en "ostkupa".

Även på Tjorven var det växelreglaget som behövde justeras om endera färdriktningen fallerade.

MikeStone
30 november 2020 · 10 Inlägg

Jag fixade problemet i helgen.
Inte mycket till justeringsmöjligheter! Problemet var en kärvande växelväljare (heter det så?).
Fick motionera den lite upp och ner, lirka en aning i sidled..
Se video på min Youtube-kanal:
https://youtu.be/SKAOzljXqd4
/Mikael

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 november 2020 · 17 376 Inlägg

MikeStone skrev:
Jag fixade problemet i helgen.
Inte mycket till justeringsmöjligheter! Problemet var en kärvande växelväljare (heter det så?).
Fick motionera den lite upp och ner, lirka en aning i sidled..
Se video på min Youtube-kanal:
https://youtu.be/SKAOzljXqd4
/Mikael

Se där ja. En riktigt nöjd dotter nu då!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
scaniatop
13 maj 2021 · 3 Inlägg

MikeStone skrev:
Dotterns Microcar MC2 driver inte framåt.
Vi lägger i Drive och lampan för drive lyser. När vi varvar upp motorn händer ingenting. Det går bra att backa.
En gång tidigare hände samma sak, men då började det fungera när vi varvade rejält. Min misstanke var att variatorn eller delar där i kärvade.
Men nu händer inget när vi varvar motorn.
Växelspaken känns lite "glapp", som om den inte hittar sitt läge ibland. Det kan vara svårt att få i neutral ibland: spaken är i läge men lampan för Drive lyser och bilen rullar.
Kan det vara länkaget som behöver skruvas/justeras på?
Tack på förhand
Mikael

Kontrollera svisch kontakten sitter en till fram o en till baken

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 maj 2021 · 14 007 Inlägg

scaniatop skrev:

MikeStone skrev:
Dotterns Microcar MC2 driver inte framåt.
Vi lägger i Drive och lampan för drive lyser. När vi varvar upp motorn händer ingenting. Det går bra att backa.
En gång tidigare hände samma sak, men då började det fungera när vi varvade rejält. Min misstanke var att variatorn eller delar där i kärvade.
Men nu händer inget när vi varvar motorn.
Växelspaken känns lite "glapp", som om den inte hittar sitt läge ibland. Det kan vara svårt att få i neutral ibland: spaken är i läge men lampan för Drive lyser och bilen rullar.
Kan det vara länkaget som behöver skruvas/justeras på?
Tack på förhand
Mikael

Kontrollera svisch kontakten sitter en till fram o en till baken

Läs hela tråden innan du skriver. Felet blev åtgärdat 30 november 2020.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Oliver124522
18 oktober 2021 · 3 Inlägg

Någon som vet vart centrallås mottagaren sitter på en Ligier sport 2016.
Mvh Oliver

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang