Oljeläckage 740 87-88

TurbodiezL
27 november 2020 · 5 Inlägg

Tjenare, har ett problem med oljeläckage på gammel volvon. Har lyckats lokalisera hyfsat mycket ner till antingen ett rör eller fram på tråget. Vad är det för rör som går mellan krängningshämmaren och framvagnsbalk/tråg?

Mvh

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 november 2020 · 14 008 Inlägg

TurbodiezL skrev:
Tjenare, har ett problem med oljeläckage på gammel volvon. Har lyckats lokalisera hyfsat mycket ner till antingen ett rör eller fram på tråget. Vad är det för rör som går mellan krängningshämmaren och framvagnsbalk/tråg?

Mvh

Du får följa röret åt båda hållen så du ser var det kommer ifrån/går till.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
jaka54
27 november 2020 · 5 682 Inlägg

Hej!
Är du säker på att det är trågpackningen? Det skulle inte jag tro.
Det finns "ingenting där som rör på sig" och det är just "rörliga saker" som ofta åstadkommer läckage.
Kolla uppifrån ventilkåpan och gå nedåt...
syns det rinningar någonstans på motorblocket och vilken färg har rinningrna?
Bakom ventilkåpan sitter en packbox...och ser du rinningar bakom den kåpan och neråt så vet du att det är  packboxen som är sliten.

Går vi ner en bit till har du topplockspackningen... det är inte troligt att den gått åt h..om du inte kört motorn för varm förtåss?!

OK! Sen har vi styrservopumpen (grön olja) och vattenpumpen framtill på motorn...är det olja eller vatten som läcker ner på tråget?

Något annat som kan läcka finns inte på en 740/745:a...jo! Glömde en sak ! Om det är en automat så har du oljerör in till kylaren  som kan läcka men då syns det inget på motorn bara en pöl på golvet.

Senast redigerat av jaka54 (27 november 2020)

zzr94092
27 november 2020 · 4 378 Inlägg

Hm, du får nog läsa en gång till jaka, och servon har vanlig  röd ATF på en sån gammal Volvo..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang