Tekniska Specifikationer

Maqea
1 december 2020 · 7 Inlägg

Hej,
Jag letar efter tekniska specifikationer på transport-/skåpbilar/vans från ca 2000 fram tills nu. Det har varit hopplöst att hitta. Jag har ringt återförsäljare och till huvudkontor och hamnade t.o.m. i på ett kundcenter i Italien vid ett tillfälle. Ingen kunde erbjuda specar för annat än den senaste modellen.
Jag har googlat men det sidor jag hittat har varit mer för bilar och när jag hittat transportbilsinfo så har informationen varit olika på de olika sidorna.

Vet ni någonstans man kan hitta tekniska specifikationer för äldre transportbilar/skåpbilar/vans? Ett ställe med tillförlitlig data.
/wave

Brådhis * Voff voff *
1 december 2020 · 10 244 Inlägg

Du får nog specificera vad det är för specifikationer du vill ha? Motor eller tex lastutrymme? Något speciellt märke eller alla(!) på marknaden?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Maqea
1 december 2020 · 7 Inlägg

Hej Brådhis,
Den bil jag letar efter är en begagnad (2000-2020) transportbil som är så stor som möjligt men ändå går in i en vanlig parkeringsficka, dvs. mindre än 5 x 2,5 meter.
Bilen ska fungera som transportbli till vardags men på sommaren är det tänkt att det ska gå att använda den som en enklare typ av campervan/plåtis.

Jag har fastnat för några hittills men det beror på storleken, motor, skatt, bränsleförbrukning, reparationskostnader osv vilken bil det blir till slut.
- Ford Transit alt Ford Transit Custom
- Fiat Ducato
- Peugeot Boxer alt Peugeot Expert
- Ev Toyota Proace

Det är specifikationer som liknar de jag länkar till här nedanför är sånna jag letar efter med mått på lastutrymmet, helst där det står vart hjulhusen, sidodörren osv sitter så det går att se om det jag tänkt få in i bilen verkligen går in. 
https://www.auto-data.net/se/toyota-pro … l2h2-24223

Senast redigerat av Maqea (1 december 2020)

Presidento Of World
1 december 2020 · 3 306 Inlägg

Det mesta står på transportstyrelsens app om du har regnr. Under teknisk data.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Brådhis * Voff voff *
1 december 2020 · 10 244 Inlägg

Maqea skrev:
Hej Brådhis,
Den bil jag letar efter är en begagnad (2000-2020) transportbil som är så stor som möjligt men ändå går in i en vanlig parkeringsficka, dvs. mindre än 5 x 2,5 meter.
Bilen ska fungera som transportbli till vardags men på sommaren är det tänkt att det ska gå att använda den som en enklare typ av campervan/plåtis.

Jag har fastnat för några hittills men det beror på storleken, motor, skatt, bränsleförbrukning, reparationskostnader osv vilken bil det blir till slut.
- Ford Transit alt Ford Transit Custom
- Fiat Ducato
- Peugeot Boxer alt Peugeot Expert
- Ev Toyota Proace

Det är specifikationer som liknar de jag länkar till här nedanför är sånna jag letar efter med mått på lastutrymmet, helst där det står vart hjulhusen, sidodörren osv sitter så det går att se om det jag tänkt få in i bilen verkligen går in. 
https://www.auto-data.net/se/toyota-pro … l2h2-24223

Eftersom det handlar om så pass få bilar som du fastnat för är det väl enklast att åka och titta på så´na som är till salu och mäta själv dom mått du behöver? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Maqea
1 december 2020 · 7 Inlägg

Presidento skrev:
Det mesta står på transportstyrelsens app om du har regnr. Under teknisk data.

Jag har inga regnummer. Vet ju inte vilken modell jag letar efter ens ännu.

Maqea
1 december 2020 · 7 Inlägg

Brådhis skrev:
Eftersom det handlar om så pass få bilar som du fastnat för är det väl enklast att åka och titta på så´na som är till salu och mäta själv dom mått du behöver? smile

Få bilar? Det vet jag ju inte. Hur många modeller är det gjort av varje märke från 2000 tills nu? Det har jag inte lyckats lista ut. Det är ju därför jag letar efter tekniska data för de olika märkena för att få ordning på det.

Och måtten är ju bara en sak. Jag vill ju gärna veta annat med. T.ex. vilka motorer som bara finns med manuell växel och vilka som finns med automatväxel. Vilka med automatväxel har semiautomat? Vilka modeller har fram-, bak-, 4 hjuls drift eller AWD?
Vilka motorer har vilket CO₂ utsläpp vilket i förlängningen avgör hur stor skatt det är per år. osv osv

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2020 · 17 380 Inlägg

Man kan hitta lite matnyttigt på Car.info.
Prova.


https://www.car.info/sv-se/brands

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Maqea
1 december 2020 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Man kan hitta lite matnyttigt på Car.info.
Prova.


https://www.car.info/sv-se/brands

Tack så mycket. Det är en bra sida. smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 december 2020 · 13 673 Inlägg

ingen större mening att lägga ner så mycket energi på en skåpbil..   man provkör några olika modeller och väljer en...      Fordar skulle jag inte be min värsta fiende att köpa..   deras bilar är det konstant strul med.. vet en åkare i stan som köpte ett antal transiter och samtliga hade samma återkommade fel i avgasrenignen som ford aldrig fick ordning på. kan säga att han inte var jätte nöjd..    skulle välja en Caddy eller Transporter om jag själv valde    dom franska bilarna är helt okej oxå..   men långt ifrån lika sköna att köra som en vw tyvärr  men kvaliten är nog högre på dom franska bilarna .

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Maqea
1 december 2020 · 7 Inlägg

Growe skrev:
ingen större mening att lägga ner så mycket energi på en skåpbil..   man provkör några olika modeller och väljer en...      Fordar skulle jag inte be min värsta fiende att köpa..   deras bilar är det konstant strul med.. vet en åkare i stan som köpte ett antal transiter och samtliga hade samma återkommade fel i avgasrenignen som ford aldrig fick ordning på. kan säga att han inte var jätte nöjd..    skulle välja en Caddy eller Transporter om jag själv valde    dom franska bilarna är helt okej oxå..   men långt ifrån lika sköna att köra som en vw tyvärr  men kvaliten är nog högre på dom franska bilarna .

Tack för jättebra info.

Brådhis * Voff voff *
1 december 2020 · 10 244 Inlägg

Maqea skrev:

Brådhis skrev:
Eftersom det handlar om så pass få bilar som du fastnat för är det väl enklast att åka och titta på så´na som är till salu och mäta själv dom mått du behöver? smile

Få bilar? Det vet jag ju inte. Hur många modeller är det gjort av varje märke från 2000 tills nu? Det har jag inte lyckats lista ut. Det är ju därför jag letar efter tekniska data för de olika märkena för att få ordning på det.

Och måtten är ju bara en sak. Jag vill ju gärna veta annat med. T.ex. vilka motorer som bara finns med manuell växel och vilka som finns med automatväxel. Vilka med automatväxel har semiautomat? Vilka modeller har fram-, bak-, 4 hjuls drift eller AWD?
Vilka motorer har vilket CO₂ utsläpp vilket i förlängningen avgör hur stor skatt det är per år. osv osv

Trodde du menade dom bilarna du räknar upp... Samt att åldersspannet på vad du söker inte var 0-20 år tex...

Senast redigerat av Brådhis (1 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
viccoA
1 december 2020 · 3 109 Inlägg

Mercedes  Vito efter 2010 är bra om de är rostfria, bra komfort
Renault Trafic / Opel Vivaro / Nissan Primastar håller bättre än man kan tro och går rätt okej att köra,
VW Transporter är inget större fel på

osv osv

Maqea
2 december 2020 · 7 Inlägg

Brådhis skrev:
Trodde du menade dom bilarna du räknar upp... Samt att åldersspannet på vad du söker inte var 0-20 år tex...

Jag menar så här...
Det är 6 modeller jag kikar närmare på. 00-20 är 20 år. Hur många varianter har det gjorts av de 6 modellerna på 20 år? Ny design och med facelifts emellan och med alla de motorer i kombination med olika växellådor osv blir det rätt många kombinationer.

Nåja, i vilket fall som helst så uppskattar jag hjälpen och har kommit en liten bit till på väg att hitta rätt bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang