Onormal ökning i förbrukning - Volvo V70 D5 -07

ZoomZoomBoom
1 december 2020 · 1 Inlägg

Tjenare!

Har en V70 D5 automat (fwd) från 2007 som brukis, har haft en snittförbrukning på 0.73 det senaste året då jag kör mycket med farthållare och är väldigt snäll med högerfoten. Men på senaste tiden har snittförbrukningen börjat skjuta i höjden? Bara över den senaste veckan har den gått från 0.73 till runt 0.9 trots att jag kör exakt samma sträckor och exakt samma hastighets/gasintervaller som jag gjort när jag fick 0.73. Och när man bara ligger och kör på farthållaren är den ”nuvarande” förbrukningen nästan dubbelt så hög som den brukar vara? Har även märkt av att nålen på tankmätaren rör sig neråt ovanligt snabbt så där går ju mer diesel än vanligt trots att jag kör precis lika mycket som jag brukar, och sällan kör särskilt långa sträckor. Vädret är inte plötsligt kallare än vad det har varit den senaste månaden, och bilen kommer upp i arbetstemp lika snabbt som den brukar, så något sånt bör det inte vara. Har kört cirka 1 mil om dagen de senaste tre dagarna, men räckvidden under denna tiden har minskat med cirka 12mil vilket inte går ihop.. från 600km till 480km under en körsträcka på sammanlagt 30km vilket blir en förbrukning på flera liter per mil?

Någon som kan klura ut vad detta kan vara? Är inte särskilt påläst om volvo och uppskattar all hjälp jag kan få!

Senast redigerat av ZoomZoomBoom (1 december 2020)

BMW E38 740iA "Bamse" (1999)
Mazda 3 MPS "Kråkan" (2011)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 december 2020 · 13 673 Inlägg

har du ägt bilen länge?          det du får tänka på är att tempraturen gått ner en hel del..  det betyder mer dieselvärmare än normalt vilket ökar förbrukningen en hel del

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang