Montera ledramp

Rebeckaaaaa
3 december 2020 · 37 Inlägg

Hej!
Har en xc70 2016 som jag satt en ledramp på. Har dock problem med att det sätts på varannan gång. Varannan helljus och parkeringsljus. Vad är det som gått snett? Hur ska man koppla, om det ens går utan canbus. Hört nått om två separata kablar till h7 lampan.

TobbeTT
3 december 2020 · 948 Inlägg

Låter som felkopplat, iallaf så finns det H7 adapter kablage, där det är en extra kabel för just styrning för ledrampen till reläkabelsatsen, finns t ex på jula https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … er-604237/

Rebeckaaaaa
3 december 2020 · 37 Inlägg

TobbeTT skrev:
Låter som felkopplat, iallaf så finns det H7 adapter kablage, där det är en extra kabel för just styrning för ledrampen till reläkabelsatsen, finns t ex på jula https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … er-604237/

Är det fel när det är kopplat på den grå/bruna kabeln? Det tänds ju, men varannan parkeringsljus.

TobbeTT
3 december 2020 · 948 Inlägg

Nått fel är det är ju när det beter sig så, dock har jag tyvärr ingen koll på färger på kablarna, men lättast är väl att använda en sån adapter jag länka till?

torsen
4 december 2020 · 7 234 Inlägg

TobbeTT skrev:
Nått fel är det är ju när det beter sig så, dock har jag tyvärr ingen koll på färger på kablarna, men lättast är väl att använda en sån adapter jag länka till?

Instämmer.
Har använt mig av i princip samma typ av adapter på flera bilar.
Dock adapter för H4.

Klockrent utom på vissa japanska bilar som har ständig ström på hel- och halvljustrådarna och jordar när respektive glödtråd ska aktiveras(lysa).
Inget större problem.
Bara att "polvända".
Har gjort så på flera Suzuki.

Brådhis * Voff voff *
4 december 2020 · 10 277 Inlägg

Rebeckaaaaa skrev:
Hej!
Har en xc70 2016 som jag satt en ledramp på. Har dock problem med att det sätts på varannan gång. Varannan helljus och parkeringsljus. Vad är det som gått snett? Hur ska man koppla, om det ens går utan canbus. Hört nått om två separata kablar till h7 lampan.

Du menar att när du slår på helljuset tänds LED-rampens p-ljusfunktion varannan gång och varannan gång tänds rampen med full styrka?

Hur är det kopplat från rampen? Är det tre kablar (minus, plus full styrka samt plus p-ljus)? Var är dessa anslutna?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
4 december 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, p-ljus i en ramp??? vafan e´det för jävla skit? Koppla inte in den kabeln överhuvudtaget.

mvh/husse

zleepy Trucker
4 december 2020 · 1 391 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, p-ljus i en ramp??? vafan e´det för jävla skit? Koppla inte in den kabeln överhuvudtaget.

mvh/husse

Jadu, det är motsvarande p-ljus i vanliga extraljus, oavsett ledbrygga eller 5w..
klart man ska ha den inkopplad om man vill, att du anser det är "skit" och inte ska kopplas in är väl inte relevant, låt personen som har rampen själv bestämma vad denne vill göra smile

Dock är det bäst att montera p-ljus i ramp/extraljus knapp, så man valbart kan stänga av/på det, så inte harry haffa vill ha ett samtal om för mycket ljuspunkter framåt smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
husseman
5 december 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, varför koppla in en funktion som inte fyller nån som helst funktion? En ledramp ska ju fixa så man får lite bättre helljus o inget annat. Fattar inget av p-ljus funktionen i detta.

mvh/husse

Mack Forum- och sitemoderator
5 december 2020 · 26 136 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, varför koppla in en funktion som inte fyller nån som helst funktion? En ledramp ska ju fixa så man får lite bättre helljus o inget annat. Fattar inget av p-ljus funktionen i detta.

mvh/husse

Det fyller visst en funktion.
Se lite längre än näsan räcker så fyller det samma funktion som såkallade "glödare" i all evinnerlighet har lyst upp i vanliga extraljus, mao en funktion för utseendets skull.


Släpp det nu.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Rebeckaaaaa
6 december 2020 · 37 Inlägg

Vi har kopplat så som vi gjorde på vår V70 innan, den ledrampen hade inte p-ljus i sig. Nu på vår andra så är det det och då har vi problemet att det tänds varannan gång. Ena gången med p-ljuset i rampen och ena gången med helljuset i rampen. Det är därför jag undrar hur vi ska koppla för att helljuset ska gå igång varje gång vi tänder. Om nån har kopplat på Volvo innan.

Brådhis * Voff voff *
6 december 2020 · 10 277 Inlägg

Rebeckaaaaa skrev:
Vi har kopplat så som vi gjorde på vår V70 innan, den ledrampen hade inte p-ljus i sig. Nu på vår andra så är det det och då har vi problemet att det tänds varannan gång. Ena gången med p-ljuset i rampen och ena gången med helljuset i rampen. Det är därför jag undrar hur vi ska koppla för att helljuset ska gå igång varje gång vi tänder. Om nån har kopplat på Volvo innan.

Frågar igen då: smile

Brådhis skrev:
Hur är det kopplat från rampen? Är det tre kablar (minus, plus full styrka samt plus p-ljus)? Var är dessa anslutna?

Senast redigerat av Brådhis (6 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rebeckaaaaa
6 december 2020 · 37 Inlägg

Brådhis skrev:

Rebeckaaaaa skrev:
Vi har kopplat så som vi gjorde på vår V70 innan, den ledrampen hade inte p-ljus i sig. Nu på vår andra så är det det och då har vi problemet att det tänds varannan gång. Ena gången med p-ljuset i rampen och ena gången med helljuset i rampen. Det är därför jag undrar hur vi ska koppla för att helljuset ska gå igång varje gång vi tänder. Om nån har kopplat på Volvo innan.

Frågar igen då: smile

Brådhis skrev:
Hur är det kopplat från rampen? Är det tre kablar (minus, plus full styrka samt plus p-ljus)? Var är dessa anslutna?

Det är kopplat med 3 kablar, en på plus, en på minus och en på helljuset.

zleepy Trucker
6 december 2020 · 1 391 Inlägg

Rebeckaaaaa skrev:

Brådhis skrev:

Rebeckaaaaa skrev:
Vi har kopplat så som vi gjorde på vår V70 innan, den ledrampen hade inte p-ljus i sig. Nu på vår andra så är det det och då har vi problemet att det tänds varannan gång. Ena gången med p-ljuset i rampen och ena gången med helljuset i rampen. Det är därför jag undrar hur vi ska koppla för att helljuset ska gå igång varje gång vi tänder. Om nån har kopplat på Volvo innan.

Frågar igen då: smile

Brådhis skrev:
Hur är det kopplat från rampen? Är det tre kablar (minus, plus full styrka samt plus p-ljus)? Var är dessa anslutna?

Det är kopplat med 3 kablar, en på plus, en på minus och en på helljuset.

Du har väl inte kopplat det rakt på, utan via relä som tar styrström av bilens helljus signal va?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 december 2020 · 17 470 Inlägg

Plus och minus och helljus?

Vad är det för färg på kablarna?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
anderz_1
6 december 2020 · 117 Inlägg

Denna typ av ramper kan fungera på 2 sätt
Du borde ha en röd den är plus
en svart eller blå som är jord/minus
och en som brukar vara gul,denna är antingen drl/parkljus eller så byter den funktion på rampen.
Det senare verkar vara fallet på din ramp.
Koppla plus och minus,prova sen att lägga plus på den "gula"sladden och se vad som händer.

Gummi är färskvara och bör bytas ofta
Brådhis * Voff voff *
6 december 2020 · 10 277 Inlägg

Rebeckaaaaa skrev:

Brådhis skrev:

Rebeckaaaaa skrev:
Vi har kopplat så som vi gjorde på vår V70 innan, den ledrampen hade inte p-ljus i sig. Nu på vår andra så är det det och då har vi problemet att det tänds varannan gång. Ena gången med p-ljuset i rampen och ena gången med helljuset i rampen. Det är därför jag undrar hur vi ska koppla för att helljuset ska gå igång varje gång vi tänder. Om nån har kopplat på Volvo innan.

Frågar igen då: smile

Brådhis skrev:
Hur är det kopplat från rampen? Är det tre kablar (minus, plus full styrka samt plus p-ljus)? Var är dessa anslutna?

Det är kopplat med 3 kablar, en på plus, en på minus och en på helljuset.

Då är det inte så konstigt att det strular. Man får absolut inte koppla extraljus direkt på bilens helljus. Det ska kopplas med en till minus, en till ett relä för matning och sedan ska reläet kopplas enligt dessa kopplingsschema (en till plus, en till bilens helljus, en till minus och en ut till LED-rampen.

P-ljus-sladden kan ni sedan hoppa över eller koppla, via relä den också fast då till bilens positionsljus.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rebeckaaaaa
6 december 2020 · 37 Inlägg

zleepy skrev:

Rebeckaaaaa skrev:

Brådhis skrev:

Rebeckaaaaa skrev:
Vi har kopplat så som vi gjorde på vår V70 innan, den ledrampen hade inte p-ljus i sig. Nu på vår andra så är det det och då har vi problemet att det tänds varannan gång. Ena gången med p-ljuset i rampen och ena gången med helljuset i rampen. Det är därför jag undrar hur vi ska koppla för att helljuset ska gå igång varje gång vi tänder. Om nån har kopplat på Volvo innan.

Frågar igen då: smile


Det är kopplat med 3 kablar, en på plus, en på minus och en på helljuset.

Du har väl inte kopplat det rakt på, utan via relä som tar styrström av bilens helljus signal va?

precis

Rebeckaaaaa
6 december 2020 · 37 Inlägg

Brådhis skrev:

Rebeckaaaaa skrev:

Brådhis skrev:

Rebeckaaaaa skrev:
Vi har kopplat så som vi gjorde på vår V70 innan, den ledrampen hade inte p-ljus i sig. Nu på vår andra så är det det och då har vi problemet att det tänds varannan gång. Ena gången med p-ljuset i rampen och ena gången med helljuset i rampen. Det är därför jag undrar hur vi ska koppla för att helljuset ska gå igång varje gång vi tänder. Om nån har kopplat på Volvo innan.

Frågar igen då: smile


Det är kopplat med 3 kablar, en på plus, en på minus och en på helljuset.

Då är det inte så konstigt att det strular. Man får absolut inte koppla extraljus direkt på bilens helljus. Det ska kopplas med en till minus, en till ett relä för matning och sedan ska reläet kopplas enligt dessa kopplingsschema (en till plus, en till bilens helljus, en till minus och en ut till LED-rampen.

P-ljus-sladden kan ni sedan hoppa över eller koppla, via relä den också fast då till bilens positionsljus.

Allt går via reläet som ni skriver

Rebeckaaaaa
6 december 2020 · 37 Inlägg

anderz_1 skrev:
Denna typ av ramper kan fungera på 2 sätt
Du borde ha en röd den är plus
en svart eller blå som är jord/minus
och en som brukar vara gul,denna är antingen drl/parkljus eller så byter den funktion på rampen.
Det senare verkar vara fallet på din ramp.
Koppla plus och minus,prova sen att lägga plus på den "gula"sladden och se vad som händer.

ifrån rampen är det bara en röd och en svart?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang