Citroen C5 Ehdi 1.6 - 2012

fbd
4 december 2020 · 3 Inlägg

• Bilmodell
Citroen C5 kombi ehdi 1.6
Semi automat. Manuell låda med växlingsrobot.

• Årsmodell
2012

• Miltal
ca 18000

• Hur yttrar sig felet?
Växellådan "hoppar ur". Sist så körde jag på vägen och då fastnade den på 3ans växel och jag hade ingen växel längre, trots att det står att jag har 3ans växel i.

Ett felmeddelande dök upp i och med detta också.  "Gearbox repairs needed".

Var tvungen att åka åt sidan och starta om bilen några gånger. Efter ett tag så funkade allt som det ska igen.

Har haft in den på verkstad, dock med lite tveksamma svar. Att det kunde vara växlingsroboten som strular och att man måste köpa en ny sådan. Kostnad 29000 ca.
Dock var det svårt att säga då felen kommer så långt emellan.

Någon som har några bra ideer? Går det att reparera dessa växlingsrobotar? Eller måste man verkligen köpa en ny för nästan 30000 kr?!

Hände även en till gång när jag stod still. Då fick jag stå på platsen ett tag och vänta till felet slutade fela. Efter ca 5 minuter kanske så funkade det igen och jag kunde växla.

Vi har precis fått barn, och det är ju lite så och så att ha en bil som har sånt här fel. Om man skulle bli stående på något dumt ställe.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Det har bara varit korta turer det har hänt på än. Vädret har varit lite kallare då det är rätt kallt där vi bor.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Verkstad (Dock ej CItroen)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 december 2020 · 13 669 Inlägg

låter som den tycker att det går trögt att lägga i växeln och lägger sig i felkodsläge..

vet du vad det är för felkod?

kan räcka med att kopplingen är lite trög så hamnar den inte i godkänt läge för att lägga i växeln..  det händer rätt ofta på våra bussar som har tryckluftstyrd växling.  då hoppar den oftast bara över den växeln och tar en annan men ibland låser dom sig helt..   helst när man är mitt i ett gatukorsning.. (hänt mig några gånger)  då krävs det omstart.   vet att det inte ritkigt fungerar likadant på en bil.
men systemen är inte så super avancerat har dock bara hållt på med vw dsg och då deras dsg7

där finns det rätt mycket hydralik som kan ställa till det både till båda kopplingarna och vid varje växelförare.

på dom kan ett oljebyte fungera när dom trögar ibland.. men där är det oftast deffekt växelgaffel eller automatikens elektronik som gått åt skogen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
fbd
4 december 2020 · 3 Inlägg

Det kanske det är, det blir ju som att man har lagt i N. Man kan ju liksom varva motorn men inget händer.

Tyvär vet jag inte vad det är för felkod, det kanske man hade kunnat fråga. Tänkte inte att ta reda på det.

Ja det här är ju som en växelrobot som sitter på växellådan som sköter växlarna.  Det kanske är samma men tror inte det. Känns inte som om det här är ett super vanligt system, men jag kan ha fel.

Jag kan ju kolla på möjligheten att byta olja i lådan, vem vet, det kanske hjälper.

Men ska även prova lämna in den till Citroen och se vad dom säger om det hela.

Tar dock emot så mycket tips och förslag det bara går.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang