4-ans växel hoppar ur vid motorbroms/lätt gas [Saab 9-3 2003]

bourne94
5 december 2020 · 3 Inlägg

Det var så att jag köpte mig en lite äldre Saab 9-3 (2003) då jag ska börja plugga och dags leva studentlivet lite...

Grejen var att när jag kört ca 5 mil efter inköpet så märker jag att 4 ans växel hoppa ut, samt 5an 1 gång (kan vart dock att jag inte fick i den ordentligt).
Men idag när jag skulle iväg så hoppa 4an ut vid 5 tillfällen på en sträcka på 1.5 mil bara... det händer bara när jag motorbromsar alt "glidåker i runt 50-60 km/h, aldrig vid accerlation.
Hörde av mig till tidigare ägare som inte alls kände igen problemet.
När växeln hoppar ur så hamnar den rakt i friläge.
Testade att "putta" försiktigt på växelspaken försiktigt när jag körde, ibland hoppa den ur direkt, men ibland höll den fast sig bra på 4-ans växel.

Någon som vet vad det kan bero på? Växellåda eller något annat som behövs bytas?

Den har gått 196** mil smile

Tack om någon har tips!

Utmarks-Loke
5 december 2020 · 5 833 Inlägg

Se om du kan provocera fram samma fenomen på tvåan, som ligger åt samma håll, så att säga. Det kan vara dåliga bussningar i länkaget till växelspaken som gör att man inte får i växeln ordentligt, men det borde ju märkas på fler växlar i såna fall. Man kan också ha en person som sitter i bilen och lägger i fyran medan man kollar hur växelföraren rör sig ute på lådan. Då ser man hur växelföraren skall vridas för att fyran skall komma i, då kan man försöka föra växelföraren ännu mer åt det hållet med handen direkt på växellådan och se det blir skillnad.

Men risken är stor att lådan är dålig, det är det vanligaste när växlar hoppar ur. Om tidigare ägare kört mycket på sjuttiovägar kan fyran ha varit den växel som använts mest.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2020 · 17 466 Inlägg

bourne94 skrev:
Det var så att jag köpte mig en lite äldre Saab 9-3 (2003) då jag ska börja plugga och dags leva studentlivet lite...

Grejen var att när jag kört ca 5 mil efter inköpet så märker jag att 4 ans växel hoppa ut, samt 5an 1 gång (kan vart dock att jag inte fick i den ordentligt).
Men idag när jag skulle iväg så hoppa 4an ut vid 5 tillfällen på en sträcka på 1.5 mil bara... det händer bara när jag motorbromsar alt "glidåker i runt 50-60 km/h, aldrig vid accerlation.
Hörde av mig till tidigare ägare som inte alls kände igen problemet.
När växeln hoppar ur så hamnar den rakt i friläge.
Testade att "putta" försiktigt på växelspaken försiktigt när jag körde, ibland hoppa den ur direkt, men ibland höll den fast sig bra på 4-ans växel.

Någon som vet vad det kan bero på? Växellåda eller något annat som behövs bytas?

Den har gått 196** mil smile

Tack om någon har tips!

Den tidigare ägaren ljög nog rejält. Givetvis har detta inte uppstått över en natt. När man dra på lite så är det sällan problem då dreven är snedskurna så då håller bilen tag i växeln. Tror på kass låda. Men kopplingen är ok eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bourne94
5 december 2020 · 3 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Se om du kan provocera fram samma fenomen på tvåan, som ligger åt samma håll, så att säga. Det kan vara dåliga bussningar i länkaget till växelspaken som gör att man inte får i växeln ordentligt, men det borde ju märkas på fler växlar i såna fall. Man kan också ha en person som sitter i bilen och lägger i fyran medan man kollar hur växelföraren rör sig ute på lådan. Då ser man hur växelföraren skall vridas för att fyran skall komma i, då kan man försöka föra växelföraren ännu mer åt det hållet med handen direkt på växellådan och se det blir skillnad.

har försökt provosera fram samma fenomen på alla växlar och ingenting händer utan verkar vara endast 4an som ska bråka med mig...
Kollade förut som du skrev, såg stabilt ut men ska kolla i dagsljus imorgon igen och se.
Men verkar vara lådan som sjunger på sista versen verkar det som hmm

Men risken är stor att lådan är dålig, det är det vanligaste när växlar hoppar ur. Om tidigare ägare kört mycket på sjuttiovägar kan fyran ha varit den växel som använts mest.

Hybrid_ skrev:

bourne94 skrev:
Det var så att jag köpte mig en lite äldre Saab 9-3 (2003) då jag ska börja plugga och dags leva studentlivet lite...

Grejen var att när jag kört ca 5 mil efter inköpet så märker jag att 4 ans växel hoppa ut, samt 5an 1 gång (kan vart dock att jag inte fick i den ordentligt).
Men idag när jag skulle iväg så hoppa 4an ut vid 5 tillfällen på en sträcka på 1.5 mil bara... det händer bara när jag motorbromsar alt "glidåker i runt 50-60 km/h, aldrig vid accerlation.
Hörde av mig till tidigare ägare som inte alls kände igen problemet.
När växeln hoppar ur så hamnar den rakt i friläge.
Testade att "putta" försiktigt på växelspaken försiktigt när jag körde, ibland hoppa den ur direkt, men ibland höll den fast sig bra på 4-ans växel.

Någon som vet vad det kan bero på? Växellåda eller något annat som behövs bytas?

Den har gått 196** mil smile

Tack om någon har tips!

Den tidigare ägaren ljög nog rejält. Givetvis har detta inte uppstått över en natt. När man dra på lite så är det sällan problem då dreven är snedskurna så då håller bilen tag i växeln. Tror på kass låda. Men kopplingen är ok eller?

Jaa förmodligen... verka så jävla trevlig och bra men aja, hörde av sig till henne men där fanns inget hopp om någon hjälp iaf.
jaa tror också på kass låda men tänkte om någon här hade tips på billigare lösning men är nog lådan.
Tycker kopplingen verkar ta lite konstigt men både kompis och en släkting märkte inget så kanske bara är jag...
Men ska man byta växellåda samt koppling när man ändå är igång, om det skulle bli så?

bourne94
5 december 2020 · 3 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Se om du kan provocera fram samma fenomen på tvåan, som ligger åt samma håll, så att säga. Det kan vara dåliga bussningar i länkaget till växelspaken som gör att man inte får i växeln ordentligt, men det borde ju märkas på fler växlar i såna fall. Man kan också ha en person som sitter i bilen och lägger i fyran medan man kollar hur växelföraren rör sig ute på lådan. Då ser man hur växelföraren skall vridas för att fyran skall komma i, då kan man försöka föra växelföraren ännu mer åt det hållet med handen direkt på växellådan och se det blir skillnad.


Men risken är stor att lådan är dålig, det är det vanligaste när växlar hoppar ur. Om tidigare ägare kört mycket på sjuttiovägar kan fyran ha varit den växel som använts mest.

har försökt provosera fram samma fenomen på alla växlar och ingenting händer utan verkar vara endast 4an som ska bråka med mig...
Kollade förut som du skrev, såg stabilt ut men ska kolla i dagsljus imorgon igen och se.
Men verkar vara lådan som sjunger på sista versen verkar det som hmm


Hybrid_ skrev:

bourne94 skrev:
Det var så att jag köpte mig en lite äldre Saab 9-3 (2003) då jag ska börja plugga och dags leva studentlivet lite...

Grejen var att när jag kört ca 5 mil efter inköpet så märker jag att 4 ans växel hoppa ut, samt 5an 1 gång (kan vart dock att jag inte fick i den ordentligt).
Men idag när jag skulle iväg så hoppa 4an ut vid 5 tillfällen på en sträcka på 1.5 mil bara... det händer bara när jag motorbromsar alt "glidåker i runt 50-60 km/h, aldrig vid accerlation.
Hörde av mig till tidigare ägare som inte alls kände igen problemet.
När växeln hoppar ur så hamnar den rakt i friläge.
Testade att "putta" försiktigt på växelspaken försiktigt när jag körde, ibland hoppa den ur direkt, men ibland höll den fast sig bra på 4-ans växel.

Någon som vet vad det kan bero på? Växellåda eller något annat som behövs bytas?

Den har gått 196** mil smile

Tack om någon har tips!

Den tidigare ägaren ljög nog rejält. Givetvis har detta inte uppstått över en natt. När man dra på lite så är det sällan problem då dreven är snedskurna så då håller bilen tag i växeln. Tror på kass låda. Men kopplingen är ok eller?

Jaa förmodligen... verka så jävla trevlig och bra men aja, hörde av sig till henne men där fanns inget hopp om någon hjälp iaf.
jaa tror också på kass låda men tänkte om någon här hade tips på billigare lösning men är nog lådan.
Tycker kopplingen verkar ta lite konstigt men både kompis och en släkting märkte inget så kanske bara är jag...
Men ska man byta växellåda samt koppling när man ändå är igång, om det skulle bli så?

Snurriis
5 december 2020 · 761 Inlägg

Jag tror mer på glappande växelvajer om jag får säga något, skulle gå över dessa innan du börjar tänka på att byta v-lådan.

Mossan1
8 december 2020 · 2 799 Inlägg

Såklart  växelvirear ska ses över.

Men en liten tråkig anekdot från en bekant.
Hen jobbade på SAAB's designteam och hade en av de första 9-5orna.
Dom hade bra deal till anställda.
(Sent 90tal)
Dom var så nöjda länge men när den gått strax innan 20k mil började 3'an hoppa ur.
Från en dag till en annan.

Bilen är nu ca 4-5år, så ingen garanti kvar, eller hjälp från försäkringsbolag.
Han gick till gänget på transmissionssidan för att fråga om dom tyckte reparation eller byte.
"Ingen idé att reparera, för snart kommer femman" var svaret han fick.
Mycket riktigt.
Den bilen fick bli andra bil och kördes utan växel 3 och 5 i säkert 10.000mil till innan den blev påkörd och skrotad av den anledningen.

Men, det verkar inte vara ett direkt typfel ändå, så den kan ha uppdaterats från start till 2003.
Men ska du byta finns alltså anledning till att undvika dom tidiga. (Om dom är lika)

Senast redigerat av Mossan1 (8 december 2020)

Snurriis
10 december 2020 · 761 Inlägg

Min första generation 9-5 fick jag när den gått 14k mil och nu snar 4 år senare gått 19kmil har ej någon tendens till detta dock det notoriska glappet i spaken men detta går att åtgärda lätt med bronsbussningar som jag ska svarva till själv.

Men som sagt tror verkligen ditt PRO len sitter i växelvajrarna å inte i låda.

-m
11 december 2020 · 172 Inlägg

Det där har jag hört talas om fast på SAAB 900. En kollega lämnade in sin 900 till någon i Gnesta, som sedan bytte en plastbit inuti växellådan.

Snurriis
11 december 2020 · 761 Inlägg

-m skrev:
Det där har jag hört talas om fast på SAAB 900. En kollega lämnade in sin 900 till någon i Gnesta, som sedan bytte en plastbit inuti växellådan.

Inte i v-lådan utan i växellenkaget på og/NG 9-5 å og 9-3

-m
13 december 2020 · 172 Inlägg

Snurriis skrev:

-m skrev:
Det där har jag hört talas om fast på SAAB 900. En kollega lämnade in sin 900 till någon i Gnesta, som sedan bytte en plastbit inuti växellådan.

Inte i v-lådan utan i växellenkaget på og/NG 9-5 å og 9-3

Så kan det mycket väl varit, det var ju länge sen och kollegans bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang