Utmarks-Loke skrev:
Se om du kan provocera fram samma fenomen på tvåan, som ligger åt samma håll, så att säga. Det kan vara dåliga bussningar i länkaget till växelspaken som gör att man inte får i växeln ordentligt, men det borde ju märkas på fler växlar i såna fall. Man kan också ha en person som sitter i bilen och lägger i fyran medan man kollar hur växelföraren rör sig ute på lådan. Då ser man hur växelföraren skall vridas för att fyran skall komma i, då kan man försöka föra växelföraren ännu mer åt det hållet med handen direkt på växellådan och se det blir skillnad.
Men risken är stor att lådan är dålig, det är det vanligaste när växlar hoppar ur. Om tidigare ägare kört mycket på sjuttiovägar kan fyran ha varit den växel som använts mest.
har försökt provosera fram samma fenomen på alla växlar och ingenting händer utan verkar vara endast 4an som ska bråka med mig...
Kollade förut som du skrev, såg stabilt ut men ska kolla i dagsljus imorgon igen och se.
Men verkar vara lådan som sjunger på sista versen verkar det som
Hybrid_ skrev:
bourne94 skrev:
Det var så att jag köpte mig en lite äldre Saab 9-3 (2003) då jag ska börja plugga och dags leva studentlivet lite...
Grejen var att när jag kört ca 5 mil efter inköpet så märker jag att 4 ans växel hoppa ut, samt 5an 1 gång (kan vart dock att jag inte fick i den ordentligt).
Men idag när jag skulle iväg så hoppa 4an ut vid 5 tillfällen på en sträcka på 1.5 mil bara... det händer bara när jag motorbromsar alt "glidåker i runt 50-60 km/h, aldrig vid accerlation.
Hörde av mig till tidigare ägare som inte alls kände igen problemet.
När växeln hoppar ur så hamnar den rakt i friläge.
Testade att "putta" försiktigt på växelspaken försiktigt när jag körde, ibland hoppa den ur direkt, men ibland höll den fast sig bra på 4-ans växel.
Någon som vet vad det kan bero på? Växellåda eller något annat som behövs bytas?
Den har gått 196** mil
Tack om någon har tips!
Den tidigare ägaren ljög nog rejält. Givetvis har detta inte uppstått över en natt. När man dra på lite så är det sällan problem då dreven är snedskurna så då håller bilen tag i växeln. Tror på kass låda. Men kopplingen är ok eller?
Jaa förmodligen... verka så jävla trevlig och bra men aja, hörde av sig till henne men där fanns inget hopp om någon hjälp iaf.
jaa tror också på kass låda men tänkte om någon här hade tips på billigare lösning men är nog lådan.
Tycker kopplingen verkar ta lite konstigt men både kompis och en släkting märkte inget så kanske bara är jag...
Men ska man byta växellåda samt koppling när man ändå är igång, om det skulle bli så?