Varvtal från Vevaxelgivare? Volvo 850

bemdo
5 december 2020 · 9 Inlägg

Tjena, jag undrar vart man kan ta varvtalssignaler på en volvo 850. Har hört  massa om abs-givare, kamaxelgivare och vevaxelgivare, men det finns inga konkreta svar och vad som funkar att ta varvtalssignal ifrån. Någon som vet?

simlar
5 december 2020 · 5 516 Inlägg

Vad för varvtal vill du mäta?

Motorvarvtal tar du från vevaxelgivaren.
Kamaxelvarvtal tar du från kamaxelgivaren.
Hjulhastighet tar du från ABS-givare.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
bemdo
5 december 2020 · 9 Inlägg

Vill mäta varvtal för att kunna koppla in i ett h regg!

Lucif3r
5 december 2020 · 2 183 Inlägg

Signalen som flyttar varvräknarnålen tas från vevaxelgivaren. Men den går via styrboxen, så egentligen är det styrboxen som styr det.

Hastigheten tas antingen från växellådan (1995 och äldre) eller ABS'en(96 och nyare).

Senast redigerat av Lucif3r (5 december 2020)

bemdo
6 december 2020 · 9 Inlägg

Okej, jag behöver ju en pulserande varvtalssignal, tror du man kan få det via att koppla in sig på vevaxelgivaren?

Lucif3r
6 december 2020 · 2 183 Inlägg

Ja, vevaxelgivaren skickar ut en "puls" i takt med svänghjulets rotation. Det exakta frekvensomfånget vet jag dock inte.

emilaxelsson
20 maj 2022 · 16 Inlägg

bemdo skrev:
Tjena, jag undrar vart man kan ta varvtalssignaler på en volvo 850. Har hört  massa om abs-givare, kamaxelgivare och vevaxelgivare, men det finns inga konkreta svar och vad som funkar att ta varvtalssignal ifrån. Någon som vet?

Nu är det ett par år sedan men hur gjorde du och om du tog från vevaxelgivaren vilken kabel tog du ifrån?

Volvo 245 (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang