Passat TDI 2.0 2008 - EGR läckage av vakuum

benzin
5 december 2020 · 68 Inlägg

Jag har precis avslutat en ganska omfattande felsökning (se tråden https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=335347) som ledde till att jag kopplade ur vakuumslangen till EGR:en eftersom den verkade läcka och på så sätt slog ut andra vakuumstyrda delar.

Nu är min fråga - hur ska jag kunna lokalisera läckan? Hur kommer man ens åt själva EGR:en? Den verkar ju sitta inklämd på ett helt otroligt svåråtkomligt ställe...

Hur stor skillnad gör det att köra med EGR:en urkopplad? Vad jag läst så är dess funktion att minska på mängden NOx i avgaserna. Hur stor skillnad blir det? Kommer den ändå gå igenom besiktning?

Här är en bild på min nuvarande fix:
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41426/41426-52085ae79a46106a784bcc0c86911c0f.jpg

simlar
6 december 2020 · 5 516 Inlägg

Vakuumklockan på avgaskylaren är det som är trasig.
Avgaskylarens axel brukar börja läcka avgaser och bränner då sönder vakuumklockan.

Byte avgaskylare + vakuumklocka krävs.

Enda funktionen däremot är att den reglerar hur mycket avgaserna kyls.
En arbetskollega har däremot kört nu i 2år med vakuumklockan bortkoppkad utan bekymmer.

Din bil är av modellår 2009 pga Commonrail-motor.
EGR-ventilen sitter monterad på insuget på dessa tidiga CR TDI.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
benzin
6 december 2020 · 68 Inlägg

Stort tack för svaret!

Så det är bara kylningen som styrs av vakuumklockan. Då finns fortfarande återcirkulation i systemet.

Jag antar att det blir dyrt att byta avgaskylare och vakuumklocka? Ser ut som att man måste riva bort massor av saker för att komma åt.

Jag ska kolla med verkstaden vad byte kan landa på men jag tror att jag kommer avvakta tills jag gjort besiktningen för att se vad NOx-nivåerna ligger på. Eftersom jag misstänker att bilen hade detta fel redan innan förra besiktningen så skulle jag gissa att den går igenom även denna gången...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 december 2020 · 13 669 Inlägg

simlar skrev:
Vakuumklockan på avgaskylaren är det som är trasig.
Avgaskylarens axel brukar börja läcka avgaser och bränner då sönder vakuumklockan.

Byte avgaskylare + vakuumklocka krävs.

Enda funktionen däremot är att den reglerar hur mycket avgaserna kyls.
En arbetskollega har däremot kört nu i 2år med vakuumklockan bortkoppkad utan bekymmer.

Din bil är av modellår 2009 pga Commonrail-motor.
EGR-ventilen sitter monterad på insuget på dessa tidiga CR TDI.

det tror jag oxå..  men det avgasläckaget missar man inte direkt så kan inte komma som en överaskning..   smile

standard fel på dom där skitbilarna tyvärr..  bytt hur många som helst.. 
polarn har en fin bricksats med några rostfria vattenskurna brickor man monterar på grenrör och insug som löser problemet mycket smidigt smile

4motion är inge roliga att byta på det var min första bil jag bytte på.

men i slutänden var det rätt lätt när man lärde sig hur man skulle göra.

många byter dom utan att riva ner agregatbalken men jag tar alltid ner den.. det tar 15min att riva upp och ner och man kan stå betydligt bättre under bilen och meka med den nersänkt smile

ingen av dom jag bytt på hade blåst hål i vacuumklocka.   

om man ska koppla förbi vacuum klockan programera bort hela egr och blockera insug och grenrör så den slutar läcka och ha sig.. för förr eller senare blåser man hål på vattenkylaren i den och då blir det jobbigt.. smile        darkside säljer kit för att ta bort skiten helt så man slipper alla framtida problem sen programera bort den i ecu kan dom mesta företagen som håller på med optimering

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
benzin
8 december 2020 · 68 Inlägg

Growe skrev:
om man ska koppla förbi vacuum klockan programera bort hela egr och blockera insug och grenrör så den slutar läcka och ha sig.. för förr eller senare blåser man hål på vattenkylaren i den och då blir det jobbigt

Intressant att du nämner det för jag har parallellt haft problem med läckage av kylarvätska!

Det är inte värre än att jag kan köra ett antal veckor innan bilen varnar för låg nivå. Då fyller jag på en skvätt (kanske 300 ml) och kan köra vidare igen.

Så kan detta vara relaterat till EGR:en? Jag har legat under bilen och letat efter spår av läckage men inte lyckats hitta något.

simlar
8 december 2020 · 5 516 Inlägg

benzin skrev:

Growe skrev:
om man ska koppla förbi vacuum klockan programera bort hela egr och blockera insug och grenrör så den slutar läcka och ha sig.. för förr eller senare blåser man hål på vattenkylaren i den och då blir det jobbigt

Intressant att du nämner det för jag har parallellt haft problem med läckage av kylarvätska!

Det är inte värre än att jag kan köra ett antal veckor innan bilen varnar för låg nivå. Då fyller jag på en skvätt (kanske 300 ml) och kan köra vidare igen.

Så kan detta vara relaterat till EGR:en? Jag har legat under bilen och letat efter spår av läckage men inte lyckats hitta något.

Ja, inte helt ovanligt att avgaskylarna går sönder invändigt så kylarvätska blandar sig med avgaser och sugs in i motorn.

Oftast beror detta på för dåligt kylarvätskeflöde genom avgaskylaren, t.ex trasig extra kylvätskepump.

Senast redigerat av simlar (8 december 2020)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
benzin
8 december 2020 · 68 Inlägg

simlar skrev:

benzin skrev:

Growe skrev:
om man ska koppla förbi vacuum klockan programera bort hela egr och blockera insug och grenrör så den slutar läcka och ha sig.. för förr eller senare blåser man hål på vattenkylaren i den och då blir det jobbigt

Intressant att du nämner det för jag har parallellt haft problem med läckage av kylarvätska!

Det är inte värre än att jag kan köra ett antal veckor innan bilen varnar för låg nivå. Då fyller jag på en skvätt (kanske 300 ml) och kan köra vidare igen.

Så kan detta vara relaterat till EGR:en? Jag har legat under bilen och letat efter spår av läckage men inte lyckats hitta något.

Ja, inte helt ovanligt att avgaskylarna går sönder invändigt så kylarvätska blandar sig med avgaser och sugs in i motorn.

Oftast beror detta på för dåligt kylarvätskeflöde genom avgaskylaren, t.ex trasig extra kylvätskepump.

Vet du om det går enkelt att bara koppla ur kylningen av EGR:en? Alltså göra en bypass för att slippa läckaget. Kylningen är ju ändå inte igång eftersom vakuumklockan är urkopplad så det blir ju ändå bypass för avgaserna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang