Skoda Superb 1.6 Tdi svårstartad kall

Tobbk
30 december 2020 · 20 Inlägg

Jag har den Skoda Superb 1.6 tdi (-12) som är svårstartad när det blir kallar än ca 5 grader.

Glödstiften är bytta, alla säkringar hela. Bränslefiltret är relativt nytt. Batteriet är bra. Tomgången går bra.

När den är svårstartad tar det ca 10 sek av tuggande innan den startar (glödningssymbolen släcks efter någon/några sekunder). Skulle man stänga av den efter att den väl startat en gång, så startar den direkt utan problem efteråt. Lika så om den är varm - den startar direkt.

Jag har noterat att en av spridarna är lite ”blöt” efter att man kört (de andra är torra). Kanske är någon otäthet här som påverkar? Dock är den bara svårstartad under ca 5 gr. (Vad det verkar som iallafall).

Tacksam för tips.

uhlin
30 december 2020 · 2 831 Inlägg

Verkar ju vara att den släpper tillbaka dieseln då den står över natten.

Varför det händer när det är kallare än 5 grader vete tusan.

Tobbk
30 december 2020 · 20 Inlägg

Tack för svar,
Vad skulle kunna vara orsaker till att den skulle släppa tillbaka diesel, tror du?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 december 2020 · 13 673 Inlägg

men menar du att du startar den innan glödlampan slocknat?  för om jag gör så på min polo så startar inte den direkt heller..  alltså om jag går från avnyckel till startmotorn direkt.   är batteriet minsta visset så kommer glödstiften få extra dåligt med ström och ta ännu längre tid på sig att bli varm.    men väntar jag startar den lika normalt i -10 som +25 förutom att det knackar en hel del smile
men har motorvärmare så försöker att slippa göra kallstarterna men på jobbet och jag inte lyckas få in den i garaget på jobbet så behöver jag tyvärr göra dessa kallstarter


sen ska så klart inte spridarna fukta utan ska vara torra.. kan vara en dålig spridare eller nått vilket inte är ovanligt   felkoder? kolla även live data på spridarna för där kan man se om en spridare är lite märklig

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Tobbk
30 december 2020 · 20 Inlägg

Start påbörjas först efter att glödsymbol släckts.

Gällande felkoder fick jag detta:
P062700 bränslepump relä, avbrott, intermittent (hittade dock inga relä varken vid ratten eller vid motorn). Det står heller inget var relä sitter i instruktionsboken...

Senast redigerat av Tobbk (30 december 2020)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 december 2020 · 14 007 Inlägg

Tobbk skrev:
Jag har den Skoda Superb 1.6 tdi (-12) som är svårstartad när det blir kallar än ca 5 grader.

Glödstiften är bytta, alla säkringar hela. Bränslefiltret är relativt nytt. Batteriet är bra. Tomgången går bra.

När den är svårstartad tar det ca 10 sek av tuggande innan den startar (glödningssymbolen släcks efter någon/några sekunder). Skulle man stänga av den efter att den väl startat en gång, så startar den direkt utan problem efteråt. Lika så om den är varm - den startar direkt.

Jag har noterat att en av spridarna är lite ”blöt” efter att man kört (de andra är torra). Kanske är någon otäthet här som påverkar? Dock är den bara svårstartad under ca 5 gr. (Vad det verkar som iallafall).

Tacksam för tips.

Får du ström till glödstiften? Jag hade för länge sedan en Ford Connect som hade kabelbrott ut till glödstiften och då funkade det inte alls vare sig med bilens batteri eller startkablar med ström från en annan bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Tobbk
30 december 2020 · 20 Inlägg

Benny,
Det har testats vid varm motor (då startar den alltid bra). Ska man även testa detta efter att den stått över natten och blivit rejält kall?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 december 2020 · 14 007 Inlägg

Tobbk skrev:
Benny,
Det har testats vid varm motor (då startar den alltid bra). Ska man även testa detta efter att den stått över natten och blivit rejält kall?

Det tycker jag du kan prova.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 december 2020 · 17 379 Inlägg

Direktinsprutade dieslar ska ju inte ha några startproblem i temperaturer över -5 grader utan ska rassla igång direkt utan glödning. Något annat fel. Om det nu inte är en riktig långmilare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tobbk
30 december 2020 · 20 Inlägg

Jag kanske skulle förtydligat att den gått 20,000 mil

Brådhis * Voff voff *
30 december 2020 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Direktinsprutade dieslar ska ju inte ha några startproblem i temperaturer över -5 grader utan ska rassla igång direkt utan glödning. Något annat fel. Om det nu inte är en riktig långmilare.

Detta är min tanke också.

Alltså låter det mer som tappat bränsletryck tex snarare än att det skulle bero på glödstiften. Där kan ju den läckande spridaren var en felkälla.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 december 2020 · 14 007 Inlägg

Tobbk skrev:
Jag har den Skoda Superb 1.6 tdi (-12) som är svårstartad när det blir kallar än ca 5 grader.

Glödstiften är bytta, alla säkringar hela. Bränslefiltret är relativt nytt. Batteriet är bra. Tomgången går bra.

När den är svårstartad tar det ca 10 sek av tuggande innan den startar (glödningssymbolen släcks efter någon/några sekunder). Skulle man stänga av den efter att den väl startat en gång, så startar den direkt utan problem efteråt. Lika så om den är varm - den startar direkt.

Jag har noterat att en av spridarna är lite ”blöt” efter att man kört (de andra är torra). Kanske är någon otäthet här som påverkar? Dock är den bara svårstartad under ca 5 gr. (Vad det verkar som iallafall).

Tacksam för tips.

Jag undrar nu, tänkte inte på det förut men menar du +5 gr eller -5 gr?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
xXSammy
31 december 2020 · 6 566 Inlägg

Tobbk skrev:
Jag har noterat att en av spridarna är lite ”blöt” efter att man kört (de andra är torra). Kanske är någon otäthet här som påverkar? Dock är den bara svårstartad under ca 5 gr. (Vad det verkar som iallafall)..

Hade en kundbil som var svårstartad efter den stått en längre tid (ett par timmar eller över natten), den läckte ifrån en returslang.

I och med att du har läckage så kommer den tjuvlufta, vilket även påverkar lågtrycksystemet före högtryckspumpen.

De/Dem
Tobbk
31 december 2020 · 20 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag undrar nu, tänkte inte på det förut men menar du +5 gr eller -5 gr?

/Benny

+5, men jag kan ha fel här också. Det är bara det att jag gjorde iakttagelsen att det blev svårstartad när det började bli runt dessa grader. Jag ser också i instruktionsboken att glödningen verkar aktiveras vid under +5:
”Vid driftsvarm motor och vid yttertemperaturer över +5°C tänds kontrollampan för förglödning under cirka 1 sekund. Detta betyder att motorn kan startas genast.”

xXSammy skrev:
Hade en kundbil som var svårstartad efter den stått en längre tid (ett par timmar eller över natten), den läckte ifrån en returslang.

I och med att du har läckage så kommer den tjuvlufta, vilket även påverkar lågtrycksystemet före högtryckspumpen.

Hur tar man reda på detta smidigast?

xXSammy
31 december 2020 · 6 566 Inlägg

Tobbk skrev:

xXSammy skrev:
Hade en kundbil som var svårstartad efter den stått en längre tid (ett par timmar eller över natten), den läckte ifrån en returslang.

I och med att du har läckage så kommer den tjuvlufta, vilket även påverkar lågtrycksystemet före högtryckspumpen.

Hur tar man reda på detta smidigast?

Du nämnde att en spridare var mer fuktig än de andra? Beroende på hur spridaren ser ut så sitter det antingen en o-ring på anslutningen till returslangen eller tvärt om (o-ring på spridaren)

Eller så har slangen spruckit lite i ett hörn, går att se ifall du böjer försiktigt på den (Med tiden stelnar dessa och blir väldigt ömtåliga)

De/Dem
Tobbk
31 december 2020 · 20 Inlägg

xXSammy skrev:
Du nämnde att en spridare var mer fuktig än de andra? Beroende på hur spridaren ser ut så sitter det antingen en o-ring på anslutningen till returslangen eller tvärt om (o-ring på spridaren)

Eller så har slangen spruckit lite i ett hörn, går att se ifall du böjer försiktigt på den (Med tiden stelnar dessa och blir väldigt ömtåliga)

Vill minnas att en mek som kikade snabbt på det pratade om att det var en trasig bricka som ska täta som var trasig?

Svårt att se på bild kanske?

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238269/238269-8b007e977f6e426b39585555f1101f90.jpg

xXSammy
31 december 2020 · 6 566 Inlägg

Om kopparbrickan som tätar mellan spridare och topp är dålig så skulle det lukta avgaser i kupen och "fräsa"/tuffa ifrån motorn, det hade också varit svart av sotbildning

Antingen så läcker returslangen vid spridaren eller så är det spridaren i sig som läcker

De/Dem
Tobbk
31 december 2020 · 20 Inlägg

När man pratar om att spridaren är otät och att det är ”brickan” som är problemet är det då kopparbrickorna som sitter vid spetsen på spridaren?

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238269/238269-6059578a09e96d804a827dde26134657.jpg


Om returslangen läcker hade då hela spridaren varit blöt som den verkar vara på bilden? (Se bild)

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238269/238269-8b007e977f6e426b39585555f1101f90.jpg

xXSammy
31 december 2020 · 6 566 Inlägg

Om spridaren anses vara otät, betyder det oftast att nålen inte stänger och det kommer droppa inne i förbränningsrummet - Kan leda till oavsiktlig förbränning vilket gör att motorn börjar rusa av sig själv

Sen kan det hända att spridaren i sig börjar läcka utvändigt, att själva huset i sig inte tätar och då blir hela spridaren blöt

Men innan en spridare döms ut så bör alltid returen kontrolleras först, en liten o-ring och/eller en slang är alltid billigare än en spridare
Edit: Skulle en högtrycksledning läcka så skulle den misstända "konstant" eftersom läckaget blir på högtryckssidan. Läcker den via returen så trycks överflödigt bränsle ut.
Sen skadar de ju inte att dubbelkolla att rören är åtdragna, men tveksamt om ingen nyligen har lossat på dem.

Skulle kopparbrickan vara dålig så blir det sotbildning från avgaser som tidigare nämnts, bilderna du laddad upp tyder mer på bränsle

Senast redigerat av xXSammy (31 december 2020)

De/Dem
Tobbk
1 januari 2021 · 20 Inlägg

xXSammy skrev:
Men innan en spridare döms ut så bör alltid returen kontrolleras först, en liten o-ring och/eller en slang är alltid billigare än en spridare

Var sitter o-ringen? På spridaren eller returslangen?

Finns det typiska symtom när det är någon otäthet på returslangen?


https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238269/238269-e7247b57b348c4d4d620e63a176a45cf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238269/238269-b80bfa8c8cbe67366810928d65b6d3a5.jpg (fäste, returslangen in i spridaren)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang