Dra säkring till abs så ecu spärr på a-traktor inte fungerar

Snurriis
1 januari 2021 · 761 Inlägg

Brådhis skrev:

husseman skrev:
Hmm, nästan allt dårhus åkande-dvs. man kör sönder fotbollplaner, området runt Besikta (där man förmodligen haft problem med nån bes. av nån mupp H-reg.   Nu åker man o skjuter raketer på folk i den lilla byhåla ja bor i..  Detta sker från bilar med mer eller mindre synlig LGF skylt. Sluta att dalta med detta. Sätt åt ungjävlarna, o nu menar ja inte om skiten går i 30 eller 44km/h. Det är attityden när man sitter bakom svarta rutor i en nån fin jävla 4 hjulsdriven  bil som Pappa har köpt o man typar den till A-Traktor. De ska bara finnas plats för 2 max. 3 fram. Nåt baksäte får inte finnas... lik förbannat kommer det ut 6 pers..drogade o kaxiga.  Samma sak när man åker på en vanlig 80 väg.. mitt i natta. O så ser man blåljus, vad har hänt?  Mjo, en A-Traktor har voltat o det finns 5 ambulanser på väg..- hur fan kan en bil(traktor) som bara får frakta 2 ha 5 skadade???
Detta med A-traktorer missbrukas så enormt, så min idé  är att de kommer förbjudas, nu e´ja emot förbud, men lite mer skriverier - så har lagstiftaren öppet mål.

mvh/husse

Vad bor du i för del av Sverige? Jag känner faktiskt inte igen ett dugg av det där. Och då finns det ändå en hel del epa/a-traktor här...

Bor i en håla utanför Stockholm och här har det helt och hållet exploderat sedan dom nya reglerna kom för A-traktor, och vissa som beskrivs innan är riktigt sviniga å ligger gärna 4-5 bilar i rad i 30km/h dunkar musik å as garvar åt situationen.

Sen finns det den promillen som faktiskt ska ha en klapp på axeln som kör undan för att underlätta för oss medtrafikanter m.m

Brådhis * Voff voff *
2 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Snurriis skrev:

Brådhis skrev:

husseman skrev:
Hmm, nästan allt dårhus åkande-dvs. man kör sönder fotbollplaner, området runt Besikta (där man förmodligen haft problem med nån bes. av nån mupp H-reg.   Nu åker man o skjuter raketer på folk i den lilla byhåla ja bor i..  Detta sker från bilar med mer eller mindre synlig LGF skylt. Sluta att dalta med detta. Sätt åt ungjävlarna, o nu menar ja inte om skiten går i 30 eller 44km/h. Det är attityden när man sitter bakom svarta rutor i en nån fin jävla 4 hjulsdriven  bil som Pappa har köpt o man typar den till A-Traktor. De ska bara finnas plats för 2 max. 3 fram. Nåt baksäte får inte finnas... lik förbannat kommer det ut 6 pers..drogade o kaxiga.  Samma sak när man åker på en vanlig 80 väg.. mitt i natta. O så ser man blåljus, vad har hänt?  Mjo, en A-Traktor har voltat o det finns 5 ambulanser på väg..- hur fan kan en bil(traktor) som bara får frakta 2 ha 5 skadade???
Detta med A-traktorer missbrukas så enormt, så min idé  är att de kommer förbjudas, nu e´ja emot förbud, men lite mer skriverier - så har lagstiftaren öppet mål.

mvh/husse

Vad bor du i för del av Sverige? Jag känner faktiskt inte igen ett dugg av det där. Och då finns det ändå en hel del epa/a-traktor här...

Bor i en håla utanför Stockholm och här har det helt och hållet exploderat sedan dom nya reglerna kom för A-traktor, och vissa som beskrivs innan är riktigt sviniga å ligger gärna 4-5 bilar i rad i 30km/h dunkar musik å as garvar åt situationen.

Sen finns det den promillen som faktiskt ska ha en klapp på axeln som kör undan för att underlätta för oss medtrafikanter m.m

Jag bor i en sydsvensk mellanstor stad och det finns en hel del epa/a-traktor här och jag kör 10-60 mil om dagen (ibland natten) i jobbet samt en del privat och här sköter sig 99% utmärkt i trafiken. Visst sladdar dom på nå´n parkering nattetid och spelar musik under tiden dom jämför mängden poppys, men det gör även dom ungdomar som har körkort för bil...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
2 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, ja bor i Småland.. tror inte vi är mer drabbade än nån annan. Läste att man i Motala vilket är Östergötland, men bara en timme från mig- varit så tuffa, så man skjutit raketer mot blåljuspersonal från A-Traktorer. Inte sagt att samma jävla stollar skulle gjort detta ändå-men gömma sig i en Traktor gör ju inte saken bättre.(för de som förespråkar a-traktorer) Detta görs ju av
samma " nysvenska" som vanligt. De har fått ett fordon de kan framföra.. trots att de varken kan läsa,skriva,räkna, prata o dessutom lagligt. Huuu, kan inte va nån lek att vara Polis ida.

mvh/husse

Christian S
2 januari 2021 · 4 815 Inlägg

ForsbergEF skrev:

Mack skrev:

ForsbergEF skrev:
Bilens mätare står på 30 men mäter man med gps går den runt 25. Så jag antar att dom gick efter bilens mätare när dom ställde in hastigheten

Fast, det är få mätare som är lika exakta som en gps.
Antingen tar du bilen tillbaka till stället där den är mappad, eller så lär du dig att leva med det.

Blir väll att ta tillbaka bilen så får dom programera om den igen:)

dom kommer inte går något åt det för hastighetsmätaren visar ju 30 när den bryter vilket den ska göra.
om den inte ska ta signal ifrån hastighetsmätaren för att veta hur fort man kör hur har du tänkt att dom ska ta signalen då? genom en gps mottagare som sedan på något sätt är kopplad till bilen?

skulle påstå att det är INGEN hastighetsmätare som visare exakt samma som när man mäter med gps utan alla visar lite för mycket, vissa mer andra mindre och ju fortare man kör desto mer fel visar den.

du kan ju ta med din gps och ta och testa massa olika bilar så får du se själv ingen kommer att stämma till 100%

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Myhran
2 januari 2021 · 452 Inlägg

Christian S skrev:

ForsbergEF skrev:

Mack skrev:

Fast, det är få mätare som är lika exakta som en gps.
Antingen tar du bilen tillbaka till stället där den är mappad, eller så lär du dig att leva med det.

Blir väll att ta tillbaka bilen så får dom programera om den igen:)

dom kommer inte går något åt det för hastighetsmätaren visar ju 30 när den bryter vilket den ska göra.
om den inte ska ta signal ifrån hastighetsmätaren för att veta hur fort man kör hur har du tänkt att dom ska ta signalen då? genom en gps mottagare som sedan på något sätt är kopplad till bilen?

skulle påstå att det är INGEN hastighetsmätare som visare exakt samma som när man mäter med gps utan alla visar lite för mycket, vissa mer andra mindre och ju fortare man kör desto mer fel visar den.

du kan ju ta med din gps och ta och testa massa olika bilar så får du se själv ingen kommer att stämma till 100%

Är väl bara att öka vilken fart den skall bryta vid, vad hastighetsmätaren visar är ganska irrelevant på en a-traktor. Därför många som gör boxar vill ha bilen så de kan finjustera den när de spärrar,

Med vänlig hälsning,

Lucif3r
2 januari 2021 · 2 182 Inlägg

Good point... Spärren ligger ju som sagt i ECU'n, och är baserad på hastighetssignalen som går in i ECU'n.
Bilar brukar dessutom vara programmerade på flit att visa "för mycket" i främst dom lägre hastigheterna. I högre hastigheter(typ, 90 till 180) brukar dom vara desto mer exakta dock.

Sen spelar ju faktiskt däckdimensioner(rullomkretsen) en stor roll också. Många nya-isch bilar går att programmera om för den aktuella däckdimensionen, för att hastighetsmätaren ska stämma. 85x70 t ex har förprogrammerade parametrar för diverse dimensioner, går även programmera in egna dimensioner. Kräver så klart rätt utrustning, men det går..

ForsbergEF
2 januari 2021 · 19 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, nästan allt dårhus åkande-dvs. man kör sönder fotbollplaner, området runt Besikta (där man förmodligen haft problem med nån bes. av nån mupp H-reg.   Nu åker man o skjuter raketer på folk i den lilla byhåla ja bor i..  Detta sker från bilar med mer eller mindre synlig LGF skylt. Sluta att dalta med detta. Sätt åt ungjävlarna, o nu menar ja inte om skiten går i 30 eller 44km/h. Det är attityden när man sitter bakom svarta rutor i en nån fin jävla 4 hjulsdriven  bil som Pappa har köpt o man typar den till A-Traktor. De ska bara finnas plats för 2 max. 3 fram. Nåt baksäte får inte finnas... lik förbannat kommer det ut 6 pers..drogade o kaxiga.  Samma sak när man åker på en vanlig 80 väg.. mitt i natta. O så ser man blåljus, vad har hänt?  Mjo, en A-Traktor har voltat o det finns 5 ambulanser på väg..- hur fan kan en bil(traktor) som bara får frakta 2 ha 5 skadade???
Detta med A-traktorer missbrukas så enormt, så min idé  är att de kommer
förbjudas, nu e´ja emot förbud, men lite mer skriverier - så har lagstiftaren öppet mål.

mvh/husse

Förstår varför du tänker såhär om a-traktorer... de är faktiskt väldigt synd, för att de finns också dom som beter sig på ett bättre sätt.

Luceboi
4 juni 2021 · 1 Inlägg

ForsbergEF skrev:
Så när min a-traktor besiktades gick den först inte igenom bess. För att det var för lätt att manipulera spärren igenom att koppla bort abs signalen. Så vi plomberade igen säkringslådan i motorutrymmet. Då gick den igenom besiktningen. Jag ville att epan skulle gå lite fortare eftersom att den var spärrad på 25km/h. Så jag försökte leta information om hur man skulle kunna omprogramera styrboxen eller helt enkelt ta bort spärren. Sedan här om dan så såg jag besiktningspaprerna och kom ihåg att den skulle gå manipulera spärren igenom att på något sätt koppla bort abs signalen. Så min första tanke var att plocka bort en säkring, men säkringen som gick till abs i motorutrymmet var igenplomberad.. men sedan kom jag på att det sitter säkringar i handsfaket som också går till abs. Så jag tog bort säkringen till abs och a-traktorn gick fortare. Men när jag kommer över 40 på mätaren börjar bilen att rycka kraftigt, men det går fortfarande att gasa på mera. Min fråga är om det kan vara skadligt för motorn att sitta och köra när de rycker väldigt mycket, och jag har funderingar kring hur en ecu fartspärr bryter bilens hastighet?
Tack för svar på förhand😃

Vilken säkring dör drog du? På vilken sorts bil och års modell

Mack Forum- och sitemoderator
4 juni 2021 · 26 111 Inlägg

Luceboi skrev:

ForsbergEF skrev:
Så när min a-traktor besiktades gick den först inte igenom bess. För att det var för lätt att manipulera spärren igenom att koppla bort abs signalen. Så vi plomberade igen säkringslådan i motorutrymmet. Då gick den igenom besiktningen. Jag ville att epan skulle gå lite fortare eftersom att den var spärrad på 25km/h. Så jag försökte leta information om hur man skulle kunna omprogramera styrboxen eller helt enkelt ta bort spärren. Sedan här om dan så såg jag besiktningspaprerna och kom ihåg att den skulle gå manipulera spärren igenom att på något sätt koppla bort abs signalen. Så min första tanke var att plocka bort en säkring, men säkringen som gick till abs i motorutrymmet var igenplomberad.. men sedan kom jag på att det sitter säkringar i handsfaket som också går till abs. Så jag tog bort säkringen till abs och a-traktorn gick fortare. Men när jag kommer över 40 på mätaren börjar bilen att rycka kraftigt, men det går fortfarande att gasa på mera. Min fråga är om det kan vara skadligt för motorn att sitta och köra när de rycker väldigt mycket, och jag har funderingar kring hur en ecu fartspärr bryter bilens hastighet?
Tack för svar på förhand😃

Vilken säkring dör drog du? På vilken sorts bil och års modell

Du ska inte dra någon säkring alls.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
gjutarolle
24 november 2021 · 669 Inlägg

inte svaret på allt, men varför bilen rycker när du drog den säkringen är troligtvis för att tractioncontrolen tror att bilen ''slirar'' på grund av uteblivande signal av någon givare

torsen
25 november 2021 · 7 198 Inlägg

Körde för några veckor sedan i regn och mörker "55:an" mellan Katrineholm och Flen.
På 2-1-sträckan, den enfiliga delen,  där det dessutom är 100 km/t, kommer jag ifatt en A-traktor som har den smutsiga "triangeln" starkt lutande = klisterdekal.
Det var med nöd och näppe jag undvek en olycka.

Vid besiktningen MÅSTE ges anmärkning på "trianglar" som lutar starkt och är mindre än föreskrivna dito.

Dessutom MÅSTE tonåringarna informeras om vikten att hålla "trianglarna" rena så de reflekterar och syns.

Härutöver undrar jag varför EU-mopedbilarna inte behöver har bakljusen tända när de framförs?
Det finns ju bakljusarmaturer på dem.
Observerar dagligen på morgnarna i skymningen unga damer i EU-mopedbilar utan baklyse - det är flera fordon jag sett!

Mitt önskemål är att EPA-/ och A-traktorer samt EU-mopeder ska få framföras i högst 50 km/t men inte få köra på vägar/gator med högre hastighetsbegränsning än 50 km/t.

Motivet är att dessa fordon inte är några långpendlingsfordon utan framför allt nöjesfordon som brukas i tätbebyggda samhällen, men några få undantag, och därför inte behöver framföras på vägavsnitt med högre hastighet än 50 km/t.

Den vanligaste A-traktorn på min hemort verkar vara en grå Volvo V70, numera.
Tidigare var det gott om pickisar med "triangel", men dom verkar ha försvunnit.
Ävenså är "tonårsbrudar" i majoritet före killarna - någon annan som gjort samma iakttagelse?

F ö har jag även råkat ut för A-traktorer på 2-1-sträckor på E4 utanför Sundsvall.
Beundrar långtradarchafförerna och deras tålamod.

Lucif3r
25 november 2021 · 2 182 Inlägg

Håller med i det mesta du skriver, men att begränsa dom till max 50-vägar skulle inte fungera i praktiken på många ställen.
Om jag vore så ung och hade epa skulle jag inte ens kunna ta mig till skolan med epan isf, då det är ca 700m 70-väg som man *måste* använda mellan mitt hus och skolan, det finns inga alternativa vägar.
Dom flesta vägar till- och från skolor(eller vart nu ungdomarna ska till) kräver delvis körande på 70-väg häromkring.

Riksvägar 90+ kan dom gott hålla sig ifrån dock...

Brådhis * Voff voff *
25 november 2021 · 10 244 Inlägg

Är det verkligen ett problem att triangeln syns dåligt? Borde man inte uppfatta att fordonet framför framförs långsamt, att avståndet minskar hastigt?

Jag är självklart fullt medveten om att olyckor sker på detta vis, men det beror enligt min mening uteslutande på att föraren är ouppmärksam. Precis på samma vis som folk kör på bärgningsbilar och TMA-fordon trots mängder med blinkande varningsljus.

I övrigt håller jag med om att man borde öka den tillåtna hastigheten till 45 eller 50 km/h är knappast en nackdel. Hastigheten idag är mer eller mindre baserad på hemmasvetsade Volvo Duett:er med stel bakaxel och en A-traktor av idag, tex en V70 eller liknande, är betydligt säkrare att framföra i 45-50 km/h än vad tidigare nämnd Duett skulle vara...

Dessutom är ju en V70 betydligt säkrare på alla punkter än en tex en moppebil, som ju i praktiken är lika säker som en flakmoppe...

Att bara tillåta färd på 50-väg och lägre är dock inte rimligt. Många bor så att 70-väg (som är bashastighet i Sverige utanför tättbebyggt område) och högre är det enda som finns. Bor du tex längs en grusväg är 70 bashastighet och då får du inte ens köra hem enligt din modell... smile

Senast redigerat av Brådhis (25 november 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2021 · 13 669 Inlägg

Brådhis skrev:
Är det verkligen ett problem att triangeln syns dåligt? Borde man inte uppfatta att fordonet framför framförs långsamt, att avståndet minskar hastigt?

Jag är självklart fullt medveten om att olyckor sker på detta vis, men det beror enligt min mening uteslutande på att föraren är ouppmärksam. Precis på samma vis som folk kör på bärgningsbilar och TMA-fordon trots mängder med blinkande varningsljus.

I övrigt håller jag med om att man borde öka den tillåtna hastigheten till 45 eller 50 km/h är knappast en nackdel. Hastigheten idag är mer eller mindre baserad på hemmasvetsade Volvo Duett:er med stel bakaxel och en A-traktor av idag, tex en V70 eller liknande, är betydligt säkrare att framföra i 45-50 km/h än vad tidigare nämnd Duett skulle vara...

Dessutom är ju en V70 betydligt säkrare på alla punkter än en tex en moppebil, som ju i praktiken är lika säker som en flakmoppe...

Att bara tillåta färd på 50-väg och lägre är dock inte rimligt. Många bor så att 70-väg (som är bashastighet i Sverige utanför tättbebyggt område) och högre är det enda som finns. Bor du tex längs en grusväg är 70 bashastighet och då får du inte ens köra hem enligt din modell... smile

det är faktist ganska svårt i vissa lägen att se skillnaden mellan en personbil och en a-traktor det gör att man ibland inte inser att det går så sakta när övrig trafik åker fort.. men lösningen är enkel..  sätt dit en lysande varningstriangel.  såg en nivara ha en sån.  och det gör grymskillnad.. det är en enkel åtgärd som faktist löser problemet väldigt enkelt..    sen har många felaktigt monterade skyltar och dessutom icke godkända.. som inte har minsta reflex.   gärna ihop med dåliga. bakljus på traktorn dessutom.. vilket gör det ännu mer spännande.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
25 november 2021 · 10 244 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:
Är det verkligen ett problem att triangeln syns dåligt? Borde man inte uppfatta att fordonet framför framförs långsamt, att avståndet minskar hastigt?

Jag är självklart fullt medveten om att olyckor sker på detta vis, men det beror enligt min mening uteslutande på att föraren är ouppmärksam. Precis på samma vis som folk kör på bärgningsbilar och TMA-fordon trots mängder med blinkande varningsljus.

I övrigt håller jag med om att man borde öka den tillåtna hastigheten till 45 eller 50 km/h är knappast en nackdel. Hastigheten idag är mer eller mindre baserad på hemmasvetsade Volvo Duett:er med stel bakaxel och en A-traktor av idag, tex en V70 eller liknande, är betydligt säkrare att framföra i 45-50 km/h än vad tidigare nämnd Duett skulle vara...

Dessutom är ju en V70 betydligt säkrare på alla punkter än en tex en moppebil, som ju i praktiken är lika säker som en flakmoppe...

Att bara tillåta färd på 50-väg och lägre är dock inte rimligt. Många bor så att 70-väg (som är bashastighet i Sverige utanför tättbebyggt område) och högre är det enda som finns. Bor du tex längs en grusväg är 70 bashastighet och då får du inte ens köra hem enligt din modell... smile

det är faktist ganska svårt i vissa lägen att se skillnaden mellan en personbil och en a-traktor det gör att man ibland inte inser att det går så sakta när övrig trafik åker fort.. men lösningen är enkel..  sätt dit en lysande varningstriangel.  såg en nivara ha en sån.  och det gör grymskillnad.. det är en enkel åtgärd som faktist löser problemet väldigt enkelt..    sen har många felaktigt monterade skyltar och dessutom icke godkända.. som inte har minsta reflex.   gärna ihop med dåliga. bakljus på traktorn dessutom.. vilket gör det ännu mer spännande.. smile

Säkerligen, men min poäng är att om folk kör på bärgningsbilar och TMA-bilar (som bla har en 3 meter lång pil som blinkar) idag så gör inte en triangel någon direkt skillnad utan är mest en falsk trygghet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Williamkungen
6 mars 2023 · 3 Inlägg

Mack skrev:
Varför är den spärrad till 25km/h?
Är den dåligt mappad så är det bara att lämna in den igen.
På något annat sätt ska den inte manipuleras.

ForsbergEF skrev:

Mack skrev:

ForsbergEF skrev:

Mack skrev:
Varför är den spärrad till 25km/h?
Är den dåligt mappad så är det bara att lämna in den igen.
På något annat sätt ska den inte manipuleras.

Bilens mätare står på 30 men mäter man med gps går den runt 25. Så jag antar att dom gick efter bilens mätare när dom ställde in hastigheten

Fast, det är få mätare som är lika exakta som en gps.
Antingen tar du bilen tillbaka till stället där den är mappad, eller så lär du dig att leva med det.

Blir väll att ta tillbaka bilen så får dom programera om den igen:)

Brådhis skrev:

ForsbergEF skrev:
Så när min a-traktor besiktades gick den först inte igenom bess. För att det var för lätt att manipulera spärren igenom att koppla bort abs signalen. Så vi plomberade igen säkringslådan i motorutrymmet. Då gick den igenom besiktningen. Jag ville att epan skulle gå lite fortare eftersom att den var spärrad på 25km/h. Så jag försökte leta information om hur man skulle kunna omprogramera styrboxen eller helt enkelt ta bort spärren. Sedan här om dan så såg jag besiktningspaprerna och kom ihåg att den skulle gå manipulera spärren igenom att på något sätt koppla bort abs signalen. Så min första tanke var att plocka bort en säkring, men säkringen som gick till abs i motorutrymmet var igenplomberad.. men sedan kom jag på att det sitter säkringar i handsfaket som också går till abs. Så jag tog bort säkringen till abs och a-traktorn gick fortare. Men när jag kommer över 40 på mätaren börjar bilen att rycka kraftigt, men det går fortfarande att gasa på mera. Min fråga är om det kan vara skadligt för motorn att sitta och köra när de rycker väldigt mycket, och jag har funderingar kring hur en ecu fartspärr bryter bilens hastighet?
Tack för svar på förhand😃

Så det du skriver är egentligen att besiktningen borde underkänt din a-traktor ändå?

husseman skrev:
Hehe, bilprovningen lär sig eftersom hur de ska kolla alla dårmappningar. Har man skickat in sin box till de som kan det, så får man intyg o dessa seriösa firmor lär sig BP rätt fort.
Kommer du med nåt härke med luddig dokumentation, så lär du få problem.. ABS säkringar e´ju de första de testar.  Men bra att de kollar o personligen skiter ja i om de går i 30 eller 45 . Bara de förbjöds på riktiga vägar, o kunde hålla sig i stan. För de e´fan livsfarliga på landsväg utan väg-gren . Speciellt som urtypen av omogna förare har mer fokus på mobilen än trafiken.

mvh/husse

Growe skrev:

ForsbergEF skrev:
Så när min a-traktor besiktades gick den först inte igenom bess. För att det var för lätt att manipulera spärren igenom att koppla bort abs signalen. Så vi plomberade igen säkringslådan i motorutrymmet. Då gick den igenom besiktningen. Jag ville att epan skulle gå lite fortare eftersom att den var spärrad på 25km/h. Så jag försökte leta information om hur man skulle kunna omprogramera styrboxen eller helt enkelt ta bort spärren. Sedan här om dan så såg jag besiktningspaprerna och kom ihåg att den skulle gå manipulera spärren igenom att på något sätt koppla bort abs signalen. Så min första tanke var att plocka bort en säkring, men säkringen som gick till abs i motorutrymmet var igenplomberad.. men sedan kom jag på att det sitter säkringar i handsfaket som också går till abs. Så jag tog bort säkringen till abs och a-traktorn gick fortare. Men när jag kommer över 40 på mätaren börjar bilen att rycka kraftigt, men det går fortfarande att gasa på mera. Min fråga är om det kan vara skadligt för motorn att sitta och köra när de rycker väldigt mycket, och jag har funderingar kring hur en ecu fartspärr bryter bilens hastighet?
Tack för svar på förhand😃

det du beskriver du gjort nu är att du gjort om din a-traktor till bil.   det betyder kort och gott att när polisen stoppar dig och bilen går att köra förtare än 30km/h så ryker traktor kortet.  du får åka på rättegång och blir dömd till olovligt körning.  bilen får ett förläggande om reggbes och bilen får inte köras från platsen.  inte nog med det så står säkert din mamma eller pappa på bilen då blir dom av med sitt körkort och får oxå åka på rättegång och blir dömda för att dom tillåtit dig att köra deras bil.     är det värt det?    nej exakt det är det inte..    gång nummer 2 du gör samma sak så blir det inte bara olovlig körning utan det blir grov olovlig körning och änne mer straff.   då blir det samhällstjänst och sköter du inte den så blir det fängelse i 2månader.

man kan välja att göra rätt eller fel.  valet är ditt men mitt råd är att du tänker igenom saker och ting och funderar på om det är värt det för att köra lite fortare?  för när du är utan traktor kort i februari och det är -25grader och du sitter på din cykel och cyklar till plugget och fryser röven av dig smile

Myhran skrev:

husseman skrev:
Hehe, bilprovningen lär sig eftersom hur de ska kolla alla dårmappningar. Har man skickat in sin box till de som kan det, så får man intyg o dessa seriösa firmor lär sig BP rätt fort.
Kommer du med nåt härke med luddig dokumentation, så lär du få problem.. ABS säkringar e´ju de första de testar.  Men bra att de kollar o personligen skiter ja i om de går i 30 eller 45 . Bara de förbjöds på riktiga vägar, o kunde hålla sig i stan. För de e´fan livsfarliga på landsväg utan väg-gren . Speciellt som urtypen av omogna förare har mer fokus på mobilen än trafiken.

mvh/husse

Om man missar LGF skylten utefter väg så undrar jag vem det är som sitter och fipplar på mobilen!
Lägg ned attityden! Försök hjälpa istället för att stjälpa! A-traktorerna skall vara lagliga! För våra barns skull!
Vill man vara en fartsyndare som alla oss andra bilkörare så får de köpa en äkta EPA istället!
Då får man ta konsekvenserna med fortkörning istället för olovlig körning!

Lucif3r skrev:
Problemet är inte hur fort du kör, utan hur fort du KAN köra. Om a-traktorn inte är spärrad så räknas det som en bil, oavsett om du kör i 30 eller 130, och det blir konsekvenser av det om du blir stoppad.

Nej, stoppa tillbaka säkringen, puttra runt i 25, och boka ommappning istället.

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:

Myhran skrev:

Jag förstod din fråga men tyckte du hade fått bra svar på den ändå, blir lite less när vuxna människor tycker att vi skall utrota a-traktorer för de ligger i vägen för dem,
Det du kan göra för att få det lagligt är att få boxen omprogrammerad vilket många redan sagt.

Med vänlig hälsning,

Håller med dig, låt Eporna och A-traktorerna vara. Det är bara att vänta på rätt tillfälle så kör man om, jag blir inte irriterad. Dessa fordon är en bra inkörsport till bil och motorvärlden.

/Benny

Instämmer helt här. Dessutom är det iaf härikring inget problem, tvärtom så uppvisar epa/a-traktorfolket normalt sett bra trafikvett här och håller undan så gott det går och svinar inte runt där det stör.

Growe skrev:

Lucif3r skrev:
Problemet är inte hur fort du kör, utan hur fort du KAN köra. Om a-traktorn inte är spärrad så räknas det som en bil, oavsett om du kör i 30 eller 130, och det blir konsekvenser av det om du blir stoppad.

Nej, stoppa tillbaka säkringen, puttra runt i 25, och boka ommappning istället.

iof blir det värre om han kör i 130km/h på 30väg än om han kör 30km/h  på  samma stället.  då läggs det upp på hög och ger ännu ett åtal.   

men som sagt om bilen går att köra 300km/h eller 40km/h och bara framförs i 30km/h spelar ingen roll samma straff

husseman skrev:
Hmm, nästan allt dårhus åkande-dvs. man kör sönder fotbollplaner, området runt Besikta (där man förmodligen haft problem med nån bes. av nån mupp H-reg.   Nu åker man o skjuter raketer på folk i den lilla byhåla ja bor i..  Detta sker från bilar med mer eller mindre synlig LGF skylt. Sluta att dalta med detta. Sätt åt ungjävlarna, o nu menar ja inte om skiten går i 30 eller 44km/h. Det är attityden när man sitter bakom svarta rutor i en nån fin jävla 4 hjulsdriven  bil som Pappa har köpt o man typar den till A-Traktor. De ska bara finnas plats för 2 max. 3 fram. Nåt baksäte får inte finnas... lik förbannat kommer det ut 6 pers..drogade o kaxiga.  Samma sak när man åker på en vanlig 80 väg.. mitt i natta. O så ser man blåljus, vad har hänt?  Mjo, en A-Traktor har voltat o det finns 5 ambulanser på väg..- hur fan kan en bil(traktor) som bara får frakta 2 ha 5 skadade???
Detta med A-traktorer missbrukas så enormt, så min idé  är att de kommer förbjudas, nu e´ja emot förbud, men lite mer skriverier - så har lagstiftaren öppet mål.

mvh/husse

Asså inte för att vara så men vilka gubbar ni är klagar på allt och alla, snälla för ert bästa radera denna sida så ni slipper sitta och klaga på allt och stressa upp er det är farligt i er ålder. Jag har en knapp på min a-traktor jag drar den hur jävla fort jag vill och jag skiter fullständigt vad ni tycker vill bara inte att ni ska få nån hjärtinfarkt man kan ju få det i er ålder. Min går aa runt 300km/h kommit upp till det några gånger och dragit om m0nga bilar jävligt fort så skiter fullständigt vad ni tycker

Mack Forum- och sitemoderator
6 mars 2023 · 26 111 Inlägg

Williamkungen skrev:
Asså inte för att vara så men vilka gubbar ni är klagar på allt och alla, snälla för ert bästa radera denna sida så ni slipper sitta och klaga på allt och stressa upp er det är farligt i er ålder. Jag har en knapp på min a-traktor jag drar den hur jävla fort jag vill och jag skiter fullständigt vad ni tycker vill bara inte att ni ska få nån hjärtinfarkt man kan ju få det i er ålder. Min går aa runt 300km/h kommit upp till det några gånger och dragit om m0nga bilar jävligt fort så skiter fullständigt vad ni tycker

....HAHAHHHAHAHAHAHAHAHAHA.

Edit: Tack för skrattet. Det livade upp.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Jesper328
7 mars 2023 · 2 333 Inlägg

Williamkungen skrev:
Asså inte för att vara så men vilka gubbar ni är klagar på allt och alla, snälla för ert bästa radera denna sida så ni slipper sitta och klaga på allt och stressa upp er det är farligt i er ålder. Jag har en knapp på min a-traktor jag drar den hur jävla fort jag vill och jag skiter fullständigt vad ni tycker vill bara inte att ni ska få nån hjärtinfarkt man kan ju få det i er ålder. Min går aa runt 300km/h kommit upp till det några gånger och dragit om m0nga bilar jävligt fort så skiter fullständigt vad ni tycker

Oj, vilken slags bil är din traktor byggd på... om du ens innehar en traktor?
Jag menar, det är få bilar som gör 300 blås, och jag tror sällan att man bygger traktor av en sådan.

Hoppas att du torskar oavsett om din gamle hink gör 35km/h eller... hehe.. 300km/h. big_smile

Up the RA
Lucif3r
7 mars 2023 · 2 182 Inlägg

Och här dök praktexemplet på varför atraktorer(och dess förare) har så dåligt rykte upp.... Tråkigt för dom som sköter sig, men här har vi svart på vitt varför många tycker så illa om atraktorer(eller dess förare)...

Williamkungen
7 mars 2023 · 3 Inlägg

Lucif3r skrev:
Och här dök praktexemplet på varför atraktorer(och dess förare) har så dåligt rykte upp.... Tråkigt för dom som sköter sig, men här har vi svart på vitt varför många tycker så illa om atraktorer(eller dess förare)...

Man lever bara en gång

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang