Mycket vatten under mattan förarsidan volvo 850

Gurraf
30 december 2020 · 6 Inlägg

Jag har ett problem med en 854 t5 där jag har fått stora mängder vatten under förarmattan det har även spridit sig till mattan bak.
Felsökningar så här långt hade vatten tidigare på passagerarsidan också men efter att kontrollerat inloppet till friskluften upptäcktes att ramen för filtret satt löst. Detta löste vattnet på passagerarsidan som efter upptorkning inte kommit tillbaka. Men nu har vattnet kommit tillbaka till förarsidan och i större mängd än tidigare pga den blöta väderleken. Kylarvätska är det inte då mängden är oförändrad samt har kontrollerat bakom mattan vid värmepaketet där var det torrt.
Det jag undrar finns det några fler tydliga ställen där det kan läcka in vatten som jag kan kontrollera. Var mycket grus under den "tjocka" ljudabsorberande mattan så gissar på att vattnet kommer underifrån men vart?

Brådhis * Voff voff *
30 december 2020 · 10 275 Inlägg

Igensatt dränering från torkardiket brukar innebära stora mängde vatten inne i 850. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 december 2020 · 14 039 Inlägg

Gurraf skrev:
Jag har ett problem med en 854 t5 där jag har fått stora mängder vatten under förarmattan det har även spridit sig till mattan bak.
Felsökningar så här långt hade vatten tidigare på passagerarsidan också men efter att kontrollerat inloppet till friskluften upptäcktes att ramen för filtret satt löst. Detta löste vattnet på passagerarsidan som efter upptorkning inte kommit tillbaka. Men nu har vattnet kommit tillbaka till förarsidan och i större mängd än tidigare pga den blöta väderleken. Kylarvätska är det inte då mängden är oförändrad samt har kontrollerat bakom mattan vid värmepaketet där var det torrt.
Det jag undrar finns det några fler tydliga ställen där det kan läcka in vatten som jag kan kontrollera. Var mycket grus under den "tjocka" ljudabsorberande mattan så gissar på att vattnet kommer underifrån men vart?

Inget rosthål då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Gurraf
30 december 2020 · 6 Inlägg

Inga jag hittat såg utöver gruset väldigt friskt ut i plåten under mattan samt vad jag kollat under bilen dock har jag inte fått upp den på lyft och kunnat titta ordentligt underifrån.

Brådhis * Voff voff *
30 december 2020 · 10 275 Inlägg

Gurraf skrev:
Inga jag hittat såg utöver gruset väldigt friskt ut i plåten under mattan samt vad jag kollat under bilen dock har jag inte fått upp den på lyft och kunnat titta ordentligt underifrån.

Börja med att rensa alla fyra dräneringarna. Så fort dessa är igensatta hamnar vattnet inne i bilen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Gurraf
30 december 2020 · 6 Inlägg

Brådhis skrev:

Gurraf skrev:
Inga jag hittat såg utöver gruset väldigt friskt ut i plåten under mattan samt vad jag kollat under bilen dock har jag inte fått upp den på lyft och kunnat titta ordentligt underifrån.

Börja med att rensa alla fyra dräneringarna. Så fort dessa är igensatta hamnar vattnet inne i bilen...

Vart sitter dessa dräneringar? För de under kåpan vid vindrutetorkarna är rensade. Känns konstigt att det efter de ränsades det blev bra på ena sidan men inte andra.
Edit såg nu du menade de i torkardiket

Senast redigerat av Gurraf (30 december 2020)

Brådhis * Voff voff *
30 december 2020 · 10 275 Inlägg

Gurraf skrev:

Brådhis skrev:

Gurraf skrev:
Inga jag hittat såg utöver gruset väldigt friskt ut i plåten under mattan samt vad jag kollat under bilen dock har jag inte fått upp den på lyft och kunnat titta ordentligt underifrån.

Börja med att rensa alla fyra dräneringarna. Så fort dessa är igensatta hamnar vattnet inne i bilen...

Vart sitter dessa dräneringar? För de under kåpan vid vindrutetorkarna är rensade. Känns konstigt att det efter de ränsades det blev bra på ena sidan men inte andra.
Edit såg nu du menade de i torkardiket

Alla fyra? Det är ju två från plasten och två under plasten om jag minns rätt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Gurraf
4 januari 2021 · 6 Inlägg

Brådhis skrev:

Gurraf skrev:

Brådhis skrev:

Börja med att rensa alla fyra dräneringarna. Så fort dessa är igensatta hamnar vattnet inne i bilen...

Vart sitter dessa dräneringar? För de under kåpan vid vindrutetorkarna är rensade. Känns konstigt att det efter de ränsades det blev bra på ena sidan men inte andra.
Edit såg nu du menade de i torkardiket

Alla fyra? Det är ju två från plasten och två under plasten om jag minns rätt.

Hade missat det under säkringsboxen samt när jag var där och rotade märktes att tidigare ägaren hade lossat skruvarna till säkringsboxen vilket resulterade i hål rakt in i kupén så håller tummarna att det var det enda stället det läcker....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang