Volvo 744 -88 B230f startar ej med gnista, luft och bensin.

Hugonr12
1 januari 2021 · 53 Inlägg

Hej kommer nu till detta forum för har inte fått några vettiga svar någon annan stans


har problem med min 744 -88 med b230f, installerade hreg i förr går och då startade den och fungerade men idag startar den ej, har testad kopplat bort hreget och sätta orginal kablar på tändespolen men det hjälpte ej så felet ligger ej i hreget.

Jag har kollat så den får gnsita och de fick den.
Jag har kollat kamremmen och den var bra inställd.
Jag har kollat så spridarna fungerar.
Jag har kollat så luftfilter ej var igensatt.
Jag har kollat alla säkringar.
Jag har kontroll mätt på tändspole och fick värderna 7k Ohm mellan tändspolekabelns anslutning och 1. 1 Ohm mellan 1 och 15. Vilket vad jag läst ska vara okej.
Jag har testad byte ut tändkablar.
Jag har kollat bränslepumpen så den fungerar och får ström
Jag har kollat fördelare och sen såg hyfsad ut
Jag har kontroll mät tändningsförstärkaren och fick värde 1,3 Vac när det jag har läst på ska vara 0,3 Vac men vet ej om den visar lite fel då jag använder biltemas multimeter.
Jag har öppnat bränsle relät och det fungerar som det ska, Em 1 sluter vid tändningsläge 2 och Em 2 Sluter vid tändningläge 3

Tändstiften var dock blöta när jag plockade ur dem, Motor hoppade nästan igång också när jag plockade bort jorden till spridarna och kopplade ur bränslepumpen.

Den får alltså bensin luft och gnista och startar ej ändå??? blir galen

Men kan det fortfarande vara problem att gnistan ej är stark nog? att hregget typ bränt tändspolen även fast det har rätt värden???

Mvh Hugo

Senast redigerat av Hugonr12 (1 januari 2021)

jaka54
1 januari 2021 · 5 716 Inlägg

Hej!
Brorsans 745 -87:a hade två bränslepumper, en i tanken och en under förarstolen. Har inte din -88:a likdant?!
Om motorn får soppa, luft och gnista kan den inte vågra att tända!
Att bara kolla att bränslepumpen får ström räcker inte! Pumpar den soppa?

Hugonr12
1 januari 2021 · 53 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Brorsans 745 -87:a hade två bränslepumper, en i tanken och en under förarstolen. Har inte din -88:a likdant?!
Om motorn får soppa, luft och gnista kan den inte vågra att tända!
Att bara kolla att bränslepumpen får ström räcker inte! Pumpar den soppa?

Kan dubbel kolla imorgon men senaste jag kollade så kom det soppa ja

Steff240
1 januari 2021 · 1 016 Inlägg

Bägge pumparna behöver inte fungera, det räcker med huvudpumpen under bilen så länge man har iallafall 10 liter i tanken. Jag körde i flera år med bara en pump och det funkade för mig åtminstone.

Blir stiften blöta kommer det ju bensin, men det kan ju vara så att gnistan är för svag eller att stiften helt enkelt blivit nersurade.

husseman
1 januari 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, mjo ja hade nog satsat på tändningsbiten här oxå. Ta bort stiften, ta bort allt va h-regskiten är inkopplat. Har du tillgång till tryckluft så blås ur cylindrarna från soppa. Annars låt geten stå ett tag. Stiften måste du fixa nya, eller bränna torra. Ryck säkringen till b-pumpen o kolla din gnista..det ska vara riktiga blå ljusbågar..nåt halvljummet gult räknas inte. Min gissning är att dina e´mysgula o
det funkar inte. E´de blå så i med stiften o starta.  Lycka till.
mvh/husse

Hugonr12
1 januari 2021 · 53 Inlägg

Tack för alla tips! kollar på detta imorgon och återkommer.

Hugonr12
2 januari 2021 · 53 Inlägg

Okej, jag har nu varit ute och fixat mer. Det var dålig gnsita som ni sa så jag köpte ny tändenhet och tändspole och då blev gnistan blå och iaf finare. Men det hjälpte inte iaf stiften blev fortfarande blöta och den vägrade starta. jag testade jorda motorn bättre och det hjälpte ej heller.

Vad ska jag göra nu? känns som jag vänt bilen upp och ned utan lösning

Steff240
2 januari 2021 · 1 016 Inlägg

Och du är säker på att kammen står rätt? Det räcker med en kugge fel för att motorn inte ska starta.

Sen är ju som sagts tidigare viktigt att det kommer rätt mängd bränsle, och med rätt tryck.

Steff240
2 januari 2021 · 1 016 Inlägg

Förresten, är det Lh2.4 eller lh2.2 system i bilen? Är det Lh2.4 kan du läsa ut felkoder, det kanske kan ge lite ledtrådar också big_smile

Hugonr12
2 januari 2021 · 53 Inlägg

Okej, tar en extra koll på kamrem om den står bra och hur kollar jag så det blir rätt tryck på enklast sätt?

det är lh 2.2 tyvärr

FredGaute
2 januari 2021 · 860 Inlägg

Har du kompresjon?

Hugonr12
2 januari 2021 · 53 Inlägg

Har ej komp mät men känns konstigt att den har gått utan problem och startat alltid innan och sedan plötsligt vara komp lös över natten

FredGaute
2 januari 2021 · 860 Inlägg

Var bare et innspill. Toppladet batteri?
Om noe er i grenseland dårlig, som gnisten, skal det lite til før den ikke starter.

Hugonr12
2 januari 2021 · 53 Inlägg

Okej får väll kanske ta en titt på komp också! tack

FredGaute
2 januari 2021 · 860 Inlägg

Greit å vite uansett tenker jeg, og enkelt å måle på en B230.

jaka54
2 januari 2021 · 5 716 Inlägg

Hej!
Och du har Volvo originalstift?

FredGaute
3 januari 2021 · 860 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Och du har Volvo originalstift?

En B230 går vel med både Bosch, NGK, Beru.
Det har i alle fall mine gjort. NGK V på en B23 TIC for mange år siden. Var tingen iht KG.
Men original er bra ja!

Hugonr12
3 januari 2021 · 53 Inlägg

Okej, idag jag ut för att fortsätta felsöka och testade bara starta den och mirakulöst startade den? så nu startar den fint och går utan problem. Det ända jag har bytt ut är tändspolen men det var igår och då startade den ej.

Får hoppas det fortsätter så och tacka för all hjälp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang