Volvo v50 hjälp motorn värms inte upp.

Mossan1
4 januari 2021 · 2 752 Inlägg

Nja, nu ni missförstår varandra, du och mekaniken.
Mekanikern har faktiskt rätt egentligen.

Katalysatorn kan tända motorlampan.
Absolut!
Då felkod på katalysatorns effektivitet.
Du har en lamdasond efter kat som analyserar.
Det är sannolikt koden som han/hon har läst ut.
ISO-felkoden för det är P0420.
På "Volvospråk" heter den ECM 0420

Det är också helt riktigt att bara termostatbyte troligen INTE är hela lösningen.
Men, den måste bytas ändå eftersom den är dålig. (ELLER givaren som visar fel värde)
Det frestar på kat extra.
DET SKA DEN KLARA, men tillslut bränns den ut av för mycket oförbränt bränsle.  Den överhettar.

Men, det finns en LITEN chans att värderna hämtar sig med RÄTT motortemperatur, därför vore det klokt att lösa alla fel (som ändå ska fixas) som steg 1. Sedan hålla tummarna.

Varning på katalysatoreffektiteten är tyvärr nästan alltid just katalysatorn som är utbränd. Mekanikern har faktiskt rätt i det!

Dock, är den oftast ett följdfel.
Kortkörningar och/eller annat fel.

Så, Klokt är ju att fixa alla fel FÖRST och ta det därifrån, med tanke på kat-kostnaden.
Men oddsen är tyvärr ganska dåliga.
Tyvärr.

Ett katbyte får du nog mentalt förbereda dig på, men låt en mindre verkstad montera en ny piratkatalysator istället för orginalkatalysator på märkesverkstad.

Senast redigerat av Mossan1 (4 januari 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2021 · 14 007 Inlägg

Är inte termostaten det första man bör byta när inte motorn kommer upp i temperatur? Det är förmodligen ett ganska billigt sätt att testa om värdena blir bättre efter det. Vad kostar ett termostatbyte?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
uhlin
4 januari 2021 · 2 831 Inlägg

Vettemannen skrev:
Är inte termostaten det första man bör byta när inte motorn kommer upp i temperatur? Det är förmodligen ett ganska billigt sätt att testa om värdena blir bättre efter det. Vad kostar ett termostatbyte?

/Benny

Håller med till fullo, om inte tempen går upp till normalt så är ju termostaten absolut första man byter, speciellt om tempen går upp vid tomgång.

Byt termostat först av allt, en motor som inte når arbetstemperatur är varken ekonomisk eller får rätt avgasvärden.

(jämför med att dra ut chocken på en äldre förgasarbil)

Catan90
4 januari 2021 · 48 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nja, nu ni missförstår varandra, du och mekaniken.
Mekanikern har faktiskt rätt egentligen.

Katalysatorn kan tända motorlampan.
Absolut!
Då felkod på katalysatorns effektivitet.
Du har en lamdasond efter kat som analyserar.
Det är sannolikt koden som han/hon har läst ut.
ISO-felkoden för det är P0420.
På "Volvospråk" heter den ECM 0420

Det är också helt riktigt att bara termostatbyte troligen INTE är hela lösningen.
Men, den måste bytas ändå eftersom den är dålig. (ELLER givaren som visar fel värde)
Det frestar på kat extra.
DET SKA DEN KLARA, men tillslut bränns den ut av för mycket oförbränt bränsle.  Den överhettar.

Men, det finns en LITEN chans att värderna hämtar sig med RÄTT motortemperatur, därför vore det klokt att lösa alla fel (som ändå ska fixas) som steg 1. Sedan hålla tummarna.

Varning på katalysatoreffektiteten är tyvärr nästan alltid just katalysatorn som är utbränd. Mekanikern har faktiskt rätt i det!

Dock, är den oftast ett följdfel.
Kortkörningar och/eller annat fel.

Så, Klokt är ju att fixa alla fel FÖRST och ta det därifrån, med tanke på kat-kostnaden.
Men oddsen är tyvärr ganska dåliga.
Tyvärr.

Ett katbyte får du nog mentalt förbereda dig på, men låt en mindre verkstad montera en ny piratkatalysator istället för orginalkatalysator på märkesverkstad.

Tänker samma sak som du byter nog ut den efter termostat och efter jag mäter värden. För denna termostat har inte varit så här länge nog utan började för ca 1.5 månad sedan skulle jag gissa på uppskattar tiden till 1.5 månad kan Kat brännas ut på så kort tid. Vet jag inte

Catan90
4 januari 2021 · 48 Inlägg

Vettemannen skrev:
Är inte termostaten det första man bör byta när inte motorn kommer upp i temperatur? Det är förmodligen ett ganska billigt sätt att testa om värdena blir bättre efter det. Vad kostar ett termostatbyte?

/Benny

Han vägrade och påstod att det inte är något fel och att han skulle märka det vid hög varv körningen som han testade och att han skulle se fel på termostat men hhan hittade inget fel säger han och att det är Kat och inget annat. Men då får jag en tanke han sa till mig innan Kat att det är tändstift som bökar fast det inte var det och jag fick betala 1500 onödan

Bassiehof
4 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Du kan testa en termostat genom att demontera och värma på för att se att den öppnar vid rätt temp.

uhlin
4 januari 2021 · 2 831 Inlägg

Catan90 skrev:

Vettemannen skrev:
Är inte termostaten det första man bör byta när inte motorn kommer upp i temperatur? Det är förmodligen ett ganska billigt sätt att testa om värdena blir bättre efter det. Vad kostar ett termostatbyte?

/Benny

Han vägrade och påstod att det inte är något fel och att han skulle märka det vid hög varv körningen som han testade och att han skulle se fel på termostat men hhan hittade inget fel säger han och att det är Kat och inget annat. Men då får jag en tanke han sa till mig innan Kat att det är tändstift som bökar fast det inte var det och jag fick betala 1500 onödan

Nr 1, byt verkstad till en som byter termostaten och börja därifrån.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 januari 2021 · 14 007 Inlägg

uhlin skrev:

Catan90 skrev:

Vettemannen skrev:
Är inte termostaten det första man bör byta när inte motorn kommer upp i temperatur? Det är förmodligen ett ganska billigt sätt att testa om värdena blir bättre efter det. Vad kostar ett termostatbyte?

/Benny

Han vägrade och påstod att det inte är något fel och att han skulle märka det vid hög varv körningen som han testade och att han skulle se fel på termostat men hhan hittade inget fel säger han och att det är Kat och inget annat. Men då får jag en tanke han sa till mig innan Kat att det är tändstift som bökar fast det inte var det och jag fick betala 1500 onödan

Nr 1, byt verkstad till en som byter termostaten och börja därifrån.

Bra sagt!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Catan90
4 januari 2021 · 48 Inlägg

Gött jag skall till en icke Volvo verkstad en polares kompis som äger stället han ringde jag och skickade bes protokollet han skrattade och sa har du betalat 5k för ingenting och skratta ännu mer och högre jag kunde typ inte svara men han sa kom imorgon så fixar vi det snabbt. Första steget är termostat sedan kolla värden och därefter Kat har vi kommit överens om

uhlin
4 januari 2021 · 2 831 Inlägg

Catan90 skrev:
Gött jag skall till en icke Volvo verkstad en polares kompis som äger stället han ringde jag och skickade bes protokollet han skrattade och sa har du betalat 5k för ingenting och skratta ännu mer och högre jag kunde typ inte svara men han sa kom imorgon så fixar vi det snabbt. Första steget är termostat sedan kolla värden och därefter Kat har vi kommit överens om

Låter som han vet vad han talar om.

Och min gissning är att det räcker med termostatbyte.

velvet
4 januari 2021 · 46 Inlägg

uhlin skrev:

Catan90 skrev:
Gött jag skall till en icke Volvo verkstad en polares kompis som äger stället han ringde jag och skickade bes protokollet han skrattade och sa har du betalat 5k för ingenting och skratta ännu mer och högre jag kunde typ inte svara men han sa kom imorgon så fixar vi det snabbt. Första steget är termostat sedan kolla värden och därefter Kat har vi kommit överens om

Låter som han vet vad han talar om.

Och min gissning är att det räcker med termostatbyte.

Håller med! Termostaten måste bytas först. Gå till en annan verkstad.

Catan90
4 januari 2021 · 48 Inlägg

Jag tänker byta termostat först men sen råkade hitta universal katalysator bara för att klara av besikning sen har den inte mycket kvar bilen att överleva max 1 2 år typ

Senast redigerat av Catan90 (4 januari 2021)

uhlin
5 januari 2021 · 2 831 Inlägg

Catan90 skrev:
Jag tänker byta termostat först men sen råkade hitta universal katalysator bara för att klara av besikning sen har den inte mycket kvar bilen att överleva max 1 2 år typ

Byt termostaten först av allt och kör den varm och kolla avgasvärdena.

Är inte värdena bra då.... Så, okej, byt kat.  Jag tror att värdena blir godkända efter termostatbytet och då kan du ta svängen förbi första verkstaden du var på och tala om att det var termostaten som var felet.

(jag skulle vara lite småförarglig också, men jag fixar mina bilar själv så det har ju inte gått, hehe)

Catan90
5 januari 2021 · 48 Inlägg

Mossan så här står det på fel koderna nu

DTCs (1)

2008 gasspjälldon
          Intermittent

Catan90
5 januari 2021 · 48 Inlägg

Har jag blivit blåst eller vad nu fattar jag 0 han sa att han har svetsat men andra verkstad hittade inget på avgasen som är svetsad sedan la han till att bilia svetsar aldrig. Han sa dessutom att han bytt olja men verkar inte som att han har inte gjort det. https://ibb.co/Z8MnqBX kolla här ett bevis att han inte bytt olja säger andra verkstaden och detta skall tydligen vara ett gott bevis

uhlin
5 januari 2021 · 2 831 Inlägg

Catan90 skrev:
Har jag blivit blåst eller vad nu fattar jag 0 han sa att han har svetsat men andra verkstad hittade inget på avgasen som är svetsad sedan la han till att bilia svetsar aldrig. Han sa dessutom att han bytt olja men verkar inte som att han har inte gjort det. https://ibb.co/Z8MnqBX kolla här ett bevis att han inte bytt olja säger andra verkstaden och detta skall tydligen vara ett gott bevis

Filtret kan jag ju säga till 1000% är inte bytt, och det brukar man ju byta samtidigt som oljan.

Som du är inne på luktar det begraven hund nånstans här.

Och verkstäder brukar inte svetsa avgasrör och vore det gjort så syns det.
Åk till den som svetsade röret och be honom visa dig var.

Catan90
5 januari 2021 · 48 Inlägg

uhlin skrev:

Catan90 skrev:
Har jag blivit blåst eller vad nu fattar jag 0 han sa att han har svetsat men andra verkstad hittade inget på avgasen som är svetsad sedan la han till att bilia svetsar aldrig. Han sa dessutom att han bytt olja men verkar inte som att han har inte gjort det. https://ibb.co/Z8MnqBX kolla här ett bevis att han inte bytt olja säger andra verkstaden och detta skall tydligen vara ett gott bevis

Filtret kan jag ju säga till 1000% är inte bytt, och det brukar man ju byta samtidigt som oljan.

Som du är inne på luktar det begraven hund nånstans här.

Och verkstäder brukar inte svetsa avgasrör och vore det gjort så syns det.
Åk till den som svetsade röret och be honom visa dig var.

Den vita som syns är det filtret?

uhlin
5 januari 2021 · 2 831 Inlägg

Catan90 skrev:

uhlin skrev:

Catan90 skrev:
Har jag blivit blåst eller vad nu fattar jag 0 han sa att han har svetsat men andra verkstad hittade inget på avgasen som är svetsad sedan la han till att bilia svetsar aldrig. Han sa dessutom att han bytt olja men verkar inte som att han har inte gjort det. https://ibb.co/Z8MnqBX kolla här ett bevis att han inte bytt olja säger andra verkstaden och detta skall tydligen vara ett gott bevis

Filtret kan jag ju säga till 1000% är inte bytt, och det brukar man ju byta samtidigt som oljan.

Som du är inne på luktar det begraven hund nånstans här.

Och verkstäder brukar inte svetsa avgasrör och vore det gjort så syns det.
Åk till den som svetsade röret och be honom visa dig var.

Den vita som syns är det filtret?

Det vita som syns är oljefilter ja!

Catan90
5 januari 2021 · 48 Inlägg

Det vita som syns är oljefilter ja!

https://ibb.co/yk0Hbyt
Kolla här vad han har skrivit och säger att det är bytt

uhlin
5 januari 2021 · 2 831 Inlägg

Catan90 skrev:

Det vita som syns är oljefilter ja!

https://ibb.co/yk0Hbyt
Kolla här vad han har skrivit och säger att det är bytt

Ser väldigt mysko ut om detta skulle va bytt nyss.  Isåfall är det ett begagnad, för nytt är det då inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang