Volvo v50 hjälp motorn värms inte upp.

mb_pucken
5 januari 2021 · 5 083 Inlägg

Tycker inte filtret ser gammalt så ut. Ser ut att vara fått lite smutsigt vatten på sig som torkat ock lämnat fläckar så väldigt svårt att avgöra.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Catan90
5 januari 2021 · 48 Inlägg

Ja jag ringde han igen han sa att det är fläckar från när man kört för den gamla såg mycket sämre ut sa han vet inte vad jag skall tro

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 januari 2021 · 14 007 Inlägg

Catan90 skrev:
Ja jag ringde han igen han sa att det är fläckar från när man kört för den gamla såg mycket sämre ut sa han vet inte vad jag skall tro

Du verkar inte komma nån vart med denna mystiska firma så byt termostaten och kolla värdena sedan. Annars får du gå vidare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Low
5 januari 2021 · 3 296 Inlägg

Hur kan ni säga att den inte är bytt? Den ser väldigt ny ut?!. Så kan ett filter se ut efter 100 meter körning i denna års tid...

Catan90
5 januari 2021 · 48 Inlägg

Vettemannen skrev:

Catan90 skrev:
Ja jag ringde han igen han sa att det är fläckar från när man kört för den gamla såg mycket sämre ut sa han vet inte vad jag skall tro

Du verkar inte komma nån vart med denna mystiska firma så byt termostaten och kolla värdena sedan. Annars får du gå vidare.

/Benny

Ja då en annan verkstad skall fixa termostat

uhlin
5 januari 2021 · 2 831 Inlägg

Low skrev:
Hur kan ni säga att den inte är bytt? Den ser väldigt ny ut?!. Så kan ett filter se ut efter 100 meter körning i denna års tid...

Verkstaden som ts var på senast sa ju att filtret inte är bytt och det ser ju ut att suttit där mer än nån dag iallafall.

Sen att första verkstaden sa sig svetsat röret men syns inte nåt av det.... Säger väl allt.

Det finns ju oseriösa verkstäder och även seriösa. Och de oseriösa kommer man sällan nån vart med, de brukar utrota sig själv i sinom tid.

Catan90
5 januari 2021 · 48 Inlägg

Mossan så här står det på fel koderna nu

DTCs (1)

2008 gasspjälldon
          Intermittent

Bassiehof
5 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Catan90 skrev:

Bassiehof skrev:

Catan90 skrev:

Nä fan bilia kunde inte ett skit. Jag gick dit han rekommenderade mig byte filter och olja seda var nästa steg felsöka och hittade hål i avgasen som han svetsade. Sedan var nästa steg tändstift och steget efter katalysator jag sa är du säker nej det kan man aldrig vara svarade teknikern. Vi får byta oss fram till felet iprencip

Dåliga avgasvärden beror ofta på skitig olja som släpper ut partiklar när oljan förbränns i motorn.

Jag har inte dålig olja för det första för det andra så bytte bilia det första dom gjorde olja dessutom har jag bytt olja flera gånger under åren som gått jag byter olja var 3 månad har alltid gjord det varje bil jag ägt

Då är det konstigt att du inte insåg att oljefiltret inte är bytt. Om det är Volvo originalfilter är det ännu skummare, för de flesta köper inte original när de vill komma billigt undan. Om du byter olja själv borde du se, lukta och känna skillnaden mellan nybytt och gammal olja. Låg viskositet, svart, luktar bensin etc.

Mossan1
5 januari 2021 · 2 752 Inlägg

Är det inte bara smutsvatten från vägen på.oljefiltret?
En vattenpöl senare kan det se ut så där. = sannolikt är det bytt.

Ang felkoden så var det intressant att det var den som fanns nu också.

Är den koden nyutläst ur bilen nu?

Den koden stod med i första bilden också. Enda koden från ECM. (Motorstyrdonet)
Jag trodde den kom av spänningsfall någon gång i tiden, lika som många av dom andra koderna sannolikt har gjort.

Gasspjällsproblematik förekommer, men det brukar arta sig som ojämn tomgång, ryckig gång, sen eller märklig gaspedalrespons, mm.

Inget som jag skulle koppla samman med katalysatorn. Knappt som följdfel ens även om det är är helt otänkbart om motorn går dåligt.
Men då skulle bilen gå dåligt också, som sagt.

Jag har fått intrycket att bilen går precis som den ska. Eller hur?
Bortsett då från att den ej går upp i temperatur ordentligt.

Därmed inte sagt att det inte är fel på gasspjället trots att bilen går åtminstone hyffsat.
Men det felet avhjälps heller inte med katalysatorbyte.

Jag kan inte se sambandet mellan den felkoden och dom beskrivna bilproblemen, kort sagt.

Senast redigerat av Mossan1 (5 januari 2021)

Catan90
5 januari 2021 · 48 Inlägg

Mossan1 skrev:
Är det inte bara smutsvatten från vägen på.oljefiltret?
En vattenpöl senare kan det se ut så där. = sannolikt är det bytt.

Ang felkoden så var det intressant att det var den som fanns nu också.

Är den koden nyutläst ur bilen nu?

Den koden stod med i första bilden också. Enda koden från ECM. (Motorstyrdonet)
Jag trodde den kom av spänningsfall någon gång i tiden, lika som många av dom andra koderna sannolikt har gjort.

Gasspjällsproblematik förekommer, men det brukar arta sig som ojämn tomgång, ryckig gång, sen eller märklig gaspedalrespons, mm.

Inget som jag skulle koppla samman med katalysatorn. Knappt som följdfel ens även om det är är helt otänkbart om motorn går dåligt.
Men då skulle bilen gå dåligt också, som sagt.

Jag har fått intrycket att bilen går precis som den ska. Eller hur?
Bortsett då från att den ej går upp i temperatur ordentligt.

Därmed inte sagt att det inte är fel på gasspjället trots att bilen går åtminstone hyffsat.
Men det felet avhjälps heller inte med katalysatorbyte.

Jag kan inte se sambandet mellan den felkoden och dom beskrivna bilproblemen, kort sagt.

Jo det var nylästa koder
Bilen känns verkligen bra att köra inget jag hört innan eller något annat konstig ljud och mjukt och fint körnkng etc ja exakt går inte upp i temp men nu har vi beställt hem termostat kommer installeras snart och då får jag se vad som kommer hända med värden men denna verkasad sa jag kan fixa denna så den går genom besiktning utan anmärkning.
Men tack för hjälpen jag ringde till bilia och på pekade det med termostat hans chef sa självklart det kan också vara ett problem men om du kommer in så kan vi byta ut den för 600 kr jag sa skicka offert jag skall tänka lite på saken

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2021 · 17 380 Inlägg

mb_pucken skrev:
Tycker inte filtret ser gammalt så ut. Ser ut att vara fått lite smutsigt vatten på sig som torkat ock lämnat fläckar så väldigt svårt att avgöra.

Håller med. Även nya bilar som rullat 3-4 mil kan så ut såhär på filtret och den passerat en vattenpöl på väg in i hallen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bassiehof
5 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Mossan1 skrev:
Är det inte bara smutsvatten från vägen på.oljefiltret?
En vattenpöl senare kan det se ut så där. = sannolikt är det bytt.

Ang felkoden så var det intressant att det var den som fanns nu också.

Är den koden nyutläst ur bilen nu?

Den koden stod med i första bilden också. Enda koden från ECM. (Motorstyrdonet)
Jag trodde den kom av spänningsfall någon gång i tiden, lika som många av dom andra koderna sannolikt har gjort.

Gasspjällsproblematik förekommer, men det brukar arta sig som ojämn tomgång, ryckig gång, sen eller märklig gaspedalrespons, mm.

Inget som jag skulle koppla samman med katalysatorn. Knappt som följdfel ens även om det är är helt otänkbart om motorn går dåligt.
Men då skulle bilen gå dåligt också, som sagt.

Jag har fått intrycket att bilen går precis som den ska. Eller hur?
Bortsett då från att den ej går upp i temperatur ordentligt.

Därmed inte sagt att det inte är fel på gasspjället trots att bilen går åtminstone hyffsat.
Men det felet avhjälps heller inte med katalysatorbyte.

Jag kan inte se sambandet mellan den felkoden och dom beskrivna bilproblemen, kort sagt.

Inte runtom. Han säger visserligen inte hur länge han har kört sen bytet. Jag får vibbar på en som driver en lokal verkstad som vill misskreditera Bilia.

xXSammy
5 januari 2021 · 6 566 Inlägg

Om jag själv stötte på en auktoriserad verkstad som inte kommer överens med, och kompis-runt-hörnet säger att verkstaden innan bara ljuger.
Skulle jag åka till en annan auktoriserad verkstad och be dem kolla vad som faktiskt är gjort och inte

Samt be om offert på termostatbyte

De/Dem
Low
5 januari 2021 · 3 296 Inlägg

uhlin skrev:

Low skrev:
Hur kan ni säga att den inte är bytt? Den ser väldigt ny ut?!. Så kan ett filter se ut efter 100 meter körning i denna års tid...

Verkstaden som ts var på senast sa ju att filtret inte är bytt och det ser ju ut att suttit där mer än nån dag iallafall.

Sen att första verkstaden sa sig svetsat röret men syns inte nåt av det.... Säger väl allt.

Det finns ju oseriösa verkstäder och även seriösa. Och de oseriösa kommer man sällan nån vart med, de brukar utrota sig själv i sinom tid.

Men nu visas en bild på oljefilter. Tittar man på bilden så ser du Gråa droppar vatten på filtret och lite i torkat. Jag skulle vilja påstå det inte är många mil alls.  Speciellt ett vitt oljefilter blir smutsigt väldigt snabbt.

Jag ogillar hur vissa smutskastar företag idag, tycker Bilia borde vara med i denna diskussion också.

Förstår inte att Ts skriver att hen byter olja var 3e månad, och samtidigt låter Bilia byta oljan, när man själv kan göra det.

Something is fishy..

Catan90
5 januari 2021 · 48 Inlägg

Low skrev:

uhlin skrev:

Low skrev:
Hur kan ni säga att den inte är bytt? Den ser väldigt ny ut?!. Så kan ett filter se ut efter 100 meter körning i denna års tid...

Verkstaden som ts var på senast sa ju att filtret inte är bytt och det ser ju ut att suttit där mer än nån dag iallafall.

Sen att första verkstaden sa sig svetsat röret men syns inte nåt av det.... Säger väl allt.

Det finns ju oseriösa verkstäder och även seriösa. Och de oseriösa kommer man sällan nån vart med, de brukar utrota sig själv i sinom tid.

Men nu visas en bild på oljefilter. Tittar man på bilden så ser du Gråa droppar vatten på filtret och lite i torkat. Jag skulle vilja påstå det inte är många mil alls.  Speciellt ett vitt oljefilter blir smutsigt väldigt snabbt.

Jag ogillar hur vissa smutskastar företag idag, tycker Bilia borde vara med i denna diskussion också.

Förstår inte att Ts skriver att hen byter olja var 3e månad, och samtidigt låter Bilia byta oljan, när man själv kan göra det.

Something is fishy..

Asså nu skall jag förklara med byta byta det är inte riktigt byta men jag har en ventil som läcker olja den tömmer oljan i motorn på ca 3 månader och därmed måste jag fylla på vilket jag gör då blir det i mina öron byte av olja men jag spolar inte ut allt som bilia gör. Detta är bilia själva service ingen verkstad som skickar någon offert till bilia och tar betalt utan självaste bilia. Eller iaf så står det på utsidan och på alla papper jag får från dom.


Jag smuts kastade bilia för att jag går dit och säger hallå här har du min besiktning protokoll
Jag vill minska värden han kolla och säger vi börjar med olje och filter byte. Fine säger jag och gör allt enligt hans tanke får ut avgasrden nej inget har förändrats då fortsätter vi med felsökning och han säger att han har svetsat och idag via annan verkstad så kollade vi men såg ingen svets samt det var en på tråden som sa bilia svetsar aldrig. Men iallafall och jag gick vidare med att han sa tändstift behövs bytas ut. Han har så många gånger kört bilen runt byggnaden men inte märkt något ang termostat. Han säger att tändstift kan påverka utstäpp och behövs bytas ut får en faktura på 1500 kr som inte var värt för jag gick dit med 3000 kr felsök plus olje filter byte etc då fick det läggas till tändstift sedan avgas väden fick han mäta och det kostar 600 etc etc priset vara flög upp till 6300 kr och han har inte gjort något som skall sänka mina värden utan så detta har jag betalat för ingenting. 1 plus 1 = 2 inte 0 jag går dit för att fixa värden men jag får bara högre faktura och högre och en smile på ansiktet att det är Kat. Viss det är mycket möjligt att det är Kat men då blev jag chockad när jag hörde här ang termostaten. När jag på pekade detta för han. Han vägrade han sa bara nej jag har felsök 8 timmar på bilen det är Kat och inget annat punkt jag ringde hans chef för att kolla med han då säger han det kan mycket väl vara så och gav mig offert på termostat byte han sa betala bara material så står vi för bytet vilket är bra och termostat bytet kommer vara hos bilia fast en annan tekniker. Sedan läses inte det så kommer jag utföra Kat byta hos en annan verkstad. Och detta offert jag fick på termostat är pga infon jag fick från er annars hade jag inte lyckats förhandla fram detta pris. Och hans original offert är 3200 kr

Senast redigerat av Catan90 (5 januari 2021)

Bassiehof
5 januari 2021 · 1 777 Inlägg

En läckande ventil. Du skrev att du hade bytt olja var tredje månad på alla dina bilar sedan du blev vuxen. Hade alla läckande ventiler? Jag tror vi har hittat nästa chef för MSB.

Redigerat av mod. Håll er till ämnet.

Senast redigerat av Bassiehof (5 januari 2021)

Brådhis * Voff voff *
5 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Catan90 skrev:
Asså nu skall jag förklara med byta byta det är inte riktigt byta men jag har en ventil som läcker olja den tömmer oljan i motorn på ca 3 månader och därmed måste jag fylla på vilket jag gör då blir det i mina öron byte av olja men jag spolar inte ut allt som bilia gör.

Driver du med oss nu? Du går alltså från att säga att du byter olja var tredje månad och att oljan därför är bra och inte kan vara orsaken till dåliga avgasvärden (vilket dålig olja absolut kan vara), till att nu säga att din motor läcker så pass mycket olja att du anser att all olja blivit bytt var tredje månad genom att du fyllt på ny...? big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Catan90
5 januari 2021 · 48 Inlägg

Bassiehof skrev:
En läckande ventil. Du skrev att du hade bytt olja var tredje månad på alla dina bilar sedan du blev vuxen. Hade alla läckande ventiler? Jag tror vi har hittat nästa chef för MSB.

Hat ägt 2 bilar hela mitt liv ena bilen har jag faktiskt bytt olja de sant själv med hjälp av en kompis verkstad som är borta för i övrigt där kunde vi lutfa bilen etc och tömma etc det vad min första bil och det gjorde jag själv var en Saab 9.3 men denna bil asså vad skall jag säga en liten läcka asså så liten att det knappt läcker men gör ändå så litet att en 3 liters motor olja blir på stickan minimum gräns och då fyller jag på bara

Catan90
5 januari 2021 · 48 Inlägg

Brådhis skrev:

Catan90 skrev:
Asså nu skall jag förklara med byta byta det är inte riktigt byta men jag har en ventil som läcker olja den tömmer oljan i motorn på ca 3 månader och därmed måste jag fylla på vilket jag gör då blir det i mina öron byte av olja men jag spolar inte ut allt som bilia gör.

Driver du med oss nu? Du går alltså från att säga att du byter olja var tredje månad och att oljan därför är bra och inte kan vara orsaken till dåliga avgasvärden (vilket dålig olja absolut kan vara), till att nu säga att din motor läcker så pass mycket olja att du anser att all olja blivit bytt var tredje månad genom att du fyllt på ny...? big_smile

Hur menar du jag har ju inte dålig motor olja den är nu som helt ny om jag fyller på varje 3 månad eller jag har sten koll på själva stickan kollar ofta på den och det finns olja de inte så att oljan har varit inne i motorn 5 år utan max 2 3 månaden sen fyller jag på igen därmed har jag inte dålig olja. Jag gör ju service i god tid det har jag inte missat. Jag skrev ju på tidigare inlägg att ventilen läcker olja fast de svårt o förklara att den ventilen är såpass litet att det rinner inte ut när den står still exempel den rinner kanske ut någon droppe under körning på adukt eller farthinder eller liknande så att den vinklar dig annars rinner den inte ut. Så ja om man får tömt olja på 3 månader så att den kommer till minimum sträck på ollje stickan så fyller jag på och därmer har jag inte dålig olja vilket inte kan medföra dålig avgas värden

Catan90
5 januari 2021 · 48 Inlägg

Jag skrev inte med på inlägget först ang motor oljan för att jag tycker inte jag har dålig motor olja visst det kostar en hel del men jag får leva med den kostnaden fram till ny bil. Men den förra bilen saaben har jag bytt oljan då jag verkligen körde 20 mil till jobbet och tillbaka

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang