Volvo v50 hjälp motorn värms inte upp.

Mossan1
6 januari 2021 · 2 752 Inlägg

Ni som skriver inlägg för att göra er lustiga kan sluta med det på en gång!
Då kan man hålla till i andra forum.

1. Att fylla på olja som försvinner är bättre för lager osv, än att rulla med samma olja konstant, men ersätter inte ens i närheten ett oljebyte.
Oljan är bytt så det kan vi släppa.

2. Avgas eller insugsläckage skapar felkoder på bränsleblandningen före katalysatoreffektiviteten.
När Co2500 fallerar så pass mycket utan att motorn misständer är det i REGEL katalysatorn. Olja som läcker UT påverkar inte kat. Olja som förbränns skulle höja HC betydande.

3. Mekanikern på första verkstaden har sannolikt RÄTT i sin diagnos om katalysatorn, Ang utsläppen.
Så var mycket försiktig i kritiken mot dom! Både trådskaparen och övriga!
Mekanikern har sett och kört bilen, och det har ingen av oss andra forumsdiagnostiserare.

Jag tror bestämt att det är mycket missförstånd inblandade här.

Som avslutning:
BASERAT PÅ VAD JAG HAR LÄST HÄR, så är min åsikt att bilen behöver ny termostat (oavsett) och därefter några mils körning med RÄTT motortemperatur visar av bilen (byt givaren om termostatbyte inte hjälpte) Sedan är det dags för avgasprov igen.
Negativt = låt mindre verkstad byta till en ny piratkatalysator. Och, ge bilen en översyn. Det kan finnas saker ned bilen som inte framkommit här.

Catan90
6 januari 2021 · 48 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ni som skriver inlägg för att göra er lustiga kan sluta med det på en gång!
Då kan man hålla till i andra forum.

1. Att fylla på olja som försvinner är bättre för lager osv, än att rulla med samma olja konstant, men ersätter inte ens i närheten ett oljebyte.
Oljan är bytt så det kan vi släppa.

2. Avgas eller insugsläckage skapar felkoder på bränsleblandningen före katalysatoreffektiviteten.
När Co2500 fallerar så pass mycket utan att motorn misständer är det i REGEL katalysatorn. Olja som läcker UT påverkar inte kat. Olja som förbränns skulle höja HC betydande.

3. Mekanikern på första verkstaden har sannolikt RÄTT i sin diagnos om katalysatorn, Ang utsläppen.
Så var mycket försiktig i kritiken mot dom! Både trådskaparen och övriga!
Mekanikern har sett och kört bilen, och det har ingen av oss andra forumsdiagnostiserare.

Jag tror bestämt att det är mycket missförstånd inblandade här.

Som avslutning:
BASERAT PÅ VAD JAG HAR LÄST HÄR, så är min åsikt att bilen behöver ny termostat (oavsett) och därefter några mils körning med RÄTT motortemperatur visar av bilen (byt givaren om termostatbyte inte hjälpte) Sedan är det dags för avgasprov igen.
Negativt = låt mindre verkstad byta till en ny piratkatalysator. Och, ge bilen en översyn. Det kan finnas saker ned bilen som inte framkommit här.

Tack mossan det skall jag göra

jaka54
6 januari 2021 · 5 682 Inlägg

Man blir ju nyfiken var det  läcker ut olja.

Bassiehof
6 januari 2021 · 1 777 Inlägg

jaka54 skrev:
Man blir ju nyfiken var det  läcker ut olja.

Borde väl stå i besiktningsprotokollet. Men det gjorde visst inte det!

husseman
6 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, spännande tråd. Visst kan katten va slut, men en Flexifuelbil som körs på Etanol behöver inte en fungerande kat. Den klarar avgasvärden pga. sitt drivmedel ändå. Liksom tanken med Etanolbilar..är ju att de inte har utsläpp som en bensinbil. Så ja vidhåller att bilen kommer gå igenom bilprovningen med Etanol i tanken. Termostat byte kommer inte hjälpa, men bör ju bytas för motorns skull. Men det är inte så att motorstyrningen tuggar på en massa bränsle om motorn håller 60grader, vilket en motor lätt kommer upp i utan termostat ens. Men motorn mår bättre om den har fungerande termostat o runt 90. Men katalysatorn skiter i motortemp. Den värms av avgaserna som är lika varma oavsett om kylsystemet håller 60 eller 90 grader. Ja gissar på att katten e körd, men en frisk etanolbil klarar avgaskraven OM den körs på Etanol.
Den som lever får se...Lycka till /husse

Catan90
15 januari 2021 · 48 Inlägg

Tja nu har jag fått godkänt på min besiktning fram till 2022 02 28 detta för att en verkstad gjorde en enklare ingrepp att byta ut gasspjäll på bilen och att jag hade tankat etanol innan jag lämnade över bilen. Han sa att han har kollat upp min termostat och att den arbetar som den skall men att mätaren inne i instrumenten är det fel på. Utan det är inget fel på termostaten sedan sa han att felet på koderna visade gasspjäll och han bytte ut den sen var den godkänd på besiktningen fick värden co 2500 0.1 (0.2) lambda 1.01 (0.97-1.03) är det för etanolen som det spelade så mycket roll eller kan det vara endast gasspjäll som var knasig? Hur kunde bilia missa gasspjäll?

Senast redigerat av Catan90 (15 januari 2021)

Bassiehof
15 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Bilen brukar gå som en kratta när det är fel på gasspjället. Hade bilen såna symptom?

Senast redigerat av Bassiehof (15 januari 2021)

Catan90
15 januari 2021 · 48 Inlägg

Asså det sa ju besiktning killen att när han försöker varva upp att den vill typ lägga av och att han sa att det är något som gör att den vill dö typ men jag har inte märkt något av någon sätt under körning

Bassiehof
15 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Läste första inlägget en gång till och jag hade definitivt rengjort gasspjället eftersom det verkar vara lite "sticky". Nåt du borde talat om för verkstaden. En duktig mekaniker borde ha uppmärksammat det själv dock.

Senast redigerat av Bassiehof (15 januari 2021)

Catan90
15 januari 2021 · 48 Inlägg

Tänkte ringa till bilia och kräva tillbaka mina pengar för att teknikern hitta massa annat som inte hade med saken att göra vilket orsakade att jag fick betala 4800 kr för medan en annan verkstad som inte är ens Volvo verkstad hitta felet dirrekt och fick endast betala 2400 kr

Brådhis * Voff voff *
15 januari 2021 · 10 245 Inlägg

Catan90 skrev:
Tänkte ringa till bilia och kräva tillbaka mina pengar för att teknikern hitta massa annat som inte hade med saken att göra vilket orsakade att jag fick betala 4800 kr för medan en annan verkstad som inte är ens Volvo verkstad hitta felet dirrekt och fick endast betala 2400 kr

Fick du bilen felsökt och gasspjället bytt(!) för 2400:- är vi nog många som vill veta vad den verkstaden heter. Om den verkstaden dessutom kan programmera det nya gasspjället till bilen fastän det inte är en Volvoverkstad blir man ju ännu mer nyfiken.

Det är för övrigt extremt ovanligt att en tempgivare går sönder på ett så´nt vis att den visar olika temperaturer när du kör i stan/står stilla eller på motorväg. Så jag tror ju fortfarande din termostat är trasig...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Catan90
15 januari 2021 · 48 Inlägg

Brådhis skrev:

Catan90 skrev:
Tänkte ringa till bilia och kräva tillbaka mina pengar för att teknikern hitta massa annat som inte hade med saken att göra vilket orsakade att jag fick betala 4800 kr för medan en annan verkstad som inte är ens Volvo verkstad hitta felet dirrekt och fick endast betala 2400 kr

Fick du bilen felsökt och gasspjället bytt(!) för 2400:- är vi nog många som vill veta vad den verkstaden heter. Om den verkstaden dessutom kan programmera det nya gasspjället till bilen fastän det inte är en Volvoverkstad blir man ju ännu mer nyfiken.

Det är för övrigt extremt ovanligt att en tempgivare går sönder på ett så´nt vis att den visar olika temperaturer när du kör i stan/står stilla eller på motorväg. Så jag tror ju fortfarande din termostat är trasig...

Jag tog den till en släktings vän som gjorde löste det billigt men du kan få adressen via pm om du vill. Han kopplade in en dator och kollade felkoden på plats. Och sa endast att han behövde 1 dag gör att göra detta jag ville att han kollade upp termostat vilket han gjorde och konstaterade att den fungerar som den skall så han sa vill du så byter jag men jag ser att den fungerar sa han

Brådhis * Voff voff *
15 januari 2021 · 10 245 Inlägg

Catan90 skrev:

Brådhis skrev:

Catan90 skrev:
Tänkte ringa till bilia och kräva tillbaka mina pengar för att teknikern hitta massa annat som inte hade med saken att göra vilket orsakade att jag fick betala 4800 kr för medan en annan verkstad som inte är ens Volvo verkstad hitta felet dirrekt och fick endast betala 2400 kr

Fick du bilen felsökt och gasspjället bytt(!) för 2400:- är vi nog många som vill veta vad den verkstaden heter. Om den verkstaden dessutom kan programmera det nya gasspjället till bilen fastän det inte är en Volvoverkstad blir man ju ännu mer nyfiken.

Det är för övrigt extremt ovanligt att en tempgivare går sönder på ett så´nt vis att den visar olika temperaturer när du kör i stan/står stilla eller på motorväg. Så jag tror ju fortfarande din termostat är trasig...

Jag tog den till en släktings vän som gjorde löste det billigt men du kan få adressen via pm om du vill. Han kopplade in en dator och kollade felkoden på plats. Och sa endast att han behövde 1 dag gör att göra detta jag ville att han kollade upp termostat vilket han gjorde och konstaterade att den fungerar som den skall så han sa vill du så byter jag men jag ser att den fungerar sa han

Vad jag menar är att 2400:- är extremt billigt för byte(!) av gasspjäll, dessutom krävs det att dom programmeras in mot bilen. Är du säker på att det är det som gjorts?

Hur kollade han upp termostaten...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bassiehof
15 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Brådhis skrev:

Catan90 skrev:

Brådhis skrev:

Fick du bilen felsökt och gasspjället bytt(!) för 2400:- är vi nog många som vill veta vad den verkstaden heter. Om den verkstaden dessutom kan programmera det nya gasspjället till bilen fastän det inte är en Volvoverkstad blir man ju ännu mer nyfiken.

Det är för övrigt extremt ovanligt att en tempgivare går sönder på ett så´nt vis att den visar olika temperaturer när du kör i stan/står stilla eller på motorväg. Så jag tror ju fortfarande din termostat är trasig...

Jag tog den till en släktings vän som gjorde löste det billigt men du kan få adressen via pm om du vill. Han kopplade in en dator och kollade felkoden på plats. Och sa endast att han behövde 1 dag gör att göra detta jag ville att han kollade upp termostat vilket han gjorde och konstaterade att den fungerar som den skall så han sa vill du så byter jag men jag ser att den fungerar sa han

Vad jag menar är att 2400:- är extremt billigt för byte(!) av gasspjäll, dessutom krävs det att dom programmeras in mot bilen. Är du säker på att det är det som gjorts?

Hur kollade han upp termostaten...?

Begagnade kostar från några hundralappar, så det är inte omöjligt. Hur vet du att de måste programmeras?

Om motorn blir varm men inte övre kylarslang fungerar termostaten.

Catan90
15 januari 2021 · 48 Inlägg

Brådhis skrev:

Catan90 skrev:

Brådhis skrev:

Fick du bilen felsökt och gasspjället bytt(!) för 2400:- är vi nog många som vill veta vad den verkstaden heter. Om den verkstaden dessutom kan programmera det nya gasspjället till bilen fastän det inte är en Volvoverkstad blir man ju ännu mer nyfiken.

Det är för övrigt extremt ovanligt att en tempgivare går sönder på ett så´nt vis att den visar olika temperaturer när du kör i stan/står stilla eller på motorväg. Så jag tror ju fortfarande din termostat är trasig...

Jag tog den till en släktings vän som gjorde löste det billigt men du kan få adressen via pm om du vill. Han kopplade in en dator och kollade felkoden på plats. Och sa endast att han behövde 1 dag gör att göra detta jag ville att han kollade upp termostat vilket han gjorde och konstaterade att den fungerar som den skall så han sa vill du så byter jag men jag ser att den fungerar sa han

Vad jag menar är att 2400:- är extremt billigt för byte(!) av gasspjäll, dessutom krävs det att dom programmeras in mot bilen. Är du säker på att det är det som gjorts?

Hur kollade han upp termostaten...?

Han hade bilen hos sig ett dygn från igår till idag och han sa att termostat fungerade jag frågade aldrig hur han felsökte men han fixade bilen och den gick genom besiktning. Då skulle ju besiktningen aldrig gå genom. Skulle han inte kodat in den ordentligt skulle inte gasspjäll fungera nu och inte kunnat köra antar jag och inte gått genom besiktning heller. Han visade mig fel koder att det var gasspjäll som triggade igång motorlampan. Samt att han släckte lampan så tändes inte den som det gjorde tidigare. Innan tändes den typ direkt men nu har den inte tänds efter gasspjäll.

Brådhis * Voff voff *
15 januari 2021 · 10 245 Inlägg

Bassiehof skrev:

Brådhis skrev:

Catan90 skrev:

Jag tog den till en släktings vän som gjorde löste det billigt men du kan få adressen via pm om du vill. Han kopplade in en dator och kollade felkoden på plats. Och sa endast att han behövde 1 dag gör att göra detta jag ville att han kollade upp termostat vilket han gjorde och konstaterade att den fungerar som den skall så han sa vill du så byter jag men jag ser att den fungerar sa han

Vad jag menar är att 2400:- är extremt billigt för byte(!) av gasspjäll, dessutom krävs det att dom programmeras in mot bilen. Är du säker på att det är det som gjorts?

Hur kollade han upp termostaten...?

Begagnade kostar från några hundralappar, så det är inte omöjligt. Hur vet du att de måste programmeras?

Om motorn blir varm men inte övre kylarslang fungerar termostaten.

Iaf på andra Volvo måste dom programmeras... Utgick från att det är likadant på V50.

Angående termostaten så beskrevs problemet tidigare i tråden som att tempen går ner när man kör fort och upp när man står stilla. Det brukar vara klassiskt för en dålig termostat. Tempgivare som är trasiga brukar inte påverkas av fartvinden...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
15 januari 2021 · 10 245 Inlägg

Catan90 skrev:

Brådhis skrev:

Catan90 skrev:

Jag tog den till en släktings vän som gjorde löste det billigt men du kan få adressen via pm om du vill. Han kopplade in en dator och kollade felkoden på plats. Och sa endast att han behövde 1 dag gör att göra detta jag ville att han kollade upp termostat vilket han gjorde och konstaterade att den fungerar som den skall så han sa vill du så byter jag men jag ser att den fungerar sa han

Vad jag menar är att 2400:- är extremt billigt för byte(!) av gasspjäll, dessutom krävs det att dom programmeras in mot bilen. Är du säker på att det är det som gjorts?

Hur kollade han upp termostaten...?

Han hade bilen hos sig ett dygn från igår till idag och han sa att termostat fungerade jag frågade aldrig hur han felsökte men han fixade bilen och den gick genom besiktning. Då skulle ju besiktningen aldrig gå genom. Skulle han inte kodat in den ordentligt skulle inte gasspjäll fungera nu och inte kunnat köra antar jag och inte gått genom besiktning heller. Han visade mig fel koder att det var gasspjäll som triggade igång motorlampan. Samt att han släckte lampan så tändes inte den som det gjorde tidigare. Innan tändes den typ direkt men nu har den inte tänds efter gasspjäll.

Okej, då hoppas vi att han är billig och kunnig och inte bara rengjort gasspjället och raderat koderna. Lustigt att du genom hela tråden är så övertygad om att Bilia lurar dig men är så supernöjd med att den lilla verkstaden lagat bilen att du inte ens tagit reda på vad dom gjort...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Catan90
15 januari 2021 · 48 Inlägg

Brådhis skrev:

Catan90 skrev:

Brådhis skrev:

Vad jag menar är att 2400:- är extremt billigt för byte(!) av gasspjäll, dessutom krävs det att dom programmeras in mot bilen. Är du säker på att det är det som gjorts?

Hur kollade han upp termostaten...?

Han hade bilen hos sig ett dygn från igår till idag och han sa att termostat fungerade jag frågade aldrig hur han felsökte men han fixade bilen och den gick genom besiktning. Då skulle ju besiktningen aldrig gå genom. Skulle han inte kodat in den ordentligt skulle inte gasspjäll fungera nu och inte kunnat köra antar jag och inte gått genom besiktning heller. Han visade mig fel koder att det var gasspjäll som triggade igång motorlampan. Samt att han släckte lampan så tändes inte den som det gjorde tidigare. Innan tändes den typ direkt men nu har den inte tänds efter gasspjäll.

Okej, då hoppas vi att han är billig och kunnig och inte bara rengjort gasspjället och raderat koderna. Lustigt att du genom hela tråden är så övertygad om att Bilia lurar dig men är så supernöjd med att den lilla verkstaden lagat bilen att du inte ens tagit reda på vad dom gjort...?

Han har ju bytt den fick ju kvitto/papper på det och jag såg den gamla delen när jag var där och att den klarade av besikning utan att byta Kat vilket bilia var övertygad om att det var det som var trasig. Så vad mer borde jag undersöka visste inte ens vad gasspjäll var och att det var kodning som gällde utan att han bara sa att detta är bytt och detta är gjort så nu har du avgas värden korrekt och den är klar. Kör till besiktning och allt går igenom utan anmärkning. Så då borde felet ligga på gasspjäll eller? Om han inte var kunnig så hade hans nya gasspjäll inte kunnat koda och installera som Volvo gör borde inte bilen köra som ovan sa katta eller något i den stilen alltså att den borde inte kunna köra ordentligt tolka jag det som. Men eftersom det inte finns någon fel och att den gasar och kör smooooth så tänker jag väl aa han har löst det genom detta och då behöver jag inte undersöka mer tänkte jag.


Sen när det kommer till bilia och dennes tekniker han säger liksom att jag börjar från det mest troliga och om det inte löser så går vi till nästa steg i felsökningen vilket blir bara dyrare och dyrare så att säga. Visst han sa om inte felet är det jag byter kommer du inte så för det men jag kan inte riskera byta Kat för 17lax och beg kostar 12lax och sedan visar sig att felet är gasspjäll. Kan inte teknikern läsa av att gasspjäll visar en felkod det stod klart o tydligt när han kopplade in den Felkod gasspjälldon. Varför kollade inte bilia gasspjäll när en aktiv felkod finns där och gick vidare med tändstift och Kat gav mig en faktura på 5lax och ville öka den mer och mer könndes det som det var darför jag börja söka efter andra alternativ annars hade jag fått betala jävulen för en bil som kommer gå i graven till nästa besiktning

Low
15 januari 2021 · 3 296 Inlägg

Catan, har själv besiktat en gammal BMW med dåliga Kattar = höga avgasvärden. Tankade bara etanol och bensin så gick den igenom.

Stor risk att du sitter här nästa år🤣

husseman
16 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, spännande tråd. Att tanka en Flexifuel bil med E85 anses som fusk för att komma igenom Bilprovningen?- vafan Bilen e´ju byggd för att gå på just E85 eller bensin. Om man väljer bensin 95% av sin körtid, så vad e´fel att tanka med E85 nån gång om året? Min åsikt e´att man bör göra det strax innan Besiktning.  Fast det kan ju bero på att jag fattar läget, man vill ha igenom sin skitbil ett år till, utan att byta Kat. tex. Sen e´det ju lite snurrigt just i denna tråd, lysande Motorlampa tex.
Det hade både Bilprovningen o tom. Bilia reagerat på. Så det verkar inte helt klockrent.
Om felkoder visar Gasspjäll, vilket inte e´onormalt på Volvo- så brukar dessa funka att rengöra, till skillnad mot de sura som satt i Volvos motorer. E´väl Ford som gjort denna motor - dessa spjäll är dessutom väldigt smidiga att Dem. o Mont. o om ja minns rätt så räcker det att köra Adaption gasspjäll via Autocom. ifall man byter. Snurrig tråd, men jag vidhåller att rätt bränsle vid rätt tidpunkt kan göra underverk.
Men jag anser nog att katten e´körd o termostaten bör bytas,termostaten för bilens välmående o katten, om det ska va bra för Greta. 

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (16 januari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang