Kul att en tidigare ägare hör av sig 😁 Den är fortfarande helt original. Det som är mest akut är att byta allt i bromsväg och hitta någon som är bra på att ställa in b28an så den går riktigt igen.
FredGaute skrev: Fin bil!! Hvilken årsmodell er dette? Ser det er et sted mellom 1981 og 85. De er ganske sjeldne å se disse 264'ene med dette karosseriet. Ble det levert 264 etter 1985?
Hej. Detta är en 1981, sista modellen kom 1982, 265 fanns tom 1985.
Lika bra och visa vad som blev gjort under förra året. Den började gå dåligt och misstända mycket. Efter lite letande så hittade jag ett musbo under insuget, så det var inte många kablar och slangar som var oskadda. 😪 Så det var bara och leta upp en ny kabelsats till motorn och alla vakumslangar. När jag ändå var igång, så bytte jag alla packningar till insuget och insprutningen. Lite färg och Kromatering av alla bultar och muttrar samt egr-rören. Bytte även tändkablar och fördelare rotor. Blev stor skillnad men nu behöver jag ställa in sprutet igen, och jag har ingen hc eller co mätare. 🤔
FredGaute skrev: Stemmer det at disse motorene er sårbare for motoroljens renhet/kvalitet? Jeg har hørt at hyppige oljeskift var et must for å holde dem gående.
Det stämmer, täta oljebyten och även kylvattnet, är ett måste om motorn ska hålla länge. Jag kör med delsyntet 10/40, och den röda glykolen.
Gjorde ett fynd på fb, passar nog bra till en mts sterio, så nu blir det till och hitta en elanten och ett par förstärkare från samma serie. Fick även med några nos sarger till extrainstrument.