Nissan Micra -08: Batteriet laddar ur sig snabbt, smattrande ljud (med video)

Weldeborn
2 januari 2021 · 4 Inlägg

Hej! Detta är mitt första inlägg här men jag ska försöka följa konstens alla regler och hoppas att info nedan är tillräcklig. Jag är verkligen supertacksam om någon vet vad det är och hur man åtgärdar det. Jag kan i nuläget inte ens få igång bilen med starthjälp.


• Bilmodell
Micra 1.2

• Årsmodell
2008

• Miltal
~6000mil

• Modifikationer på bilen
Inga

• Hur yttrar sig felet?
Jag märkte att batteriet laddat ur sig till den grad att jag inte kunda starta bilen. Startmotorn orkade inte ens göra ett riktigt försök. Jag hade först problem att ladda batteriet men märkte att det gick bra om jag tog ur batteriet och laddade det utan att ha det kopplat till bilen samtidigt.

När jag sedan sätter tillbaka batteriet och kopplar på polerna så börjar det direkt smattrar om något. Detta sker oavsett om jag har nyckel i bilen eller ej. Jag tycker det låter som ett relä som slår till och från men jag ser det inte. Det låter som att det kommer från en burk verkar vara Engine ECU Control

Jag en video över problemet: https://photos.app.goo.gl/49keT3Nv8EKNvDYz8

Det smattra på ett tag tills dess att batterispänningen blir väldigt låg.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Permanent vad jag vet

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Jag kan inte så mycket. Jag har provat med ett nyladdat batteri, försökt läsa ut OBD2 felkoder men lyckas ej.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 januari 2021 · 14 007 Inlägg

Kanske kortslutning i solenoiden på startmotorn, inte 100 säker. Var det likadant med det andra batteriet du provade med?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Weldeborn
2 januari 2021 · 4 Inlägg

Tack för snabbt svar!
Det var samma batteri men som jag tog ur bilen och laddade upp inne i garaget. Så jag har inte provat med ett helt nytt batteri. Jag har däremot provat nyladdat batteri + starthjälps batteri men det går inte ändå :-(

Är solenoidproblem något som en glad amatör kan undersöka och åtgärda?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 januari 2021 · 14 007 Inlägg

Weldeborn skrev:
Tack för snabbt svar!
Det var samma batteri men som jag tog ur bilen och laddade upp inne i garaget. Så jag har inte provat med ett helt nytt batteri. Jag har däremot provat nyladdat batteri + starthjälps batteri men det går inte ändå :-(

Är solenoidproblem något som en glad amatör kan undersöka och åtgärda?

Har du inte mekat bil förut så kanske inte. Förhoppningsvis kanske det kommer in nån annan och ser denna tråd och kan komma med nåt annat som kan vara fel. Jag tycker det låter som dåligt med ström till startmotorn. Solenoiden brukar sitta på startmotorn. Eller också är det så enkelt att batteriet är sopslut så det enda som hjälper är ett nytt batteri.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
2 januari 2021 · 5 813 Inlägg

Ryck ur alla säkringar och se om ljudet fortfarande är kvar. Om inte, så sätt tillbaka säkringarna en efter en till ljudet återkommer. Kolla sedan vad den säkringen är till, så kanske man snabbt hittar felet.

Weldeborn
2 januari 2021 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ryck ur alla säkringar och se om ljudet fortfarande är kvar. Om inte, så sätt tillbaka säkringarna en efter en till ljudet återkommer. Kolla sedan vad den säkringen är till, så kanske man snabbt hittar felet.

Ok, tack! Ska göra detta!

zzr94092
2 januari 2021 · 4 378 Inlägg

eller så lägger TS bara handen/några fingrar på solenoiden eller andra misstänkta saker , och lägg på batt,kabeln

Weldeborn
9 april 2021 · 4 Inlägg

Kom på att jag aldrig svarade här, så jag gör det nu. Vill bara säga att det visade sig vara batteriet som var helt kasst. Satte in ett nytt och nu går den som en klocka igen :-)

Tack alla för hjälpen!

Nybergrobin
10 april 2021 · 2 377 Inlägg

Weldeborn skrev:
Kom på att jag aldrig svarade här, så jag gör det nu. Vill bara säga att det visade sig vara batteriet som var helt kasst. Satte in ett nytt och nu går den som en klocka igen :-)

Tack alla för hjälpen!

Tack för att du delade med dig av lösningen smile       trasiga batterier kan verkligen skapa problem.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang