Min XC70 från 2005 med 2,5T-motorn gick som en dröm – tills ”Motorprestada nedsatt” plötsligt dök upp i infofönstret nere till vänster. Och motorn reagerar inte alls för tryck på gaspedalen.
”1v” står det (se bilden) att man ska kunna mäta vid position 2 på gaspedalkontakten. Jag har 12 volt där (se bild)! De andra fem stämmer däremot med värdena på bilagan, som följde med den hastighetsregulator som jag har kopplat i och ur de senaste dagarna (förbereder reg.besiktning till A-traktor).
Felkoder jag får:
ECM-940A: ”Gaspedalgivare, analog signal. För låg signal.” ECM-940D: ”Gaspedalgivare, digital signal. För låg signal.” ECM-970D: ”Gaspedalgivare, digital signal. Signal saknas”
Kan det vara så ”enkelt” att det är gaspedalen med potentiometer som behöver bytas ut? Har plötsligt gått sönder? Men att jag mäter 12 volt vid position 2 på kopplingen till pedalens potentiometer – innebär det att även en ny pedal kommer gå sönder direkt för att den får för hög spänning?
Om du skulle ha 12V på CAN-slingan skulle du nog märka av fler problem än gaspedalen.
(Det står i dokumentet som du fotat (fick lov att googla en sväng för att hitta det) att ordningen kan vara spegelvänd.)
Låter dock märkligt att pedalen bara skulle lägga av så utan "förvarning", men omöjligt är det ju inte. Eftersom du inte har några felkoder på spjällhuset kan vi ju sannolikt utesluta det iaf...
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
AC-kompressorn ligger på samma säkring som gaspedalen (fråga mig inte varför) så kolla säkringen i motorrummet till att börja med. Felkoderna du nämner kommer ifall säkringen åker och bilen blir obrukbar.
Gäller åtminstone 00-04, det kan kanske finnas skillnader 05-08.