Opel astra startar ej

sandzoo
7 januari 2021 · 2 071 Inlägg

Tja bilen startar ej, startspärr?
Försökt o raderat koder men samma sak
Vad göra?


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20053/20053-ff5f06580bac51fb21410354f0339c1e.jpg

Sandzoo i da house
uhlin
7 januari 2021 · 2 831 Inlägg

Årsmodell? Bytt motorstyrenhet? Startspärr ligger i motorstyrenheten på dessa.

sandzoo
7 januari 2021 · 2 071 Inlägg

uhlin skrev:
Årsmodell? Bytt motorstyrenhet? Startspärr ligger i motorstyrenheten på dessa.

Är en 1998 X16XEL
Inget bytt vad jag vet, köpte bilen så, stått nån månad sen startar ej

Startar 2-3 sek o dör sen, testat med resnyckel o samma sak

Motorlampan med blixt i börjar blinka efter 2-3 sek

O motorn kan jag ej felsöka står ej kontakt med ecu

Sandzoo i da house
uhlin
7 januari 2021 · 2 831 Inlägg

Säkert nåt med motorstyrdonet. Hade en vectra som motorlampan lyste på och lämnade in den på verkstad och de konstaterade det var fel på motorstyrdonet. För att byta det var man tvungen till Opelverkstad och koda in ny nyckel och det skulle gå på 10.000 så närapå.

Lämnade sen in den till bilelekriska och där skickade de in motorstyrdonet plus transponder på reparation för 2.500 istället.

Skulle va ganska vanligt fel på just dessa årsmodeller runt 97-00.

sandzoo
7 januari 2021 · 2 071 Inlägg

uhlin skrev:
Säkert nåt med motorstyrdonet. Hade en vectra som motorlampan lyste på och lämnade in den på verkstad och de konstaterade det var fel på motorstyrdonet. För att byta det var man tvungen till Opelverkstad och koda in ny nyckel och det skulle gå på 10.000 så närapå.

Lämnade sen in den till bilelekriska och där skickade de in motorstyrdonet plus transponder på reparation för 2.500 istället.

Skulle va ganska vanligt fel på just dessa årsmodeller runt 97-00.

Misstänker nått sånt..
Kan man ej byta styrdonet om den e nollad?
O koda in den via ex opcom?
För jag får en kommunikation med ecu via obd läsaren

Sandzoo i da house
uhlin
8 januari 2021 · 2 831 Inlägg

Jag fick till svar att det var endast Opel som kunde göra detta och det var ju svindyrt.

Så billigast är att skicka in styrdon, transponder samt nyckel tror jag också de skickade med. Men då måste man ju veta till 110% att det är det som är felet.

sandzoo
8 januari 2021 · 2 071 Inlägg

uhlin skrev:
Jag fick till svar att det var endast Opel som kunde göra detta och det var ju svindyrt.

Så billigast är att skicka in styrdon, transponder samt nyckel tror jag också de skickade med. Men då måste man ju veta till 110% att det är det som är felet.

För felsöka lite se vad jag kommer fram till, är nog nått med ecun, för kan felsöka hela bilen men kommer ej in i motorn/ecu

Sandzoo i da house
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang