Miss_A
10 januari 2021
· 12 Inlägg
Brådhis skrev:
Miss_A skrev:
Mossan1 skrev:
En verkstad vet mycket väl vilken utrustning som ser felkoder i DIM.
Dvs läser Volvos protokoll.
Det gör många olika läsare/dataprogram.
Det märks att en S80 är gammal bil idag, eftersom Mekanikern inte känner till DIM-problematiken på dom där.
Nöstan skrattretande med tanke på hur vanligt det är. Det finns tom företag som specialiserat sig på omlödning av dom.
DIM förbättrades betydligt efter 2003.
Lysande airbaglampa (utan felkoder) är ett av typfelen.
Samma med klocka som rusar, färddatordisplay, nollställningsknappar, osv.
"Ingen" har alla symptom.
DIM =Driver Information Module = kombiinstrumentet.
Hur stor är risken att det nu inte skulle vara instrumenthuset?
Omöjligt att svara på! Men just det faktum att ingen felkod finns, det är vanligt med instrumenthus som går sönder på dessa, samt att just lysande airbaglampa (utan felkod) är ett vanligt symptom på detta, gör ju att risken/chansen är rätt stor.
Supertack för era svar, verkligen, det är inte enkelt att förstå alla fel som bilar kan ha, tur att ni som har kunskap om detta tar er tid att svara, det uppskattas!
Lätt att annars bli lurad i dagens samhälle.